Στο τελικό «σχήμα» για την ενίσχυση όσων επενδυτών προχωρήσουν στην ενσωμάτωση συσσωρευτών αποθήκευσης ενέργειας σε υφιστάμενα και νέα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αναμένεται να καταλήξει το επιτελείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) στις αρχές φθινοπώρου. Όπως αναφέρει στον «ΟΤ» στέλεχος του υπουργείου, ήδη επεξεργάζονται τη σχετική πρόταση που έχει υποβάλλει ο ΑΔΜΗΕ στοχεύοντας στη μαζική εισαγωγή συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με την ενσωμάτωση τους σε έργα ΑΠΕ που λειτουργούν ή στα νέα έργα ΑΠΕ με οριστικές προσφορές σύνδεσης, τα οποία δεσμεύουν ηλεκτρικό χώρο.
Τα κίνητρα
Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει παράγοντας του ΥΠΕΝ, αναζητούνται αφενός τα κατάλληλα κίνητρα προς τους παραγωγούς ώστε η προσθήκη αποθήκευσης (μπαταρίες πίσω από τον μετρητή) να φέρει τα βέλτιστα τεχνικο-οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου τα απαραίτητα «φίλτρα» τα οποία θα ξεκαθαρίζουν τα ωφελούμενα έργα που θα προκρίνονται για στήριξη, ώστε το νέο σχήμα να λάβει και το «πράσινο φως» από την Κομισιόν.
Ευρωβαρόμετρο: Έρχονται τεράστιες επενδύσεις στις ΑΠΕ
Από αναλύσεις και μελέτες του ΑΔΜΗΕ προκύπτει πως με την προσθήκη συστημάτων αποθήκευσης με χωρητικότητα μιας ώρας σε έργα ΑΠΕ με προσφορά σύνδεσης (κυρίως φωτοβολταϊκά), της τάξης των 5 GW (γιγαβάτ), μπορεί να αυξηθεί ο ηλεκτρικός χώρος για επιπλέον ΑΠΕ έως 3 GW. Το κίνητρο για την προσθήκη συστήματος αποθήκευσης στα έργα ΑΠΕ μπορεί να είναι η αύξηση της λειτουργικής ενίσχυσης που λαμβάνουν κατά 15 έως 25 ευρώ/MWh (μεγαβατώρα) αλλά και χωριστοί διαγωνισμοί για κατοχύρωση λειτουργικής ενίσχυσης για τα έργα ΑΠΕ με ενσωματωμένη αποθήκευση. Τα ακριβή νούμερα εξαρτώνται από παραμέτρους που θα καθοριστούν στον τρόπο υλοποίησης ενός τέτοιου σχήματος επιδότησης.
Στην περίπτωση που προωθηθεί τελικά από το ΥΠΕΝ η πρόταση για προσθήκη μπαταριών σε φωτοβολταϊκά με ενεργές Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (ΟΠΣ) στο ηλεκτρικό σύστημα, το μέτρο θα συνδυαστεί με περιορισμούς ισχύος στα έργα ΑΠΕ που έχουν θεσμοθετηθεί από το προηγούμενο καλοκαίρι, απελευθερώνοντας ακόμη περισσότερο ηλεκτρικό «χώρο».
Η αποθήκευση ενέργειας
Η σημασία της αποθήκευσης ενέργειας γίνεται πιο κατανοητή με τη γλώσσα των αριθμών. Για παράδειγμα, χωρίς περικοπές, ένα φωτοβολταϊκό 1,25 ΜW (μεγαβάτ) δεσμεύει ηλεκτρικό «χώρο» 1 ΜW. Με περικοπές ισχύος (όπως αυτές ισχύουν σήμερα) ένα πάρκο 1,38 ΜW θα δεσμεύει δυναμικότητα περίπου 1 ΜW. Αν ωστόσο το μέτρο συνδυαστεί με την προσθήκη μπαταρίας (διάρκειας 1 ώρας) τότε η δυναμικότητα 1 ΜW δεσμεύεται από ένα πάρκο ισχύος 2 ΜW.
Τα έργα με ενσωματωμένα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας θα μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα τους περιορισμούς ισχύος που θα προκύπτουν όσο θα αυξάνεται η διείσδυση των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή. Οι περικοπές αποτελούν ένα μέτρο για την εξασφάλιση ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος, κατά τις ημέρες που η παραγωγή ΑΠΕ είναι υψηλή και η ζήτηση χαμηλή, ώστε να διατηρείται χώρος στο ηλεκτρικό σύστημα και για τις θερμικές μονάδες ως εφεδρείες. Ο βασικός λόγος που θα συνεχίσουν να απαιτούνται περιορισμοί ισχύος είναι η έλλειψη συστημάτων αποθήκευσης και η σχετικά μικρή δυνατότητα των Βαλκανικών Συστημάτων να απορροφήσουν την πλεονάζουσα «πράσινη» ενέργεια που θα παράγεται στη χώρα μας.
Ώθηση στο άνοιγμα χώρου στα ηλεκτρικά δίκτυα ώστε να χωρέσουν περισσότερη αιολική και ηλιακή ενέργεια, επισπεύδοντας την ενεργειακή μετάβαση, αποτελεί και η αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας «πράσινης» ενέργειας από την Ελλάδα προς ισχυρά ευρωπαϊκά συστήματα, μέσω των διεθνών διασυνδέσεων που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ. Κρίσιμης σημασίας είναι η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας, η οποία τέθηκε προσφάτως σε λειτουργία, η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας που ωριμάζει με ταχείς ρυθμούς, η τρίτη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας και η ενίσχυση της διασύνδεσης Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, αλλά και η υλοποίηση των διασυνδέσεων Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ (EuroAsia Interconnector) και Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY – Elica Interconnector).
Γιατί απαιτείται νέος ηλεκτρικός χώρος;
Τα δίκτυα στην Ελλάδα σχεδιάζονται και υλοποιούνται από τον ΑΔΜΗΕ προκειμένου να υπάρχει δυνατότητα για λειτουργία 28 GW ΑΠΕ το 2030, καλύπτοντας τον στόχο που εκτιμάται ότι θα θέσει για το τέλος της δεκαετίας το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Σήμερα τα έργα ΑΠΕ που δεσμεύουν ήδη ηλεκτρικό χώρο στα δίκτυα είναι περίπου 11 GW σε λειτουργία και άλλα 15 GW που έχουν λάβει οριστικούς όρους σύνδεσης από ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Την ίδια στιγμή, μόνο στον ΑΔΜΗΕ υπάρχουν αιτήματα ΑΠΕ που «σωρεύουν» πρόσθετη ισχύ άνω των 25 GW και δεν έχουν λάβει ακόμα όρους σύνδεσης με το ηλεκτρικό σύστημα. Όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία, ενώ υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον για ΑΠΕ, ο ηλεκτρικός χώρος για υποδοχή νέων έργων παύει να είναι διαθέσιμος.
Latest News
Δήμος Αθηναίων: Στην πρίζα 12 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
«Ο Δήμος Αθηναίων ενισχύει τον στόλο των δημοτικών οχημάτων με οχήματα 100% ηλεκτρικά, μηδενικού θορύβου και μηδενικών ρύπων», επεσήμανε ο Χάρης Δούκας
ΟΤ FORUM – Μούργος: Νέα επένδυση 50 εκατ. ευρώ στον τομέα της ανακύκλωσης
Ο Απόστολος Μούργος, πρόεδρος της TEXAN, μίλησε στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ
Μυλωνάς (ΕΤΕ): Δάνεια 30 δισ. ευρώ από τις τράπεζες στην ενέργεια μέχρι το 2030
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν τόσο τα κεφάλαια, όσο και τη ρευστότητα για να στηρίξουν τη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης, είπε ο κ. Μυλωνάς
Στην κορυφαία πεντάδα η Ελλάδα στην ηλεκτροκίνηση [γραφήματα]
Σημαντική άνοδο στην ηλεκτροκίνηση και στις υποδομές φόρτισης δείχνει το Ayvens Mobility Guide 2024
Ποια πόλη απαγορεύει τα ηλεκτρικά σκούτερ
Μετά το Παρίσι και άλλες πόλεις απαγορεύουν τα ηλεκτρικά σκούτερ
Μαρόκο: Τουλάχιστον 11 νεκροί από πλημμύρες
Οι θύελλες και οι πλημμύρες που προκάλεσαν στοίχισαν τη ζωή σε 7 ανθρώπους στην επαρχία Τάτα
Protergia: Γιορτάζει την Ημέρα Ηλεκτροκίνησης στις 9 Σεπτεμβρίου με Έκπτωση 50% στις Χρεώσεις Φόρτισης του Chargespot
Το εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης της Protergia προσφέρει ταχύτητες φόρτισης έως και 300kW
Thwaites: Τρομάζει ο «Παγετώνας της Ημέρας της Κρίσης»
Ο Thwaites εξαφανίζεται σήμερα οκτώ φορές πιο γρήγορα από ό,τι τη δεκαετία του 1990
Δραματική έλλειψη νερού στο 50% του παγκόσμιου πληθυσμού
Οξύνεται συνεχώς το πρόβλημα της λειψυδρίας. Σύμφωνα με νέα έρευνα, τουλάχιστον ο ένας στους δύο κατοίκους του πλανήτη δεν έχει πλέον ασφαλή πρόσβαση σε πόσιμο νερό
Οι καταναλωτές γυρνούν την πλάτη στα ευρωπαϊκά EV - Κερδίζουν τα κινεζικά και ο.... Μάσκ
Χάνει έδαφος η ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη κάτω απο την πίεση των κινεζικών EV - Σε πτώση οι πωλήσεις