Το Leadership Insights Newsletter Ιουνίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS), φιλοξενεί συνέντευξη της Πρόεδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) κας Μελίνας Τραυλού. Η Πρόεδρος, της ΕΕΕ μεταξύ άλλων, στέλνει ένα μήνυμα στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα εκ μέρους του μεγαλύτερου εθνικού εμπορικού στόλου στον κόσμο, τονίζοντας ότι στρατηγική της είναι αναδείξει με κάθε τρόπο τον ζωτικό ρόλο της ναυτιλίας σε κάθε πολίτη στην Ελλάδα, στην ΕΕ και σε όλο τον κόσμο. Επίσης υπογράμμισε την σπουδαιότητα της συνεργασίας και της δυναμικής του ανθρώπινου κεφαλαίου στον κλάδο της ναυτιλίας.
EEE: Χαιρετίζει την εφαρμογή των παγκόσμιων κανόνων για την ανακύκλωση πλοίων από το 2025
Η συνέντευξη
-Αναλάβατε πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) το 2022, σε μια περίοδο μοναδικών προκλήσεων για τη ναυτιλία σε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τα επακόλουθα της πανδημίας COVID 19. Πώς πιστεύετε ότι η ναυτιλία μπορεί να πλοηγηθεί καλύτερα στις προκλήσεις ενός απαιτητικού παρόντος και ενός αβέβαιου μέλλοντος;
Η πλοήγηση σε δύσκολες θάλασσες είναι για εμάς “business as usual”. Έτσι, γνωρίζουμε πώς να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία τις προκλήσεις.
Ωστόσο, το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν όντως πρωτόγνωρα για όλους. Παρά το ταραχώδες αυτό τοπίο, οι άνθρωποί μας, οι ναυτικοί μας, εργάστηκαν ακούραστα για να κρατήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού ανοιχτές. Χάρη στον επαγγελματισμό, την επιμονή και την αφοσίωσή τους, τα πλοία μας έφταναν πάντα στον προορισμό τους και κάθε πολίτης στον κόσμο είχε πρόσβαση σε τρόφιμα, φάρμακα, ενέργεια και όλα τα άλλα βασικά αγαθά.
Ο τομέας μας αποτελεί πυλώνα σταθερότητας σε μία περίοδο συνεχών αλλαγών και έχει αποδείξει την ανθεκτικότητά του στην ιστορία. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι ο στρατηγικός ρόλος του τομέα μας αναγνωρίζεται. Είναι καθήκον μας να το εξασφαλίσουμε αυτό. Μέσα από τη συλλογική σκέψη και την κοινή προσπάθεια όλων των φορέων του κλάδου μας μπορούμε να ξεπεράσουμε με επιτυχία τις όποιες δυσκολίες φέρνει το μέλλον.
-Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους ηγέτες της ναυτιλίας που επίσης αντιμετωπίζουν τις ίδιες προκλήσεις;
Πρέπει να συγκεντρωμένοι στους στόχους μας και να μιλάμε με μια φωνή. Οι ναυτιλιακοί ηγέτες πρέπει να υιοθετήσουν μια ολιστική προσέγγιση, ανεξάρτητα από το ναυτιλιακό τμήμα που εξυπηρετούν. Πρέπει να είμαστε σε θέση να συνεργαζόμαστε με θεσμικό τρόπο και μέσω των εθνικών και διεθνών αντιπροσωπευτικών μας οργάνων, όπως το ICS, για να εξυπηρετήσουμε τα κοινά και νόμιμα συμφέροντα του κλάδου μας.
-Ποια είναι η στρατηγική σας και ποιες οι προτεραιότητές σας στην θητεία σας ως προέδρου της ΕΕΕ;
Είμαι ένθερμος υποστηρικτής της ομαδικής εργασίας. Η αποστολή μας στην ΕΕΕ είναι να εξυπηρετούμε και να προστατεύουμε τα κοινά συμφέροντα των μελών μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και αυτό το πετυχαίνουμε μέσω συλλογικών προσπαθειών. Οι άνθρωποι ήταν πάντα και θα είναι πάντα η προτεραιότητά μου και συνεπώς στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε.
Ταυτόχρονα, η προώθηση και η περαιτέρω προώθηση του ναυτικού επαγγέλματος με την προσέλκυση νέων ταλαντούχων ανθρώπων και την προσφορά υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης – είναι επίσης μια στρατηγική προτεραιότητα που συνδέεται άρρηκτα με τη μακροβιότητα και την επιτυχία του τομέα. Η ναυτιλιακή τεχνογνωσία αποτελεί κλειδί τόσο σε εθνικό όσο και σε επίπεδο ΕΕ. Στην Ελλάδα είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για τη ναυτοσύνη μας. Η ναυτοσύνη μας είναι η ιστορία μας, είναι η κουλτούρα μας και πρέπει να τη διαφυλάξουμε.
Συνολικά, όραμα και πρωταρχικό μου μέλημα είναι να αναδείξω με κάθε τρόπο τον ζωτικό ρόλο της ναυτιλίας σε κάθε πολίτη στην Ελλάδα, στην ΕΕ και σε όλο τον κόσμο. Δεδομένου ότι οι πολιτικοί και το ευρύτερο κοινό δεν έχουν σαφή αντίληψη για την αναγκαιότητα της, είναι καθήκον μας να τους εκπαιδεύσουμε ανάλογα.
-Επιστρέφοντας στα παγκόσμια γεγονότα, η αγορά ενέργειας γνώρισε πρωτοφανή μεταβλητότητα τα τελευταία χρόνια. Πώς αναλαμβάνει η ελληνική ναυτιλία να διασφαλίσει τον εφοδιασμό με πετρέλαιο και φυσικό αέριο στην Ευρώπη και παγκοσμίως;
Η ελληνική ναυτιλία είναι στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ και ολόκληρο τον κόσμο, καθώς έχει κομβικό ρόλο στη διασφάλιση του εφοδιασμού των χωρών με ενέργεια και όλα τα βασικά εμπορεύματα από διάφορες πηγές και με χαμηλό κόστος μεταφοράς. Σχεδόν το 72% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ μεταφέρεται με πλοία και το 60% του ελεγχόμενου από την ΕΕ στόλου βρίσκεται στα χέρια Ελλήνων πλοιοκτητών.
Ειδικότερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 80% των ελεγχόμενων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, το 73% των ελεγχόμενων από την ΕΕ δεξαμενόπλοιων πετρελαίου, το 85% των ελεγχόμενων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και το 17% των ελεγχόμενων από την ΕΕ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η στρατηγική σημασία της ελληνικής ναυτιλίας για την ΕΕ πρέπει να αναδεικνύεται περαιτέρω σε όλες τις πολιτικές και τις κανονιστικές πρωτοβουλίες της ΕΕ. Η διεθνής ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα της ναυτιλίας της ΕΕ πρέπει να διατηρηθεί και να διασφαλιστεί. Προς την κατεύθυνση αυτή, θα πρέπει να υπάρξει καλύτερος συντονισμός μεταξύ των διαφόρων αρμόδιων νομοθετικών οργάνων της ΕΕ, καθώς και στενότερη διαβούλευση με τους θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου μας, ώστε να ληφθούν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι επιχειρησιακές ανάγκες της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Η ελληνική ναυτιλία, ως κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη, δεσμεύεται για την παροχή αξιόπιστων, αποτελεσματικών και οικολογικών υπηρεσιών διεθνών μεταφορών και θα παραμείνει στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής προόδου.
-Επίσης, η ναυτιλία βρίσκεται σήμερα στην αρχή ενός σημαντικού μετασχηματισμού προς τη χρήση και μεταφορά πράσινων καυσίμων. Τι πιστεύετε ότι μπορεί να κάνει η ναυτιλία για να προσαρμοστεί και να επιτύχει τους στόχους καθαρών μηδενικών εκπομπών;
Η πράσινη τεχνολογία θα οδηγήσει τη ναυτιλία στην ενεργειακή μετάβαση, αλλά η ψηφιοποίηση και οι τεχνολογίες στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι επίσης ζωτικής σημασίας συμβολή στη βιωσιμότητα του τομέα μας. Οδηγούν στη βελτιστοποίηση και, ως εκ τούτου, στην αποδοτικότητα, ανοίγοντας έτσι επίσης το δρόμο για την ενεργειακή μετάβαση του τομέα. Η ελληνική ναυτιλία πάντα αγκάλιαζε με επιτυχία όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά εργαλεία, ενισχύοντας τις επιδόσεις της προς όφελος του παγκόσμιου εμπορίου, της οικονομίας και φυσικά του περιβάλλοντος.
Ο κλάδος μας είναι προσηλωμένος στο στόχο της ενεργειακής μετάβασης και ήδη κάνει πολλά εργαζόμενος προς αυτή την κατεύθυνση. Ωστόσο, η ναυτιλία δεν μπορεί να επιτύχει μόνη της την απαλλαγή της από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ο κλάδος χρειάζεται την ανάπτυξη, την εξάπλωση και την υιοθέτηση από την αγορά νέων οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων και τεχνολογιών μηδενικών εκπομπών που είναι διαθέσιμες παγκοσμίως. Αυτά αποτελούν ευθύνη και τομέα εμπειρογνωμοσύνης των εκτός του κλάδου φορέων, όπως οι παραγωγοί και οι προμηθευτές ενέργειας, τα ναυπηγεία, οι κατασκευαστές μηχανών θαλάσσης κ.λπ., των οποίων η δέσμευση για την παραγωγή τους, πρέπει να διασφαλιστεί.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ασφάλεια των πληρωμάτων, των πλοίων, των φορτίων, της περιουσίας και του περιβάλλοντος αποτελεί προϋπόθεση για την ανάπτυξη και τη χρήση νέων καυσίμων και τεχνολογιών. Τέλος, είναι απαραίτητη η επανεκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σύμφωνα με όλες αυτές τις εξελίξεις, ώστε να εξασφαλιστεί η επιτυχής υιοθέτησή τους.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι