
Αλλαγές στις ρότες του διεθνούς εμπορίου άνθρακα επέφερε η απαγόρευση ρωσικού «κάρβουνου» από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης από τις 10 Αυγούστου, στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Μόσχας, ως αντίποινα στην επέμβασή της στην Ουκρανία.
Εχουν περάσει περίπου δύο μήνες από την έναρξη της απαγόρευσης και η Ρωσία δυσκολεύεται να ανακατευθύνει τις εξαγωγές άνθρακά της, με τους όγκους των εξαγωγών να μειώνονται κατά 7,0% σε ετήσια βάση κατά την περίοδο αυτή και κατά 5,0% σε ετήσια βάση μέχρι σήμερα, εκτιμά ο ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Filipe Gouveia.
Ο κ. Gouveia διερευνά ορισμένες από τις επιπτώσεις που είχαν οι κυρώσεις της ΕΕ στις ρωσικές εξαγωγές άνθρακα και τις αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, τους εμπορικούς δρόμους αλλά και τους ναύλους των πλοίων.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Πώς θα γίνει «παρελθόν» ο άνθρακας
Οπως διαπιστώνει ο αναλυτής, ενώ οι όγκοι των εξαγωγών ρωσικού άνθρακα μειώθηκαν, οι όγκοι μεταφερόμενου φορτίου (τόνος) ανά μίλι έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 30% τους τελευταίους δυόμισι μήνες. Από τότε που ανακοινώθηκαν οι κυρώσεις κατά του ρωσικού άνθρακα από την ΕΕ τον Απρίλιο, ο μέσος όρος της απόστασης των ρωσικών εξαγωγών άνθρακα αυξήθηκε κατά σχεδόν 50% ή περίπου 1.250 μίλια.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο αναλυτής της BIMCO, ενώ οι εισαγωγές άνθρακα της Ευρώπης από τη Ρωσία μέχρι και τον Αύγουστο μειώθηκαν περίπου 12%, οι εισαγωγές από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν 50%, από τη Λατινική Αμερική 95%, από την Αυστραλία 36% και από τη Νότια Αφρική 884%.
Παράλληλα οι Ρώσοι στράφηκαν σε άλλες περιοχές, όπως η Ινδία ή η Κίνα, με αποτέλεσμα όλες αυτές οι αλλαγές που σημαίνουν αύξηση των τονομιλίων να λειτουργούν υποστηρικτικά στους ναύλους, οι οποίοι την ίδια περίοδο πιέζονταν από άλλους παράγοντες, όπως η μειωμένη οικονομική δραστηριότητα στην Κίνα, κυρίως στον τομέα των ακινήτων.
Μέχρι στιγμής, τα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία, τα capesizes, έχουν δει σημαντική αύξηση σε τονομίλια μετά την απαγόρευση, κυρίως λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της Ινδίας για μειωμένης τιμής ρωσικό άνθρακα. Η κυβέρνηση της Ινδίας έδωσε εντολή για αύξηση των εισαγωγών άνθρακα το καλοκαίρι, λόγω της αύξησης της ζήτησης ενέργειας και των χαμηλών αποθεμάτων άνθρακα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μια ώθηση σε τονομίλια, καθώς τα πλοία φορτωμένα με ρωσικό άνθρακα από ευρωπαϊκά λιμάνια έπλεαν γύρω από την Αφρική, λέει ο Filipe Gouveia της BIMCO.
Ομως, καθώς η ζήτηση εισαγωγών από την Ινδία ομαλοποιείται, δεν είναι σαφές εάν η χώρα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό άνθρακα που αποστέλλεται κυρίως από λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, της Βαλτικής και της Αρκτικής, προσθέτει ο Gouveia.
Μέχρι στιγμής, το 2022, η Κίνα παραμένει ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού άνθρακα, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 22,6% των συνολικών κινεζικών εισαγωγών άνθρακα. Παρόλο που ο όγκος των συνολικών εισαγωγών άνθρακα στην Κίνα μειώθηκε κατά 25,7% μέχρι στιγμής φέτος, οι εισαγωγές από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 3,5%, πιθανότατα λόγω των μειωμένων τιμών, σημειώνει η BIMCO.
Τους επόμενους μήνες, τα πλοία panamax και supramax θα συνεχίσουν να έχουν ζήτηση από την Κίνα για ρωσικό άνθρακα. Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος της χώρας για την εξόρυξη άνθρακα και οι αυξανόμενες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν να μειώσουν τις εισαγωγές, προσθέτει ο αναλυτής της BIMCO.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες