Στον ύφαλο της έλλειψης πράσινων καυσίμων προσκρούει η ναυτιλία. Μετ’ εμποδίων αναπτύσσεται ο παγκόσμιος πράσινος εμπορικός στόλος, καθώς η έρευνα και ανάπτυξη νέων καυσίμων δεν έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που να ξεκαθαρίσει ποιο ή ποια θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, με αποτέλεσμα η αβεβαιότητα μεταξύ των πλοιοκτητών να παραμένει.
Τα στοιχεία που αφορούν τις νέες παραγγελίες σε πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία δημοσιοποίησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, είναι αποκαλυπτικά. Η ναυτιλιακή βιομηχανία αγωνίζεται συνεχώς να συμμορφωθεί με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να γίνουν και να αποφασιστούν, και αυτό αντικατοπτρίζεται στους αριθμούς των στατιστικών του ενεργού στόλου και του βιβλίου παραγγελιών, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο εν ενεργεία στόλος που μπορεί να χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα ή μπορεί να το κάνει με μικρές προσαρμογές (fuel ready) αντιπροσωπεύει 97 πλοία, λιγότερο από το 0,8% του συνολικού στόλου. Στο βιβλίο παραγγελιών του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 5% (43 υπό παραγγελία πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία fuel ready αποτελούν περίπου το 3% (24 πλοία).
Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η εικόνα είναι λίγο καλύτερη. Το 3,8% του συνολικού στόλου εμπορευματοκιβωτίων περιλαμβάνει πλοία που με μικρή προσαρμογή μπορούν να «κάψουν» εναλλακτικά καύσιμα (fuel ready) ή έχουν ήδη αυτή τη δυνατότητα (πρόκειται για 160 πλοία του εν ενεργεία στόλου). Στο βιβλίο παραγγελιών τα στατιστικά είναι αρκετά καλύτερα καθώς τα πλοία με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου το 14,5% (136 πλοία) του βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα πλοία που με μικρή προσαρμογή (fuel ready) θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν το 17,4% του υπό παραγγελία στόλου (163 πλοία).
Στα δεξαμενόπλοια, περίπου το 2,5% του εν ενεργεία στόλου (188 πλοία) είναι ικανό ή «έτοιμο» (fuel ready) για εναλλακτικά καύσιμα. Στο βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ένα πολύ μεγάλο ποσοστό σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους (34% ή 111 πλοία) είναι ικανό ή «fuel ready» για να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv σημειώνει ότι η πολύ καλή εικόνα στα δεξαμενόπλοια οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών του κλάδου είναι μικρό.
Οι Liners
Η καλύτερη εικόνα που εμφανίζεται στον κλάδο των containerships αναφορικά με τον αριθμό των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι στη συγκεκριμένη αγορά κυριαρχούν τα τακτικά δρομολόγια, συνεπώς οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να εστιάσουν σε ένα καύσιμο το οποίο θα χρησιμοποιείται από τα πλοία της συγκεκριμένης γραμμής. Επίσης ο κλάδος των liners κυριαρχείται από δέκα πολύ μεγάλες εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν πολύ περισσότερα στα νέα καύσιμα, σε συνεργασία με προμηθευτές καυσίμων.
Ο μικρός σχετικά αριθμός πράσινων πλοίων στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου εξηγείται από τον τρόπο λειτουργίας του κλάδου. Οπως ανέφερε παλαιότερη μελέτη της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) «πουθενά η αβεβαιότητα όσον αφορά τα μελλοντικά καύσιμα δεν είναι μεγαλύτερη από τον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας, ο οποίος λόγω της υπηρεσίας που παρέχει και των φορτίων που μεταφέρει δεν διενεργεί εκ φύσεως τακτικούς πλόες και δεν λειτουργεί βάσει προγραμματισμένων ή δημοσιευμένων προσεγγίσεων σε λιμάνια».
Ετσι, ο τρόπος λειτουργίας του είναι άρρηκτα συνδεδεμένος, σύμφωνα με τη μελέτη, με ένα καύσιμο που θα είναι διαθέσιμο παγκοσμίως «επιτρέποντας στα πλοία να προσεγγίζουν σε οποιοδήποτε λιμάνι». Μέχρι τώρα αυτό δεν εξασφαλίζεται από τα νέα καύσιμα μηδενικού άνθρακα, γεγονός «που με τη σειρά του δημιουργεί αμφιβολίες σχετικά με τη βιωσιμότητα του τρόπου λειτουργίας της bulk/tramp ναυτιλίας και της ικανότητάς της να συνεχίσει, όπως κάνει εδώ και περίπου έναν αιώνα, να εξυπηρετεί το θαλάσσιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη με ασύγκριτα οικονομικά αποδοτικό τρόπο».
Πηγή: Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές