Το λειτουργικό κόστος των πλοίων αυξήθηκε το 2022 λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, παρά την υποχώρηση των δαπανών που σχετίζονται με την Covid-19, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ναυτιλιακής εταιρείας συμβούλων Drewry.

Λιπαντικά, ασφάλιστρα, δεξαμενισμοί «φούσκωσαν» το κόστος ενώ τα έξοδα επάνδρωσης των πλοίων μειώθηκαν λόγω υποχώρησης της πανδημίας και των δαπανών που σχετίζονταν με αυτή.

Διαβάστε επίσης – Ρεκόρ 30ετίας στην αύξηση της ζήτησης για τάνκερ

Ο Drewry εκτιμά ότι το μέσο ημερήσιο λειτουργικό κόστος για τους 47 διαφορετικούς τύπους και μεγέθη πλοίων που καλύπτονται στην έκθεση αυξήθηκε για πέμπτη συνεχή χρονιά φτάνοντας τα 7.474 δολ την ημέρα το 2022, σημειώνοντας αύξηση 2,2%. Το 2021 η αύξηση ήταν μικρότερη στο 1,3% πέρυσι ενώ γενικότερα καταγράφεται μια τάση εξομάλυνσης ή μείωσης του κόστους σε επίπεδα που ίσχυαν πριν την πανδημία. Πάντως ο Drewry εκτιμά ότι παρά τις ευρύτερες πληθωριστικές πιέσεις, οι τάσεις στη ναυτιλία και στα κόστη των πλοίων θα δείχνουν συγκράτηση σε βραχυπρόθεσμη βάση.

Διαβάστε επίσης – Η «δαγκάνα» του κινεζικού δράκου στα λιμάνια της Ευρώπης [Πίνακας]

Η άνοδος στις τιμές

Η άνοδος του λειτουργικού κόστους προήλθε κυρίως από την άνοδο των τιμών σε αγαθά και υπηρεσίες σε όλο τον ναυτιλιακό τομέα, καθώς και από τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκε από την πανδημία Covid-19, δήλωσε ο Latifat Igbinosun, επικεφαλής της έρευνας για το λειτουργικό κόστος στα πλοία του Drewry. «Το κόστος ειδικά για επισκευή και συντήρηση, συγκρατήθηκε πέρυσι, καθώς οι πλοιοκτήτες εκμεταλλεύτηκαν την επανέναρξη του εμπορίου, μετά την πανδημία, και την αύξηση των κερδών, για να διατηρήσουν τα πλοία σε λειτουργία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, τα πλοία επέστρεψαν στα ναυπηγεία φέτος, αυξάνοντας το κόστος».

Ένα υψηλό ποσοστό της αύξησης του λειτουργικού κόστους το 2022 οφείλεται στο κόστος του λιπαντικού, το οποίο αυξήθηκε κατά 15% λόγω της περιορισμένης προσφοράς διυλιστηρίων και των υψηλών τιμών του πετρελαίου. Άνοδο κατέγραψαν και τα ασφάλιστρα κατά 8% κατά μέσο όρο, μετά από άνοδο 7% το 2021, λόγω της «σκληρής» ασφαλιστικής αγοράς και των υψηλότερων αξιών των πλοίων σε ορισμένους τομείς που ώθησαν τα ασφάλιστρα στον κλάδο Hull &Machinery.

Επίσης το κόστος δεξαμενισμού αυξήθηκε κατά 6% το 2022 λόγω των περιορισμένων slots (χρονοθυρίδων) στα ναυπηγεία, ενώ το κόστος επάνδρωσης μειώθηκε σταδιακά λόγω της μείωσης ορισμένων δαπανών που σχετίζονται με τον Covid-19.

Η αύξηση του κόστους καταγράφηκε σε όλα τα είδη πλοίων (εμπορευματοκιβωτίων, ξηρού χύδην φορτίου, προϊόντων, αργού, LNG, LPG, γενικού φορτίου, reefer, ro-ro και car carrier).

Μελλοντικά, βραχυπρόθεσμα, ο Drewry αναμένει ότι η καθοδική πίεση στο κόστος θα παραμείνει σε εκείνες τις περιοχές όπου οι ιδιοκτήτες πλοίων έχουν μεγαλύτερο έλεγχο, αλλά η μείωση της διαθεσιμότητας ναυτικών και οι συνεχείς κανονισμοί απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές αναμένεται να αυξήσουν το κόστος των πλοιοκτητών μεσοπρόθεσμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά