
Στις 5 Μαρτίου, λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έκανε ένα λάθος – το οποίο όμως δεν ήταν ακριβώς λάθος: «Η ΕΕ πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα», έγραψε στο Twitter η πρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ, ανησυχώντας μήπως η Ρωσία θα έκλεινε τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιδοκιμάζοντας την Ισπανία «ως πρωτοπόρο, με υψηλό ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και δυναμικής σε υγροποιημένο φυσικό αέριο».
Το πρόβλημα ωστόσο έχει ως εξής: το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αντλείται από το έδαφος και στο τέλος καίγεται, με καταστροφικές επιπτώσεις για το περιβάλλον. Η φον ντερ Λάιεν γνωρίζει βέβαια και αυτή το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ωστόσο η πρωτοπόρος του Green Deal στην Ευρώπη, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, εξακολουθεί να συγχέει το ζήτημα του LNG με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.
Παραγγελίες – ρεκόρ για πλοία LNG στα κινεζικά ναυπηγεία
Αυτή η σύγχυση θα μπορούσε ωστόσο να αποβεί μοιραία για την Ευρώπη, τόσο από οικονομικής άποψης, όσο και από οικολογικής. Κι αυτό διότι οι υποδομές, στις οποίες η Ευρώπη επενδύει τώρα δισεκατομμύρια, ενδέχεται να περάσουν σε αχρηστία ή να ακριβύνουν, αν η ΕΕ δεν θέλει να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κλιματική κρίση.
Το LNG σε άνθιση – με το κόστος στο ζενίθ
Ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι η Γερμανία. Ακολουθούν η Ιταλία, η Ολλανδία, η Σλοβακία και η Γαλλία, σύμφωνα με τη Eurostat. Συγκεκριμένα, οι χώρες αυτές προσπαθούν να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με προμήθειες από αλλού.
Τεράστια ποσά κρατικών κονδυλίων ρέουν για την ώρα σε τερματικούς σταθμούς LNG, όπου το υγροποιημένο αέριο, σε κατάσταση ψύξης, εκφορτώνεται και θερμαίνεται, έως ότου διοχετευθεί στα δίκτυα – σε αέρια πλέον μορφή. Και για την ώρα οι τερματικοί σταθμοί είναι ελάχιστοι και βρίσκονται κυρίως στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Handelsblatt: Η ΝΑ Ευρώπη ελπίζει στο LNG της Ρεβυθούσας
Προβληματισμοί για το εγχείρημα επέκτασης του LNG
Για να αντικατασταθεί το ρωσικό αέριο, το αέριο που προέρχεται από άλλες πηγές πρέπει πρώτα να μεταφερθεί στην Ευρώπη με δεξαμενόπλοια. Αυτά τα δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορούν να χωρέσουν έως και 175.000 κυβικά μέτρα LNG. Για την αντικατάσταση των ετήσιων 167 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη απαιτούνται περίπου 1800 φορτία πλοίων – δηλαδή πέντε την ημέρα.
Σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο Ναυτιλιακής Οικονομίας στη Βρέμη, ένα τέτοιο εγχείρημα θα απαιτούσε περίπου 160 νέα δεξαμενόπλοια για τις μεταφορές. Με κόστος που ανέρχεται στα 220 εκατ. δολάρια για το καθένα – μία επένδυση δηλαδή ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιες ποσότητες» LNG το 2023
Εκτός αυτού, το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα πρέπει να μεταφερθεί από την Ισπανία, μέσω Γαλλίας και Ολλανδίας προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αντί από την ανατολή προς τη δύση, όπως συνέβαινε δηλαδή μέχρι τώρα. Παρόλα αυτά, δεδομένου ότι οι αγωγοί φυσικού αερίου λειτουργούν ως “μονόδρομοι”, μία αντίστροφη ροή είναι μόνο υπό πολύ περιορισμένες συνθήκες εφικτή.
Στη Σύνοδο Κορυφής του Economist με θέμα τη βιωσιμότητα, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες χαρακτήρισε τις ορυκτές πηγές ενέργειας ως «μία κακή επένδυση, η οποία οδηγεί σε σπατάλη δισεκατομμυρίων». Τα κράτη πρέπει «να επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα και όλων των ορυκτών καυσίμων», σύμφωνα με τον ΓΓ – ο,τιδήποτε άλλο είναι «τρέλα».
Πηγή: DW/ Μίχαελ Πένκε, Γιούλια Μερκ


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

Σε 2 εβδομάδες ο οδικός χάρτης για απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια
Ο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μίλησε στη Σύνοδο Κορυφής για το Μέλλον της Ενεργειακής Ασφάλειας στο Λονδίνο

Eυελιξία στην αποθήκευση φυσικού αερίου ζητά η επιτροπή της ευρωβουλής
Η ψηφοφορία για τη διαπραγματευτική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί του θέματος θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο

Άρση των κυρώσεων σε Nord Stream και ρωσικά assets στην Ευρώπη μελετούν οι ΗΠΑ
Τα σχέδια αυτά εντάσσονται στο πλαίσιο των συζητήσεων για τερματισμό του πολέμου Ρωσίας- Ουκρανίας

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Με το βλέμμα στην πράσινη μετάβαση τα διυλιστήρια
Οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό