
Με πολλαπλές προκλήσεις βρίσκεται αντιμέτωπος ο κατασκευαστικός κλάδος, ο οποίος καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. Η εκτόξευση του κόστους των οικοδομικών υλικών, η άνοδος των επιτοκίων και η έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που δυσκολεύει το έργο των εταιρειών.
Δια χειρός Καλατράβα: Τα πληρώνουν χρυσάφι και τους βγαίνουν προβληματικά σε όλο τον κόσμο
Το ρίσκο εκτέλεσης όπως παραδέχονται άνθρωποι του χώρου έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθιστώντας αναγκαία την επανεξέταση των projects που βρίσκονται ακόμη σε φάση σχεδιασμού. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά της διοίκησης της Prodea στις οικονομικές καταστάσεις για τα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου: «Η Prodea είναι σε φάση αναμονής και αξιολόγησης πριν προβεί στην έναρξη εργασιών».
Πρόκειται για δήλωση από την μεγαλύτερη εταιρεία ακινήτων της χώρας, που αποτυπώνει την κατάσταση σήμερα στην εγχώρια κτηματαγορά. Ανάλογος προβληματισμός εκφράζεται και από άλλους μεγάλους παίκτες του real estate, όπως η Dimand πηγές της οποίας αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Το κατασκευαστικό έργο φτάνει και περισσεύει για όλους, δήλωσε στο Forum που διοργάνωσε ο «ΟΤ» στο πλαίσιο της 87ης ΔΕΘ ο Γιώργος Τσαπρούνης, εκπρόσωπος Τύπου της Intrakat, επισημαίνοντας πως «αυτή τη στιγμή τρέχουν στην Ελλάδα πολλά έργα με το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού κλάδου να ξεπερνά τα 16 δισ. ευρώ».
Ωστόσο, όπως είπε υπάρχει κίνδυνος από την τεράστια έλλειψη εργατικού δυναμικού, όχι μόνο εργατών αλλά και επιστημονικού προσωπικού. Υποστήριξε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος χρειάζεται άμεσα πάνω από 10.000 άτομα, τονίζοντας μάλιστα πως για να επιλυθεί το πρόβλημα αυτό θα πρέπει να γίνουν διακρατικές συμφωνίες και να δοθούν φορολογικά κίνητρα.
Όροι στα συμβόλαια
Στην έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού εστίασε και ο Απόστολος Ζαφόλιας Chief Strategy & IR Officer της Lamda κατά την πρόσφατη παρουσίαση της εταιρείας σε αναλυτές. Ο κ. Ζαφόλιας υπογράμμισε ότι η εταιρεία παρακολουθεί το θέμα σε εβδομαδιαία βάση και αποκάλυψε ότι προσπαθούν να βάζουν όρους στα συμβόλαια για την έγκαιρη εκτέλεση των διαφόρων έργων που αναθέτουν.
«Βλέπουμε το ρίσκο, το έχουμε εντοπίσουμε και αναζητούμε τρόπους να το λύσουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Φωτιά στα οικοδομικά υλικά
Πέρα από την αδυναμία εύρεσης προσωπικού, λόγω και της μαζικής μετανάστευσης αλλοδαπών τεχνιτών από την χώρα τα προηγούμενα χρόνια προς τις ευρωπαϊκές χώρες, πραγματικό πονοκέφαλο αποτελούν οι ανατιμήσεις των οικοδομικών υλικών.
Αποκαλυπτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις ανατιμήσεις στα οικοδομικά υλικά.
Για παράδειγμα, τα τούβλα έχουν αυξηθεί κατά 14,3%, τα θερμαντικά σώματα κατά 11,9%, το τσιμέντο κατά 6,2%, τα πλακίδια κατά 8,1% και όλες αυτές οι αυξήσεις μέσα σε ένα χρόνο! Η σύγκριση με το 2021 είναι ακόμη πιο αποκαλυπτική του άλματος στο κόστος της οικοδομής, καθώς ο γενικός δείκτης τιμών των υλικών έχει αυξηθεί κατά 19,6%.
Στα επιμέρους υλικά, το κόστος των μαρμάρων έχει αυξηθεί κατά 18,1%, της ξυλείας κατά 17,8%, των υλικών ύδρευσης κατά 15% ενώ τα ηλεκτρολογικά υλικά έχουν σημειώσει μέσα σε μια διετία αύξηση της τάξεως του 24,4%!
Έρχονται έργα 40 δισ. ευρώ
Να σημειωθεί ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποδομών στη σύγχρονη εποχή, ύστερα από μια δεκαετία κρίσης και περιορισμού των επενδύσεων. Υπολογίζεται πως στα υφιστάμενα έργα θα προστεθούν άλλα επιπλέον 40 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας, κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστικές θα έχουν δουλειά για τα επόμενα 10 με 15 χρόνια.


Latest News

Αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση: Έτοιμο το 2024 το μετρό Θεσσαλονίκης
Ο Γενικός Διευθυντής της Intrakat υπογράμμισε ότι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα αποτελούν κόμβο υλοποίησης πολύ σημαντικών υποδομών

Ξεκινούν εργασίες αποκατάστασης στα Λιμανάκια Βουλιαγμένης – Σε ισχύ κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
Από αύριο 8 Δεκεμβρίου θα υπάρχει προσωρινή και τμηματική διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων

Dimand: Το ιστορικό κτήριο του Μινιόν λάμπει ξανά
Το κτήριο θα φιλοξενεί γραφεία και καταστήματα, ενώ σε αυτόνομο κτήριο επί των οδών Δώρου και Σατωβριάνδου, θα δημιουργηθούν κατοικίες

Έρχεται διαγωνισμός για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από το μετρό
To μετρό στην «πράσινη» εποχή – 700.000 επιβάτες διακινούνται ημερησίως

Όλη η Ελλάδα ένα εργοτάξιο – Αγκάθι η έλλειψη προσωπικού στις κατασκευές
Προχωρά το Logistics Hub στο Θριάσιο - Tο έργο θα δημιουργήσει 5.000 θέσεις εργασίας όταν λειτουργήσει πλήρως

Στις ράγες ξανά ο σιδηρόδρομος - Το roadmap του υπουργείου Υποδομών
Τις επόμενες μέρες η επανεκκίνηση εμπορευματικών και επιβατικών δρομολογίων

O Χρ. Σταϊκούρα σε ελληνικό σχολείο στις Βρυξέλλες - «Σημαντικές οι εκπαιδευτικές υποδομές στο εξωτερικό»
Το Κεστεκίδειο Σχολείο είναι ένα εμβληματικό κτίριο, εξαιρετικά σημαντικό για τους Έλληνες του Βελγίου, αφού εκεί φοιτούν 132 μαθητές και εργάζονται 25 εκπαιδευτικοί

Σε ένα χρόνο! Τον Νοέμβριο 2024 το πρώτο εισιτήριο του Μετρό Θεσσαλονίκης
Το κατασκευαστικό σκέλος του Μετρό έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του, με το έργο πλέον να βρίσκεται στο στάδιο εγκατάστασης των ηλεκτρομηχανολογικών

Έρχονται αυξήσεις στα διόδια: Το κόστος για τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Πόσο θα κοστίζουν οι διαδρομές Αθήνα - Ιωάννινα, Αθήνα – Πάτρα και Αθήνα - Καλαμάτα

Πόσο θα αυξηθούν τα διόδια - Τι ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Οι αυξήσεις διοδίων θα πραγματοποιηθούν σε τρεις δόσεις, με την πρώτη να αφορά μια αύξηση της τάξης του 7,6%.