
Αρχικά, η επιχείρηση είναι μια εταιρεία ανθρώπων που επιχειρούν, μια ομάδα με κοινούς στόχους. Ακόμη, είναι ένα σύνολο μέσων τα οποία χρησιμοποιούν οι μάνατζερ της για να πραγματοποιήσουν τους στόχους της οι οποίοι δεν περιορίζονται μόνο στη μεγιστοποίηση του κέρδους της, αλλά και στη διάθεση της κοινότητας των προιόντων και υπηρεσιών της.
Συνολικά, μια επιχείρηση χαρακτηρίζεται από εμπιστοσύνη, υπευθυνότητες, συμφέροντα, στόχους, πλάνο και δέσμευση. Το ερώτημα σήμερα είναι πώς να δοθούν εκ νέου κίνητρα στους μάνατζερ ώστε να βελτιώσουν την αποδοτικότητα της επιχείρησης.
Πολλές φορές το πρόβλημα μετατίθεται στα μεσαία στελέχη που βρίσκονται σαν σάντουιτς, δηλαδή στο επίπεδο όπου η δύναμη της απόφασης και της δράσης του τοπ μάνατζμεντ μπορεί να τα οδηγήσει σε αντίθεση με τις προσωπικές αξίες τους. Μια άλλη αιτία δυσφορίας και μείωσης της αποδοτικότητας, μεταξύ των ανώτατων στελεχών και των μεσαίων είναι οι δυσκίνητες διαδικασίες λόγω των πολλών συναντήσεων (meetings) στην εταιρεία. Η παραγωγικότητα των εργαχομένων είναι 35% υψηλότερη όταν οι συναντήσεις μειώνονται κατά 20% σύμφωνα με μια μελέτη του 2022 του Harvard Business Review. Είναι μια οργάνωση τεϊλοριστική της εργασίας, όπου τα μεσαία στελέχη έχουν στόχους που προέρχονται από τα πάνω, χωρίς κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης.
Στη σύγχρονη επιστήμη του μάνατζμεντ (βλ. Κ. Ζοπουνίδης, επιχείρηση & μάνατζμεντ, εκδ. Κλειδάριθμος, 2022), σήμερα ένας ηγέτης δεν έχει άλλη επιλογή από το να είναι συνεπής μεταξύ αυτού που λέει και αυτού που κάνει και μεταξύ αυτού που κάνει και αυτού που είναι.
Αν και δεν πρέπει να είναι μόνο θέμα λέξεων, το μάνατζμεντ είναι μερικές φορές θέμα αριθμών. Ένα ευρώ που επενδύεται στην ποιότητα μάνατζμεντ αποδίδει τέσσερα, κατά μέσο όρο, σε αυξημένη παραγωγικότητα. Το CMI, ένα βρετανικό business school υπολόγισε ότι οι επιχειρήσεις που επενδύουν στην εκπαίδευση της ηγεσίας βλέπουν την αποδοτικότητά τους να αυξάνεται κατά 23% (το μάνατζμεντ ως μοχλός αύξησης της αποδοτικότητας). Ακόμη, υπάρχει υπολογισμός που δείχνει ότι το κόστος που δημιουργείται από διοικητικές δυσλειτουργίες σε κλίμακα μιας επιχείρησης, προσδιορίζεται μεταξύ 10000 και 20000 ευρώ ανά άτομο ετησίωςη.
Συμπερασματικά, για να τονωθεί το κίνητρο των στελεχών, είναι απαραίτητο να οργανωθούν συναντήσεις του μάνατζμεντ για ανταλλαγή ιδεών με όλα τα διοικητικά στελέχη, ανώτερα και μεσαία, για προβληματισμό σχετικά με το όραμα της νέας επιχείρησης και θέματα διεπιστημονικά όπως η κλιματική αλλαγή, το ενεργειακό, η τεχνητή νοημοσύνη, η εξ αποστάσεως εργασία, κ.α.
Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός


Latest News

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Γιατί για κάποιους η ακαταστασία είναι παραγωγική
Όλες οι έρευνες επιμένουν πως η ακαταστασία μειώνει την παραγωγικότητά μας. Ωστόσο, για κάποιους, αποτελεί κομμάτι της δημιουργικότητάς τους.

Ο Ρόλος της Τεχνολογίας στη Διαχείριση του Επιχειρηματικού Ρίσκου
Το ρίσκο, η αβεβαιότητα και τα σύγχρονα Συστήματα Διαχείρισης της Εταιρικής Απόδοσης

Λιγότερη δουλειά - περισσότερες ανησυχίες: Τι αποκαλύπτει μελέτη της ΕΚΤ
Οι εργαζόμενοι που αντιμετωπίζουν χαμηλότερο φόρτο εργασίας τείνουν να φοβούνται για τη δουλειά τους και να περιμένουν χαμηλές μισθολογικές αυξήσεις

Τι λένε οι managers για τους νέους εργαζόμενους - Οι προκλήσεις στο χώρο εργασίας
H Έκθεση “2025 Global Human Capital Trends” της Deloitte στοχεύει στο να βοηθήσει τους ηγέτες στη διαχείριση σύνθετων εντάσεων στο εργασιακό περιβάλλον

Να παραιτηθεί σκοπεύει ένας στους δύο εργαζόμενους της Gen Z
Τι δείχνει μελέτη της ManpowerGroup

Oι τάσεις που θα διαμορφώσουν τον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών το 2025
Οι πιέσεις στις τιμές ωθούν τις επιχειρήσεις να αναζητήσουν εναλλακτικές στρατηγικές για κερδοφορία, αναφέρει η Deloitte σε σχετική έκθεσή της