Ο ρόλος της ναυτιλίας και η εξασφάλιση των μεταφορών, τόσο στους τομείς της ενέργειας όσο και των τροφίμων ακόμα και σε περιόδους έντασης όπως αυτή που διανύει ο πλανήτης, μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ήταν το κεντρικό ζήτημα στο οποίο αναφέρθηκε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime and Trading Group στο 26ο συνέδριο του Economist, σε μία συζήτηση με τον πρώην ΥΠΕΞ των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο και την πρόεδρο της Navios Maritime Partners, Αγγελική Φράγκου.
Με σαφή τοποθέτηση ότι η ναυτιλία είναι σε θέση να δώσει λύσεις για την αντιμετώπιση των κρίσεων, πάντα στη βάση σωστών πολιτικών αποφάσεων, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι όλοι «είμαστε αντιμέτωποι με τον πόλεμο στην Ουκρανία» τονίζοντας ότι «ο ρόλος των εφοπλιστών και ιδίως των Ελλήνων σε αυτούς τους καιρούς της ενεργειακής κρίσης είναι πολύ σημαντικός».
Υπογράμμισε ότι οι Έλληνες ελέγχουν το 32% του παγκόσμιο στόλου μεταφοράς πετρελαίου και πάνω από 22% του στόλου LNG συνολικά. «Η μεταφορά πετρελαίου προς την Ευρώπη έχει αναληφθεί από εμάς. Είναι σημαντικό μία ευρωπαϊκή χώρα μέλος της ΕΕ αλλά και του ΝΑΤΟ να έχει καταφέρει να βρίσκεται σε θέση να πραγματοποιεί ότι απαιτούν οι εποχές ώστε να είμαστε λιγότερο εξαρτημένοι από τη Ρωσία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βαγγέλης Μαρινάκης, τονίζοντας ότι ως ναυτιλία «προσφέρουμε σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Πρέπει όμως να δούμε τους πολιτικούς της Ευρώπης να παίρνουν περισσότερες πρωτοβουλίες.
Έχουμε τιμές ρεκόρ στην ενέργεια και οι οικονομίες μας δεν θα μπορέσουν να αντέξουν για πολύ. Το πρόβλημα ενισχύεται και απαιτεί συγκεκριμένες κινήσεις και πρωτοβουλίες».
Μεταφορά πετρελαίου
Απαντώντας σε ερώτηση σε σχέση με την τοποθέτηση του ουκρανού προέδρου, Βολοντίμιρ Ζελένσκι για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου από ελληνικά πλοία, ο Βαγγέλης Μαρινάκης ξεκαθάρισε ότι «αν αναλύσουμε το τονάζ που είναι διαθέσιμο στη Δύση αυτή τη στιγμή, εμείς έχουμε το 50%-60%. Η διακίνηση όλου αυτού του όγκου πετρελαίου που έρχεται από τη Ρωσία στην Ευρώπη έχει χρονοδιαγράμματα παράδοσης ως το τέλος του έτους κι είναι προσχεδιασμένη διαδικασία. Η απεξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο δε θα συμβεί εν μία νυκτί».
Υπογράμμισε δε ότι «αυτό που συμβαίνει έχει συμφωνηθεί μέσω συμβολαίων και πλήρως εγκεκριμένο από την ΕΕ. Δεν παραβιάζουμε οποιονδήποτε νόμο ή εμπάργκο, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε τη σταθερότητα». Όπως είπε είναι κάτι αναγκαίο και «δόξα τω Θεώ είμαστε εδώ για να παρέχουμε αυτή τη σταθερότητα».
Aναφερόμενος στο ζήτημα της Κίνας και τις εμπορικές σχέσεις, ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ότι «εμπορευόμαστε με την Κίνα, επισκευάζουμε τα πλοία μας στην Κίνα, ναυπηγούμε πλοία στην Κίνα. Η ναυτιλία ενώνει τον κόσμο και είναι θετικό να αυξάνεται όλο αυτό το εμπόριο.
Επεσήμανε ότι «οι εμπορικές σχέσεις με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια άλλαξαν το εμπόριο με θετικό πρόσημο», καθώς όπως υπογράμμισε «η Κίνα δεν εισάγει μόνο αλλά και εξάγει. Όλος ο κόσμος επωφελήθηκε από τις εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια. Πριν ο μέσος καταναλωτής δεν μπορούσε να αγοράσει κάποια προϊόντα γιατί ήταν ακριβά. Αυτή η δυνατότητα δόθηκε μετά με τις εισαγωγές από τη Κίνα, που οι τιμές έπεσαν και ο κόσμος μπορούσε να αγοράσει πράγματα που πριν δεν είχε την οικονομική δυνατότητα».
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης σημείωσε ακόμα σε σχέση με τη ναυτιλία και το περιβάλλον ότι «τα πλοία είναι υπεύθυνα μόλις για τα 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Δεν είναι μόνο ασφαλής η μεταφορά δια θαλάσσης των εμπορευμάτων αλλά και φιλική προς το περιβάλλον. Η τεχνολογία έχει συμβάλλει σε αυτό».
Όσον αφορά την επισιτιστική κρίση και τη μεταφορά των σιτηρών ο Βαγγέλης Μαρινάκης κατέστησε σαφές ότι «όταν τα λιμάνια είναι ανοιχτά και όλα λειτουργούν σωστά όλα γίνονται. Είμαστε έτοιμοι να μεταφέρουμε τα αγαθά και τα εμπορεύματα που χρειάζονται». Σημείωσε παράλληλα ότι λαμβάνονται πρόνοιες για τους ουκρανούς εργαζόμενους στη ναυτιλία και τις οικογένειες τους, οι οποίοι στην παγκόσμια ναυτιλία φτάνουν σε ποσοστό το 15-20% παγκοσμίως.
Τι είπε η Αγγελική Φράγκου
«Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε», είπε η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των κρίσεων.
Τόνισε δε ότι πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα καθώς «το 1/3 των προμηθειών σε τρόφιμα προέρχεται από την εμπόλεμη περιοχή. Είναι σημαντική η διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων. Έχουν αλλάξει πολλά. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει ακριβά για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και τα προϊόντα θα φθάσουν σε αυτή με ασφάλεια για να έχει πρόσβαση ο κόσμος.
Τα 40% του Φυσικού Αερίου και το 20% του πετρελαίου τα προμηθευόταν η Ευρώπη από τη Ρωσία. Τώρα στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης οι προμήθειες γίνονται από άλλες χώρες πιο μακρινές που σημαίνει ότι αυξάνουν τα τονομίλια, η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία άρα το προϊόν που μεταφέρεται είναι πιο ακριβό.»
Αναφερόμενη στις δηλώσεις Ζελένσκι, η Αγγελική Φράγκου επεσήμανε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. Έχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι ”Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε”».
Πομπέο: Παγκόσμιες οι προκλήσεις
Την ασφάλεια τόνισε ως προϋπόθεση ευημερίας την οποία αυτή τη στιγμή «την έχουμε χάσει», από το βήμα του Economist ο τέως υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάικ Πομπέο, κάνοντας λόγο για ένα παγκόσμιο περιβάλλον εξαιρετικά υψηλών προκλήσεων τόσο για τη γεωπολιτική σκηνή όσο και την οικονομία.
«Για να τελειώσει αυτός ο πόλεμος χρειάζεται σίγουρα διπλωματία, όμως το μόνο που ενδιαφέρει τον Πούτιν είναι η ισχύς και το ρίσκο», τόνισε ο κ. Πομπέο, ο οποίος επεσήμανε ότι η Δύση συνολικά δεν εξάντλησε τα περιθώρια αποτροπής της ρωσικής επιθετικότητας, μεταξύ άλλων, με τις επιλογές της στον ενεργειακό τομέα.
Ο Πομπέο αναφέρθηκε στη διεύρυνση του ΝΑΤΟ εκφράζοντας την ικανοποίηση του για την ένταξη Φινλανδίας και Σουηδίας σημειώνοντας ότι εκτιμά το γεγονός ότι ο τούρκος πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τελικά «το επέτρεψε, όντας διευκολυντικός, σε έναν βαθμό». Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν συνιστά κάποιο νέο δεδομένο για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, οι οποίες έχουν το μακρύ παρελθόν τους. «Τα κράτη ιστορικά έχουν διενέξεις. Σημασία έχει να τις λύνουν με διάλογο, χωρίς τη χρήση ισχύος», σχολίασε ευρύτερα και μίλησε για την ανάγκη ενίσχυσης του διαλόγου σε όλα τα επίπεδα ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Όσον αφορά τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας, σημείωσε ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει μια εξαιρετική ομάδα στην Αθήνα, η οποία προωθεί τη συνεργασία σε άμυνα, ενέργεια και άλλους τομείς. Τέλος ερωτηθείς αν θα διεκδικούσε το χρίσμα των Ρεπουμπλικάνων, ακόμη κι αν ο Ντόναλντ Τραμπ θέσει επίσης υποψηφιότητα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο, λέγοντας ότι η όποια απόφαση θα ληφθεί στην αρχή του 2023.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι