Η ανακοινωθείσα μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τις χώρες του ΟPEC εξακολουθεί να τίθεται το μικροσκόπιο των εταιρειών διαχείρισης δεξαμενοπλοίων, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις που προκαλούν οι γεωπολιτικές εντάσεις αλλά και η διαφαινόμενη συρρίκνωση της παγκόσμιας ανάπτυξης. Κάθε μείωση της παραγωγής αργού που σημαίνει μείωση της προσφοράς έχει κατά βάση αρνητικές επιπτώσεις στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων. Ωστόσο οι γεωπολιτικές εντάσεις που έχουν αλλάξει τον ρου του δια θαλάσσης πετρελαίου αργού είναι ένα πρόσθετος παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση δεξαμενοπλοίων αφού αυξάνει τα τονομίλια μεταφερόμενων φορτίων, ενώ από την άλλη πλευρά το διαφαινόμενο φρένο στην παγκόσμια ανάπτυξη επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση αργού και προϊόντων, άρα και τη ζήτηση πλοίων για τη μεταφορά τους.

Για την αγορά δεξαμενόπλοιων, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Gibson, η ανακοινωθείσα περικοπή προκαλεί ανησυχία, κυρίως γιατί ο μεγάλος όγκος των μειώσεων στην παραγωγή πρόκειται να γίνει στη Μέση Ανατολή και αυτό θα επηρεάσει εγγενώς τα φορτία που μεταφέρονται με υπερδεξαμνόπλοια (Very Large Crude Carriers-VLCC) και τα λίγο μικρότερα σε μέγεθος Suezmax. Ωστόσο, από την άλλη, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv επισημαίνει ότι οι κυρώσεις της ΕΕ κατά τη Ρωσίας μπορεί να λειτουργήσουν θετικά για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού καθώς θα αυξηθεί το εμπόριο από την Κίνα προς την ΕΕ.

Διαβάστε επίσης: «Φρένο» στα δεξαμενόπλοια VLCC από τις περικοπές του ΟΠΕΚ+

Αναλυτικότερα τα μέχρι τώρα στοιχεία όσον αφορά το εμπόριο δείχνουν ότι οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού των χωρών του OPEC+ κορυφώθηκαν τον Αύγουστο στα 28,86 εκατ. βαρέλια την ημέρα και είναι πλέον πιθανό να υποχωρήσουν. Παράλληλα η μειωμένη παραγωγή του ΟΠΕΚ+ πιθανότατα θα στηρίξει την αγορά του ρωσικού αργού για να καλύψει τυχόν έλλειμμα που παρουσιαστεί στις εξαγωγές από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία για όσους επιθυμούν να πραγματοποιήσουν συναλλαγές εκτός του ανώτατου ορίου τιμών που αναμένεται να θέσουν οι G7. Πάντως οι περικοπές του OPEC είναι πιθανό μακροπρόθεσμα να ενθαρρύνουν την αύξηση της παραγωγής σε παραγωγούς εκτός ΟPEC+ όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Βραζιλία και η Βόρεια Θάλασσα.

Είναι επίσης πιθανό να ενισχύει τις πολιτικές στήριξης της  ενεργειακής ασφάλειας στις ΗΠΑ και την Ευρώπη μέσω των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Μακροοικονομικό περιβάλλον

Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με τον Gibson, η κύρια πηγή κινδύνου στην αγορά δεξαμενόπλοιων θα είναι πιθανότατα μακροοικονομικής φύσης που σχετίζεται με τη ζήτηση πετρελαίου και όχι την προσφορά, δεδομένης της αναμενόμενης αυξημένης επίδρασης των κυρώσεων. Ο οίκος Gibson επισημαίνει ειδικότερα ότι πάρα την απόφαση για περιορισμό της παραγωγής  από τον OPEC+ κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Δεκέμβριο του 2023, που αντιπροσωπεύει μια μείωση 2% στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου, από την άλλη ένα ισχυρότερο δολάριο και μια επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών επηρεάζει σοβαρά τις προοπτικές της ζήτησης και, κατά συνέπεια, ενισχύουν την πίεση στις τιμές του πετρελαίου.

Οι τιμές του αργού αυξήθηκαν με την είδηση της απόφασης του ΟΠΕΚ, αλλά δεν έχουν ακόμη ξεπεράσει το όριο των 100 δολαρίων/βαρέλι λόγω των ευρύτερων ανησυχιών για τη ζήτηση που αντισταθμίζουν τη μείωση της προσφοράς, τονίζει.

Στη βάση αυτών των εξελίξεων μένει να δούμε τις επιπτώσεις του στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς η μείωση της παραγωγής αποτελεί πιθανή «απειλή» για τις περαιτέρω βελτιώσεις των ναύλων στην αγορά των δεξαμενοπλοίων, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.

Από την άλλη πλευρά το όγδοο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο μέσω ευρωπαϊκών ασφαλιστικών εταιρειών, θα υποχρεώσει την Ευρώπη να αντικαταστήσει δυο εκατομμύρια τόνους ρωσικών εισαγωγών ντίζελ έως τις 5 Φεβρουαρίου, όταν θα ισχύει η απαγόρευση των προϊόντων διύλισης πετρελαίου. Για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις θέρμανσης τον χειμώνα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά ότι η ΕΕ θα απαιτεί 300.000-500.000 βαρέλια διυλισμένων προϊόντων την ημέρα. Η Κίνα θα μπορούσε να αντικαταστήσει τη Ρωσία, καθώς η χώρα έχει αυξήσει κατά 15 εκατομμύρια τόνους στην ποσόστωση εξαγωγής πετρελαίου του 2022, η οποία περιλαμβάνει 13,25 εκατομμύρια τόνους βενζίνης, ντίζελ, καυσίμων αεροσκαφών και 1,75 εκατομμύρια τόνους καυσίμων πλοίων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Αυτό το σενάριο θα μπορούσε να ενισχύσει το δεξαμενόπλοιο προϊόντων αυξάνοντας τα τονομίλια, μεταφερόμενων φορτίων, προ όφελος των ναύλων των δεξαμενοπλοίων.

Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα