
Κατάφερε να εκπλήξει τους συναδέλφους του, καθώς με τους πίνακές του έφερε έναν ριζοσπαστικό τρόπο θέασης, τον οποίο κανείς δεν μπορούσε να εξηγήσει. Το «μυστήριο» που είχε προκαλέσει ο Πολ Σεζάν με τα έργα του οδήγησε σε ένα ακραίο αστείο εκ μέρους του Πολ Γκογκέν: πρότεινε στον Καμίλ Πισαρό να «ποτίσει» με ένα ομοιοπαθητικό φάρμακο τον Σεζάν, ώστε να αποκαλύψει τον τρόπο δουλειάς του και εν συνεχεία να σπεύσει στο Παρίσι να μοιραστεί μαζί του τις πληροφορίες.
Η απορία παρέμενε άλυτη ακόμη και τρεις δεκαετίες αργότερα, όταν το 1912 ο ζωγράφος και κριτικός Μορίς Ντενί έγραφε ότι δεν είχε ακούσει ποτέ έναν θαυμαστή του Σεζάν που να του έχει δώσει μια σαφή και ακριβή περιγραφή των λόγων για τους οποίους αγαπά τα έργα του.
Τα επιτεύγματα του Σεζάν έχουν εξελιχθεί σε εμμονή για πολλούς ιστορικούς τέχνης καθώς ανέτρεψαν αιώνες θεωριών σχετικά με το πώς λειτουργεί η ανθρώπινη όραση. Και η νέα έκθεση που φιλοξενείται στην Tate με περίπου 80 έργα του (έως τις 12 Μαρτίου) επιχειρεί μεταξύ άλλων να εξηγήσει τι ακριβώς πέτυχε ο Σεζάν, όπως αναφέρει σε άρθρο του στην ιστοσελίδα του BBC o ιστορικός τέχνης Μάθιου Ουίλσον.
Το πρώιμο έργο του «Η ζαχαριέρα, τα αχλάδια και το μπλε κύπελλο» (1865-70), για παράδειγμα, δείχνει ότι έβλεπε και ζωγράφιζε με έναν σχετικά παραδοσιακό τρόπο, ακολουθώντας την καθιερωμένη αντίληψη ότι το μάτι λειτουργεί ακριβώς όπως μια κάμερα: είναι δηλαδή μια πύλη για τη ροή της οπτικής αλήθειας που κατασκευάζει ένα λεπτομερές πανόραμα του ορατού μας περιβάλλοντος.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1870, ωστόσο, ο Σεζάν άρχισε να αμφισβητεί αυτό το δεδομένο. Στο έργο του «Νεκρή φύση με φρουτιέρα» (1879-80), το χείλος του γεμάτου με νερό ποτηριού εμφανίζεται με παραμορφωμένη προοπτική, η ταπετσαρία φόντου φαίνεται να βρίσκεται μπροστά από το πιάτο με τα φρούτα και το λευκό τραπεζομάντιλο μοιάζει να αιωρείται στον χώρο. Ο Σεζάν δεν έβλεπε τη σκηνή από μια σταθερή οπτική γωνία, αλλά μέσα από ένα περιπλανώμενο βλέμμα που εστίαζε σε διαφορετικό στοιχείο κάθε φορά, έτσι ώστε όταν συνενωθούν όλα μαζί να μπορούμε να δούμε την εικόνα.
Οπτικές ανωμαλίες
Σύμφωνα με τον συγγραφέα και ποιητή Ιωακείμ Γκασκέ, ο οποίος επισκέφτηκε τον Σεζάν το 1897, ο καλλιτέχνης περνούσε έως και 20 λεπτά κοιτάζοντας σταθερά συγκεκριμένα σημεία των θεμάτων που ζωγράφιζε, με αποτέλεσμα η περιφερειακή του όραση να αρχίζει να ατονεί, γεγονός που δημιουργούσε οπτικές ανωμαλίες. Το αποτέλεσμα ήταν τα πορτρέτα του να έχουν πρόσωπα που μοιάζουν με μάσκα επειδή επικεντρωνόταν σε μικρές περιοχές της λεπτομέρειας του προσώπου και δεν επέτρεπε στο μυαλό του να προσεγγίσει το πρόσωπο ως ένα σύνολο.
Σε τοπία όπως το «Ορος Αγία Βικτωρία» (1902-6), ο Σεζάν διερεύνησε την πραγματικότητα ως ένα κατασκεύασμα του νου και όχι του ματιού. Είναι μια προσέγγιση που ευθυγραμμίζεται με θεωρίες σύγχρονών του νευρολόγων που υποστήριξαν ότι η όραση επηρεάζεται από τις αναμνήσεις, τη διάθεση και τις αισθήσεις.
Το επίτευγμα του Σεζάν, λοιπόν, ήταν να χρησιμοποιήσει την πράξη της ζωγραφικής για να εξετάσει εξονυχιστικά την ανθρώπινη αντίληψη με πρωτοφανή ειλικρίνεια και περιέργεια. Και όσο περισσότερο ανακαλύπτουμε τους τρόπους με τους οποίους το μάτι αλληλεπιδρά με την ανθρώπινη συνείδηση, τόσο περισσότερο έχει νόημα η διερευνητική τέχνη του Σεζάν. Κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που συνέχισε να είναι μια τόσο συναρπαστική προσωπικότητα στην ιστορία της τέχνης.
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»


Latest News

Το mega deal της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με τη Formula 1
Η τολμηρή κίνηση του Σερ Τζιμ Ράτκλιφ και η πιθανή πρόσληψη του μηχανικού της Mercedes F1, Μίκαελ Σανσόνι

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.