![Εναλλακτικά πράσινα καύσιμα για… πολύ λίγους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-ploia-768x480-1.jpg)
Τα εναλλακτικά πράσινα καύσιμα κερδίζουν έδαφος αλλά μετ’ εμποδίων καθώς τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Τα στοιχεία που παραθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv είναι αποκαλυπτικά καθώς μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 3% του στόλου των containerships και το 2,1% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία καυσίμου που να έχει πείσει τους πλοιοκτήτες για την αποτελεσματικότητά της προκειμένου να επενδύσουν σε αυτήν. Καθώς τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν μειοψηφία, και στο βιβλίο παραγγελιών και τα πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα είναι λιγότερα, η ανάγκη για μεγάλες καινοτομίες και αποφάσεις είναι μπροστά εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους απεξάρτησης από τον άνθρακα το 2050 αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Στα ξηρού φορτίου
Αναλυτικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο στόλος εναλλακτικών καυσίμων είτε πρόκειται για πλοία που είναι έτοιμα προς χρήση είτε έχουν τη δυνατότητα με μετατροπές να το κάνουν αντιπροσωπεύει 105 πλοία, που αντιστοιχεί περίπου στο 0,8 % του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Στο βιβλίο παραγγελιών, τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου 5% (44 πλοία) επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα αντιστοιχούν στο 3,5% (31 πλοία) των υπό ναυπήγηση πλοίων.
Ολα μαζί αθροίζουν το 8,5% του υπό παραγγελία στόλου έναντι μόλις 7,9% πέρυσι. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου, τον Δεκέμβριο του 2022 είναι στα 13.107 πλοία, έναντι 12.675 πλοία πέρυσι τον ίδιο μήνα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών φέτος έχει αυξηθεί κατά περίπου 18% σε 899 παραγγελίες (6,8% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο) έναντι 757 πλοία πέρυσι.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς 167 πλοία από το σύνολο του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι έτοιμα και ικανά για εναλλακτικά καύσιμα (ήτοι ποσοστό 3%).
Στο βιβλίο παραγγελιών, αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ καλύτεροι, καθώς 338 πλοία είναι είτε ικανά για εναλλακτικά καύσιμα είτε έτοιμα (που ισοδυναμεί με ποσοστό 36%), με το πρώτο να αντιστοιχεί σε 188 πλοία (20%), ενώ το δεύτερο να είναι 150 πλοία (16%). Τον Δεκέμβριο του 2021, το 22% των παραγγελιών κοντέινερ μπορούσαν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Ο στόλος των containerships αριθμεί 5.789 πλοία, αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ο στόλος ήταν 5.577 πλοία. Το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί από 723 σε 928 πλοία σήμερα (αύξηση κατά 28%) που ισοδυναμεί με αύξηση της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από 13% σε 16% προς το παρόν.
Τα δεξαμενόπλοια
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, 163 δεξαμενόπλοια από τα 7.413 του εν λειτουργία στόλου είναι ικανά ή έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (2,1%) ενώ στο βιβλίο παραγγελιών η αναλογία είναι αρκετά υψηλότερη στο 31,5% (100 πλοία), σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2021 (30%). Ο ενεργός στόλος των πλοίων άνω των 10.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 2% στα 7.413 πλοία φέτος, ενώ τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7.244 πλοία.
Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί σημαντικά κατά περίπου 46% σε 317 πλοία. Με άλλα λόγια, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο έχει υποχωρήσει από 8,1% σε 4,2%. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635 πλοία, 8,5% του ενεργού στόλου).
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Yπουργείο Οικονομικών: Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/ypoik-1-600x337.jpg)
Παράταση υποβολής δηλώσεων φόρου πλοίων β’ κατηγορίας
Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας από το Yπουργείο Οικονομικών κρίνεται επιβεβλημένη για την ομαλή ολοκλήρωση της υποβολής των εν λόγω δηλώσεων
![Λιμενικό: 660 έλεγχοι σε πλοία – Τι παραβάσεις εντοπίστηκαν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limeniko-711x400-1-600x338.jpeg)
Συνεχίζονται οι έκτακτες επιθεωρήσεις σε πλοία από το Λιμενικό Σώμα - Τι παραβάσεις εντοπίζονται
Οι επιθεωρητές από το Λιμενικό Σώμα επέβαλαν επίσης απαγόρευση απόπλου σε 28 περιπτώσεις
![Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thumbnail_pirkagia-sep-600x342.jpg)
Παύλος Ξηραδάκης: Γιατί τα λιμάνια θέλουν ρυμουλκά με ισχυρό πυροσβεστικό εξοπλισμό
Αναγκαία η ύπαρξη ρυμουλκών με ισχυρή πυροσβεστική ικανότητα για την κατάσβεση πυρκαγιών όχι μόνο στα πλοία αλλά και στις χερσαίες εγκαταστάσεις των ελληνικών λιμανιών
![ΤΑΙΠΕΔ: «Κουμπαρά» και νέο ρόλο για τα λιμάνια αποκτά με νομοθετικές διατάξεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
«Κουμπαρά» για τα λιμάνια αποκτά το ΤΑΙΠΕΔ
Με διατάξεις στο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί τα μισά έσοδα από παραχωρήσεις να τα αξιοποιεί για επενδύσεις στα λιμάνια
![Ναυτιλία: Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Capture-51-600x273.jpg)
Κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή πλοίων
Τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου των παραγγελιών ? Ο ρόλος της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας
![Ναυπηγεία Σαλαμίνας: Εργατικό δυστύχημα με έναν νεκρό σε ταχύπλοο της SeaJets](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/salamina-1-600x337.jpg)
Δυστύχημα σε ταχύπλοο της SeaJets κατά την διάρκεια εργασιών στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας
Ο τραυματίας σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας μεταφέρθηκε στο κέντρο Υγείας Σαλαμίνας
![Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/limani-soudas-600x341.png)
Παπαθανάσης: Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης εκσυγχρονίζονται τα λιμάνια Σούδας και Στυλίδας
Τα δύο έργα περιλαμβάνονται στον πυλώνα «Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας» του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Υπουργείο ευθύνης και φορέας χρηματοδότησης για τα δύο έργα είναι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
![Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ker1-600x410.jpg)
Πειραιάς: Φωτιά σε υπαίθριο χώρο του ΟΛΠ
Την άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής προκάλεσε η φωτιά σε κοντέινερ
![LNG: Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/ot_LNG22-600x352.png)
Ο «σκοτεινός στόλος» του Πούτιν με τα LNG
Το ξέφρενο αγοραστικό ενδιαφέρον έχει ανεβάσει τις τιμές των παλαιότερων πλοίων, καθώς η Μόσχα προετοιμάζεται για νέες κυρώσεις
![Μαρίνα Καλαμαριάς: Το σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ – Τι απαντά στους φόβους για πόλη μέσα στην πόλη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/07/thumbnail_Kalamaria-marina_GR-600x327.jpg)
ΤΑΙΠΕΔ: Το σχέδιο για την Μαρίνα Καλαμαριάς - Το χτίσιμο 14.900 τ.μ., το ξενοδοχείο και οι κατοικίες
Ο «οδηγός» του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει απαντήσεις σε όλες τις ενστάσεις που εκφράστηκαν για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς στη δημόσια διαβούλευση