Ο πληθωρισμός στην ελληνική οικονομία, δηλαδή η ετήσια μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών καταναλωτή, διαμορφώθηκε στο 2,8% τον Ιουν-23 από 4,1% τον Μαϊ-23 και 11,6% τον Ιουν-22, σύμφωνα με το τεύχος της Eurobank 7 Ημέρες Οικονομία. Όπως έχει αναφέρει σε παλαιότερο, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, δηλαδή η μείωση του ρυθμού ανόδου των τιμών, συνδέεται κυρίως με τη μείωση των τιμών ενέργειας αλλά και με τις επιδοτήσεις της κυβέρνησης.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα παραμένει χαμηλότερος σε σύγκριση με την Ευρωζώνη (5,5% τον Ιουν-23 σύμφωνα με την προκαταρτική εκτίμηση της Eurostat), στοιχείο που αντανακλάται στην περαιτέρω βελτίωση της σταθμισμένης πραγματικής συναλλαγματικής ισοτιμίας σε όρους τιμών συντελώντας στη συγκράτηση του εξωτερικού ελλείμματος. Παρά ταύτα, οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων επηρεάζουν αρνητικά και δείκτες της πραγματικής οικονομίας όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.
ΟΟΣΑ: Τι λέει για τον πληθωρισμό και τους μισθούς- Η θέση της Ελλάδας
Τα στοιχεία
Στο Σχήμα 1 παρουσιάζονται τα στοιχεία του πληθωρισμού για τον μήνα Ιουν-23 στις 12 επί μέρους ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που συνθέτουν τον ΕνΔΤΚ. Η κατηγορία της διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών σημείωσε την υψηλότερη αύξηση με 12,5%, συνεισφέροντας, βάσει της βαρύτητας που έχει στο καλάθι του νοικοκυριού, 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο πληθωρισμό του γενικού δείκτη.
Ακολούθησαν με μικρότερες αυξήσεις οι ομάδες αγαθών και υπηρεσιών της υγείας (7,8%, συνεισφορά 0,4 ποσοστιαίες μονάδες), των διαρκών αγαθών-ειδών νοικοκυριού και υπηρεσιών (7,3%, συνεισφορά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες), της ένδυσης και υπόδησης (5,9%, συνεισφορά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες), των ξενοδοχείων-καφέ-εστιατορίων (5,7%, συνεισφορά 1,2 ποσοστιαίες μονάδες), των άλλων αγαθών και υπηρεσιών (4,0%, συνεισφορά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες), της αναψυχής-πολιτιστικών δραστηριοτήτων (3,3%, συνεισφορά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες), της εκπαίδευσης (2,2%, συνεισφορά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες) και των αλκοολούχων ποτών και καπνού (2,1%, συνεισφορά 0,1 ποσοστιαίες μονάδες). Αντιθέτως σε 3 κατηγορίες καταγράφηκε πτώση των τιμών. Αυτές ήταν: οι επικοινωνίες (-2,7%, συνεισφορά -0,1 ποσοστιαίες μονάδες), οι μεταφορές (-5,3%, συνεισφορά -0,7 ποσοστιαίες μονάδες) και η στέγαση, νερό, ηλεκτρικό, αέριο και άλλα καύσιμα (-12,1%, συνεισφορά -1,2 ποσοστιαίες μονάδες). Η τελευταία κατηγορία ενσωματώνει σε μεγάλο βαθμό τις άμεσες επιδράσεις από τη μείωση των τιμών ενέργειας.
Πληθωριστικές πιέσεις
Οι πληθωριστικές πιέσεις στην Ελλάδα ναι μεν παρουσιάζουν μεγάλη αποκλιμάκωση σε σύγκριση με το ιστορικό υψηλό του Σεπ-22 (12,1%), παρά ταύτα οι επιπτώσεις τους αποτυπώνονται σταδιακά και υστερόχρονα σε πραγματικά μεγέθη της οικονομίας. Συγκεκριμένα, το 4μηνο Ιαν-Απρ 23, ο δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε σταθερές τιμές, σημείωσε πτώση κατά 3,2% και 1,8% σε σύγκριση με το 4μηνο Ιαν-Απρ 22 και το 4μηνο Σεπ-Δεκ 22 αντίστοιχα. Αντιθέτως, την ίδια χρονική περίοδο, ο κύκλος εργασιών λιανικού εμπορίου, δηλαδή οι πωλήσεις του εν λόγω κλάδου σε τρέχουσες τιμές, κινήθηκε ανοδικά κατά 5,1% σε ετήσια βάση (σε σύγκριση με το 4μηνο Σεπ-Δεκ 22 παρουσίασε οριακή μείωση κατά 0,2%).
Συνεπώς, το πρώτο 4μηνο του τρέχοντος έτους τα ελληνικά νοικοκυριά αγόρασαν λιγότερα προϊόντα λιανικής σε σχέση με πέρυσι, παρά ταύτα ξόδεψαν περισσότερες χρηματικές μονάδες για την απόκτηση των εν λόγω αγαθών. Ασφαλώς, αυτό το αποτέλεσμα δεν καταγράφεται μόνο στην Ελλάδα αλλά στο σύνολο της ΕΕ-27. Όπως παρουσιάζεται στον Πίνακα 1, η απόκλιση ανάμεσα στην ετήσια μείωση του δείκτη όγκου και στην ετήσια αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών λιανικού εμπορίου στο 4μηνο Ιαν-Απρ 23 πηγάζει κυρίως από τις κατηγορίες των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων (super markets), των τροφίμων-ποτών-καπνού και των φαρμακευτικών-καλλυντικών.
Εν κατακλείδι, οι υστερόχρονες επιδράσεις των πληθωριστικών πιέσεων, η άνοδος του κόστους δανεισμού, η εξασθένιση της μεταπανδημικής ορμής για κατανάλωση αγαθών και η μείωση των αποταμιεύσεων της πανδημίας, σταδιακά επηρεάζουν αρνητικά τους δείκτες της πραγματικής οικονομίας όπως ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο.
Latest News
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορίες για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα» - Τι απαντά ο επιχειρηματίας
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες - Τι απαντά στις κατηγορίες ο επιχειρηματίας με ανακοίνωσή του
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή