Την καρδιά και το μυαλό των οινόφιλων ανά τον κόσμο έχει κλέψει το ελληνικό κρασί. Από τις ΗΠΑ και τον Καναδά μέχρι τη Γερμανία και… εσχάτως την Αγγλία, τα προϊόντα του ελληνικού αμπελώνα γίνονται ανάρπαστα. Ακόμη και αγορές με πλούσια οινική κουλτούρα και παράδοση, όπως η Γαλλία υποκλίνονται στη γευστική ανωτερότητα των γηγενών ποικιλιών και την ποιότητά τους.
Η περσινή χρονιά θα μείνει στην ιστορία, αφού θεωρείται από τις καλύτερες που γνώρισε ποτέ ο κλάδος. Τα καλά οινοποιεία δεν προλάβαιναν να καλύψουν τις παραγγελίες ενώ αρκετά ξεπούλησαν την παραγωγή τους. «Όλα δείχνουν πως το 2022 θα κλείσει με ρεκόρ εξαγωγών…», λέει ο Στέλιος Μπουτάρης διευθύνοντας σύμβουλος της Κυρ Γιάννη και του Κτήματος Σιγάλα,
Αισθητά βελτιωμένη είναι η κατάσταση και στην εσωτερική αγορά, με τους Έλληνες να «ανακαλύπτουν» αργά αλλά σταθερά τον οινικό πλούτο της χώρας μας.
Είναι ενδεικτικό ότι το εμφιαλωμένο κρασί κερδίζει έδαφος. Αρκετά εστιατόρια εμπλουτίζουν τον κατάλογό τους με ετικέτες γνωστών οινοποιείων, δίνοντας περισσότερες επιλογές στους πελάτες τους.
«Ενώ μέχρι πρόσφατα υπήρχε ένα άσπρο και ένα κόκκινο εμφιαλωμένο, και πολύ… χύμα, πλέον βλέπουν να υπάρχουν τέσσερις επιλογές εμφιαλωμένων από την κάθε κατηγορία κρασιού», σημειώνει ο κ. Μπουτάρης.
Tο ελληνικό κρασί «μεθάει» τις διεθνείς αγορές – Το success story σε αριθμούς
Πώς ήρθε το success story
Η «άνθηση» του ελληνικού κρασιού βέβαια δεν ήρθε τυχαία. Ήταν αποτέλεσμα μεθοδικής δουλειάς και της εθνικής στρατηγικής που εφαρμόστηκε κατά γράμμα επί πολλά χρόνια.
«Ξεπεράσαμε τη ρετσινιά της… ρετσίνας», λέει με νόημα ο Αργύρης Γεροβασιλείου, δεύτερη γενιά και συνεχιστής του ομώνυμου Κτήματος, αναγνωρίζοντας τη συμβολή της προηγούμενης γενιάς των ανθρώπων του κλάδου στην αναστροφή της αρνητικής εικόνας του ελληνικού κρασιού στο εξωτερικό.
«Είχε τη φήμη του φθηνού και υποδεέστερης ποιότητας κρασιού. Για πολλά χρόνια, οι ξένοι έμποροι στις διεθνείς εκθέσεις μας αγνοούσαν και δεν έμπαιναν καν στον κόπο να τα δοκιμάσουν… Αυτό βέβαια άλλαξε με πολύ κόπο και μεθοδική δουλειά. Τώρα, δρέπουμε τους καρπούς των κόπων μας, και όσων πίστεψαν και εργάστηκαν για την αναβάθμιση του ελληνικού αμπελώνα…», σημειώνει χαρακτηριστικά.
«Άλλαξε… πίστα»
Την αναστροφή του κλίματος επιβεβαιώνει και ο Κύπριος στην καταγωγή οινοποιός, Γιάννης Τσέλεπος, ιδιοκτήτης του ομώνυμου Κτήματος. «Τα ποιοτικά οινοποιεία δεν έχουν πρόβλημα. Πλέον βρίσκουν εύκολα πελάτες που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν το κάτι παραπάνω…», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Ειδικά στην περιοχή της Βόρειας Αμερικής, τα ποιοτικά κρασιά μεγαλώνουν διαρκώς τη διείσδυσή τους. Είναι ενδεικτικό ότι στις ΗΠΑ και στον Καναδά, η μέση τιμή πώλησης ενός λίτρου ελληνικού κρασιού ανέρχεται στα 5 ευρώ, όταν στην Γερμανία παραμένει κάτω από 3 ευρώ/λίτρο.
Η έκρηξη και τα 1.200 οινοποιεία
Ένα ακόμη στοιχείο που πιστοποιεί την αλματώδη ανάπτυξη του κλάδου. Την τελευταία δεκαετία, όπως μας ενημέρωσε, έχουν διπλασιαστεί τα οινοποιεία ανά την χώρα. Από 600 έχουν ανέλθει σε περίπου 1.200!
Οι αμπελουργικές ζώνες της χώρας, όπως της Νεμέας, του Αμύνταιου, της Σαντορίνης και της Νάουσας απέκτησαν νέες μονάδες που αξιοποιούν τις τοπικές και όχι μόνο ποικιλίες…
Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό νούμερο δεδομένου ότι την περίοδο εκείνη η ελληνική οικονομία ήταν δέσμια μιας επώδυνης κρίσης.
Το «αγκάθι» των ανατιμήσεων…
Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι όλα ρόδινα. Αντίθετα, υπάρχουν δυσκολίες και μάλιστα αρκετές. Με πρώτη και κύρια την εκτόξευση του κόστους παραγωγής. Οι ανατιμήσεις, λέει ο κ. Γεροβασιλείου ήταν αναπόφευκτες, προσθέτοντας πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πρώτη ή και δευτερεύουσα ύλη που να μην έχει αυξηθεί. «Από το καλοκαίρι μέχρι σήμερα μόνο οι φιάλες έχουν αυξηθεί 6 φορές…», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Ντούγκος.
…και οι ελλείψεις σε φιάλες
Πέρα από τις ανατιμήσεις υπήρχε μέχρι και πρόσφατα τεράστιο πρόβλημα με ελλείψεις στις φιάλες. Κάποια οινοποιεία αναγκάστηκαν να προχωρήσουν σε εκτεταμένες προ-αγορές για να διασφαλίσουν ότι δεν θα ξεμείνουν…
Το πρόβλημα προέκυψε από τις αρρυθμίες που προκάλεσαν τα lockdown στα εργοστάσια παραγωγής, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση μόλις ξεκίνησε να λειτουργεί και πάλι η οικονομία.
Το μέλλον του ανήκει…
Όλοι συμφωνούν πως το ελληνικό κρασί έχει μπροστά του τεράστια περιθώρια ανάπτυξης, συνεισφέροντας πολλά περισσότερα στην ελληνική οικονομία. Κρίσιμη είναι η περαιτέρω αξιοποίηση της εστίασης στα τουριστικά μέρη, ένα κανάλι που μπορεί να αποτελέσει δίαυλο για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων.
Μια πτυχή επίσης που πρέπει να δοθεί έμφαση είναι η ανάπτυξη του οινοτουρισμό.
Καταλυτικό ρόλο θα παίξει και η δημιουργία νέων οινοποιιών, τα οποία θα είναι επισκέψιμα στο κοινό για γευσιγνωσία. Όπως ακριβώς συμβαίνει στις προηγμένες οινοπαραγωγές χώρες της Μεσογείου (πχ. Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία) που αποκομίζουν τεράστια έσοδα κάθε χρόνο.
Ο Αργύρης Γεροβασιλείου θεωρεί πως «το μέλλον του ανήκει» και πως αξίζει η Ελλάδα να επενδύσει πάνω του…
Latest News
Κάηκαν οι μπριζόλες του Salt Bae στη Μύκονο – Στο κόκκινο τα εστιατόρια του Τούρκου χασάπη - σεφ
Σε Μύκονο και Λονδίνο ο τζίρος και τα κέρδη των ψητοπωλείων Nusr-Et έχουν πάρει την κάτω βόλτα - Έκλεισε το μπεργκεράδικο στη Νέα Υόρκη
Τι φέρνει η Elpedison σε Helleniq Energy – Το σενάριο για placement και το μέρισμα από ΔΕΠΑ Εμπορίας
Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO της Helleniq Energy στη διάρκεια ενημέρωσης Τύπου απάντησε στην Edison για την αποτίμηση της Elpedison
Από τη Μεγάλη Βρετανία στα ορεινά θέρετρα και τα spa - Το πλάνο του ομίλου Λάμψα
Ήδη ο όμιλος Λάμψα «τρέχει» επενδυτικά προγράμματα για ξενοδοχεία σε ορεινούς προορισμούς - Το πλάνο για τη Μεγάλη Βρετανία
Cash cow η Ελλάδα για τον οίκο Dior - Οι «χρυσές» επιδόσεις σε ένδυση και καλλυντικά
Τζίρος 55 εκατ. ευρώ για luxury ρούχα, παπούτσια και καλλυντικά Dior στην ελληνική αγορά – Το νέο κατάστημα και η συμβολή του τουρισμού
Χτίζει... κόμβο logistics η Huawei στον Πειραιά – Οι νέες επενδύσεις που σχεδιάζει
«Το logistics hub που θα δημιουργηθεί ουσιαστικά θα λειτουργεί σαν πύλη εισόδου των προϊόντων της Huawei προς την Ευρώπη», είπε ο CEO της εταιρείας για τη νοτιοανατολική Ευρώπη
Στα «βράχια» οι μισές ρυθμίσεις μέσω εξωδικαστικού - Το αγκάθι των τόκων
Πώς εξελίσσονται οι ρυθμίσεις και ο εξωδικαστικός - Γιατί σχεδόν 1 στους 2 οφειλέτες σταματά να εξοφλεί τις δόσεις
Η συγχώνευση έφερε οργανική κερδοφορία 27,3 εκατ. ευρώ για την Attica Bank
Στόχος για την Attica Bank η πλήρης εξυγίανση εντός του 2024 και η λειτουργική συγχώνευση μέσα στο 2025
Startups στην Ελλάδα: Οι επενδυτικές ευκαιρίες, οι εξαγορές και οι προοπτικές για το 2025
Το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital και την υποστήριξη της EATE παρουσίασε για όγδοη συνεχόμενη χρονιά το report Startups in Greece
Νέες προοπτικές για την Υδρόγειο Ασφαλιστική με την ένταξή της στον Όμιλο Reale
Το Ετήσιο Συνέδριο Συνεργατών της πραγματοποίησε η Υδρόγειος Ασφαλιστική με βραβεύσεις των κορυφαίων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της
Business Banking Εθνικής Τράπεζας: Στο επίκεντρο η ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας
Το Business Banking της Εθνικής Τράπεζας αποτελεί ένα ολοκληρωμένο μοντέλο εξυπηρέτησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων