Αίτημα προς τη Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια εκ νέου λειτουργίας υπέβαλε η εταιρεία ΒΑΡΔΑΞ, η οποία διαχειρίζεται τον πετρελαιαγωγό Σκοπίων – Θεσσαλονίκης.
Αυτό αποκαλύπτει σε δημοσίευμά της η οικονομική ιστοσελίδα της γείτονος faktor.mk, υπογραμμίζοντας ότι στην εταιρεία αυτή, το 20% κατέχει το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας μέσω της κρατικής εταιρείας Naftovod και το μεγαλύτερο μερίδιο 80% κατέχει ο όμιλος Helleniq Energy (Ελληνικά Πετρέλαια).
Διαβάστε επίσης – Helleniq Energy: Ενισχυμένες αποδόσεις για το εννεάμηνο του 2022
Αισιοδοξία
Ο διευθυντής της Naftovod, Esad Rahić, λέει στον «Faktor» ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα να παραδίδει ετησίως ένα εκατομμύριο τόνους ντίζελ σε πΓΔΜ και Κόσοβο και αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε ένα πολύ μεγάλο ποσό σε έσοδα για τα Σκόπια.
Διαβάστε επίσης – Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη: Ξεκινούν πάλι οι συζητήσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας
« Μπορώ να ανακοινώσω ότι η δουλειά επιτέλους ξεκίνησε προς τη σωστή κατεύθυνση. Είναι ένα στρατηγικό έργο που δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός. Δεν ξέρω καν γιατί υπήρχε τέτοια αναμονή μέχρι τώρα. Πέρα από το οικονομικό όφελος, η χώρα θα αποκτήσει φθηνότερο και ποιοτικότερο πετρέλαιο. Ωστόσο, αυτό είναι μόνο η αρχή, πρέπει να εγκριθούν και να τροποποιηθούν αρκετοί ακόμη καταστατικοί νόμοι για να ξεκινήσουν οι εργασίες» υπογράμμισε ο Rahic.
Το αίτημα στην ΡΚΕ υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.
Τα «αγκάθια» στην επαναλειτουργία
«Ο αγωγός Θεσσαλονίκης-Σκοπίων μήκους 213,5 km, ονομαστικής διαμέτρου αγωγού προϊόντος 16 ιντσών και μεταφορικής ικανότητας 2,5 εκατομμυρίων τόνων πετρελαίου από την Θεσσαλονίκη στον τερματικό σταθμό των Σκοπίων. Το χρονικό διάστημα για το οποίο απαιτείται η έκδοση άδειας άσκησης της ενεργειακής δραστηριότητας, μεταφοράς πετρελαιοειδών μέσω αγωγού προϊόντων είναι 35 χρόνια», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ρυθμιστικής Επιτροπής Ενέργειας.
Το θέμα της επαναλειτουργίας του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων συζητήθηκε επίσης κατά την τριμερή συνάντηση Ελλάδας, ΠΓΔΜ και ΗΠΑ κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο το 2020.
Ως γνωστόν, ο αγωγός έχει κλείσει από το 2013, όταν τα Ελληνικά Πετρέλαια εκτίμησαν ότι η λειτουργία του ήταν ασύμφορη. Παράλληλα, το Faktor τονίζει, ότι τα «Ελληνικά Πετρέλαια» κατέθεσαν αξίωση κατά των Σκοπίων για καταβολή αποζημίωσης, λόγω μη τήρησης της ρήτρας αγοράς αυστηρά προβλεπόμενων ποσοτήτων καυσίμων από την ελληνική εταιρεία την περίοδο 2008-2011.
Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.
Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.
Τα οφέλη από την επαναλειτουργία
Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.
Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.
Η Helleniq Energy
Υπενθυμίζεται ότι ο ελληνικός ενεργειακός όμιλος επιδιώκει τα τελευταία έξι χρόνια την επαναλειτουργία του αγωγού, με τη διοίκησή του να βρίσκεται σε συζητήσεις με αρμόδιους κρατικούς αξιωματούχους της γειτονικής χώρας. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, είχε επαναβεβαιώσει την πρόθεση του ομίλου για τη θετική έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Latest News
Μείωση παραγωγής άνθρακα στην κορυφαία περιοχή εξόρυξης της Κίνας
Η παραγωγή αυτή αντιστοιχούσε σε ποσοστό 24,6% της συνολικής κινεζικής παραγωγής κατά την ίδια περίοδο,
ΡΑΑΕΥ: Βροχή οι τηλεφωνικές απάτες σε βάρος καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας
Η ΡΑΑΕΥ, βάσει των αρμοδιοτήτων της, ενημερώνει τους καταναλωτές ότι ουδεμία αρμοδιότητα έχει να επικοινωνεί μαζί τους
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν