«Βροχή» επενδύσεων greenfield, δηλαδή επενδύσεις από μηδενική βάση με την κατασκευή νέων υποδομών στον παγκόσμιο και ευρωπαϊκό τουρισμό καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της έκθεσης που συνέταξαν από κοινού ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) και η fDi Intelligence, σύμφωνα με την οποία το διάστημα 2018-2022 υλοποιήθηκαν 2.415 άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) greenfield, συνολικής αξίας 175,5 δισ. δολ., οι οποίες δημιούργησαν 388.000 θέσεις εργασίας.

Τουρισμός: Ρεκόρ στις αφίξεις τουριστών από το Ισραήλ 

Η Ευρώπη προσέλκυσε τη μερίδα του λέοντος και συγκεκριμένα 1.004 ξένες άμεσες επενδύσεις, συνολικής αξίας 51,1 δις. δολ που δημιούργησαν 102.000 θέσεις εργασίας. Ειδικά το 2022 η Δυτική Ευρώπη προσέλκυσε 143 επενδύσεις συνολικής εκτιμώμενης αξίας 2,2 δισ. δολαρίων. Ο πρώτος προορισμός ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο με 160 projects και ακολουθούν οι Γερμανία και Ισπανία με 133 επενδυτικά σχέδια η κάθε μία και την δεκάδα συμπληρώνουν οι Γαλλία (96) Πορτογαλία (58) Τουρκία (52), Ιταλία (45) Ολλανδία (32) Πολωνία (31) Ιρλανδία (30).

Ωστόσο με όρους επένδυσης κεφαλαίων για την περίοδο 2018-2022 πρώτη στη σχετική λίστα είναι η Ισπανία με επενδύσεις ύψους 19,4 δισ. δολ και ένα μερίδιο 38% στο σύνολο των ευρωπαϊκών επενδυτικών κεφαλαίων.

Η έρευνα

Σύμφωνα με την έρευνα οι άμεσες ξένες επενδύσεις στο παγκόσμιο τουριστικό σύμπλεγμα έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν από τα χαμηλά επίπεδα που άγγιξε κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της σταθερής ανάκαμψης των διεθνών τουριστικών αφίξεων.

Αν και η Ελλάδα βρίσκεται μέσα στους 15 κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου απουσιάζει από την συγκεκριμένη κατηγορία επενδύσεων. Δεν είναι καν στο top 10. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Όπως υποστηρίζουν κύκλοι του ελληνικού τουρισμού η γραφειοκρατία και η έλλειψη δικαίου αποθαρρύνουν τέτοιους είδους επενδύσεις, με τους ξένους επενδυτές να προτιμούν να αγοράζουν έτοιμες ξενοδοχειακές μονάδες.

«Πρόκειται για λύση που αφαιρεί μεγάλη ταλαιπωρία από τους υποψήφιους επενδυτές. Ενώ δεν αποκλείεται πάντα να καθυστερήσει επί μακρόν ο σχεδιασμός τους για την έκδοση των απαραίτητων αδειοδοτήσεων», λέει άνθρωπος του χώρου.

H Ελλάδα πάντως είναι μέσα στους κορυφαίους προορισμούς των luxury brands φιλοξενίας. Κορυφαίες αλυσίδες υπερπολυτελών ξενοδοχείων έκαναν την εμφάνιση τους τη χώρα μας πολύ πρόσφατα και όχι μόνο «δίπλωσαν» την παρουσία τους αλλά δηλώνουν έτοιμες να την ενδυναμώσουν περαιτέρω.

Οι αλυσίδες

Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα κορυφαίων αλυσίδων που ενώ ήταν απούσες από την ελληνική αγορά, τα τελευταία χρόνια όχι μόνο ήρθαν αλλά ανακοινώνουν και νέα projects.

Τον δρόμο άνοιξε η Four Seasons με την ανάληψη της διαχείρισης του Αστέρα Βουλιαγμένης ενώ πληροφορίες από το Πόρτο Χέλι αναφέρουν ότι το 5στερο Aks Hinitsa Bay, θα κλείσει με το τέλος της σεζόν και θα ανακατασκευαστεί εκ βάθρων προκειμένου να λειτουργήσει μετά από δύο χρόνια ως Four Seasons.

Μια άλλη ξεχωριστή περίπτωση είναι αυτή της Mandarin Oriental Πολλά χρόνια γινόταν συζητήσεις για το πότε θα έρθει η υπερπολυτελής αυτή αλυσίδα στην Ελλάδα. Τελικά ήρθε με δυο project μέχρις στιγμής τουλάχιστον.

Το πρώτο είναι το Mandarin Oriental Costa Navarino στην Πελοπόννησο που άνοιξε πρόσφατα τις πόρτες του μεαυξημένες πληρότητες και το Mandarin Oriental Athens στο Ελληνικό, το οποίο θα ξεκινήσει το καλοκαίρι του. Επίσης και η One&Only απέκτησε παρουσία στη χώρα μας με δυο μονάδες στα «Αστέρια της Γλυφάδας και στην Τζιά με τα One&Only Aesthesis και One&Only Kea Island.

Οι πράσινες επενδύσεις

Πέρα από τις greenfield επενδύσεις, οι πράσινες επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού δείχνουν σημάδια ανάκαμψης μετά την πανδημία. Ο τομέας δεν έχει χρόνο για χάσιμο για την αντιμετώπιση της μεγαλύτερης πρόκλησης της εποχής μας: την κλιματική αλλαγή και την επακόλουθη ανάγκη της βιωσιμότητας, σχολιάζει ο Jacopo Dettoni, συντάκτης του fDi Intelligence.

Για να διασφαλιστεί η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητα του τομέα, πρέπει να γίνουν σημαντικές επενδύσεις και στην εκπαίδευση και το ταλέντο με την αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων του εργατικού δυναμικού και εφαρμόζοντας επαγγελματικά και τεχνικά προγράμματα.

Μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να εξοπλίσουμε τους νέους – εκ των οποίων μόνο το 50% έχει ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση – με τα γνώσεις και ικανότητες που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν στον τομέα, υποστηρίζει ο Zurab Pololikashvili, Γενικός Γραμματέας του UNWTO.

Όσον αφορά τις εταιρείες που βρίσκονται μέσα στη λίστα των δέκα μεγαλύτερων επενδυτών Οι περιοχές της Βόρειας Αμερικής και της Ασίας-Ειρηνικού συνεισφέρουν από τρεις εταιρείες στην κορυφή 10 λίστα επενδυτών για άμεσες ξένες επενδύσεις στον τουρισμό (ΑΞΕ) μεταξύ 2018 και 2022.

Το υπόλοιπο top 10 περιλαμβάνει εταιρείες από την Ευρώπη, με την ισπανική Melia, Intercontinental Hotels Group με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, την Accor με έδρα τη Γαλλία και τη Selina με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός
Ξενοδοχεία: Ποιες μεγάλες αλυσίδες παίρνουν… τα βουνά – Πού σχεδιάζουν επενδύσεις
Τουρισμός |

Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις

Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott