Αισθητή πτώση καταγράφεται την τελευταία εβδομάδα στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μετά την υποχώρηση των διεθνών τιμών του μαύρου χρυσού, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 2,043 ευρώ το λίτρο από 2,405 ευρώ που ήταν στα μέσα Ιουλίου.
Ωστόσο, συνεχίζει να είναι ακόμα ιδιαίτερα υψηλά σε σχέση με πέρυσι που η μέση τιμή ήταν στα 1,690 ευρώ το λίτρο, προτού ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και φουντώσει η ενεργειακή κρίση…
Η τιμή της βενζίνης τον τελευταίο χρόνο έχει καταγράψει τεράστια αύξηση. Βέβαια πέρασε από διάφορες φάσεις με σημαντικές αυξομειώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια αυτή της περιόδου (βλ. γράφημα).
Το «φαινόμενο του ασανσέρ» των τιμών αποδίδεται στις γεωπολιτικές εξελίξεις, με την εισβολή της Ρωσίας στο ουκρανικό έδαφος και τις παρενέργειές της να παίζουν καταλυτικό ρόλο να πυροδοτούν αλυσιδωτές αντιδράσεις με αποκορύφωμα την ενεργειακή κρίση που εξακολουθεί να ταλανίζει τη Γηραιά Ηπειρο και όχι μόνο.
Το κόστος των καυσίμων παρά την αποκλιμάκωση που παρατηρείται τελευταία αποτελεί μεγάλο αγκάθι για τους προϋπολογισμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να λειάνει τις αντιδράσεις μέσα από την παροχή έξτρα επιδοτήσεων (fuel pass).
Διαβάστε επίσης – ΣΕΕΠΕ: Μύθοι και αλήθειες σχετικά µε τις τιμές των καυσίμων
Μισογεμάτο ρεζερβουάρ
Οι πρατηριούχοι μιλούν ήδη για κάμψη της ζήτησης καθώς οι υψηλές τιμές αναγκάζουν τους καταναλωτές να περιορίζουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει και έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που δείχνει ότι το 59% των καταναλωτών, δηλαδή πάνω από ένας στους δύο, έχουν μειώσει τις μετακινήσεις τους με αυτοκίνητο και άρα την προμήθεια καυσίμων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες τιμές.
Οπως λένε οι πρατηριούχοι, εκείνοι που γεμίζουν το ρεζερβουάρ είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού ενώ οι περισσότεροι ζητούν γέμισμα από 25 έως 30 ευρώ, όσο δηλαδή χρειάζονται για να κάνουν τις διαδρομές που έχουν υπολογίσει.
Οι καταγγελίες για νοθεία…
Οι υψηλές τιμές σε συνδυασμό με τους υψηλούς φόρους πάντως εκτός από τη δυσκολία που έχουν προκαλέσει στους καταναλωτές έχουν δημιουργήσει ένα ακόμα πρόβλημα στην αγορά, καθώς φαίνεται πως ανοίγουν την όρεξη σε επιτήδειους.
Σε πρόσφατες δηλώσεις της η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα είχε επισημάνει το πρόβλημα της νοθείας των καυσίμων που εκτιμάται πως έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. «Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» είπε χαρακτηριστικά η Ζάγκα, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχουν αρκετές καταγγελίες προς αυτή την κατεύθυνση.
…και η ζημιά στα οχήματα
Σύμφωνα με την ίδια η ζημιά σε ένα όχημα που θα κινηθεί με νοθευμένο καύσιμο είναι μεγάλη και μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 1.000 ευρώ.
«Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν σταθερά το δικό τους πρατήριο. Φθηνή βενζίνη δεν υπάρχει» ανέφερε τονίζοντας ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατάνε τις αποδείξεις και να απευθύνονται αμέσως τόσο στο κατάστημα καυσίμων όσο και στην εταιρεία, αλλά και να τηλεφωνούν στο 1520 και να καταγγέλλουν τα περιστατικά νοθείας.
Μάλιστα στα τέλη του περασμένου Ιουλίου σε συνέντευξη Τύπου που είχαν παραχωρήσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) και η Ενωση Πρατηριούχων Θεσσαλονίκης στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης είχαν επισημάνει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για διακίνηση λαθραίων ή νοθευμένων καυσίμων που φθάνει το 30% του συνόλου της αγοράς.
Τόνισαν δε ότι το κράτος από την κατάσταση αυτή χάνει περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, ενώ οι πρατηριούχοι υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό και οι καταναλωτές εξαπατώνται.
Οπως λένε οι ίδιοι, το φαινόμενο γιγαντώθηκε την τελευταία τριετία καθώς τροφοδοτείται τόσο από την αύξηση των τιμών όσο και των φόρων στα καύσιμα και προτείνουν, εκτός από τη μείωση του ΕΦΚ, την υιοθέτηση ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος κλειστής αποθήκης που «θα μπορούσε να σφραγίσει τα παράθυρα στην όποια παρανομία».
Πηγή: Έντυπη Έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Δυναμικό come back του LNG στην Ελλάδα - Αυξήθηκε η κατανάλωση φυσικού αερίου [γραφήματα]
Συνολικά στο ενδεκάμηνο το αέριο αυξήθηκε κατά 28.3%, ενώ το ρωσικό αέριο παρέμεινε πρώτο με μερίδιο 52,1%
Εξαγωγική δύναμη η Ελλάδα το 2024 στην ηλεκτρική ενέργεια
Αυξημένες κατά 76% οι εξαγωγές ρεύματος το 2024, συγκριτικά με το 2023 - Έκθεση του ΙΕΝΕ καταγράφει την εικόνα της ενεργειακής αγοράς τη φετινή χρονιά
Καμπανάκι από ΙΕΑ - Θα... πλημμυρίσουν πετρέλαιο οι αγορές το 2025
Οι παγκόσμιες αγορές θα έχουν υπερπροσφορά σε πετρέλαιο της τάξης των 1,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα
Η μεγάλη αποτυχία του στοιχήματος των Shell και BP στην ηλεκτρική ενέργεια
Η ηλεκτρική ενέργεια ήταν το επόμενο μεγάλο στοίχημα για πολλές εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου, όμως γύρισε μπούμερανγκ
Η φιλοδοξία του Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου ίσως αποδειχθεί ένα όνειρο - Ανάλυση Economist
Η φιλοδοξία του Ντόναλντ Τραμπ να γίνει ο απόλυτος βαρόνος του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί ένα όνειρο, καταλήγει ο Economist
Παρουσίαση του GREGY στο «Βαλκανικό Νταβός»
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY) παρουσιάστηκε στο «Power Summit 2024» στη Σόφια
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Helleniq Energy: Χτίζει τον 5ο πυλώνα στην αγορά ενέργειας – Τι αλλάζει με το deal της Elpedison
Η Helleniq Energy μετά την απόκτηση του 100% της Elpedison καθετοποιεί πλήρως τις δραστηριότητες της στην ηλεκτρική ενέργειας
Κληρώνει για τους «υδρογονάνθρακες» - Η ώρα της ExxonMobil, το αδιέξοδο της Energean και ο νέος επενδυτής
Σε κρίσιμο σημείο το project «Υδρογονάνθρακες» που είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός την άνοιξη του 2022 – Οι γεωπολιτικές εξελίξεις
Φόβοι για νέα κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Ο ψυχρός Νοέμβριος, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο και η λήξη της συμφωνίας μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας προκαλούν ανησυχία για τα ενεργειακά αποθέματα της Ευρώπης