Το ελληνικό μουσικό οικοσύστημα έχει υποστεί ριζική αναμόρφωση τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με την ολοκληρωμένη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών -ΙΟΒΕ. Η μελέτη διεξήχθη με πρωτοβουλία της εταιρείας τεχνολογίας Orfium, με αφορμή το χρηματικό βραβείο που έλαβε για τη διάκριση ως «Νεοφυής Επιχείρηση της Χρονιάς» από το Elevate Greece.
Πουλήθηκε προς 595.900 δολάρια η κιθάρα του Κερτ Κομπέιν
«Στροφή» στη digital ακρόαση
Άνοδο εμφανίζουν οι υπηρεσίες streaming με 54,7% των χρηστών να τις επιλέγουν ως κύριο μέσο ακρόασης μετά το ραδιόφωνο, που παραμένει το επικρατέστερο μέσο αυτή τη στιγμή με ποσοστό 76,7%. Σε ηλικίες έως 34 ετών το streaming είναι το επικρατέστερο μέσο ακρόασης μουσικής: (81,2% στις ηλικίες 18-24 ετών 72,7% στις ηλικίες 25-34 ετών).
Η συντριπτική πλειοψηφία των ακροατών, δηλαδή 4 στους 5, δηλώνει πως ακούει μουσική καθημερινά και από αυτούς τους ακροατές 4 στους 5 ακούν μουσική για τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα. Όμως, παρά τη σπουδαιότητα της μουσικής στην καθημερινότητα των χρηστών, 39,7% των ακροατών δεν πληρώνει για μουσική, ενώ 41,1% πληρώνει λιγότερο από €100 ετησίως για αγορά μουσικής, παρακολούθηση συναυλιών και πληρωμή συνδρομών. Παρόλα αυτά, το 39,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι η πληρωμή για μουσική από έναν χώρο εστίασης ή διασκέδασης επηρεάζει δυνητικά την επιλογή τους για να το επισκεφτούν.
Αναπαράγουν μουσική από ψηφιακά κανάλια
Οι απαντήσεις των επαγγελματιών της ψυχαγωγίας καταδεικνύουν πως περισσότερες από 60% των επιχειρήσεων αναπαράγουν μουσική μέσα από ψηφιακά κανάλια. Επισημαίνεται ότι η μουσική είναι καθοριστικής σημασίας για τη λειτουργία των επιχειρήσεων στον χώρο της εστίασης – ψυχαγωγίας, καθώς, με βάση την εμπειρία τους από τα περιοριστικά μέτρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι επιχειρηματίες δήλωσαν ότι η απουσία της μουσικής είχε αρνητική επίδραση στον αριθμό των πελατών, τη μέση διάρκεια παραμονής και τη μέση δαπάνη στο κατάστημα.
Συγκεκριμένα, το 68,6% των επιχειρηματιών δηλώνουν πως οι επιχειρήσεις τους δεν θα λειτουργούσαν το ίδιο επιτυχημένα χωρίς μουσική. Παράλληλα, το 62,2% πληρώνει για τα πνευματικά δικαιώματα για χρήση μουσικής, με την πλειονότητα των επαγγελματιών να δηλώνει πως δίνει λιγότερα από 500€ ετησίως.
Συμβολή στο ΑΕΠ της χώρας
Το οικοσύστημα της μουσικής συνεισφέρει στο εγχώριο ΑΕΠ περισσότερα από €200 εκατ. σε ετήσια βάση και περίπου 5,4 χιλ. ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης. Σύμφωνα με τη μελέτη, ο περιορισμός της μη εξουσιοδοτημένης χρήσης μουσικής, που συνεπάγεται τη βελτίωση της δραστηριότητας του οικοσυστήματος, μπορεί να αυξήσει – υπό προϋποθέσεις – την οικονομική επίδραση σε €300 εκατ. στο ΑΕΠ και σε 7,9 χιλ. ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης. Ενδεικτικά, αν εισπράττονταν τα δικαιώματα από όλες τις επιχειρήσεις που θα πλήρωναν για τη χρήση μουσικής, η αξία των δικαιωμάτων θα ήταν τετραπλάσια (€42 εκατ.).
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Καθηγητής Νίκος Βέττας, σχολίασε: «Η μελέτη αυτή αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η μουσική στην καθημερινότητά μας αλλά και τη συμβολή της στην οικονομία, που είναι πολύπλευρη. Είναι κρίσιμης σημασίας να αναπτυχθεί περαιτέρω ένα ισχυρό μουσικό οικοσύστημα που θα ωφελεί όλους. Η σύγχρονη τεχνολογική υποδομή, η πληροφόρηση και η διαφάνεια είναι απαραίτητες για την επίτευξη αυτού του στόχου και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας της μουσικής βιομηχανίας».
Με αφορμή την έρευνα, ο Μιχάλης Πετυχάκης, Chief Technology Officer της Orfium, ανέφερε: «Είμαστε υπερήφανοι που αναθέσαμε αυτήν την ολοκληρωμένη μελέτη στο ΙΟΒΕ, η οποία αναδεικνύει τις σημαντικές αλλαγές που συμβαίνουν στο εγχώριο μουσικό οικοσύστημα. Μέσα από τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύεται ο ζωτικός ρόλος της τεχνολογίας καθώς και οι εξελισσόμενες συνήθειες της καταναλωτικής συμπεριφοράς των ακροατών μουσικής που οδηγούν στις επικείμενες μεταβολές. Εμείς, ως μια τεχνολογική εταιρεία θα συνεχίσουμε να ενισχύουμε τους μουσικούς και τους δημιουργούς, κατανοώντας τη σημασία των επερχόμενων προκλήσεων αλλά και ευκαιριών που αναδύονται στην ελληνική μουσική βιομηχανία. Έτσι, ελπίζουμε ότι η μελέτη θα αποτελέσει ένα σημείο εκκίνησης για να βοηθήσει τους φορείς χάραξης πολιτικής και τις επιχειρήσεις να αναπτύξουν στρατηγικές που θα ενισχύσουν την ελληνική μουσική καθώς και τους δημιουργούς που αντιμετώπισαν ιδιαίτερες δυσκολίες τα τελευταία χρόνια.»
Latest News
Η δυσκολία διαδοχής CEO
Τα διοικητικά συμβούλια αναγκάζονται να σκεφτούν να βρουν μελλοντικούς ηγέτες νωρίτερα, καθώς οι μέτοχοι απαιτούν περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Τα Αηδόνια της Σιωπής μέσα από μία… «οικονομική» ματιά
Μια βιβλιοκριτική σε ένα οικονομικό site
Προσλήψεις σχεδιάζουν 1 στις 2 επιχειρήσεις - Οι περιζήτητες ειδικότητες και οι πιο υψηλοί μισθοί
Τι αποκαλύπτει η έρευνα HR Trends της Randstad για το 2024
Προ των πυλών deal 1 δισ. FIFA - Apple - Τι θα αφορά
Η συμφωνία με την Apple θα μπορούσε να ανακοινωθεί εντός του Απριλίου
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση
Αυτές είναι οι χώρες που οι πορτοφολάδες κάνουν... πάρτι
Πιο πιθανό είναι να γίνετε στόχος πορτοφολάδων αν κυκλοφορείτε σε μεγάλα πλήθη
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...