
Ο διοικητής Φρανκ Πλέτνερ παρακολουθεί μέσω ραντάρ ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πλέει στη Βόρεια Θάλασσα, ταξιδεύοντας από τον Έλβα προς τη Μάγχη. Το πλοίο βρίσκεται σε απόσταση περίπου δέκα μιλίων από το περιπολικό πλοίο Bamberg της γερμανικής αστυνομίας. Ο Πλέτνερ έχει στόχο να μετρήσει τις εκπομπές θείου από την καμινάδα του πλοίου, με τη βοήθεια ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους σε μορφή ελικοπτέρου, που πρόκειται να απογειωθεί από το κατάστρωμα του Bamberg. Μέσω μίας συσκευής μέτρησης ρύπων, το ντρόουν θα πετάξει μέσα στα καυσαέρια του πλοίου και θα καταγράψει το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.
Η Βόρεια Θάλασσα αποτελεί μια από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές οδούς παγκοσμίως. Εκεί, όπως και στη Βαλτική Θάλασσα, ισχύουν αυστηρές οριακές τιμές για τις εκπομπές θείου: Τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι επιτρεπτά μονάχα εάν έχουν μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1%, εν αντιθέσει με τη διεθνώς ισχύουσα τιμή 0,5%. «Όσο λιγότερο θείο περιέχει ένα καύσιμο, τόσο πιο ακριβό είναι», λέει η Κάρολιν Άμπρομαϊτ από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ναυτιλίας και Υδρογραφίας (BSH). Γι’ αυτό και εντοπίζονται συχνά παραβάτες.
Αυτού του είδους οι έλεγχοι αποτελούν μία πρόκληση για τις αρχές, καθώς είναι χρονοβόροι και δαπανηροί. Για τον λόγο αυτό η BSH έχει εγκαταστήσει σταθερούς σταθμούς μέτρησης σε διάφορες τοποθεσίες, όπως στο Μπρέμερχαφεν και στη διώρυγα του Κιέλου. Εάν εκεί διαπιστωθεί υπέρβαση των ορίων, οι αρχές λαμβάνουν δείγματα από τα καύσιμα στον επόμενο λιμένα προσέγγισης.
Τι γίνεται όμως με τα δεξαμενόπλοια, τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων και τα πλοία «γίγαντες» μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πλέουν μεταξύ της Μάγχης και της Δανίας – μακριά από τις γερμανικές ακτές; Αυτό το καλοκαίρι οι αρχές στη Γερμανία χρησιμοποιούν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος μέτρησης που απογειώνεται από πλοίο στη μέση της θάλασσας.
Συχνές οι περιβαλλοντικές παραβάσεις
Στη Βόρεια Θάλασσα, μετά από τρεις μήνες ελέγχων με ντρόουν, εντοπίστηκαν επτά παραβιάσεις σε 50 αποστολές. Τα αποτελέσματα διατέθηκαν το καθένα, μαζί με τα δεδομένα του πλοίου, στις αρχές ελέγχου σε όλα τα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως λέει η Άμπρομαϊτ. Στις περιπτώσεις που αποδεικνύονται τελικά οι παραβάσεις, οι ναυτιλιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως και 50.000 ευρώ.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) διαθέτει εδώ και αρκετά χρόνια μη επανδρωμένα αεροσκάφη μετρήσεων σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη, κατόπιν αιτήματος. Ένα από τα ντρόουν του EMSA χρησιμοποιείται και στο πλοίο “Bamberg” της ομοσπονδιακής αστυνομίας από τον Ιούνιο.
Η σωστή συλλογή δεδομένων είναι δύσκολη
Κατά τη διαδικασία απογείωσης συμμετέχουν επαγγελματίες πτήσεων που έχουν σταλεί από τον EMSA. Ένας από αυτούς, ο Αλεξάντερ Λιούντβιγκ, εποπτεύει το από την πλατφόρμα μπροστά στη γέφυρα του πλοίου, έχοντας δεμένη πάνω του τη μονάδα ελέγχου του αεροσκάφους. Όταν δοθεί το πράσινο φως για απογείωση το ντρόουν απογειώνεται γρήγορα. Στη συνέχεια πετάει προς το επιλεγμένο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο διατηρεί στο οπτικό του πεδίο. Ένας συνάδελφος του Λιούντβιγκ, ο Ρόμαν Νάγκυ, παρακολουθεί σε μία οθόνη την κάμερα που φέρει το ντρόουν και ελέγχει το αεροσκάφος με ένα χειριστήριο. Όταν αυτό φτάσει στο πλοίο, πετάει μέσα στα καυσαέρια, όπου και παραμένει για λίγα λεπτά. «Δεν είναι εύκολο να βρεις το σωστό σημείο», όπως εξηγεί ο Νάγκυ. Γι’ αυτό και από τις μετρήσεις των τελευταίων τριών μηνών μπορούσαν να αξιολογηθούν μόλις οι μισές.
Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος δεν πλησιάζει το πλοίο σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων, καθώς, όπως εξηγεί ο διοικητής Πλέτνερ, «το πλήρωμα μπορεί να το ακούσει». Σε κάθε περίπτωση όμως «όλοι ενημερώνονται ότι η παρακολούθηση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή», όπως τονίζει ο Πλέτνερ.
Όταν το ντρόουν τοποθετηθεί στο σωστό σημείο, τα δεδομένα αξιολογούνται γρήγορα. Σε περίπτωση που δεν διαπιστωθεί παραβίαση των ορίων, η Κάρολιν Άμπρομαϊτ δεν απογοητεύεται:
«Είναι θετικό το να μη βρούμε τίποτα». Οι έλεγχοι διενεργούνται καθημερινά, ενώ το ντρόουν μπορεί να χρησιμοποιείται έως και δύο φορές την ημέρα, συμπληρώνοντας έως και έξι ώρες πτήσης.
Παρά τα ισχύοντα όρια, το 2018 προκλήθηκαν περίπου 140 εκατομμύρια τόνοι εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από πλοία που κατέπλευσαν σε λιμένες της Ε.Ε. και του Ε.Ο.Χ., όπως προκύπτει από έκθεση του EMSA και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος. Στα τέλη Αυγούστου οι έλεγχοι με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη Βόρεια Θάλασσα θα ολοκληρωθούν. Η Άμπρομαϊτ δηλώνει πολύ ευχαριστημένη με το πώς εξελίχθηκαν οι έλεγχοι, προσθέτοντας πως «έχουμε ήδη υποβάλει αίτηση στην EMSA για την εκ νέου χρήση ντρόουν στη Βόρεια Θάλασσα το 2024».
Πηγή: Deutsche Welle/ Τζάνετ Μπίντερ, dpa
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία