Σε γιορτινό κλίμα με τα Χριστούγεννα να καταφθάνουν έχει αρχίσει να κινείται η αγορά με πολλά μαγαζιά να στολίζουν ήδη τις βιτρίνες τους, την ώρα που φουλάρουν μηχανές και ετοιμάζονται να μπουν στη «μητέρα των μαχών» της Black Friday (24 Νοεμβρίου).

Στον «χορό» της Black Friday συμμετέχουν μικροί και μεγάλοι με τους δεύτερους να έχουν προφανώς πολύ μεγαλύτερα περιθώρια μειώσεων τιμών και δυνατών προσφορών. Ήδη οι μεγάλες αλυσίδες «βομβαρδίζουν» ηλεκτρονικά τους καταναλωτές για να γραφτούν στα ενημερωτικά τους δελτία (newsletter) προκειμένου να μάθουν πρώτοι «τις μεγαλύτερες εκπτώσεις της χρονιάς». Μάλιστα ορισμένα πολυκαταστήματα έχουν ήδη ξεκινήσει την αντίστροφη μέτρηση.

Σε ρυθμό Black Friday η αγορά – Σκληρή μάχη των προσφορών

Οι αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, μικρές και μεγάλες, επιχειρούν ήδη με διαφόρων ειδών προωθητικές δράσεις (π.χ ευκολίες πληρωμής, διαφημιστικές καμπάνιες) να φέρουν στο ταμείο τους καταναλωτές. Η ζήτηση φέτος αναμένεται μεγαλύτερη και εκτιμάται ότι θα διαχυθεί σε όλους τους κλάδους και όχι μόνο σε ηλεκτρονικά – ηλεκτρικά είδη, όπως συμβαίνει κατά παράδοση. Όσες επιχειρήσεις διαθέτουν πολυκαναλική παρουσία (omnichannel), καθώς και εργαλεία για προωθητικές ενέργειες θεωρητικά διαθέτουν μεγαλύτερο πλεονέκτημα. Ωστόσο και οι μικρομεσαίοι «παίκτες» δεν θα μείνουν με σταυρωμένα χέρια ποντάροντας στη διαπροσωπική επαφή.

Στις 24 Νοεμβρίου όλοι θα βγάλουν τα βαριά πυροβολικά με τις μειώσεις τιμών να κορυφώνονται έως και τη Cyber Monday. Με δεδομένο πως δεν υπάρχουν πλέον οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, οι προετοιμασίες για την «Μαύρη Παρασκευή», η οποία αποτελεί το πιο απαιτητικό crash test για τα Χριστούγεννα, περίοδος που η κίνηση στο λιανεμπόριο χτυπά κόκκινο, εισέρχονται στην τελική ευθεία καθώς η επίτευξη του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος επιβάλλει προθέρμανση από νωρίς. Το 2022 ο τζίρος στην αγορά την περίοδο των εορτών άγγιξε πανελλαδικά, με δεδομένες και τις ανατιμήσεις, τα 4 δισ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από το 20% του ετήσιου τζίρου των λιανεμπορικών επιχειρήσεων καταγράφεται την εορταστική περίοδο ενώ για επιχειρήσεις άρρηκτα συνδεδεμένες με το γιορτινό κλίμα (παιχνιδάδικα) το ποσοστό ξεπερνά το 40%. Τα τελευταία χρόνια που η μόδα της Black Friday πέρασε και τα ελληνικά σύνορα, δεν είναι λίγοι όσοι επιλέγουν να κάνουν αρκετά νωρίτερα τις αγορές τους σε χριστουγεννιάτικα δώρα, επωφελούμενοι από τις προσφορές.

Δεν πρέπει όμως να αναμένονται… θαύματα στις τιμές καθώς το μικρό μέγεθος και η έλλειψη ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά προσγειώνει τις προσδοκίες για το ποσοστό των εκπτώσεων. Η Ελλάδα δεν είναι… ΗΠΑ που την Black Friday επικρατεί πανικός για αγορές με τις μειώσεις στις τιμές να ξεπερνούν το 90% και τα καταστήματα να ξεπουλούν.

Ανάσες σε έσοδα και πωλήσεις αναμένουν και χιλιάδες μικρά καταστήματα που πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω του διαδικτύου ενώ οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης θα σπεύσουν και αυτές να πάρουν σειρά στον μαραθώνιο των προσφορών για να καρπωθούν μερίδα της πίτας από τον τζίρο της Black Friday.

Οι τηλεοράσεις έχουν την τιμητική τους

Σε αδιαφιλονίκητο βασιλιά των αγορών της «Μαύρης Παρασκευής» αναδεικνύονται τα είδη τεχνολογίας – και – στην Ελλάδα. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές, που κάνουν τις αγορές τους κατά την εκπτωτική περίοδο της Black Friday και συγκεκριμένα το 43%, προμηθεύτηκαν το 2022 προϊόντα από αυτήν την κατηγορία.

Ακολουθούν οι συσκευές σπιτιού με ποσοστό 16% και τα προϊόντα ψυχαγωγίας με 9%. Αυτό που προκαλεί, όμως, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πως ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών, το 32%, αγόρασε οποιοδήποτε προϊόν θεώρησε πως μπήκε σε καλή τιμή.

Όσον αφορά το ποια προϊόντα τεχνολογίας βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των Ελλήνων καταναλωτών κατά την περίοδο της Black Friday, σύμφωνα με έρευνα για γνωστή αλυσίδα τεχνολογίας, το 2022 σε αγαπημένες προϊοντικές κατηγορίες των αγοραστών αναδείχθηκαν οι τηλεοράσεις (34%), τα κινητά (25%) και τα laptops (11%). Ακολουθούν τα bluetooth, τα smartwatches και τα πολυμηχανήματα, τα tablets, τα PS5 και τα desktops.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας – και την περασμένη χρονιά – ο πρωταγωνιστής της «Μαύρης Παρασκευής», εκτός από τα είδη τεχνολογίας, ήταν οι οικιακές συσκευές. Όσον αφορά την αγορά των οικιακών συσκευών, όπως αποδεικνύεται, οι καταναλωτές αγαπούν να …σκουπίζουν, μιας και το 58% προμηθεύτηκε το 2022 μια ηλεκτρική σκούπα. Τα κλιματιστικά (27%) και τα πλυντήρια (15%) είχαν, επίσης, την τιμητική τους στην περσινή Black Friday, καθώς αρκετοί καταναλωτές πραγματοποίησαν μία τέτοια αγορά.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει από τις αρχές του 2023, κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής σε προϊόντα στην οποία προχωρά το εκάστοτε κατάστημα, σε εκπτώσεις και περιόδους προσφορών, θα πρέπει να γίνεται επί της χαμηλότερης τιμής των προηγούμενων 30 ημέρων και όχι επί της τιμής που είχε το προϊόν μία ή ακόμη και λίγες μέρες πριν. Η χαμηλότερη τιμή του τελευταίου μήνα λαμβάνεται ως τιμή αναφοράς και πάνω σε αυτή θα πρέπει να γίνεται η οποιαδήποτε μείωση τιμή αποφασίζει να κάνει η επιχείρηση και αναγράφει στο προϊόν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις