Με ρυθμούς χελώνας προχωρά ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός της Ελλάδας. Από τον περασμένο Φεβρουάριο, οπότε ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), ακόμη δεν έχει βρει τον …δρόμο για το υπουργικό συμβούλιο προκειμένου να επικυρωθεί με σχετική πράξη.
Ποια βήματα έχουν γίνει
Ωστόσο, το τελευταίο εξάμηνο έχει προχωρήσει η σύνταξη του πρώτου Θαλάσσιου Χωροταξικού Πλαισίου για το Βόρειο Αιγαίο, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντός του Οκτωβρίου. Παράλληλα, αναμένεται η προκήρυξη των υπολοίπων τριών για τις θαλάσσιες περιοχές Δωδεκανήσων – Κυκλάδων, Επτανήσων και νοτίως της Πελοποννήσου, Κρήτης και θάλασσας της Λεβαντίνης.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η ολοκλήρωση των Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας, η οποία είχε προθεσμία να τα ολοκληρώσει έως τον Μάρτιο του 2021, πήρε παράταση, λόγω πανδημίας, έως τον Μάρτιο του 2022, ημερομηνία που και πάλι παρήλθε δίχως να υπάρξει σημαντική πρόοδος. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στο «Βήμα» κυβερνητικές πηγές, τα στελέχη της ΕΕ δείχνουν ανοχή καθώς οι προκλήσεις για τους μελετητές είναι τεράστιες δεδομένων των ευαίσθητων γεωπολιτικών ισορροπιών στην περιοχή μας.
Η ΕΧΣΘΧ μαζί με τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια (ΘΧΠ) θα συνθέσουν τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, ο οποίος θα καλύπτει όλες τις θαλάσσιες ζώνες (Χωρικά Ύδατα ή Αιγιαλίτιδα ζώνη, Υφαλοκρηπίδα, και Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη) και θα περιγράφει τις σχετικές οικονομικές δραστηριότητες που επιτρέπονται.
Σύμφωνα με παρουσίαση που έγινε προ ημερών σε εκδήλωση στη ΔΕΘ, από τον μελετητή του πρώτου Θαλάσσιου Χωροταξικού Πλαισίου, επίκουρου καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κ. Α. Γουργιώτη, «τα Θαλάσσια Χωροταξικά Πλαίσια θα ευθυγραμμίζονται και θα αλληλοεπιδρούν με τα θεσμοθετημένα Πλαίσια Χωροταξικού Σχεδιασμού που καθορίζουν το πλαίσιο πολιτικής για το σχεδιασμό του χερσαίου χώρου, συμπεριλαμβανομένου του παράκτιου χώρου».
H πρώτη Θαλάσσια Χωρική Ενότητα (ΘΧΕ-1) αφορά στη θαλάσσια περιοχή του Βορείου Αιγαίου και περιλαμβάνει μια έκταση 66.813 τ.χλμ., με το μήκος της ακτογραμμής στην οποία έχει μέτωπο να φτάνει τα 4.939 χλμ.. Πρόκειται για τη μικρότερη σε έκταση ΘΧΕ. Ωστόσο, έχει σημαντική γεωστρατηγική θέση καθώς παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα ως προς τη διέλευση πλοίων, ιδιαίτερα στην περιοχή προς τη Θάλασσα του Μαρμαρά.
Επιπλέον, στη συγκεκριμένη περιοχή καταγράφεται ανάπτυξη πολλών θαλάσσιων χρήσεων όπως είναι οι υδατοκαλλιέργειες, διαθέτει σημαντική φυσική και πολιτιστική κληρονομιά και εμφανίζει δυναμική ανάπτυξη στον τομέα του τουρισμού. «Στο πλαίσιο αυτό, αναδεικνύεται η ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό του θαλάσσιου χώρου της περιοχής, με σκοπό την, όσο το δυνατόν, άμβλυνση των συγκρούσεων των διαφορετικών χρήσεων», επεσήμανε ο καθηγητής.
Ενδιαφέρον για υπεράκτια πάρκα
Με βάση την εγγύτητα μεταξύ των νησιών που εμπίπτουν στη ΘΧΕ1, την εγγύτητα των νησιών με τον χερσαίο χώρο και τις λειτουργικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των νησιωτικών περιοχών και των όμορων περιφερειών, τις αναπτυξιακές επιλογές σε τομεακό και περιφερειακό επίπεδο, έγινε μια πρώτη ενδεικτική σκιαγράφηση πιθανών χωρο-αναπτυξιακών ζωνών.
Σε αυτές περιλαμβάνεται η παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Γουργιώτη, ενδιαφέρον για εγκατάσταση αιολικών πάρκων έχει εκδηλωθεί για τη θαλασσιά περιοχή του Έβρου, την ανατολική Λήμνο και τα ανατολικά του Αγίου Ευστράτιου.
Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο, για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών πάρκων εντός Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι δυνητικές επιπτώσεις κατά το στάδιο κατασκευής και λειτουργίας του έργου.
Επίσης, στη υπό μελέτη περιοχή υπάρχει ήδη σημαντική οικονομική βάση. Εκεί καταγράφονται 23 λιμάνια εκφόρτωσης και πλήθος αλιευτικών καταφυγίων, είναι ιδιαιτέρως ανεπτυγμένες οι υδατοκαλλιέργειες (με μεγάλες συγκεντρώσεις στον Βόρειο Ευβοϊκό κόλπο, στα παράκτια των ανατολικών ακτών Θράκης και στη Λέσβο), καταγράφεται μεγάλος όγκος εκφορτώσεων και φορτώσεων (στον Βόλο, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρυμνα), υπάρχουν τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην περιοχή του Πρίνου κλπ.
Στις προκλήσεις για τη βιώσιμη αξιοποίηση του θαλάσσιου χώρου, όπως τόνισε ο καθηγητής, περιλαμβάνονται η εκτίμηση των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, η διατήρηση της καλής περιβαλλοντικής κατάστασης των θαλασσών, η προώθηση ενός βιώσιμου προτύπου ανάπτυξης αλιείας και υδατοκαλλιεργειών, η μείωση της ενεργειακής εξάρτησης των νησιών καθώς και η έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων στον θαλάσσιο χώρο, καθώς και η μεταφορά τους στους χερσαίους υποδοχείς.
Πάντως, σχετικά με τη χωροθέτηση δραστηριοτήτων εξόρυξης ενεργειακών πόρων, η Εθνική Χωρική Στρατηγική για τον Θαλάσσιο Χώρο αναφέρει ότι πρέπει να οριστεί ένα συγκεκριμένο μεθοδολογικό πλαίσιο υπόδειξης των θαλάσσιων χώρων που είναι κατάλληλοι να φιλοξενήσουν εξορυκτικές δραστηριότητες. Σε αυτό πρέπει να εξεταστούν οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της οπτικής επαφής, του θορύβου, της διάθεσης αποβλήτων κλπ., και ο έντονα ανταγωνιστικός χαρακτήρας που εμφανίζουν οι συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Latest News
Η Τουρκία επενδύει στις ΑΠΕ - Θα χρειαστει 108 δισ. δολ. λέει ο υπουργός Ενέργειας
Από το σύνολο των επενδύσεων που απαιτούνται στην Τουρκία, περίπου 28 δισ. δολ. θα δοθούν για τα δικτύα μεταφοράς υψηλής τάσης
Πλαστικά Θράκης - Coffeeco Upcycle θα μετατρέπουν τα απόβλητα καφέ σε πρώτες ύλες
Τα Πλαστικά Θράκης και η Coffeeco Upcycle επιδιώκουν να αναπτύξουν βιώσιμα προϊόντα μέσω της πλατφόρμας In the Loop
Η Αίγυπτος αναθεωρεί το στόχο για παραγωγη ενέργειας απο ΑΠΕ στο 40% απο 58%
Το φυσικό αέριο θα παραμείνει βασικό μέρος του ενεργειακού μείγματος της Αιγύπτου για χρόνια, λέει ο υπουργός Πετρελαίου της χώρας
Έτοιμη να... κανιβαλίσει την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων η Κίνα - Ανάλυση του Guardian
Οι εννέα αυτοκινητοβιομηχανίες που παρέταξε η Κίνα στη έκθεση του Παρισιού αποκάλυψαν τα νέα σχέδια για περαιτέρω διείσδυση στην Ευρώπη
Μηδένισαν οι τιμές στο ρεύμα – Έως και 89% σήμερα οι ΑΠΕ
Στο ρεύμα η μέση τιμή έπεσε πάνω από 26% -Στο 63,56% το μερίδιο των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα - Φθηνότεροι οι λογαριασμοί τον Νοέμβριο
Λιανεμπόριο: Ο φαύλος κύκλος της περιβαλλοντικής παρακμής και της εφοδιαστικής αλυσίδας
Οι προκλήσεις για το λιανεμπόριο δεν είναι μόνο γεωπολιτικές, η ραγδαία επιδείνωση των περιβαλλοντικών συνθηκών σε όλο τον κόσμο παίζει το δικό της ρόλο
Απογοητευτικές οι επιδόσεις κυβερνήσεων και επιχειρήσεων στο ESG - Tι δείχνει έρευνα στην Ελλάδα
Oι πέντε κλάδοι που καταγράφουν την υψηλότερη και τη χαμηλότερη βαθμολογία στο ESG - Η έρευνα ESG Monitor Report 2024
Διεθνές συνέδριο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στη Νέα Υόρκη από το Κέντρο Αειφορίας (CSE)
Το Κέντρο Αειφορίας (CSE) διοργάνωσε το Διεθνές Συνέδριο Ηγεσίας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη ESG 2024, που πραγματοποιήθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου στην Νέα Υόρκη στο εμβληματικό One Word Trade Center
Το Ελ Νίνιο φεύγει και έρχεται το... Λα Νίνια - Ο αντίκτυπος στον χειμώνα της Ευρώπη
Εμπειρογνώμονες του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού προέβλεψαν μεγάλη πιθανότητα εμφάνισης συνθηκών Λα Νίνια μεταξύ Οκτωβρίου και Φεβρουαρίου.
Το SBTi πιστοποιεί την εγκυρότητα των στόχων της ΔΕΗ για μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου
Η ΔΕΗ είναι ο πρώτος ελληνικός ενεργειακός όμιλος σε τροχιά επίτευξης κλιματικής ουδετερότητας πριν από το 2050