Στη συνέχιση δύο μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας – κυρίως σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα – προσανατολίζεται το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Πρόκειται για την παράταση τόσο του Market Pass όσο και του «Καλαθιού του νοικοκυριού», με το δεύτερο να συγκεντρώνει τη «γκρίνια» των βιομηχάνων τροφίμων αλλά και των λιανέμπορων. Πάντως, η ακρίβεια στο «ράφι» έχει έρθει για να μείνει, καθότι ο πληθωρισμός των τροφίμων «καλπάζει» επί 14 μήνες (μέχρι και Μάιο του 2023) με 2ψήφιο ποσοστό ανόδου, ενώ αυξάνεται επί 24 συνεχόμενους μήνες!

Market Pass

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πιθανότερο σενάριο είναι το Market Pass να πάρει μια τρίμηνη παράταση, ωστόσο εξετάζεται και το σενάριο της πεντάμηνης (Αύγουστο έως και Δεκέμβριο 2023). Ο προϋπολογισμός του προγράμματος θα είναι 100 εκατ. τον μήνα, ενώ η μηνιαία επιδότηση θα παραμείνει σταθερή από 22 έως 100 ευρώ, ενώ αφορά περίπου 8,5 εκατ. πολίτες. Στη συνέχεια, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές το μέτρο θα επανεξεταστεί και σε συνάρτηση με την πορεία της ακρίβειας και των δημοσιονομικών περιθωρίων δεν αποκλείεται να επεκταθεί και έως το τέλος του έτους.

Ακρίβεια: Ποια προϊόντα πληρώνουν παραπάνω οι Έλληνες σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης

Για να λάβει κάποιος το πλήρες ποσό του Market Pass θα πρέπει να επιλέξει την κατάθεση σε ψηφιακή άυλη κάρτα, η οποία εξαργυρώνεται σε POS (σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία, κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, γαλακτοπωλεία, φούρνοι, ιχθυοπωλεία, λαϊκές).

Στην περίπτωση που ο δικαιούχος επιλέξει την κατάθεση σε λογαριασμό τότε θα λάβει το 80% της επιδότησης.

Εν τω μεταξύ, λίγες ημέρες απομένουν για τον τελευταίο γύρο πληρωμών του market pass που θα ξεκινήσει την Δευτέρα 03/07 για τους δικαιούχους της άυλης ψηφιακής κάρτας. Συγκεκριμένα όπως έχει ήδη ανακοινωθεί οι πληρωμές γίνονται στις άυλες κάρτες κάθε 3 του μήνα μέχρι και τον Ιούλιο.

Οι ψηφιακές χρεωστικές κάρτες λήγουν αυτομάτως στις 31 Αυγούστου 2023 και δεν θα είναι δυνατή η πραγματοποίηση συναλλαγών με αυτές μετά την ημερομηνία αυτή. Βέβαια στην περίπτωση που παραταθεί το μέτρο είναι πιθανό να αλλάξει η ημερομηνία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα 300 εκατ. ευρώ του market pass προστίθενται τα μέτρα ύψους 720 εκατ. ευρώ τα οποία είχε εξαγγείλει προεκλογικά η ΝΔ για το 2024.

Το καλάθι

Από εκεί και πέρα, ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας έχει προαναγγείλει την παράταση για το «Καλάθι του Νοικοκυριού». «Το καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα από τα εργαλεία που βοήθησαν πολύ στο να τιθασεύσουμε τον εισαγόμενο, κατά κύριο λόγο, πληθωρισμό στα τρόφιμα και αλλού.

Αυτό το πράγμα θα το συνεχίσουμε» τόνισε ο Κώστας Σκρέκας, επισημαίνοντας ότι οι λεπτομέρειες για την παράταση του προγράμματος θα ανακοινωθούν στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων από τον πρωθυπουργό. Σύμφωνα με πληροφορίες, το συγκεκριμένο μέτρο  αναμένεται να παραταθεί τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο και ίσως εμπλουτιστεί με νέα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.

Στα ύψη οι τιμές

Πάντως, το θέμα προκαλεί μεγάλη ανησυχία καθότι τα μέτρα αυτά ήταν σε ισχύ και πριν από τις εκλογές, αλλά οι τιμές παρέμειναν στα ύψη. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τον Μάιο του 2023, σε ετήσια βάση οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών -και σε διψήφια ποσοστά- στα ράφια των σούπερ μάρκετ ήταν στα γαλακτοκομικά και αυγά 18%, στα έλαια και λίπη 15,8%, στα κρέατα 11,9%, στο ψωμί 11,1%, στον καφέ 13,2%, σε ζάχαρη, σοκολάτες, γλυκά 10,3%, σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς 12,9% και στα λοιπά τρόφιμα 14,2%.

Την ίδια ώρα, φαίνεται πως υπήρξαν νέες σημαντικές ανατιμήσεις τον περασμένο μήνα, καθώς ανατράπηκε το σκηνικό, με αυξήσεις τιμών 1,8% σε μηνιαία βάση. Συγκεκριμένα, αν και τον περασμένο Απρίλιο καταγράφηκε μια οριακή μείωση 0,1% στις τιμές των τροφίμων σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, τον Μάιο υπήρξε αύξηση σε βασικά είδη διατροφής με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το αλεύρι όπου οι τιμές πήραν την ανιούσα κατά 8%. Οπως επισημαίνουν και άνθρωποι του κλάδου, φαίνεται πως οι τιμές των προϊόντων θα παραμείνουν ψηλά, με την ακρίβεια να συνεχίζει να καίει τους καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι επτά στα δέκα στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που είχε παρουσιάσει η NielsenIQ, στο πλαίσιο της εκδήλωσης Shopper Trends Event 2023.

Η αβεβαιότητα στην προμήθεια των πρώτων και δεύτερων υλών και στα κόστη μεταφοράς, το στοκ των προϊόντων που έχουν παραχθεί με ακριβούς συντελεστές παραγωγής και δεν έχουν ακόμη διατεθεί στη λιανική, αλλά και η στρατηγική των πολυεθνικών εταιρειών, όπως και ορισμένων εγχώριων βιομηχανιών, να συνεχίζουν τις ανατιμήσεις προκειμένου να θωρακίσουν την κερδοφορία τους, απομακρύνουν για αρκετούς μήνες την όποια αποκλιμάκωση στις τιμές στο ράφι.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία