
Έστω και οριακή, το λιμάνι του Πειραιά είναι το μοναδικό από τα πέντε μεγαλύτερα της Ευρώπης που κατέγραψε άνοδο το πρώτο εξάμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Τα άλλα τέσσερα λιμάνια κατέγραψαν πτώση στη διακίνηση Containers λόγω κυρίως της μείωσης μέχρι και μηδενισμού του εμπορίου με τη Ρωσία μετά την επιβολή κυρώσεων και της πτώσης των εισαγωγών από την Ασία, σαν αποτέλεσμα της μείωσης της ζήτησης από τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Ο πληθωρισμός και η επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στην ΕΕ έπαιξε αρνητικό ρόλο στο θαλάσσιο εμπόριο containers.
Ειδικότερα, το λιμάνι του Ρότερνταμ το μεγαλύτερο της Ευρώπης κατέγραψε το πρώτο εξάμηνο του 2023 πτώση της διακίνηση φορτίων σε Teu είναι της τάξης του 8,1% στα 6,7 εκατ. Teu.
ΗΠΑ: Το «φάντασμα» της συμφόρησης επιστρέφει στα αμερικανικά λιμάνια
Δύο είναι οι κύριοι παράγοντες πτώσης της διακίνησης αναφέρει η διοίκηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, ο μηδενισμός ουσιαστικά του εμπορίου με τη Ρωσία και η πτώση των εισαγωγών από την Ασία. Να σημειωθεί πάντως ότι σε σχέση με τα άλλα φορτία πτώση παρουσιάζουν τα φορτία άνθρακα, containers και άλλο χύδην ξηρό φορτίο ενώ τα αγροτικά προϊόντα, το σιδηρομετάλλευμα και τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατέγραψαν άνοδο.
«Στο σύνολο του έτους, αναμένουμε μια μικρή μείωση του όγκου διακίνησης ως απάντηση στις αβεβαιότητες που προκαλούνται από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση και τον υψηλό πληθωρισμό», εκτιμά η διοίκηση του λιμανιού.
Το δεύτερο λιμάνι
Δεύτερο σε μέγεθος το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ κατέγραψε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 5,2% σε TEU, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, στα 6,4 εκατ. teu.. Η παγκόσμια οικονομική κατάσταση προκαλεί μείωση της ζήτησης για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, σχολιάζει η διοίκηση του λιμανιού. Ωστόσο όπως προσθέτει οι ροές άλλων φορτίων παρουσιάζουν μικτή εικόνα.
Στο λιμάνι του Αμβούργου το μεγαλύτερο στη Γερμανία η πτώση της διακίνησης Teu το πρώτο εξάμηνο του έτους έφτασε το 11,7% καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2023 διακινήθηκαν 3,8 εκατ. TEU έναντι 4,3 TEU το ίδιο διάστημα του 2022.
Η διακίνηση containers από και προς την Κίνα που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού μειώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2023 λίγο κάτω από τα 1,1 εκατ. Teu περίπου έναντι λίγο περισσότερο των 1,3 εκατ. Teu πέρυσι την ίδια περίοδο. Αντιθέτως η διακίνηση φορτίων από και προς τις ΗΠΑ που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού αυξήθηκε σε λίγο πάνω από τα 300 χιλιάδες Teu έναντι περίπου 290 χιλιάδων Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα.
«Είναι τουλάχιστον ελπιδοφόρο το γεγονός ότι τα προγραμματισμένα δρομολόγια που είχαν διακοπεί λόγω του Covid-19, τώρα ξαναρχίζουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν το λιμάνι μας ως πρώτο λιμάνι προσέγγισης», δηλώνει η διοίκηση του λιμανιού.
Ο κορωνοϊός
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά που φαίνεται να ανακάμπτει μετά την περίοδο του κορονοϊού. Μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2023 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στους δυο προβλήτες της ΣΕΠ (θυγατρική της Cosco) παρουσίασε αύξηση κατά 4,9% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2022. Συνολικά διακινήθηκαν 2.248,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το εξάμηνο του 2023, έναντι 2.144,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Όμως πηγές κοντά στον ΟΛΠ αναφέρουν ότι στο πρώτο εξάμηνο ο προβλήτας Ι που τον διαχειρίζεται ο Οργανισμός, διακίνησε περίπου 280.000 teu καταγράφοντας μία μείωση περί το 20% σε σχέση με πέρυσι όταν η διακίνηση είχε φτάσει τα 346.766 Teu.
Με βάση τα παραπάνω στο σύνολο τους οι τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά που άμεσα και έμμεσα ανήκουν όλοι στην Cosco, διακινήσαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 περί τα 2,520 εκατ. teu ένατι 2,49 εκατ. Teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (άνοδος 1,20%)
Τέλος από την τέταρτη στην πέμπτη θέση πέρασε το λιμάνι της Βαλένθια το οποίο διακίνησε 2,367 εκατ. teu έναντι 2,660 teu πέρυσι το ίδιο διάστημα (μείωση -11,02%)
Η Κίνα παραμένει κύριος πελάτης του λιμανιού ακολουθούμενη από τις ΗΠΑ. Πάντως την μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο φορτίων παρουσίασε το Βιετνάμ. (+27.97% containers)


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Αύξηση κερδών κατά 37% το 2024 για τον ΟΛΘ - Προτείνει μέρισμα 2 ευρώ/μετοχη
Το προτεινόμενο μέρισμα θα είναι στα € 2 ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (1,3 ευρώ ανά μετοχή)