Σε αλλαγή στρατηγικής για τη διείσδυσή της στην ευρωπαϊκή αγορά φαίνεται πως έχει προχωρήσει η Uber, μετά από σχεδόν μια δεκαετία διαμάχης με οδηγούς ιδιοκτήτες ταξί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες που είδαν την πολυεθνική με έδρα το Σαν Φρανσίσκο να μετατρέπεται ξαφνικά σε μια γιγαντιαία πηγή αθέμιτου ανταγωνισμού.

Uber: Μειώνει τα κεντρικά γραφεία στο Σαν Φρανσίσκο – Σε αναζήτηση μισθωτών

Τώρα, έναν χρόνο μετά τη διαρροή ενός τεράστιου όγκου εγγράφων που έμειναν γνωστά ως Uber Files και τα οποία στιγμάτισαν την εταιρεία για την προσπάθειά της να αναπτυχθεί με κάθε κόστος, η Uber φαίνεται πώς θέλει να κάνει μια νέα αρχή: Συνάπτει συμφωνίες με συνδικάτα, ενσωματώνει τα ταξί στην εφαρμογή της και παρουσιάζεται ως συνεργάτης στην μετάβαση των ταξί στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Το νέο πρόσωπο

Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει το Politico, η εταιρεία προχώρησε στην τοποθέτηση της Emma O’Dwyer, στελέχους της Uber Βρετανίας και γνωστής για την υποστήριξή της στους εργατικούς, ως υπεύθυνη για την τήρηση των εργασιακών σχέσεων σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική. Και αυτό, σύμφωνα με το έντυπο, δείχνει ότι η εταιρεία σκοπεύει πράγματι να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με τα συνδικάτα.

Η O’Dwyer ήταν ένας από τους αρχιτέκτονες της συμφωνίας της Uber το 2021 με το βρετανικό συνδικάτο GMB, το οποίο είχε πολεμήσει την εταιρεία για το εργασιακό καθεστώς των οδηγών. Η διαμάχη κατέληξε στο Ανώτατο Δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου, το οποίο τάχθηκε υπέρ του GMB και του App Drivers & Couriers Union (ADCU), κρίνοντας ότι οι οδηγοί είναι εργαζόμενοι που δικαιούνται τον κατώτατο μισθό και το επίδομα αδείας.

Σύμφωνα με τη συμφωνία, η Uber αναγνώρισε την GMB ως συνδικάτο που θα μπορούσε να εκπροσωπεί τους Βρετανούς οδηγούς στις διαπραγματεύσεις ή όταν οι οδηγοί ήθελαν να ασκήσουν έφεση σε ορισμένες αποφάσεις της εταιρείας. Η συμφωνία καλύπτει πλέον περίπου 90.000 οδηγούς με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.

Τώρα, η Uber φαίνεται πως θέλει να αναπαραγάγει το ίδιο μοντέλο και αλλού.

Τι λένε τα συνδικάτα

Σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα του Politico, στις αρχές του περασμένου έτους υπέγραψε μια συμφωνία-ορόσημο με τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), η οποία εκπροσωπεί 700 συνεργαζόμενα συνδικάτα παγκοσμίως. Εκτός της συμφωνίας πάντως έμεινε το σημείο – «αγκάθι», του εάν οι οδηγοί της Uber αναγνωρίζονται ως εργαζόμενοι ή ανεξάρτητοι «παροχείς υπηρεσιών».

Στο Βέλγιο, οι κινήσεις της Uber φαίνεται πως μάλλον βρίσκουν σύμφωνα τα συνδικάτα. Άλλες ενώσεις εργαζομένων όμως εμφανίζονται περισσότερο επιφυλακτικές, τονίζοντας ότι η εταιρεία ακόμα δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση της στάσης της όσον αφορά ένα πολύ σημαντικό ζήτημα: Τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

«Από τις συμφωνίες που έχουμε δει μέχρι στιγμής, δεν βλέπουμε πραγματικές συλλογικές διαπραγματεύσεις. Αυτό που βλέπουμε, είναι συμφωνίες αναγνώρισης [των συνδικάτων]”, δήλωσε ο James Farrar, γενικός γραμματέας της ένωσης ADCU με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο. Η Uber αμφισβητεί αυτούς τους ισχυρισμούς, μοιραζόμενη αριθμούς με το Politico που δείχνουν ότι οι συμφωνίες στις οποίες έχει καταλήξει έχουν επηρεάσει 160.000 οδηγούς στην Ευρώπη.

Ταξί και ηλεκτροκίνηση

Σε κάθε περίπτωση, η νέα προσέγγιση έχει οδηγήσει την Uber να δηλώνει ότι θέλει να συνεργαστεί με κάθε ταξί μέχρι το 2025. Πέρυσι άλλωστε έκλεισε συμφωνίες με φορείς εκμετάλλευσης ταξί στην Ιταλία και το Βέλγιο, επιτρέποντας στα ταξί να χρησιμοποιούν την εφαρμογή, συμπληρώνοντας προηγούμενες συμφωνίες στην Ισπανία, την Αυστρία, τη Γερμανία και την Ελλάδα.

Όπως άλλωστε σημειώνει το Politico, ένας άλλος πυλώνας της επίθεσης γοητείας της Uber είναι τα ηλεκτρικά οχήματα: Η εταιρεία θα διοργανώσει μια μεγάλη εκδήλωση βιωσιμότητας στο Λονδίνο στις 8 Ιουνίου, εστιάζοντας στο πώς μπορεί να μειώσει τις εκπομπές ρύπων.

Το Λονδίνο επελέγη καθώς η Uber έχει θεωρήσει τη βρετανική πρωτεύουσα ως τον κύριο κόμβο για την εκστρατεία ηλεκτροκίνησης και θέλει κάθε όχημα στο Λονδίνο να είναι ηλεκτρικό μέχρι το 2025.

Αλλού, η εταιρεία προσπάθησε επίσης να τονίσει τα πράσινα διαπιστευτήριά της. Η νέα κορυφαία λομπίστρια της Uber στις Βρυξέλλες, η Leah Charpentier, εντάχθηκε στην εταιρεία τον Μάιο μετά από χρόνια συνεργασίας με τη βιομηχανία κατασκευής ηλιακών πάνελ.

Ποιους δεν πείθουν οι αγαθές προθέσεις

Ορισμένοι πάντως υποστηρίζουν ότι η «επίθεση φιλίας» της Uber δεν είναι τόσο αθώα όσο φαντάζει. Και αυτό γιατί βασικός στόχος της είναι να αποτραπεί η ψήφιση από την ΕΕ μιας πρότασης-ορόσημο που θα μετέτρεπε έως και 4 εκατομμύρια «συνεργάτες» της Uber σε υπαλλήλους της, δίνοντάς τους το δικαίωμα σε περισσότερες παροχές. Η Uber αρνείται ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ των δύο. Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση έχει κολλήσει στα «γρανάζια» της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας.

Στην «επίθεση φιλίας» προς τα ταξί διαδραμάτισε πιθανότατα ρόλο και η πανδημία, αφού μετά την άρση των περιορισμών η επανάκαμψη της ζήτησης δεν μπορούσε να ικανοποιηθεί με τους οδηγούς που είχαν απομείνει να συνεργάζονται με την πλατφόρμα. Το γεγονός αυτό συνέβαλε πιθανότατα στην αλλαγή στάσης απέναντι στους επαγγελματίες του κλάδου.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σημειώνει το Politico, υπάρχουν ακόμα αρκετοί που δεν έχουν πειστεί για την… ευγένεια των προθέσεων της Uber, όπως η γαλλίδα ευρωβουλευτής Λεϊλά Σαιμπί που προειδοποιεί ότι «η Uber αναμορφώνει το λόμπι της στις Βρυξέλλες», εν όψει της επερχόμενης σύγκρουσης για το νομοσχέδιο αναγνώρισης των οδηγών ως υπαλλήλων της.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή