Τους καρπούς μιας ιδιαίτερα «γόνιμης» διετίας έδρεψε η ναυτιλία, καθώς πρόκειται για έναν κλάδο όπου οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν από το 2020, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στις εταιρείες.

Ωστόσο, για να ανοίξουν οι πόρτες της κερδοφορίας απαραίτητο συστατικό αποτέλεσαν τα «κλειδιά» του θαλάσσιου εμπορίου. Ο λόγος για τις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, αλλά και τα Στενά του Βοσπόρου που – σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία – κατέγραψαν σημαντική αύξηση στα έσοδά τους, στον απόηχο βέβαια και της ανατίμησης των τελών διέλευσης.

Διαβάστε επίσης: Νέα αύξηση στα διόδια της Διώρυγας του Σουέζ

Ενας από τους σημαντικότερους διεθνείς κόμβους θαλάσσιων μεταφορών, η Διώρυγα του Σουέζ, αποτελεί την ταχύτερη και πιο άμεση εμπορική διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης. Χαρακτηριστικό στατιστικό του ρόλου αυτής της τεχνητής πλωτής οδού είναι η διέλευση σε ετήσια βάση 1,17 δισ. τόνων εμπορευμάτων ή το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.

Στο πλαίσιο αυτό, η αιγυπτιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε πως τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ αυξήθηκαν κατά 23,5% και διαμορφώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, το οποίο είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί ποτέ. Για τον μήνα Σεπτέμβριο, τα έσοδα ανήλθαν σε 683,2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ έναν μήνα πριν καταγράφηκε υψηλό ρεκόρ όλων των εποχών, σε μηνιαία βάση, με εισπράξεις 744,8 εκατομμύρια δολάρια.

Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) προανήγγειλε τον περασμένο μήνα αύξηση των τελών διέλευσης κατά 15% το 2023, με τους αναλυτές να υπολογίζουν ότι τα ετήσια έσοδα της διώρυγας θα αυξηθούν κατά 700 εκατ. δολάρια.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η δεύτερη σε μέγεθος σημαντική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου, το θαύμα της μηχανικής όπως έχει χαρακτηριστεί, η Διώρυγα του Παναμά.

Αποτελώντας μία από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές πλοίων του πλανήτη, καθώς εξυπηρετεί ουσιαστικά το εμπόριο μεταξύ της Ασίας και της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ, η Διώρυγα του Παναμά προχώρησε σε νέα τιμολογιακή πολιτική, επιδιώκοντας να αυξήσει τα έσοδα σε μια εποχή που ο κλάδος της ναυτιλίας αποδείχθηκε ιδιαίτερα κερδοφόρος.

Νέες τιμές

Συγκεκριμένα, στο κανάλι που διακινούνται ετησίως 474 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων, αποφασίστηκαν νέες τιμές για τη διέλευση πλοίων και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία ο κλάδος των containerships θα είναι αυτός που θα επηρεαστεί περισσότερο με μία αύξηση 8% κατά μέσο όρο.

Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο η Διώρυγα του Παναμά γιόρτασε τα 108 χρόνια από τότε που πραγματοποιήθηκε η πρώτη διέλευση πλοίου. Εναν μήνα πριν, διήλθε και το «Zephyr» της CMA CGM, με μεταφορική ικανότητα 16.285 TEUs, το οποίο αποτέλεσε το μεγαλύτερο πλοίο σε όρους μεταφορικής ικανότητας που πέρασε από τη Διώρυγα του Παναμά.

Στην εξίσωση, εξαιτίας του γεωστρατηγικού ρόλου και της κίνησης των πλοίων, μπαίνουν και τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία ανακοίνωσαν σημαντική ανατίμηση στα τέλη διέλευσης με στόχο τα ετήσια έσοδα να αυξηθούν από τα 40 στα 200 εκατομμύρια δολάρια.

Το 2021, ο αριθμός των πλοίων που διήλθαν από το στενό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Μεσόγειο ανήλθε σε 38.551, ενώ σύμφωνα με στοιχεία, με την αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358 δολάρια θα αυξηθεί στα 7.009, στα πλοία handysize από τα 3.134 στα 15.863, στα πλοία supramax από τα 4.844 δολ. στα 24.176 και στα panamax από τα 6.384 στα 32.305 δολάρια.

Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα