Τη στήριξή τους στη νομοθετική πρόταση για καλύτερη σήμανση και βιωσιμότητα των προϊόντων και την εξάλειψη παραπλανητικών ισχυρισμών εξέφρασαν σήμερα οι ευρωβουλευτές.
Ειδικότερα, με 544 ψήφους υπέρ, 18 κατά και 17 αποχές, η ολομέλεια ενέκρινε τη θέση του Κοινοβουλίου για τις διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο, όσον αφορά την πρόταση οδηγίας για την ενδυνάμωση των καταναλωτών για την πράσινη μετάβαση. Κύριος στόχος της νέας οδηγίας είναι να δώσει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέγουν προϊόντα πιο φιλικά προς το περιβάλλον και να παροτρύνει τις εταιρείες να προσφέρουν πιο ανθεκτικά και βιώσιμα προϊόντα.
Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο: Αυξήσεις έως και 14% στο κυλικείο
Απαγόρευση των παραπλανητικών διαφημίσεων και των γενικόλογων περιβαλλοντικών ισχυρισμών
Το κείμενο με το οποίο θα προσέλθει στις διαπραγματεύσεις το Κοινοβούλιο προτείνει να μην επιτρέπεται να αναγράφονται στα προϊόντα περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί, όπως «φιλικό προς το περιβάλλον», «φυσικό», «βιοδιασπώμενο», «κλιματικά ουδέτερο» ή «οικολογικό», εάν αυτοί οι ισχυρισμοί δεν είναι λεπτομερώς τεκμηριωμένοι. Ζητά επίσης να απαγορευτούν οι ισχυρισμοί που βασίζονται αποκλειστικά σε συστήματα αντιστάθμισης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Άλλες παραπλανητικές πρακτικές που θα επιδιώξει το Κοινοβούλιο να απαγορευτούν είναι οι ισχυρισμοί που αφορούν ένα προϊόν στο σύνολό του, όταν στην πραγματικότητα αληθεύουν μόνο για ένα τμήμα του, καθώς και οι ισχυρισμοί για τη διάρκεια ζωής ή την μέγιστη ένταση της χρήσης ενός προϊόντος, εάν δεν ισχύουν.
Οι ευρωβουλευτές ζητούν επίσης να γίνουν πιο απλές οι πληροφορίες που αναγράφονται σε κάθε προϊόν. Γι’ αυτό το λόγο, θεωρούν ότι πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο σήματα βιωσιμότητας που βασίζονται σε επίσημα συστήματα πιστοποίησης ή θεσπίζονται από δημόσιες αρχές.
Καταπολέμηση της πρόωρης αχρήστευσης αγαθών
Για να αυξηθεί η διάρκεια ζωής των προϊόντων, το Κοινοβούλιο ζητά να απαγορευτούν στοιχεία στον σχεδιασμό τους που περιορίζουν την ανθεκτικότητά τους ή οδηγούν πρόωρα σε προβλήματα δυσλειτουργίας. Επιπλέον, οι εταιρείες δεν θα μπορούν να περιορίζουν τη λειτουργικότητα ενός προϊόντος, εάν ο καταναλωτής χρησιμοποιεί αναλώσιμα, ανταλλακτικά ή εξαρτήματα (π.χ. φορτιστές ή μελάνια) από άλλους κατασκευαστές.
Εάν οι δυνατότητες επισκευής ενός προϊόντος είναι περιορισμένες, οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται πριν προβούν στην αγορά του. Θα μπορούν έτσι να επιλέγουν προϊόντα που διαρκούν περισσότερο και τα οποία είναι πιο εύκολο να επισκευαστούν. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν επίσης να αναγράφεται σε ετικέτα πάνω στο προϊόν όχι μόνο η διάρκεια της νόμιμης εγγύησης, αλλά και της ενδεχόμενης επέκτασής της από την κατασκευάστρια εταιρεία. Με αυτόν τον τρόπο θα αναδεικνύονται καλύτερα τα ποιοτικά αγαθά και οι εταιρείες θα έχουν κίνητρο να προσφέρουν πιο ανθεκτικά προϊόντα.
Επόμενα βήματα
Μετά την ψηφοφορία, η εισηγήτρια Biljana Borzan (Σοσιαλιστές, Κροατία) δήλωσε: «Οι εταιρείες δεν θα επωφελούνται πλέον φτιάχνοντας προϊόντα που χαλάνε ακριβώς τη στιγμή που λήγει η περίοδος της εγγύησης. Θα έχουν υποχρέωση να ενημερώνουν τους καταναλωτές σαφώς σχετικά με τις επιλογές και το κόστος των επισκευών. Χάρη στις πληροφορίες που θα αναγράφονται στις ετικέτες, οι πολίτες θα γνωρίζουν ποια προϊόντα έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Με αυτόν τον τρόπο θα ανταμείβονται οι εταιρείες που φτιάχνουν πιο ανθεκτικά προϊόντα. Θα μπει τέλος στη ζούγκλα των προϊόντων με ψευδοοικολογική ταυτότητα, καθώς θα επιτρέπονται πλέον μόνο πιστοποιημένοι και τεκμηριωμένοι οικολογικοί ισχυρισμοί.»
Το Συμβούλιο της ΕΕ ενέκρινε τη δική του διαπραγματευτική εντολή στις 3 Μαΐου. Αυτό σημαίνει ότι θα ξεκινήσουν σύντομα οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Κοινοβουλίου και κρατών μελών σχετικά με το τελικό περιεχόμενο και τη διατύπωση του κειμένου της οδηγίας.
Latest News
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών