Με διαγωνισμούς συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ σε εξέλιξη, οι Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα δίνουν δυναμικό «παρών» στη νέα φουρνιά έργων υποδομών, μαγνητίζοντας το ενδιαφέρον τόσο ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων όσο και διεθνών παικτών.

Εντός του Οκτωβρίου αρκετά έργα ΣΔΙΤ αναμένεται να αλλάξουν πίστα. Πρώτο το FlyOver της Θεσσαλονίκης που έχει μπει σε τροχιά υπογραφής. Μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που κυριαρχεί στην «πίτα» των ΣΔΙΤ πρόκειται να συμβασιοποιήσει έργα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Η βεντάλια των έργων έχει ανοίξει, περιλαμβάνοντας έργα υποδομών βιώσιμης ανάπτυξης, όπως φράγματα, καθώς και λειτουργίας και συντήρησης. Ηδη το προσχέδιο της πρότασης υπαγωγής του πολυαναμενόμενου έργου της αναβάθμισης και συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας, εκτιμώμενου κόστους περί τα 300 εκατ. ευρώ, έχει σταλεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ για τις δικές της παρατηρήσεις.

Διαβάστε επίσης: «Πράσινο φως» για δύο έργα ΣΔΙΤ ύψους 254 εκατ. ευρώ

Συνδυαστική χρηματοδότηση

Οι υψηλές προδιαγραφές, η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και η επένδυση ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν αναδείξει τις ΣΔΙΤ σε πολύτιμο εργαλείο. Η αγορά βρίσκεται μπροστά σε μια πρωτοφανή πληθώρα έργων, με τη δύσκολη χρηματοοικονομική συγκυρία να δημιουργεί προσκόμματα. Προς τούτο, δίδεται εύλογος χρόνος στις εταιρείες για να μπορέσουν να ακολουθήσουν τους γρήγορους ρυθμούς του προγράμματος υποδομών.

«Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών , τα λεγόμενα ΣΔΙΤ συνδυαστικής χρηματοδότησης, καθιστώντας τα περισσότερο ελκυστικά για τον ιδιωτικό τομέα» επισημαίνει στο «Βήμα» ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, τονίζοντας πως η επιλογή να αξιοποιηθεί στο έπακρο ένα εργαλείο χρηματοδότησης που έμενε για χρόνια παραγκωνισμένο, εξαιτίας ιδεοληψιών του παρελθόντος, δικαιώνεται με εμφατικό τρόπο.

«Μέσα σε τρία χρόνια, έχουμε δρομολογήσει 19 έργα ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 4 δισ. ευρώ, και μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έχουμε συμβασιοποιήσει έργα συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ» αναφέρει, υπογραμμίζοντας πως «πρόκειται για έργα με ακριβές χρονοδιάγραμμα, τα οποία θα είναι σωστά συντηρημένα και πλήρως λειτουργικά για 30 χρόνια, μέσω μόχλευσης κονδυλίων του ιδιωτικού τομέα».

Τα χρονοδιαγράμματα

Με τη σύμφωνη γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το FlyOver της Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατ., θα ακολουθήσουν εντός του μήνα η ενημέρωση της Βουλής και η υπογραφή με την κοινοπραξία Αβαξ – Μυτιληναίος. Για το δεύτερο εμβληματικό έργο, τη ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος – Νεάπολη», προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat έχει προθεσμία για την υποβολή των απαιτούμενων εγγράφων μέχρι αρχές Δεκεμβρίου ώστε να ανακηρυχθεί ως οριστικός ανάδοχος. Τρία εγκεκριμένα έργα από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 314,45 εκατ. ευρώ, βαίνουν προς δημοπράτηση. Εντός Οκτωβρίου αναμένεται η έναρξη του διαγωνισμού για το έργο ύδρευσης της Κέρκυρας. Ακόμη, αναμένεται το επόμενο διάστημα να δημοπρατηθεί το έργο της κατασκευής Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Ελλάδας. Θα ακολουθήσει η δημοπράτηση για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Κρήτης, μόλις επιλυθεί το ιδιοκτησιακό για τον χώρο που θα ανεγερθεί το Δικαστικό Μέγαρο Χανίων.

Οι σχολικές μονάδες

Ως το τέλος του μήνα θα αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος για τις 17 σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, μεταξύ πέντε διεκδικητών (Ακτωρ Παραχωρήσεις, Αβαξ, ΤΕΚΑΛ, ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ, Μυτιληναίος-ΑΤΕΣΕ), προϋπολογισμού 128,4 εκατ. ευρώ. Εντός του έτους, θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές για την κατασκευή των Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, ώστε να υπάρξει προσωρινός ανάδοχος στις αρχές του 2023.

Οσο για τον διαγωνισμό για το νέο βιοκλιματικό κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που βρίσκεται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, εκκρεμεί η έγκριση της ΜΠΕ. Ακολούθως θα ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές με καταληκτική ημερομηνία στα τέλη Δεκεμβρίου. Με σφιχτό χρονοδιάγραμμα και στόχο να υπάρξει ανάδοχος εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 προχωρεί η ΣΔΙΤ λειτουργίας και συντήρησης του μετρό Θεσσαλονίκης. Η καταληκτική ημερομηνία για δεσμευτικές προσφορές είναι, επί του παρόντος τουλάχιστον, στις 2 Δεκεμβρίου.

Ορόσημο για πέντε έργα είναι η 31η Οκτωβρίου, καθώς φάκελοι συμμετοχής θα κατατεθούν για τα οδικά «Δράμα – Αμφίπολη» και «Θεσσαλονίκη – Εδεσσα», καθώς και για τα φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη. Δεσμευτικές προσφορές αναμένονται με ίδια καταληκτική ημερομηνία για το φράγμα Χαβρία. Τα απαιτούμενα έγγραφα θα πρέπει να καταθέσει και ο προσωρινός ανάδοχος (Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat) του «Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη», ως τις αρχές Νοεμβρίου.

Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΟ ΒΗΜΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές