Σύνθετες και ολίγον αντιφατικές είναι οι ειδήσεις από το χώρο του αυτοκινήτου στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Δύο μήνες μετά την ανακοίνωση του εδρεύοντος στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας Κέντρου Ερευνών για την Αυτοκίνηση (CAR) ότι το Μάιο και τον Ιούνιο η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκεύασε 21% περισσότερα οχήματα συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του 2021, οι εταιρείες συμβούλων και αξιολογήσεων Fitch Solutions και Standard and Poor’s (S&P) προέβλεψαν μείωση του όγκου παραγωγής οχημάτων συνολικά το τρέχον έτος που θα κυμανθεί από 7% έως 15% συγκριτικά με πέρυσι.
Σύγχυση μοιάζει να επικρατεί μεταξύ των αναλυτών καθώς άλλοι συνεκτιμούν τις συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια οικονομία και στο εμπόριο και επίσης τις αβεβαιότητες και τους κινδύνους σε γεωπολιτικό επίπεδο και προβλέπουν μεγάλη κάμψη των πωλήσεων στον κλάδο, ενώ άλλοι θεωρούν ότι το 2023 θα είναι, εν τέλει, μια χρονιά ανάπτυξης του κλάδου παγκοσμίως. Μια χρονιά καλύτερη μεν από την εφετινή, αλλά όχι και από το προ-πανδημικό 2019.
Διαβάστε επίσης: Aυτοκινητοβιομηχανία: Κινητήριος δύναμη στην ΕΕ – Περίπου 80 δισ. ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα
Οι τιμές πήραν την ανηφόρα
Ο πληθωρισμός πάντως, που εκτίναξε τις τιμές των πρώτων υλών και των εξαρτημάτων, και το πολύ υψηλότερο κόστος της ενέργειας έχουν ως συνέπεια τη σημαντική αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων. Κάτι που σαφώς αποτρέπει πολλούς καταναλωτές από την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου.
Οι αναλυτές της Fitch βάζουν τον πόλεμο στην ευρωπαϊκή εξίσωση και προβλέπουν ότι η Ευρώπη πρόκειται να χάσει εφέτος το 10,8% του όγκου παραγωγής της. Η Fitch συνυπολογίζει την κάθετη μείωση της ρωσικής και ουκρανικής παραγωγής, τις καθυστερήσεις στις προμήθειες πρώτων υλών λόγω των δυσλειτουργιών στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και επίσης το υψηλό ενεργειακό κόστος και κυρίως το κλείσιμο της στρόφιγγας του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Φυσικό αέριο και παραγωγή
Από την πλευρά τους οι ειδικοί της S&P υπολογίζουν ότι μια μείωση μόλις 5% της κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της παραγωγής αυτοκινήτων κατά 7%. Αν η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου φθάσει στο 10%, η παραγωγή θα μειωθεί κατά 15%. Η S&P δεν μπαίνει καν στον κόπο να υπολογίσει την πτώση της παραγωγής αυτοκινήτων αν επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση της κατανάλωσης αερίου κατά 15% από τα 27 κράτη-μέλη.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η Fitch αναθεώρησε τις προβλέψεις της για την παραγωγή αυτοκινήτων το 2022 και πλέον εκτιμά ότι αυτή δεν θα μειωθεί μόνο κατά 1,1% αλλά κατά 5,4%. Η Fitch παίρνει ως μέτρο σύγκρισης το 2019, την χρονιά δηλαδή προτού ξεσπάσει η πανδημία της Covid-19. Χρονιά κατά την οποία είχαν παραχθεί στον πλανήτη 93 εκατ. αυτοκίνητα, ενώ εφέτος προβλέπεται να παραχθούν συνολικά 80,1 εκατομμύρια.
Ελπίδες για το 2023
Τα περιοδικά lockdown σε μεγάλες κινεζικές πόλεις που επιβάλλονται στο πλαίσιο της πολιτικής μηδενικής ανοχής στην Covid που εφαρμόζει το Πεκίνο έχουν προκαλέσει ελλείψεις εξαρτημάτων και ανταλλακτικών των αυτοκινήτων. Επιπλέον η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία πλήττεται από τον πληθωρισμό στις τιμές της ενέργειας και το κόστος παραγωγής, ενώ μείζον πρόβλημα την τελευταία διετία προκάλεσαν οι ελλείψεις μικροτσίπ σε όλες τις μονάδες παραγωγής, ακόμα και τις ασιατικές.
Οι αναλυτές ελπίζουν, πάντως, ότι η κατάσταση θα αρχίσει να βελτιώνεται περί τα τέλη της επόμενης χρονιάς. Κυρίως στην ευρωπαϊκή ήπειρο, όπου εφέτος παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη κάμψη σε ό,τι αφορά την παραγωγή. Διότι σαφώς μικρότερη είναι η κάμψη της παραγωγής στην Ασία (προβλέπεται 2,5% συγκριτικά με πέρυσι), όπου οι πωλήσεις νέων οχημάτων αναμένεται να φτάσουν τα 40 εκατομμύρια.
Στη Βόρεια Αμερική, όπου οι πωλήσεις πλήττονται από τις αυξήσεις των επιτοκίων και την αναζωπύρωση του πληθωρισμού – εξελίξεις που πίεσαν ανοδικά τις τιμές των αυτοκινήτων – η πτώση της παραγωγής υπολογίζεται στο 3%.
Λιγότερο μοιάζει να επηρεάζεται από το γενικότερο αρνητικό κλίμα η Λατινική Αμερική σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις. Έπειτα από μια ισχυρή αύξηση που σημείωσαν το 2021, εφέτος οι πωλήσεις αναμένεται να σταθεροποιηθούν και να αυξηθούν ορικακά κατά 0,3% στα περίπου 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα (η παλαιότερη πρόβλεψη ήταν για αύξηση 1%).
Αλώβητες από τις εξελίξεις σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις αυτοκινήτων μοιάζουν οι αγορές της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, όπου αναμένεται αύξηση 8,8%, ενώ για την υποσαχάρια Αφρική αναμένεται αύξηση 7,5%. Ασφαλώς ο όγκος των πωλήσεων είναι πολύ μικρός στις γεωγραφικές αυτές περιοχές και η αύξηση της ζήτησης και των πωλήσεων δεν θα επηρεάσουν ουσιαστικά τον κλάδο.
Ο ευρωπαίος ασθενής
Για το 2023, πάντως, η Fitch προβλέπει μια ομαλοποίηση της κατάστασης. Προβλέπει συγκεκριμένα αύξηση των πωλήσεων κατά 4,8% σε παγκόσμιο επίπεδο συγκριτικά με πέρυσι, ώστε να φτάσουν στα 83,9 εκατ. οχήματα – τα προ-πανδημικά επίπεδα ακόμα δεν θα τα φτάσει ο κλάδος.
Στην ανάκαμψη αυτή δύσκολα θα συμμετάσχει, πάντως, η ούτως ή άλλως «χορτασμένη» από την αυτοκίνηση Ευρώπη. Ο επικεφαλής εμπειρογνώμονας του γερμανικού CAR Φέρντιναντ Ντουντενχέφερ προ μηνός είχε χαρακτηρίσει αναπόφευκτο τον περιορισμό της ζήτησης στις ευρωπαϊκές αγορές.
«Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σχεδόν κανένα κίνητρο για αγορά, ενώ το επόμενο διάστημα αναμένονται αυξήσεις στις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων λόγω της αύξησης του κόστους του νικελίου και του λιθίου, που απαιτούνται για την κατασκευή των μπαταριών», είχε αποφανθεί εξάλλου το γερμανικό Κέντρο Ερευνών.
Latest News
Το κινεζικό «χτύπημα» στον κολοσσό της Louis Vuitton – Πού ελπίζει σε αναχώματα
Η εταιρεία συμβούλων Bain αναμένει ότι η αγορά των προσωπικών ειδών πολυτελείας θα αυξηθεί κατά 1-4% το 2024, από 8-10% που εκτιμούσαν ότι θα αυξηθεί το 2023
Οι πέντε κρίσιμοι δείκτες για την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας
Μπορεί η βιομηχανική παραγωγή να αυξήθηκε, αλλά οι εξαγωγές και η εγχώρια κατανάλωση παραμένουν ασταθείς
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία
Το ΔΝΤ καλεί Γαλλία και Ιταλία να σφίξουν το ζωνάρι - Τι ζητάει από τη Γερμανία
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην οικονομική του προοπτική για την Ευρώπη
ΔΝΤ: Ήπια προσγείωση της ευρωπαϊκής οικονομίας με αστερίσκους
Οι προτάσεις για τις κεντρικές τράπεζες της Γηραίας Ηπείρου
Η Ισπανία καλεί τη Γερμανία να ανοίξει τον δρόμο για το ευρωομόλογο
Εντείνονται οι συζητήσεις για τον κοινό δανεισμό στην Ευρώπη