Ανακάμπτει σταδιακά το διασυνοριακό εμπόριο στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την κρίση της Covid-19, ωστόσο -σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg- οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ μένουν πίσω στην κούρσα των εξαγωγών.

Όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης με τη μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.

Ποια είναι η εξέλιξη των εξαγωγών ελληνικού κρασιού ανά χώρα – Οι κύριοι προορισμοί

Την ίδια ώρα, με μια πιο προσεκτική ματιά φαίνεται ότι εξαγωγές της Γερμανίας το 2022 ήταν μόλις 18% πάνω από αυτές του 2019 και η Γαλλία έπεσε ακόμη περισσότερο με μόλις 15%. Αυτό συγκρίνεται με τον μέσο όρο της ευρωζώνης στο 30%.

Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και ο πληθωρισμός έχουν πλήξει την ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς το εμπόριο συνιστά προϋπόθεση για τη μεταποίηση, ενώ και ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε σημαντικά την κατάσταση, καθώς βασικά στοιχεία σε ορισμένες γραμμές παραγωγής προέρχονται από εκεί.

Ελλάδα, Σλοβενία και Λετονία στην κορυφή

Όπως τονίζει το Bloomberg, εντός της ζώνης του ευρώ, η Σλοβενία, η Λετονία και η Ελλάδα ηγούνται της ανάκαμψης στις εξαγωγές, παρουσιάζοντας η κάθε μία από αυτές τις χώρες αυξήσεις υψηλότερες από 60% σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα ανακοινωθέντα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία και αφορούν στο σύνολο του 2022, η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών ανήλθε στο ποσό των 54.676,4 εκατ. ευρώ (έναντι 39.997,0 εκατ. ευρώ το 2021), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 36,7%. Παράλληλα, η συνολική αξία των εισαγωγών ανήλθε στο ποσό των 93.048,3 εκατ. ευρώ (έναντι 65.457,3 εκατ. ευρώ το 2021), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 42,2%. Κατά συνέπεια το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου το 2022 ανήλθε σε 38.371,9 εκατ. ευρώ (έναντι 25.460,3 εκατ. ευρώ το 2021), παρουσιάζοντας αύξηση κατά 50,7%.

Οι εξαγωγές το 2022 (πηγή: Bloomberg)

Ορισμένα από τα οφέλη που αποκομίζουν οι χώρες της Νότιας Ευρώπης συνδέονται ενδεχομένως με το ότι αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, καθώς τα ταξίδια στο εξωτερικό υπολογίζονται ως εμπόριο υπηρεσιών και σε αντίθεση με τα εργοστάσια, οι λεγόμενες δαπάνες εκδίκησης (revenge spending) δεν χτυπήθηκαν από τα σημεία συμφόρησης.

Στασιμότητα στο Ρότερνταμ

Στο μεταξύ, τα προβλήματα από τον πόλεμο στην Ουκρανία είναι εμφανή στο λιμάνι του Ρότερνταμ, την πιο πολυσύχναστη πύλη της Ευρώπης για το θαλάσσιο εμπόριο και έναν σημαντικό κόμβο για την ενέργεια και άλλα εμπορεύματα.

Η ολλανδική εταιρεία διαχείρισης του λιμανιού δημοσίευσε ετήσια στοιχεία την Πέμπτη που έδειξαν πώς η σύγκρουση στην Ουκρανία επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο:

  • Η συνολική διακίνηση έφτασε τους 467,4 εκατομμύρια μετρικούς τόνους πέρυσι, μειωμένη κατά 0,3% σε σχέση με το 2021
  • Ο χειρισμός εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 5,5% TEU’s, «κυρίως επειδή η κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων από και προς τη Ρωσία σταμάτησε μετά την εισβολή στην Ουκρανία».
  • Οι εισαγωγές LNG, κυρίως από τις ΗΠΑ, αυξήθηκαν κατά 64%
  • Οι εισαγωγές άνθρακα αυξήθηκαν κατά 18% «καθώς χρησιμοποιήθηκαν περισσότεροι γερμανικοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα»

Για φέτος, το λιμάνι του Ρότερνταμ είχε μια όχι και τόσο ρόδινη προοπτική. «Η τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση είναι πηγή μεγάλης αβεβαιότητας και ο πληθωρισμός έχει αυξηθεί απότομα. Από όσο μπορεί να προβλεφθεί επί του παρόντος, η οικονομία της Ολλανδίας και της Ευρώπης θα μείνει στάσιμη το 2023», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το λιμάνι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
TikTok: Ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα πίσω από την απαγόρευσή του – Η νομική αμφισβήτηση
Διεθνή |

Η απαγόρευση του TikTok και η μεγάλη εικόνα - Το πρόβλημα των ΗΠΑ και η αντίδραση της Κίνας

Οι πηγές πληροφόρησης των Αμερικανών έχουν υποβαθμιστεί ποιοτικά - Tο πρόβλημα αναδείχθηκε ξανά με το TikTok, ωστόσο είναι κάτι που ξεπερνά κάθε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης