«Καλάθι του νοικοκυριού» η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα; Στο ερώτημα αυτό περίπου 9 στους 10 καταναλωτές δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά το καλάθι του νοικοκυριού. Επίσης, το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ παρά το «καλάθι του νοικοκυριού».
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα καταναλωτών που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας.
Πώς μπορούν να γίνουν πιο φθηνά τα τρόφιμα;
Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 28 έως 31 Ιανουαρίου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα το καλάθι του νοικοκυριού.
Το καλάθι του νοικοκυριού
Ένα από τα σημαντικότερα θέματα της επικαιρότητας εξακολουθεί να είναι η πρωτοβουλία του Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και των Αλυσίδων σουπερμάρκετ για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, το πρώτο 3μηνο της λειτουργίας αυτής της πρωτοβουλίας, το 64% του κοινού δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα από το καλάθι. Το ποσοστό αυτό είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση μετά την πρώτη εβδομάδα της πρωτοβουλίας, οπότε και το ποσοστό του κοινού που αγόραζε από το καλάθι ανερχόταν στο 39%.
Μεσοσταθμικά το κοινό το οποίο αγοράζει προϊόντα από το καλάθι δηλώνει ότι το 16,3% των αγορών του προέρχονται από προϊόντα του καλαθιού (περίπου 1 ευρώ ανά 7 ευρώ αγορών). Η πλειοψηφία του κοινού 39% πραγματοποιεί έως 10% από το καλάθι, το 11% από 11 έως 20% και το υπόλοιπο 24% πάνω από 20%.
Όσον αφορά τις αγοραστικές τάσεις, όπως καταγράφεται στο σχήμα 2, 17% του κοινού επισκέφθηκε κάποιο κατάστημα σουπερμάρκετ διαφορετικό από το συνηθισμένο του προκειμένου να βρει προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού.
Το στοιχείο αυτό είναι υγιές για τον ανταγωνισμό στον κλάδο, δείχνει ότι υπάρχουν επιπλέον κίνητρα για τον ανταγωνισμό στην αγορά και ότι η κινητικότητα του καταναλωτικού κοινού το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταθεί.
Στο σχήμα 3 καταγράφονται απόψεις σε σχέση με το καλάθι του νοικοκυριού στους 3μήνες της εφαρμογής του. Συγκεκριμένα:
• Οι απόψεις για τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι μικτές. Το 23%, δηλώνει ότι είναι μια θετική πρωτοβουλία (το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 35% όσων αγοράζουν από το καλάθι),
• Το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα των πρωτοβουλιών όπως το καλάθι του νοικοκυριού και δηλώνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κι άλλες τέτοιες δράσεις.
• Το 54% δηλώνει ότι απαιτείται πολύς χρόνος προκειμένου να κάνει τις αγορές του, κάτι το οποίο είναι μία πραγματικότητα που ήδη καταγραφόταν στο παρελθόν για τους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.
• Το 85% δηλώνει ότι δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κάτι που είναι αναμενόμενο, καθώς το πρόβλημα της ακρίβειας είναι πολυπαραγοντικό και διεθνές.
Σε μία σε μεγαλύτερο βάθος ανάλυση για το τι θα επιθυμούσαν οι καταναλωτές σαν πιθανές ενισχύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ακρίβειας, στο σχήμα 4 καταγράφονται οι απόψεις τους.
Συγκεκριμένα:
• Το 84% δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα παρά το καλάθι του νοικοκυριού.
• Το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ παρά το καλάθι του νοικοκυριού. Αυτό δείχνει ότι η πολιτεία θα μπορούσε να δει κίνητρα προς τις επιχειρήσεις για αύξηση των προωθητικών ενεργειών και αποφυγή αντικινήτρων.
• Το 47% θα επιθυμούσε να ενταχθούν και άλλοι κλάδοι στο καλάθι, όπως κρεοπωλεία και αρτοποιεία.
• Το 60% δεν είναι ικανοποιημένο με τον αριθμό των προϊόντων και επομένως θα προτιμούσε περισσότερα προϊόντα στο καλάθι.
• Τέλος, μόλις το 35% θα προτιμούσε να στραφεί το καλάθι σε μόνο επώνυμα προϊόντα, που δείχνει τη διείσδυση που έχουν αποκτήσει τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το τελευταίο διάστημα.
Οι επαναλαμβανόμενες έρευνες του ΙΕΛΚΑ για το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα με περισσότερα στοιχεία.
Latest News
ΟΔΔΗΧ: Στο 3,61% η απόδοση για το ομόλογο λήξης 2035
Κατά 3,57 φορές υπερκαλύφθηκε η έκδοση των 200 εκατ. ευρώ
Στην Ουάσιγκτον ο Χατζηδακης για την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας
Στην ελληνική αποστολή συμμετέχουν ο Γενικός Γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής και Στρατηγικής, Γιώργος Χριστόπουλος και ο Γενικός Διευθυντής του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρης Τσάκωνας
Δούκας σε Σκυλακάκη: Nα ανασταλεί η απόφαση για το ύψος των κτηρίων στην Αθήνα - «'Oχι στην άκριτη δόμηση»
«Η Αθήνα δεν αντέχει άλλο τσιμέντο και ούτε μεγαλύτερα ύψη δόμησης», επισημαίνει ο δήμαρχος Αθηναίων
Θετικές ενδείξεις για τη μεγέθυνση της οικονομίας στο α΄ τρίμηνο - Τι «βλέπει» η Eurobank
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα υπεραποδίδει σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ευρωζώνης
ΤτΕ: Πρωτογενές ταμειακό πλεόνασμα 2,42 δισ. το πρώτο τρίμηνο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Τέταρτο αίτημα στην Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης - Αφορά 2,3 δισ. ευρώ
Το συγκεκριμένο αίτημα υποβλήθηκε αφού επιτεύχθηκε νωρίτερα από το προβλεπόμενο, o στόχος της συμβασιοποίησης δανείων, ύψους 4,52 δισ. ευρώ, του ΤΑΑ
«Τσίμπησε» στο 3,4% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο - Πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο
Ο πληθωρισμός σε επίπεδο ευρωζώνης ήταν 2,4% σχεδόν τρεις φορές πιο κάτω σε σχέση με έναν χρόνο πριν
Η χρυσή λίρα λάμπει σαν τα διαμάντια - Πού έφτασε η τιμή της
Για μία ακόμα φορά ο χρυσός φαίνεται να αποδεικνύει τον ρόλο του ως ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο
Απαισιόδοξοι οι Έλληνες για την εξέλιξη του βιοτικού τους επιπέδου
Η καταπολέμηση της φτώχειας και η υποστήριξη της δημόσιας υγείας τα σημαντικότερα θέματα για τους Ευρωπαίους
Στο 2% «ψαλιδίζει» την ανάπτυξη το ΔΝΤ - Πού θα φτάσει η ακρίβεια [πίνακας]
Τι προβλέπουν για την ελληνική οικονομία οι εαρινές προβλέψεις του ΔΝΤ