Οι πυρκαγιές και εκρήξεις πάνω στα πλοία είναι υπεύθυνες για τις πιο υψηλές ασφαλιστικές αποζημιώσεις στη ναυτιλία, ενώ ένα επιπλέον πρόβλημα σε αυτή τη συγκυρία είναι και η άνοδος του πληθωρισμού σύμφωνα με μία νέα μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Η AGCS ανέλυσε περισσότερες από 240.000 ασφαλιστικές απαιτήσεις που δημιουργήθηκαν την περίοδο Ιανουάριος 2017 – Δεκέμβριος 2021, συνολικής αξίας περίπου 9,2 δισ. ευρώ, και εντόπισε ποιες αιτίες επηρεάζουν σημαντικά το ύψος των ζημιών στον ναυτιλιακό κλάδο. Οι πυρκαγιές αντιπροσώπευαν το 18% της συνολικής αξίας των αποζημιώσεων (ανήλθαν στα 1,65 δισ. ευρώ) έναντι 13% την προηγούμενη πενταετία. Ενας παράγοντας που συμβάλλει στην αύξηση του κινδύνου πυρκαγιάς στα πλοία είναι η εσφαλμένη δήλωση ή η μη δήλωση του επικίνδυνου φορτίου. Επίσης παρατηρείται έξαρση των πυρκαγιών από τις μπαταρίες ιόντων λιθίου σε ηλεκτρικά οχήματα. Μια τέτοια πυρκαγιά που ξεκίνησε από μπαταρία θεωρήθηκε υπεύθυνη για τη βύθιση του οχηματαγωγού «Felicity Ace» στον Ατλαντικό Ωκεανό, μαζί με το φορτίο 4.000 οχημάτων του τον Μάρτιο του 2022.
Διαβάστε επίσης: Maersk: Ψάχνει ταλέντα στο gaming
Το 2022, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ εξέδωσε προειδοποίηση ασφαλείας σχετικά με τον κίνδυνο που ενέχουν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου ύστερα από δύο ξεχωριστές πυρκαγιές σε εμπορευματοκιβώτια.
Οι ολικές απώλειες (total loss) πλοίων μπορεί να έχουν μειωθεί περισσότερο από 50% την τελευταία δεκαετία (54 συνολικές απώλειες στο τέλος του 2021 σε σύγκριση με 127 στο τέλος του 2012, σύμφωνα με την AGCS Safety & Shipping Review 2022), αλλά οι πυρκαγιές σε πλοία παραμένουν ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα ασφάλειας για τον κλάδο. Εχουμε ήδη δει πολλά περιστατικά από περιπτώσεις μεταφοράς μπαταριών ιόντων λιθίου που δεν αποθηκεύονται ή δεν αντιμετωπίζονται σωστά, εξηγεί ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting στην AGCS.
Διαβάστε επίσης: Ναυτιλία: Αύξηση εξαγωγών υγραερίου από ΗΠΑ προς ΕΕ
Επίσης ένα σημαντικό πρόβλημα στους ναυτασφαλιστές προσθέτει η άνοδος του πληθωρισμού. Καθώς πολλές χώρες βλέπουν τον πληθωρισμό να ξεπερνά το 10%, οι ασφαλιστικές απαιτήσεις αυξάνονται. Οι ανοδικές τιμές του χάλυβα, των ανταλλακτικών και της εργασίας είναι παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος των αποζημιώσεων για την επισκευή του κύτους και την επιδιόρθωση των μηχανημάτων.
Αύξηση της αξίας
Επιπλέον, η αξία τόσο των πλοίων όσο και του φορτίου αυξάνεται. Η συνδυασμένη αξία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου αυξήθηκε κατά 26% στα 1,2 τρισ. δολάρια το 2021, ενώ η μέση αξία των αποστολών εμπορευματοκιβωτίων έχει επίσης αυξηθεί με περισσότερα αγαθά υψηλής αξίας, όπως ηλεκτρονικά και φαρμακευτικά προϊόντα. Δεν είναι ασυνήθιστο ένα κοντέινερ να περιέχει φορτίο αξίας 50 εκατ. δολαρίων ή περισσότερο για φαρμακευτικά προϊόντα υψηλής αξίας.
Επίσης τα κατεστραμμένα προϊόντα είναι η κύρια αιτία απαιτήσεων στον ναυτασφαλιστικό κλάδο κατά συχνότητα και η τρίτη μεγαλύτερη σε αξία, αποκαλύπτει η ανάλυση της AGCS. Οι πιο συνηθισμένες απαιτήσεις είναι για υλικές ζημιές, συνήθως από κακή διαχείριση, αποθήκευση και συσκευασία. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί μια σειρά απαιτήσεων για κλοπή εμπορεύματος υψηλής αξίας, αλλά και λόγω διακύμανσης της θερμοκρασίας (η οποία μπορεί να επηρεάσει ιδιαίτερα τα φαρμακευτικά προϊόντα). Η κλοπή είναι η τρίτη πιο συχνή αιτία απαιτήσεων με τους εγκληματίες να στοχεύουν ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και αγαθά υψηλής αξίας όπως ο χαλκός. Το φορτίο κλέβεται συνήθως από λιμάνια, αποθήκες ή κατά τη διαµετακόµιση. Η πρόσφατη έκρηξη των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων επηρέασε επίσης τις απαιτήσεις μεταφερόμενων εμπορευμάτων, καθώς λόγω της ζήτησης επαναχρησιμοποιήθηκαν πολλά ακατάλληλα κοντέινερ με αποτέλεσμα να σημειωθούν απώλειες.
«Ο κίνδυνος κλοπής και ζημιάς σε φορτία υψηλής αξίας πρέπει να αντιμετωπιστεί με πρόσθετα μέτρα προστασίας, όπως ιχνηλάτες και αισθητήρες GPS που παρέχουν παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της θέσης, της θερμοκρασίας, της υγρασίας, του φωτός και των ανοιγμάτων θυρών», λέει ο Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting στην AGCS.
Τέλος, συστήνει στους ενδιαφερόμενους να παρακολουθούν στενά τις ασφαλισμένες αξίες και να προσαρμόζουν τα όρια, καθώς υπήρξαν και περιπτώσεις που φορτία ήταν υπασφαλισμένα μέχρι και 20 εκατ. δολάρια.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες