Τα αποθέματα υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορεί να βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ λόγω της χαμηλής ζήτησης, αλλά οι εισαγωγείς σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Η άνοδος της αγοράς spot πέρυσι ανέδειξε τη σημασία της ενεργειακής ασφάλειας για τους εισαγωγείς, ιδιαίτερα τους εισαγωγείς στην Ασία.
Και καθώς περισσότερο LNG εγκλωβίζεται σε μακροπρόθεσμες συμφωνίες, οι ευρωπαίοι εισαγωγείς που διστάζουν να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες μπορεί να βρεθούν να πληρώνουν πολύ υψηλότερες τιμές.
Όπως επισημαίνει το oilprice.com, τα παγκόσμια αποθέματα LNG μπορεί να βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο ρεκόρ εν μέσω χαμηλής ζήτησης, αλλά οι σοβαροί αγοραστές προσβλέπουν στο να κλείσουν μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας για να εξασφαλίσουν αρκετό LNG για το μέλλον χωρίς να εκτίθενται στην ευμετάβλητη αγορά spot.
Ιστορικό βήμα για την ΕΕ: Πρώτη κοινή αγορά φυσικού αερίου
Το ασιατικό ενδιαφέρον
Ενώ οι Ευρωπαίοι μπορεί να μην είναι μεγάλοι οπαδοί των μακροπρόθεσμων συμφωνιών λόγω των σχεδίων μετάβασης, στους Ασιάτες αρέσουν σίγουρα οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG. Και το ίδιο κάνουν και οι εταιρείες κολοσσοί που θα πουλήσουν στη συνέχεια αυτό το LNG σε Ευρωπαίους που αποστρέφονται μακροπρόθεσμα.
Σύμφωνα με στοιχεία της Wood Mackenzie, από την αρχή του έτους, έχουν κλείσει μακροπρόθεσμες συμφωνίες για περίπου 13 εκατ. τόνους. Η ερευνητική σημειώνει επίσης, ότι το περασμένο έτος έκλεισαν μακροπρόθεσμα deals για 81 εκατομμύρια τόνους LNG.
Το παράκανε η Ευρώπη με τους σταθμούς LNG;
Τα deals της Κίνας
Μεταξύ των συμφωνιών που υπογράφηκαν φέτος ήταν το 20ετές συμβόλαιο της Κίνας με την Venture Global, η οποία θα προμηθεύει 2 τόνους LNG ετησίως στην China Gas Holdings ξεκινώντας το 2027. Η κινεζική εταιρεία έχει επίσης 25ετή συμφωνία με την Energy Transfer για την παράδοση 700.000 τόνους LNG ετησίως.
Εκτός από την Κίνα, η Ινδία είναι ένας άλλος μεγάλος αγοραστής LNG με μεράκι για μακροπρόθεσμη ασφάλεια εφοδιασμού. Το Bloomberg ανέφερε αυτή την εβδομάδα ότι οι εισαγωγείς ενέργειας αναζητούσαν μακροπρόθεσμες συμφωνίες για να μειώσουν την έκθεση στις διακυμάνσεις των τιμών και ήταν σε συζητήσεις με παραγωγούς από τη Μέση Ανατολή.
Αγώνας δρόμου
Η βιασύνη αυτή που καταγράφεται, έρχεται μετά την περσινή άνοδο των τιμών του LNG στην αγορά spot, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση έσπευσε να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του καυσίμου. Αυτό ώθησε τις διεθνείς τιμές σε τόσο υψηλά επίπεδα ώστε, ορισμένες χώρες αναγκάστηκαν να στραφούν από το φυσικό αέριο στον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας.
Η Ιαπωνία είναι επίσης μεγάλος αγοραστής LNG. Η ενεργειακά φτωχή χώρα εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από εισαγωγές για την ενεργειακή της κατανάλωση και το LNG αποτελεί μεγάλο μέρος του μείγματος εισαγωγών. Εξαιτίας αυτού, η Ιαπωνία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, κατακτώντας εκ νέου την πρώτη θέση από την Κίνα πέρυσι, παρόλο που οι συνολικές εισαγωγές LNG μειώθηκαν ελαφρά.
Το Κατάρ είναι δημοφιλής προορισμός για τους αγοραστές LNG, όπως και το Ομάν, σύμφωνα με την Wood Mackenzie.
Ανοδος στις τιμές
Αποτέλεσμα αυτού του ανανεωμένου ενδιαφέροντος, σημειώνει η ερευνητική εταιρεία, είναι η νέα αύξηση που παρατηρείται στις τιμές.
Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια LNG αναπροσαρμόζονται κανονικά στις τιμές του αργού Brent, και κατά τα έτη 2020 και 2021 η μέση τιμολόγηση ήταν περίπου 10% του σημείου αναφοράς ανά 1 εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Τώρα, οι πωλητές ζητούν 12,5% του Brent και άνω, με ορισμένες προσφορές να φτάνουν το 17%, αναφέρει η Wood Mackenzie.
Με τις τιμές του πετρελαίου να βρίσκονται στο σημείο που βρίσκονται αυτή τη στιγμή, η όρεξη για μακροπρόθεσμες συμφωνίες LNG πιθανότατα θα ενταθεί περαιτέρω, καθώς οι πωλητές μπορεί να θέλουν να κλειδώσουν χαμηλότερες τιμές πετρελαίου εν μέσω προβλέψεων για αυξήσεις τιμών αργότερα μέσα στο έτος.
Όσο περισσότερο το LNG είναι κλειδωμένο σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ωστόσο, τόσο λιγότερο LNG υπάρχει στην αγορά spot, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι τιμές ενδέχεται να σημειώσουν νέα άνοδο κάποια στιγμή καθώς τα συμβόλαια που λήγουν σε τρία έως τέσσερα χρόνια αντικαθίστανται επί του παρόντος με νέα.
Latest News
ΑΔΜΗΕ: Θετική εξέλιξη η απόφαση του Ρυθμιστή για το έσοδο του καλωδίου Ελλάδας - Κύπρου
H απόφαση της ΡΑΑΕΥ είναι το πρώτο από τα βήματα που απαιτούνται προκειμένου να ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ξεκινούν οι εργασίες της Ενεργειακής Ακαδημίας του Greek Energy Forum
Οι 50 delegates της Ακαδημίας επιλέχθηκαν από την επιτροπή αξιολόγησης του Greek Energy Forum
Αχανή κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην Ανταρκτική φέρεται να ανακάλυψε η Ρωσία
Το αποθέματα εκτιμάται ότι φτάνουν τα 511 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, περίπου 10 φορές η παραγωγή της Βόρειας Θάλασσας τα τελευταία πενήντα χρόνια
Από ορυκτά καύσιμα τo 50% της ενέργειας που καταναλώνει η βιομηχανία στην ΕΕ
Σε ποιον κλάδο αντιστοιχούσε το 1/5 της συνολικής βιομηχανικής κατανάλωσης
Ο κολοσσός φυσικού αερίου που πήρε το στέμμα από την Gazrpom
Οι νέες ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αγορά και το στοίχημα της ρωσικής μετάβασης - Οι κινήσεις του ευρωπαϊκού μπλόκ για τη θωράκισή του
Μπαράζ αγωγών για εναρμονισμένη πρακτική πετρελαϊκών στις ΗΠΑ
Η κατηγορία είναι πιθανό να περιλαμβάνει περίπου τέσσερα χρόνια πωλήσεων βενζίνης στα δύο τρίτα των Αμερικανών καταναλωτών, δηλώνει δικηγόρος των εναγόντων
Στην... «πρίζα» και πάλι το μεγαλύτερο πυρηνικό εργοστάσιο στον κόσμο
Τα σχέδια του Τόκιο και οι νέοι κανόνες ασφαλείας
Στεφάτος (ΕΔΕΥΕΠ): «Αισιοδοξούμε για τα κοιτάσματα αερίου στην Κρήτη»
Τέλη 2024 με αρχές 2025 οι αποφάσεις για τις γεωτρήσεις, λέει στο «Βήμα» ο CEO της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων
Πεδίο σκληρού ανταγωνισμού η πυρηνική ενέργεια για Κίνα και Ρωσία
Η ρωσική κρατική εταιρεία πυρηνικής ενέργειας Rosatom παραμένει ένας από τους κύριους εξαγωγείς πυρηνικών καυσίμων και υπηρεσιών εμπλουτισμού ουρανίου σε όλο τον κόσμο
Σε ιστορικά χαμηλά η όρεξη των Ευρωπαίων για επενδύσεις στην Κίνα
Ευρωπαϊκές εταιρείες εγκαταλείπουν τη χώρα