
Οι αρνητικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία δημιούργησαν έναν πραγματικό εφιάλτη υλικοτεχνικής υποστήριξης σε όλο τον κόσμο. Ο δρόμος προς την αγορά των ΗΠΑ θα παραμείνει γεμάτος παγίδες τους επόμενους μήνες, η συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ-δολαρίου, το CBMA(αμερικανικός νόμος που ευνοεί τους μικρούς παραγωγούς) και η συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση δημιουργούν προκλήσεις στις εξαγωγές.
Όπως επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ σε ανάρτησή της, ορισμένες βελτιώσεις είναι ορατές: «Τα εμπορευματοκιβώτια δεν είναι πλέον κολλημένα στην Κίνα και δεν υπάρχουν άλλα εμπορευματοκιβώτια κολλημένα στη θάλασσα για είκοσι ημέρες, όπως συνέβη πρόσφατα».
Διαβάστε επίσης: Αμπέλι: Πώς θα κινηθεί η κινεζική αγορά κρασιού – Οι προβλέψεις
Απίστευτη συμφόρηση στα λιμάνια, ιστορική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, αποθήκες υπερπλήρεις, έλλειψη ξηρών υλικών και εκθετική αύξηση του κόστους. Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν γλιτώσει από τα παγκόσμια προβλήματα υλικοτεχνικής υποστήριξης. «Αντιμετωπίζουμε προβλήματα σε κάθε κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από το Α έως το Ω», δηλώνει με απογοήτευση η MaryAnn Pisani, υπεύθυνη οικονομικών υπηρεσιών στην MHW Wine, πάροχο υπηρεσιών logistics, μεταξύ άλλων, σε επιχειρήσεις οίνου και οινοπνευματωδών ποτών σε όλη τη χώρα.
«Είτε είναι τα πώματα, το χαρτοκιβώτιο, τα μπουκάλια, οι ετικέτες ή το ίδιο το προϊόν, όλα είναι ένα πρόβλημα». Σε τέτοιο επίπεδο, το MHW έπρεπε να δημιουργήσει μια νέα υπηρεσία διαχείρισης logistics για ξηρά υλικά για να προσπαθήσει να επιταχύνει την παράδοση των προϊόντων.
Οι μικροί οινοποιοί τιμωρούνται από τα προβλήματα αποθήκευσης
Αν και η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων τείνει να μειωθεί, το μείζον πρόβλημα αφορά σήμερα τις αποθήκες. «Οι μεγάλες μάρκες έχουν αντισταθμίσει το χαμένο διάστημα, εισάγοντας μαζικά τόνους προϊόντων και συνεπώς καταναλώνουν πολλά από τα αγαθά που είναι διαθέσιμα στην αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων με τη μορφή χώρου αποθήκης», αναφέρει η MaryAnn Pisani. Αυτή η κατάσταση τιμωρεί τους μικρότερους παραγωγούς και τους εμποδίζει εν μέρει να επωφεληθούν από τη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση και την ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία: «Ένας από τους μικρούς μου πελάτες εισάγει κρασί από πολλούς ευρωπαϊκούς αμπελώνες. Έλαβε ένα προϊόν από τη Γερμανία που δεν είχε πλέον σε απόθεμα. Το προϊόν έφτασε εγκαίρως για να εκπληρώσει την παραγγελία, αλλά δεν μπορούμε να το αποθηκεύσουμε γιατί δεν υπάρχει αρκετός χώρος. Έτσι, παρόλο που θα ήθελε να εκμεταλλευτεί την ισοτιμία και να φέρει περισσότερα προϊόντα, δεν έχει που να τα αποθηκεύσει. Αναμφίβολα ορισμένοι μεγάλοι παραγωγοί που αντιμετωπίζουν πολύ λιγότερους περιορισμούς αυτού του είδους επωφελούνται από αυτήν την κατάσταση, αλλά για εμάς και για τους πελάτες μας, είναι πολύ δύσκολο».
Ωστόσο, μια αχτίδα ελπίδας διαφαίνεται στον ορίζοντα. «Η κοινή λογική και η επιχειρηματική οξυδέρκεια επιδιώκουν να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση. Η διατήρηση αποθεμάτων που αντιστοιχούν σε 8 ή 10 μήνες κατανάλωσης δεν έχει νόημα, ειδικά επειδή έχει αποδειχθεί ότι η αλυσίδα εφοδιασμού μπόρεσε να ανακάμψει από τις επιπτώσεις της πανδημίας». Ως εκ τούτου, οι διαχειριστές αποθηκών λαμβάνουν μέτρα για να επιταχύνουν την ταχύτητα κυκλοφορίας των αποθεμάτων. «Πολλοί αποθηκάριοι το κατάλαβαν λάθος. Νόμιζαν ότι αυτή η κατάσταση θα τελειώσει στις αρχές του 2022, αλλά αυτό δεν συμβαίνει και τώρα αναλαμβάνουν δράση, όπως η εφαρμογή αυξημένων επιτοκίων εάν τα αποθέματα παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας: «Οικονομικά, παρατηρούμε μια μικρή πτώση στις αγορές των καταναλωτών και η διατήρηση όλου αυτού του αποθέματος αποτελεί σημαντικό κόστος. Οπότε πιστεύω ότι θα δούμε μια μικρή βελτίωση».
Το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί
Την ίδια ώρα, και παρά το νέο νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούνιο, η συμφόρηση στα λιμάνια παραμένει υψηλή. «Όταν η κατάσταση βελτιώνεται από τη μια πλευρά, χειροτερεύει από την άλλη. Όταν η Νέα Υόρκη είναι καλύτερη, η Καλιφόρνια είναι χειρότερη και το αντίστροφο. Η συμφόρηση είναι τέτοια που συνεπάγεται τεράστιο κόστος. Έρχονται εμπορευματοκιβώτια και το λιμάνι είναι τόσο γεμάτο που οι μεταφορείς που παραλάμβαναν πολλά κοντέινερ την ημέρα παραλαμβάνουν μόνο ένα. Έτσι, αυτό που κόστιζε $400 ή $500 τώρα κοστίζει πάνω από $1.000. Κάποτε ένα εμπορευματοκιβώτιο απαιτούσε τρεις διαχειριστικές εργασίες. Σήμερα, χρειάζονται περίπου δέκα».
Σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα, η MHW άλλαξε τη στρατηγική της: «Έχουμε γίνει «αγνωστικιστές» όταν πρόκειται για μεταφορείς, αποθηκευτές και μεταφορείς. Για 25 χρόνια δουλεύουμε μόνο με έναν αποθηκευτή κυρίως, τώρα έχουμε άλλους πέντε». Ωστόσο, η εταιρεία εκτιμά ότι το κόστος μεταφοράς έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια και ότι ορισμένοι από τους πελάτες της χρειάστηκε να μεταφέρουν αυτές τις αυξήσεις στην τελική τιμή τουλάχιστον μία φορά, και μερικές φορές ακόμη και δύο ή τρεις φορές.
Η αγορά παραμένει σταθερή
Αλλά σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο πληθωρισμού για όλα τα προϊόντα, αυτές οι αυξήσεις μετακυλίονται πιο εύκολα στους καταναλωτές. Ομοίως, το CBMA, το οποίο παρέχει σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις για τους μικρούς εξαγωγείς, συμβάλλει στον μετριασμό ορισμένων αυξήσεων δασμών. Σε όλα αυτά προστίθεται η ευνοϊκή συναλλαγματική ισοτιμία μεταξύ του ευρώ και του δολαρίου για τις εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. «Οι καταναλωτές θα γίνουν αναμφίβολα πιο προσεκτικοί τους επόμενους μήνες και μπορεί να στραφούν προς προϊόντα ελαφρώς χαμηλότερης ποιότητας, αλλά θα συνεχίζουν να καταναλώνουν αλκοολούχα ποτά. Η αγορά παραμένει πολύ σταθερή. Μπαίνουμε στη νούμερο ένα σεζόν πωλήσεων και μέχρι στιγμής ο κόσμος αγοράζει και οι εισαγωγές δεν έχουν μειωθεί».
Η Mary Ann Pisani δεν προβλέπει επί του παρόντος μείωση του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν προβλέπει όμως ούτε αυξήσεις. Τα μέτρα που λαμβάνονται από τους διαχειριστές αποθήκης θα πρέπει να επιταχύνουν την κυκοφορία των προϊόντων. «Αν και η κατάσταση θα παραμείνει δύσκολη το 2023, θα είναι καλύτερη από το 2022. Δεδομένης της περιόδου των εορτών, δεν θα δούμε καμία βελτίωση μέχρι τότε, αλλά ελπίζω ότι στο τέλος του τρίτου τριμήνου του 2023, τα πράγματα θα να είναι καλύτερα».


Latest News

Σταθεροποιείται η παραγωγή κρασιού του 2025 στο νότιο ημισφαίριο
Οι προβλέψεις για το κρασί βασίζονται σε πρώιμες εκτιμήσεις για τη συγκομιδή σταφυλιών, η οποία συνεχίζεται ακόμη σε ορισμένες περιοχές

Καμπανάκι Διεπαγγελματικής για το βαμβάκι – Τι θα φέρει η «πράσινη» οδηγία της ΕΕ
Παρέμβαση της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Βάμβακος για τις πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει στο βαμβάκι οδηγία της ΕΕ

Πώς θα βελτιωθεί η διαδικασία για τις δηλώσεις ΟΣΔΕ 2025 - Παρέμβαση ΕΘΕΑΣ
Επτά βελτιωτικές προτάσεις για έγκαιρη, ομαλή και προσιτή υποβολή των δηλώσεων ΟΣΔΕ 2025 καταθέτει η ΕΘΕΑΣ - Αίτημα άμεσης συνάντησης

Πότε ξεκινά η υποβολή δηλώσεων για την αναδιάρθρωση αμπελώνων – Οι ενισχύσεις
Ποιες δράσεις περιλαμβάνονται στην παρέμβαση για την αναδιάρθρωση και μετατροπή στο αμπέλι - Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις

Σταμενίτης: Σε εξέλιξη οι αναγγελίες ζημιών από τον ΕΛΓΑ για τον παγετό
«Έχουμε σχέδιο για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης», είπε ο Διονύσης Σταμενίτης από το Αμύνταιο και την Πτολεμαΐδα

Η ακτινογραφία του αμπελοοινικού τομέα το 2024 – Τι δείχνουν τα στοιχεία
Η παγκόσμια παραγωγή κρασιού το 2024, σύμφωνα με τον OIV, υπολογίζεται σε 226 εκατομμύρια εκατόλιτρα, η χαμηλότερη των τελευταίων 60 ετών

Ξεκινά το νέο πρόγραμμα μεταποίησης - Επενδύσεις από 400.001 έως 5 εκατ. ευρώ
Με αρχικό προϋπολογισμό 135 εκατ. ευρώ ξεκινά το πρόγραμμα μεταποίησης, εμπορίας και ανάπτυξης γεωργικών προϊόντων του ΣΣ ΚΑΠ

Ο αμπελώνας της Σαντορίνης εκπέμπει SOS – Κίνδυνος να μηδενιστεί η παραγωγή μέχρι το 2042
Πώς θα διασωθεί ο αμπελώνας στη Σαντορίνη – Ποια σχέδια δρομολογεί ο Σύνδεσμος Οινοποιών Σαντορίνης

Στα «χαρακώματα» οι παραγωγοί επιτραπέζιας ελιάς - Οι φόβοι για την επόμενη ημέρα των δασμών
Σε αναβρασμό ο κλάδος για την επιτραπέζια ελιά - «Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε ούτε σεντ», λένε οι παραγωγοί στον ΟΤ

Δύσκολη χρονιά για το κρασί και τους παραγωγούς του
Στα χαμηλότερα επίπεδα από το 1961 υποχώρησε η παγκόσμια παραγωγή το 2024 – κάμψη και στη ζήτηση