Organized food retailing continued its positive course during the four months of 2023, based on the latest data from NielsenIQ and having now overcome the impact of Easter seasonality at the end of April. Compared to the corresponding period last year, organized food retail increased by +9.1%, however this growth is still inflationary, with volumes declining, around -3.5%. At category level, this growth is driven by food and beverages, both fresh (+8.9%) and standardized (+9.3%), mainly due to their significant contribution to the average basket of the Greek household, in relation to non-food categories.
Price hikes
In this highly inflationary environment, and based on recent findings from NielsenIQ surveys, Greek consumers seem, in the vast majority (97% of respondents), to have clearly perceived the increase in the prices of products sold through supermarkets. Trying to cope with this, 68% say they will cut unnecessary spending and luxuries and buy only the essentials, while 1 in 3 say they will now choose cheaper brands.
The above statements seem to be confirmed by NielsenIQ’s sales data, as on the one hand there is a decrease in sales in categories of secondary importance, such as for example mouthwashes (-8.2%) or furniture care products (-5.1 %). At the same time, the value share of private label products continues to move upward, reaching an all-time high of 25% of the total market, with consumers stating that they choose Private Labels not only for their relatively low price ( 58% of the respondents), but also because they are of the same quality as the branded ones, in a percentage of over 75%.
Focusing our analysis further on private label products it is noteworthy that while on average they have increased their price more than twice as compared to branded products, at the same time they have managed to maintain their sales volumes without showing losses, which proves the shift of consumers, in many cases, to low-cost alternatives, which will minimize their overall “out of pocket”.
Latest News
Λάμπει η μετοχή της L' Oreal - Πωλήσεις πάνω από τις προσδοκίες
Η L' Oreal ανέφερε αύξηση πωλήσεων άνω του 12% τόσο στη Βόρεια Αμερική όσο και στην Ευρώπη
Οι μισές μεγάλες κινεζικές πόλεις... βυθίζονται - Πάνω από 1 δισ. καταστροφές
Στον επόμενο αιώνα, σχεδόν το ένα τέταρτο της παράκτιας γης θα μπορούσε να είναι χαμηλότερο από το επίπεδο της θάλασσας
Πώς προκλήθηκε η έκρηξη που ακούστηκε στην Ισφαχάν - Τι λένε Ιρανοί αξιωματούχοι
Η έκρηξη προκλήθηκε από πυρά της αεράμυνας εναντίον ενός ύποπτου αντικειμένου
Επίθεση Ισραήλ σε Ιράν: Τι ανέφεραν αξιωματούχοι των ΗΠΑ
«Ισραηλινοί πύραυλοι έπληξαν εγκαταστάσεις στο Ιράν», δηλώνουν Αμερικανοί αξιωματούχοι
Επίθεση Ισραήλ σε Ιράν: «Απόλυτα ασφαλείς» οι πυρηνικές εγκαταστάσεις στην Ισφαχάν
Η ιρανική κρατική τηλεόραση μετέδωσε τις πρώτες πρωινές ώρες πως ακούστηκαν «ισχυρές εκρήξεις» στην επαρχία Ισφαχάν
Επίθεση Ισραήλ σε Ιράν: Καταρρίφθηκαν drones αλλά δεν έχει γίνει «επίθεση με πυραύλους»
Το Ιράν ενεργοποίησε τις πρώτες πρωινές ώρες την αντιαεροπορική άμυνα
Τσίπρας στο Στρασβούργο: Στη Μέση Ανατολή η Ευρώπη δεν είναι στη σωστή πλευρά της Ιστορίας
Άμεση κατάπαυση του πυρός στη Γάζα και επιτέλους παρέμβαση της ΕΕ για ειρηνευτική διάσκεψη ζήτησε αυστηρά ο Αλέξης Τσίπρας κατά την τοποθέτησή του στο Συμβούλιο της Ευρώπης, εκφράζοντας τη θέση της Αριστεράς και στηλιτεύοντας τη στάση της Ευρώπης
Δημοσκόπηση: Παραμένουν οι «κόκκινες κάρτες» για την κυβέρνηση
Στη δημοσκόπηση της Metron Analysis για το MEGA καταγράφεται η δυσαρέσκεια για την κυβερνητική πολιτική, η ενισχυμένη θέση του «Κανένα» και κάποιες τάσεις συσπείρωσης ενόψει εκλογών
Greece Becoming a ‘Refuge’ for German Pensioners
The government's policies to attract foreign property buyers to boot the economy is working, reports German newspaper Handelsblatt
Χάος για τρίτη ημέρα στο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο του κόσμου
Περισσότερες από χίλιες πτήσεις έχουν ακυρωθεί