Συμβάσεις, νόμους και γεγονότα δεκαετίας ξεσκονίζουν το Μαξίμου και τα επιτελεία της αντιπολίτευσης καθώς, με κλιμακούμενη την αντιπαράθεση για τις ευθύνες, ανοίγει πλέον στη Βουλή η συζήτηση για την τραγωδία των Τεμπών.

Πρώτος σταθμός ήταν η ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου από τον υπουργό Επικρατείας και μεταβατικό υπουργό Υποδομών Γιώργο Γεραπετρίτη και δεύτερος η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας με «εξηγήσεις» για τα πεπραγμένα τους, όπως αναμένεται την ερχόμενη Δευτέρα, από τέσσερις πρώην και νυν υπουργούς (Γεραπετρίτης, Κώστας Αχ. Καραμανλής, Χρήστος Σπίρτζης, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης).

Τέμπη: Έγγραφο ντοκουμέντο της ΡΑΣ – Η προειδοποίηση για τα λάθη των σταθμαρχών

Αυτές οι δύο διαδικασίες δεν κλείνουν, αλλά κατά γενική ομολογία, αναμένεται να ανοίξουν τον κύκλο της κοινοβουλευτικής διερεύνησης. Στο Μαξίμου, όπου εξελίσσεται μπαράζ κλειστών ή και διευρυμένων συσκέψεων, ο χθεσινός «πρωινός καφές» οδήγησε στην απόφαση για ταχύτερο βηματισμό ανάκτησης της πολιτικής πρωτοβουλίας.

Χωρίς αιφνιδιασμούς, αφού προηγήθηκαν, κατά πληροφορίες, επαφές των προσώπων – κλειδιά με τα «κεντρικά», η ΝΔ αιτήθηκε τη σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών με τους Χρυσοχοΐδη, Σπίρτζη, Καραμανλή και Γεραπετρίτη, στοχεύοντας άρα σε επισκόπηση της «διαχρονικής» κρατικής απαξίωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η ΝΔ διατηρεί τους τόνους αυτοκριτικής αλλά επιδιώκει ουσιαστικά έναν δημόσιο διάλογο που θα εκκινεί από τα γεγονότα τουλάχιστον του 2013 – αν όχι από το 2010 και τον τότε νόμο 3891 για την «αναδιάρθρωση» του σιδηροδρόμου. Εξού και ζητείται τοποθέτηση του Χρυσοχοΐδη, καθώς επί κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου αφενός προκηρύχθηκε (2013) ο διαγωνισμός για τη σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση, αφετέρου υπογράφηκε (2014) η περιβόητη σύμβαση «717».

«Αδειασμα» στον Καραμανλή

Σε ό,τι αφορά τον Καραμανλή, σε επικοινωνία του με τον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα, έθεσε εαυτόν στη διάθεση του Κοινοβουλίου, ενώ το περιβάλλον του, υπό το βάρος της κοινωνικής αντίδρασης και της εντεινόμενης πίεσης από την αντιπολίτευση, διεμήνυε από προχθές την πρόθεσή του να τοποθετηθεί προσεχώς. Οπως και να έχει, τον δρόμο για τη Βουλή (τού) έδειξαν ευθέως χθες ο υπουργός Επικρατείας Ακης Σκέρτσος και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, χαρακτηρίζοντας «αυτονόητο» ότι θα μιλήσει δημόσια. Και όχι μόνο αυτό, αλλά δια στόματος του κυβερνητικού πορτ παρόλ προηγήθηκε «άδειασμα» του παραιτηθέντος υπουργού από τη στιγμή που, κατά τον Οικονόμου, δεν είχε μεταφερθεί στο Μαξίμου το «μαύρο χάλι» στον ΟΣΕ. «Οι αρμόδιοι όφειλαν να ξέρουν», είπε (Σκάι), υποστηρίζοντας ότι η εικόνα διάλυσης που αναδείχθηκε «με τον πιο τραγικό τρόπο» δεν είχε φτάσει στον Πρωθυπουργό.

Το στοίχημα του Μητσοτάκη

Από την πλευρά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης συζητώντας με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο και τις προσωρινές διοικήσεις ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, τον Παναγιώτη Τερεζάκη και τον Χρήστο Παληό, χαρακτήρισε προσωπικό στοίχημα την ανάταξη του σιδηροδρόμου. «Αντίπαλός μας το βαθύ κράτος του αναχρονισμού» επανέλαβε. «Πρέπει να καταπολεμήσουμε τις νησίδες που αντιστέκονται στον εκσυγχρονισμό, πρέπει να καταπολεμήσουμε – και το λέω ευθέως – και τον δικό μας κακό εαυτό» πρόσθεσε, μιλώντας για ανάγκη αναγνώρισης διαχρονικών παθογενειών και άρνησης «της συνθηκολόγησης με τις αιτίες» του δυστυχήματος.

Η αντίδραση των κομμάτων

Αμεσες ήταν οι απαντήσεις της αντιπολίτευσης επί των διαδικαστικών. Από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Γιώργος Κατρούγκαλος, μέλος της Επιτροπής Θεσμών, ζήτησε περαιτέρω διεύρυνση των υπό ακρόαση προσώπων με τον Κωστή Χατζηδάκη, τους νυν υφυπουργούς Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη και Μιχάλη Παπαδόπουλο, συνδικαλιστές και τις δύο τελευταίες διοικήσεις του ΟΣΕ, ενώ το ΚΚΕ ζήτησε ακρόαση όλων των αρμόδιων υπουργών από το 2007. Σε πρώτη φάση το κεφάλαιο «συμβάσεις» ανοίγει ο Γεραπετρίτης σήμερα.

Ο υπουργός δεν θα περιοριστεί στην παράθεση στοιχείων επί ΝΔ αλλά σκοπεύει να γυρίσει τον χρόνο προς τα πίσω προς ανάδειξη «συστημικών ευθυνών». Η γραμμή άμυνας – αντεπιθέσεων της κυβέρνησης εστιάζεται σε δύο σημεία. Το πρώτο αφορά την πορεία της κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ με προβολή στοιχείων ότι επί Αλέξη Τσίπρα υπήρξαν «μειωμένες ροές» ειδικά στη συντήρηση των υποδομών. Το δεύτερο σημείο είναι τα ζητήματα ανθρώπινου δυναμικού του ΟΣΕ, με κατηγορίες από το Μαξίμου για «υποκρισία» ΣΥΡΙΖΑ και με στοιχεία για «471 αποχωρήσεις» επί ημερών του με «μόνο 26» προσλήψεις. «Οσοι έχουν συμμετοχή σε αυτό το τραγικό δυστύχημα, δεν μπορούν να αισθάνονται και να κάθονται άνετα στις καρέκλες τους», σημείωσε ο Σκέρτσος (Παραπολιτικά 90,1).

Οργή και ανασφάλεια καταγράφουν τα γκάλοπ

Σημαντικές απώλειες για τη ΝΔ, δυσπιστία για τα περισσότερα κόμματα, οργή και ανασφάλεια καταγράφεται στη χθεσινή δημοσκόπηση της MRB (για το Open). Η ψαλίδα μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ μειώνεται στο 2,9%, με το κυβερνών κόμμα να καταγράφει πτώση 2,8 ποσοστιαίων μονάδων στην πρόθεση ψήφου, σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται ουσιαστικά στάσιμος. Απώλειες 1,5% καταγράφει και το ΠΑΣΟΚ. Ενδειξη των τάσεων που διαμορφώνονταν μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη είναι ότι αύξηση καταγράφουν το MέΡΑ25, το κόμμα Κασιδιάρη και η αδιευκρίνιστη ψήφος.

Αξιοσημείωτη είναι, εξάλλου, η αποδοκιμασία της πολιτικής αντίδρασης και διαχείρισης του δυστυχήματος των Τεμπών τόσο από την κυβέρνηση και τον Κυριάκο Μητσοτάκη προσωπικά, με 62,5% αρνητικές γνώμες, αλλά και από τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Αλέξη Τσίπρα με 51,7%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα