Μια νέα διάσταση στο μέλλον των ναυτικών επαγγελμάτων δίνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής Αγγελος Παντουβάκης, κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας Πανεπιστημίου Πειραιώς, διευθυντής MSc in Shipping Management και Εργαστηρίου Θαλασσίων Επιστημών.
Σε αντίθεση με ό,τι θεωρείται ως ευρέως διαδεδομένη άποψη, ότι δηλαδή η τεχνολογία θα μειώσει τις θέσεις εργασίας στη ναυτιλία, είτε στο πλοίο είτε στη στεριά, ο Αγγελος Παντουβάκης εμφανίζεται αισιόδοξος και υποστηρίζει ότι τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτά προβλέπεται λαμπρό.
Δίνοντας αρχικά τον ορισμό του ναυτιλιακού επαγγέλματος, ο Αγγελος Παντουβάκης ορίζει ως ναυτιλιακό επάγγελμα καθένα από τα σχετιζόμενα με κάθε είδους βιώσιμη δραστηριότητα – εμπορική, αθλητική, αναψυχής, υποστηρικτική ή ελεγκτική – όπου και όπως και αν ασκείται – από τη στεριά, τη θάλασσα ή ακόμη και απομακρυσμένα – και αφορούν τη θάλασσα και την παράκτια ζώνη. Ετσι μπορεί ως ασκών το ναυτιλιακό επάγγελμα να θεωρηθεί και ο λιμενεργάτης, οξυγονοκολλητής και χειριστής γερανού έως ο πλοίαρχος και το στέλεχος ναυτιλιακής τράπεζας, αλλά και ο πληροφορικός ή αναλυτής μεγάλων δεδομένων στη ναυτιλία.
To έξυπνο πλοίο
Στη συνέχεια επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι στη ναυτιλία ζούμε την 4η βιομηχανική επανάσταση καθώς ήδη το «έξυπνο πλοίο» (smart ship), αυτό δηλαδή που είναι διαρκώς διασυνδεδεμένο με τη στεριά μέσω ειδικών συσκευών μεταφέροντας κάθε χρήσιμη πληροφορία, είναι γεγονός.
Αμεση συνέπεια τούτου θα είναι, όπως εξηγεί, η «μεταφορά» θαλάσσιου προσωπικού στην ξηρά και η μέσω αυτοματισμών και απομακρυσμένων ελέγχων διαχείριση των πλοίων. Ειδικότητες ή δεξιότητες όπως ηλεκτρονικής τεχνολογίας, αυτοματισμών, τηλεχειρισμού θα απαιτηθούν, ενώ τα επίπεδα ελέγχων θα είναι πολύ πιο αξιόπιστα και τα αποτελέσματά τους πολύ πιο προβλέψιμα. Για παράδειγμα, η θέση του πλοίου, η πορεία του στη θάλασσα ακόμη και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, τα όρια φορτώσεων ή τα επίπεδα ασφάλειας θα καθορίζονται και θα ελέγχονται απομακρυσμένα και αυτό θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των εργαζομένων και σε αύξηση της ελκυστικότητας των ναυτιλιακών επαγγελμάτων από τους νέους.
Αρα, τονίζει, τα ναυτιλιακά επαγγέλματα δεν απειλούνται από την τεχνολογική πρόοδο και το μέλλον για όσους και όσες ασχοληθούν με αυτό προβλέπεται λαμπρό.
Ο Αγγελος Παντουβάκης, αφού διαπιστώνει τη διαχρονική αδυναμία πλήρους διασύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με τις ανάγκες της οικονομίας – και στη ναυτιλία – και υπογραμμίζει την ανάγκη η ελληνική ναυτιλιακή εκπαίδευση να περιλάβει και επαγγέλματα του μέλλοντος όπως είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη, η ρομποτική, η διαχείριση κινδύνων, η ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων, η πράσινη και η γαλάζια οικονομία, η πράσινη διαχείριση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού καθώς και καθετί που αφορά τη σύνδεση του εργαζομένου με το κοινωνικό, οικονομικό, διαπολιτισμικό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Latest News
Καμπανάκι Lloyd's: Η καταστροφή της Βαλτιμόρης θα φέρει αποζημιώσεις ρεκόρ
Οι αναλυτές έχουν προβλέψει ότι οι ασφαλισμένες απώλειες από την καταστροφή θα ανέρχονται σε μονοψήφια δισεκατομμύρια
Σε λειτουργία η μεγαλύτερη πλωτή δεξαμενή της χώρας
Χάρη στην επαναλειτουργία της «Σταύρος Νιάρχος» δημιουργούνται πάνω από 500 θέσεις εργασίας
Ποια λιμάνια χάνουν, ποια κερδίζουν απο τις... ρουκέτες των Χούθι - Η εικόνα του Πειραιά [γραφήματα]
Τον Ιανουάριο του 2024, οι όγκοι που διακινήθηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά μειώθηκαν κατά 13% σε ετήσια βάση
Το MSC Group επισκέπτεται 400 φορές, 21 ελληνικά λιμάνια, με έξι κρουαζιερόπλοια
Τα κρουαζιερόπλοια της MSC Cruises προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια από τον Μάρτιο, σηματοδοτώντας την επέκταση της λειτουργίας τους στην περιοχή όλο τον χρόνο
«Πράσινο φως» σε τρία έργα υποδομών στο λιμάνι του Λαυρίου άνω των 30 εκατ. ευρώ
Ένα από τα έργα αφορά στην τοποθέτηση πλωτών λιμενοβραχιόνων και πλωτών προβλητών στον Τομέα Τουριστικών Σκαφών
Στο στόχαστρο τέσσερα εμπορικά πλοία τις τελευταίες 72 ώρες - Τι υποστηρίζουν οι Χούθι
Στο στόχαστρο των ανταρτών μπήκαν με μη επανδρωμένα αεροσκάφη δύο αμερικανικά αντιτορπιλικά στην Ερυθρά Θάλασσα καθώς και το λιμάνι Eilat του Ισραήλ
Βαλτιμόρη: Το ίδιο πλοίο είχε εμπλακεί σε συμβάν και στο λιμάνι της Αμβέρσας
Το πλοίο είχε χρειαστεί να παραμείνει στην αποβάθρα για επισκευές
Ιταλική συμμαχία για την απαλλαγή των θαλάσσιων μεταφορών από τον άνθρακα
Οι τρεις εταιρείες θα προβούν σε ολοκληρωμένη ανάλυση και αξιολόγηση των πιο βιώσιμων εναλλακτικών λύσεων
Προχωρά η αξιοποίηση του λιμανιού του Λαυρίου
Έως τις 14 Μαΐου η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος - Άνοδος στους επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας
Πώς η κρίση στην Ερυθρά θα μπορούσε να οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη δεξαμενόπλοιων
Τι υποστηρίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Kuwait Petroleum Corporation