Αντιδράσεις προκαλεί ένα γερμανικό σχέδιο που προβλέπει την αντικατάσταση των λεβήτων αερίου με αντλίες θερμότητας, με αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου να υποστηρίζουν ότι το σχετικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει διατάξεις που παραβιάζουν τις αρχές της ενιαίας αγοράς της ΕΕ.
Αντλίες θερμότητας: Συμφωνία για την αντικατάσταση των συστημάτων θέρμανσης στη Γερμανία
Πρόκειται για την πρόβλεψη, στο νομοσχέδιο, για απαγόρευση χρήσης ενός ψυκτικού αερίου, των υδροφθοροολεφινών ή HFOs στα συστήματα των αντλιών θερμότητας. Στελέχη του κλάδου υποστηρίζουν ότι αυτή η πρόβλεψη είναι «αντιπαραγωγική», τονίζοντας ότι οι συνέπειες της απομάκρυνσης των HFO από την αγορά της Γερμανίας θα ήταν εκτεταμένες όσον αφορά τις δυσμενείς επιπτώσεις στην ενεργειακή απόδοση, την ενεργειακή ασφάλεια και το οικονομικό κόστος για τους πολίτες.
Αντιδράσεις
Συνολικά, όπως επισημαίνουν οι Financial Times, στη Γερμανία η απαγόρευση των λεβήτων έχει καταστεί ένας από τους πιο πολυσυζητημένους νόμους των τελευταίων ετών, πλήττοντας σοβαρά τη δημοτικότητα της κυβέρνησης συνασπισμού του Όλαφ Σολτς. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι από το επόμενο έτος όλα τα συστήματα θέρμανσης που εγκαθίστανται σε νέα κτίρια στη Γερμανία θα πρέπει να τροφοδοτούνται τουλάχιστον κατά 65% από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Πέραν των άλλων, το νομοσχέδιο περιέχει διάταξη που παρέχει στην κυβέρνηση την εξουσία να ορίζει ότι στις αντλίες θερμότητας μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο φυσικά ψυκτικά μέσα. Αυτό θα απέκλειε τις HFOs, που αποτελούν ενώσεις υδρογόνου, φθορίου και άνθρακα οι οποίες αναπτύχθηκαν για να επιτρέπουν τη μεταφορά θερμότητας στις συσκευές.
Η κυβέρνηση έχει τονίσει ότι τα αέρια που χρησιμοποιούν σήμερα οι αντλίες θερμότητας δεν απαντώνται στη φύση και συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή, πιθανώς περισσότερο ακόμα και από το διοξείδιο του άνθρακα. Σύμφωνα με το Βερολίνο, άλλωστε, βρίσκεται «στα σκαριά» οδηγία της ΕΕ η οποία ενδέχεται να απαγορεύσει στις νεοεγκατεστημένες αντλίες θερμότητας να χρησιμοποιούν αέρια όπως τα HFOs.
Τι λένε στελέχη του κλάδου
Στελέχη του κλάδου, ωστόσο, επισημαίνουν ότι δεν υπάρχουν επαρκείς διαθέσιμες εναλλακτικές. Σύμφωνα με την VDKF, έναν γερμανικό όμιλο ψύξης και κλιματισμού, οι αντλίες θερμότητας με βάση το προπάνιο (μια εναλλακτική στις HFOs) αποτελούν λιγότερο από το 5% της αγοράς.
Ο Γερμανικός Σύνδεσμος Αντλιών Θερμότητας (BWP) δήλωσε ότι υποστηρίζει τις κινήσεις για την επικαιροποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας για αέρια όπως οι HFOs, η οποία θα θεσπίσει ενιαίους κανόνες για ολόκληρη την ενιαία αγορά της ΕΕ. Τόνισε όμως ότι η διάταξη στο νομοσχέδιο του Βερολίνου για τη θέρμανση είχε υποδαυλίσει τους φόβους ότι η Γερμανία επιδιώκει μια «εθνική λύση», με προθεσμίες και περιορισμούς σχετικά με τα αέρια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, που ενδέχεται να αποκλίνουν από τους κανόνες της ΕΕ.
«Η αβεβαιότητα σχετικά με το ποια ψυκτικά μέσα επιτρέπονται θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια κατάσταση όπου οι ιδιοκτήτες των κτιρίων θα αποφάσιζαν να εγκαταστήσουν ένα σύστημα θέρμανσης με αέριο ή βιομάζα – κάτι που θα οδηγούσε σε πολύ μεγαλύτερες εκπομπές», ανέφερε.
Ο Kai Schiefelbein, διευθύνων σύμβουλος της Stiebel Eltron, ενός από τους κορυφαίους κατασκευαστές αντλιών θερμότητας στη Γερμανία, δήλωσε ότι απαιτείται μια πιο φιλελεύθερη προσέγγιση για την αντιμετώπιση του ζητήματος των ψυκτικών μέσων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
«Οι πολιτικοί, οι εταιρείες και οι έμποροι συμφωνούν όλοι ότι πρέπει να αυξήσουμε πραγματικά την εγκατάσταση αντλιών θερμότητας», δήλωσε. «Αλλά για να το κάνουμε αυτό πρέπει να λάβουμε υπόψη όλα τα τμήματα των εν λόγω μηχανημάτων». Όπως σημείωσε, έως και το 40 % των προϊόντων αντλιών θερμότητας στην ευρωπαϊκή αγορά εξακολουθούν να μην προσφέρουν λύσεις βασισμένες σε φυσικά ψυκτικά μέσα.
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»