Οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι επιχειρήσεις, αλλά και οι οδηγοί ΙΧ που επιλέγουν πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ) ως βασικό καύσιμο για τις μετακινήσεις τους πληρώνουν στην Ευρώπη –και ειδικά- στην Ελλάδα από τις υψηλότερες τιμές σε όλο τον κόσμο.
Πρόκειται για τιμές οι οποίες μεταβάλλονται συνεχώς λόγω των συγκρούσεων σε Ουκρανία και Λωρίδα της Γάζας, μετά από κάθε μικρή ή μεγαλύτερη είδηση -ειδικά από το μέτωπο των συγκρούσεων και του ΟΠΕΚ+.
Πετρέλαιο κίνησης: Ανοίγει ξανά το παράθυρο για επιδότηση
Η μέση τιμή του ντίζελ σε 167 χώρες διαμορφώνεται στα 1,23 ευρώ το λίτρο, την ώρα που στην Ευρώπη διαμορφώνεται από 1,5 έως 2,1 ευρώ με την το κόστος στην Ελλάδα να φτάνει το 1,8 ευρώ το λίτρο. Ο Οικονομικός Ταχυδρόμος παρουσιάζει σήμερα το «χάρτη» με τις τιμές του πετρελαίου κίνησης σε ολόκληρο τον κόσμο, με βάση στοιχεία της GlobalPetrolPrices τα οποία αφορούν συνολικά το ανάλογο κόστος όπως αυτό διαμορφωνόταν στα τέλη του περασμένου μήνα.
Όπως σημειώνεται στη σχετική ανάλυση της παρουσίασης του κόστους του ντίζελ, κατά γενικό κανόνα οι πλουσιότερες χώρες έχουν υψηλότερες τιμές ενώ οι φτωχότερες χώρες και οι χώρες που παράγουν και εξάγουν πετρέλαιο διατηρούν σημαντικά χαμηλότερες τιμές στο πετρέλαιο κίνησης. Ως αξιοσημείωτη εξαίρεση αναφέρονται οι ΗΠΑ, οι οποίες είναι μια οικονομικά προηγμένη χώρα αλλά έχουν χαμηλές τιμές ντίζελ προς όφελος των καταναλωτών και των εταιρειών.
Οι μεγάλες διαφορές στη σχετική κατάταξη μεταξύ των χωρών όπως αυτές φαίνονται και στο σχετικό πίνακα, οφείλονται στους διάφορους φόρους αλλά και στις επιδοτήσεις που προσφέρουν πολλές από αυτές για το συγκεκριμένο καύσιμο και όχι μόνο. Όλες οι χώρες έχουν πρόσβαση στις ίδιες τιμές πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, αλλά στη συνέχεια αποφασίζουν να επιβάλλουν διαφορετικούς φόρους.
Οι τιμές στην Ελλάδα
Ειδικά για την Ελλάδα, ως παράδειγμα αναφέρονται τα πιο πρόσφατα σχετικά στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών σχετικά με το πώς αυτές διαμορφώνονται στη χώρα μας. Με βάση τα στοιχεία αυτά η τιμή διυλιστηρίου του πετρελαίου κίνησης για την Πέμπτη 19/10/2023 διαμορφώθηκε στα 0,8375 ευρώ ανά λίτρο και οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 0,7766 ευρώ ανά λίτρο.
Έτσι, η μέση τιμή λιανικής του πετρελαίου κίνησης για την Παρασκευή 20/10/2023 διαμορφώθηκε στα 1,8090 ευρώ ανά λίτρο. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1949 ευρώ ανά λίτρο (19,49 λεπτά του ευρώ).
Ουσιαστικά, η τελική τιμή λιανικής διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 46,30 %, από τους σταθερούς και μεταβλητούς φόρους κατά 44,59% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια κέρδους των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 9,11%.
Οι γεωπολιτικές συνθήκες
Οι διεθνείς τιμές στο πετρέλαιο υποχώρησαν για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς μειώθηκαν κάποιες ανησυχίες από τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, φέρνοντας στο προσκήνιο σημάδια χαμηλής ζήτησης.
Το πετρέλαιο West Texas Intermediate στις ΗΠΑ υποχώρησε στα 80 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας πτώση 5,9% για την εβδομάδα. Αυτό έγινε αφότου ο ηγέτης της υποστηριζόμενης από το Ιράν Χεζμπολάχ είπε ότι δεν γνώριζε για την επίθεση στο Ισραήλ της 7ης Οκτωβρίου, ενισχύοντας τις εκτιμήσεις ότι ο πόλεμος θα παραμείνει περιορισμένος σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg. Το πετρέλαιο Brent στην Ευρώπη διαμορφώθηκε στα 84 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας ανάλογη μείωση σε χρονικό ορίζοντα εβδομάδας.
Καθώς ο πόλεμος δεν έχει ακόμη εξαπλωθεί σε κρίσιμες πετρελαιοπαραγωγικές περιοχές της Μέσης Ανατολής, σχεδόν ένα μήνα από την έναρξή του, οι ανησυχίες για φρένο στη ζήτηση αργού επανέρχονται στην επιφάνεια. Τα αποθέματα πετρελαίου των ΗΠΑ σημείωσαν αύξηση την τελευταία εβδομάδα για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα, ενώ η δραστηριότητα της βιομηχανίας στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού, κατέγραψε ξανά συρρίκνωση τον περασμένο μήνα.
Οι αγορές έχουν περιστραφεί σε μεγάλο βαθμό «γύρω από τις ανησυχίες για τη ζήτηση, καθώς τα κινεζικά οικονομικά στοιχεία συνέχισαν να παρουσιάζουν ανάγκη για χαμηλότερα αποθέματα την ώρα που τα αποθέματα αυτά στις ΗΠΑ αυξάνονται ανέφεραν αναλυτές στο Bloomberg. Όλοι κοιτάζουν πλέον προς τη Σαουδική Αραβία για το εάν η χώρα θα επηρεάσει με κάποιο τρόπο τις τιμές καθώς οι ανησυχίες για επέκταση συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή εξασθενούν. Οι κίνδυνοι αυτοί βέβαια εξακολουθούν να υπάρχουν.
Latest News
Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ περιόρισε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου. Σημαντικές ποσότητες εξακολουθούν όμως να φθάνουν σε ευρωπαϊκό έδαφος
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
«Ο Πούτιν έκλεισε το γκάζι, αλλά δεν μπορεί να σβήσει τον ήλιο» - Το ενεργειακό στοίχημα της ΕΕ
Πώς οι βραχυπρόθεσμες λύσεις θα μπορούσαν να βλάψουν την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη μετάβαση
Το μυθικό ποσό του 1 δισ. ετησίως κερδίζει η Shell από το trading αργού στις ΗΠΑ
Η αποκαλυπτική μαρτυρία ενός πρώην επικεφαλής του τμήματος εμπορίας αργού της Shell στις ΗΠΑ
Τι παίζει με τις γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην Ελλάδα;
Τα εμπόδια σε ExxonMobil, HELLENiQ ENERGY και Energean
Από 1η Μαΐου το θερινό νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε την έναρξη του νυχτερινού οικιακού τιμολογίου της θερινής περιόδου
Υπογειοποίηση εναέριων δικτύων μέσης και χαμηλής τάσης στην Πεντέλη
Στο ΕΣΠΑ το σχετικό έργο
Παγκόσμια κυριαρχία των ΗΠΑ στο LNG - Πότε ξεκινά το όγδο εργοστάσιο παραγωγής
Οι ΗΠΑ εδραιώνονται πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο
Τουρκία και ExxonMobil ετοιμάζουν deal πολλών δισ. δολαρίων στο LNG
Η Τουρκία επιδιώκει να δημιουργήσει ένα «νέο χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού» που θα την κάνει λιγότερο εξαρτημένη από οποιονδήποτε μεμονωμένο εταίρο,
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας