
Στην Ευρώπη συνεχίζονται τα παζάρια για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, με τη συμφωνία να φαίνεται μακρινή επί του παρόντος και την ισπανική προεδρεία να έχει θέσει ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων της, την επίτευξη συμφωνίας έως το τέλος του έτους.
Οι προτάσεις που έχουν ήδη κατατεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και οι οποίες απομακρύνονται από τις ωμές και τυποποιημένες απαιτήσεις μείωσης του χρέους για κάθε χώρα και τους παρέχουν περισσότερο χρόνο και ευελιξία για να θέσουν μεσοπρόθεσμους στόχους, έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις από μία ομάδα κυβερνήσεων με επικεφαλής το Βερολίνο.
Υπενθυμίζεται ότι οι κανόνες για τη μείωση του χρέους και του ελλείμματος είχαν ανασταλεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας και όπως ήταν φυσικό οι διαπραγματεύσεις για μεταρρύθμιση του δημοσιονομικού πλαισίου φέρνουν εκ νέου στην επιφάνεια τις ιστορικές διαφορές μεταξύ Βορρά και Νότου και μεταξύ των δημοσιονομικά συντηρητικών χωρών και εκείνων που σπαταλούν.
Ποσοτική αξιολόγηση
Στο πλαίσιο αυτό που έχει δημιουργηθεί το think tank Bruegel επιχειρεί μια ποσοτική αξιολόγηση της πρότασης που έχει καταθέσει η Κομισιόν.
ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Οι αναλυτές της δεξαμενής σκέψης υπογραμμίζουν ότι στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Απρίλιο του 2023, οι απαιτήσεις μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής προσαρμογής θα καθοριστούν με ανάλυση βιωσιμότητας χρέους ανά χώρα (DSA), σε ό,τι αφορά το ανώτατο όριο του ελλείμματος 3% και απλούς κανόνες που απαιτούν ελάχιστο έλλειμμα και προσαρμογές χρέους («διασφαλίσεις»).
Οι ίδιοι υπογραμμίζοντας ότι αυτά τα στοιχεία είναι αμφιλεγόμενα, με ορισμένες χώρες της ΕΕ να προτιμούν μια προσέγγιση που βασίζεται στο DSA, ενώ άλλες προτιμούν να τηρούν απλούς κανόνες.
Το Bruegel διαπιστώνει ότι το προτεινόμενο πλαίσιο θα απαιτούσε φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή: κατά μέσο όρο, περισσότερο από 2% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, επιπλέον της προσαρμογής που έχει ήδη προγραμματιστεί για την περίοδο 2023-24. Ωστόσο, για τις περισσότερες χώρες με υψηλό χρέος, αυτές οι απαιτήσεις είναι χαμηλότερες από αυτές που επιβάλλονται από το ισχύον πλαίσιο.
Δημοσιονομική προσαρμογή
Διαπιστώνουν επίσης ότι για τις περισσότερες χώρες με χρέος άνω του 60% του ΑΕΠ, αυτές οι απαιτήσεις προσαρμογής καθορίζονται από το DSA και όχι από τις διασφαλίσεις, αλλά με σημαντικές εξαιρέσεις. Η κύρια εξαίρεση είναι η Γαλλία, για την οποία η «διασφάλιση του χρέους» – που απαιτεί μείωση του χρέους εντός τεσσάρων ετών – επιβάλλει πολύ υψηλότερη δημοσιονομική προσαρμογή από το DSA.
Εάν η περίοδος προσαρμογής επεκταθεί από τέσσερα σε επτά έτη (όπως είναι δυνατόν στο πλαίσιο για τις χώρες που υποβάλλουν μεταρρυθμιστικά και επενδυτικά σχέδια ενίσχυσης της ανάπτυξης), οι διασφαλίσεις θα ήταν επίσης δεσμευτικές για πολλές άλλες χώρες. Επιπλέον, η απαίτηση μείωσης του ελλείμματος κατά τουλάχιστον 0,5% ετησίως, εάν υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ, θα μπορούσε να καταστεί δεσμευτική εκ των υστέρων, ως απάντηση στα σοκ της παραγωγής, ακόμη και αν οι χώρες εφαρμόσουν εκ των προτέρων την απαιτούμενη δημοσιονομική προσαρμογή.
Τέλος, διαπιστώνουν ότι, ενώ η μεθοδολογία DSA της Επιτροπής είναι λογική, θα ωφεληθεί από την επανεξέταση. Αυτό θα πρέπει να γίνει από μια ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων σε διαβούλευση με την Επιτροπή, τα κράτη μέλη και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς και να εγκριθεί από το Συμβούλιο.
Συνοψίζοντας το Bruegel συνιστά την έγκριση της πρότασης της Επιτροπής αφού διευκρινιστούν διφορούμενες πτυχές, αφαιρεθεί ή τροποποιηθεί η διασφάλιση του χρέους και άλλες διασφαλίσεις, η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος αναμορφωθεί για να αποφευχθεί η προκυκλική προσαρμογή και τεθεί σε εφαρμογή μια διαδικασία αναθεώρησης της μεθοδολογίας DSA.
Οι προτάσεις της Κομισιόν
Σύμφωνα με τις προτάσεις της Κομισιόν, για κάθε κράτος μέλος με δημόσιο έλλειμμα άνω του 3% του ΑΕΠ ή δημόσιο χρέος άνω του 60% του ΑΕΠ, η Επιτροπή θα εκδίδει μια « τεχνική τροχιά » για κάθε χώρα . Αυτή η τροχιά θα επιδιώξει να διασφαλίσει ότι το χρέος θα τεθεί σε μια εύλογη καθοδική πορεία ή θα παραμείνει σε συνετήάεπίπεδα και ότι το έλλειμμα θα παραμείνει ή θα μειωθεί και θα διατηρηθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα.
Για τα κράτη μέλη με δημόσιο έλλειμμα κάτω του 3% του ΑΕΠ και δημόσιο χρέος κάτω του 60% του ΑΕΠ, η Επιτροπή θα παρέχει τεχνικές πληροφορίες για να διασφαλίσει ότι το δημόσιο έλλειμμα διατηρείται κάτω από την τιμή αναφοράς του 3% του ΑΕΠ.
Αυτές οι τεχνικές τροχιές και οι τεχνικές πληροφορίες θα καθοδηγήσουν τα κράτη μέλη κατά τον σχεδιασμό των πολυετών στόχων δαπανών που θα συμπεριλάβουν στα σχέδιά τους.
Βιωσιμότητα του χρέους
Σύμφωνα με τη πρόταση της Κομισιόν θα ισχύουν κοινές διασφαλίσεις για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους . Οι τιμές αναφοράς 3% και 60% του ΑΕΠ για το έλλειμμα και το χρέος θα παραμείνουν αμετάβλητες. Ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ θα πρέπει να είναι χαμηλότερος στο τέλος της περιόδου που καλύπτεται από το σχέδιο από ό,τι στην αρχή αυτής της περιόδου και μια ελάχιστη δημοσιονομική προσαρμογή 0,5% του ΑΕΠ ετησίως ως σημείο αναφοράς θα πρέπει να εφαρμοστεί εφόσον το έλλειμμα παραμένει πάνω από το 3% του ΑΕΠ.
Επιπλέον, τα κράτη μέλη που επωφελούνται από μια εκτεταμένη περίοδο δημοσιονομικής προσαρμογής θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η δημοσιονομική προσπάθεια δεν θα αναβληθεί για τα προηγούμενα έτη.
Γενικές και ειδικές για κάθε χώρα ρήτρες διαφυγής θα επιτρέψουν αποκλίσεις από τους στόχους δαπανών σε περίπτωση σοβαρής οικονομικής ύφεσης στην ΕΕ ή στη ζώνη του ευρώ συνολικά ή εξαιρετικών περιστάσεων εκτός του ελέγχου του κράτους μέλους με σημαντικό αντίκτυπο στα δημόσια οικονομικά. Το Συμβούλιο, βάσει σύστασης της Επιτροπής, θα αποφασίσει για την ενεργοποίηση και απενεργοποίηση αυτών των ρητρών.


Latest News

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα