Τα χιλιάδες αθώα θύματα, ο αμέτρητος ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση και η εξαθλίωση είναι οι πρώτες και σημαντικότερες όλων επιπτώσεις του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς που ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου.
Αυτός ο πόλεμος, όμως, έχει και αλυσιδωτές επιπτώσεις που σταδιακά αποτυπώνονται σε μια σειρά δραστηριοτήτων ευρύτερα. Μια από αυτές αφορά τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν ήδη πτώση στις κρατήσεις τις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και ορισμένες από αυτές αναμένουν ότι θα μειωθούν και τα μελλοντικά τους κέρδη.
Ισραήλ: Ο πόλεμος «καθυστερεί» τις πτήσεις
Σύμφωνα με την εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων ForwardKeys, την οποία επικαλείται το CNBC, οι κρατήσεις διεθνών πτήσεων ήταν 20% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και 5 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου.
Τις πρώτες μέρες, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ανέστειλαν ή μείωσαν τις πτήσεις προς το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ στο Τελ Αβίβ.
Κάθετη πτώση
Η επίπτωση στη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς οι εταιρείες παρατηρούν ότι έχει επηραστεί αισθητά η ζήτηση και προς άλλους προορισμούς.
Την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν μόλις 3% κάτω από τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ForwardKeys, που καταδεικνύουν τη σταθερή ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία Covid-19.
Αντίθετα, την περίοδο των τριών εβδομάδων μετά τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν 12% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη πτώση όσον αφορά τις διεθνείς αναχωρήσεις παρατηρήθηκε στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων από την Αμερική, η οποία στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 6% από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες πριν από την επίθεση και έπεσε στο 4% κάτω από αυτά τα επίπεδα τις τρεις εβδομάδες μετά. Συνολικά, δηλαδή, μειώθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Στο μεταξύ, οι διεθνείς αφίξεις στη Μέση Ανατολή μειώθηκαν κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, με τη μεγαλύτερη πτώση ανά χώρα να είναι το Ισραήλ. Ακολουθούν η Ααουδική Αραβία, η Ιορδανία και ο Λίβανος.
Επισημαίνεται ότι η ForwardKeys αντλεί τα δεδομένα της από τη βάση δεδομένων έκδοσης εισιτηρίων της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία περιλαμβάνει μεγάλους διεθνείς αερομεταφορείς, αλλά δεν περιλαμβάνει αεροπορικές εταιρείες όπως η ΕasyJet ή η Ryanair.
Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της United Airlines στα μέσα Οκτωβρίου σύμφωνα με την οποία τα ακριβότερα αεροπορικά καύσιμα και η διακοπή των πτήσεών της στο Τελ Αβίβ λόγω του πολέμου θα μειώσουν τα κέρδη της το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Η εταιρεία είχε περισσότερες πτήσεις στο Ισραήλ από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ και τα εισιτήρια για εκεί αντιστοιχούσαν στο 2% της χωρητικότητάς της.
Οι προβλέψεις της United για το τέταρτο τρίμηνο είναι «ζοφερή και χειρότερη από τις εκτιμήσεις μας», σχολίασε χαρακτηριστικά η Helane Becker, αναλύτρια αεροπορικών εταιρειών.
«Δεδομένων των προβλέψεων ότι αυτός θα είναι ένας μακρύς πόλεμος, εξετάζουμε το κατώτερο άκρο του εύρους προβλέψεων και υποθέτουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία υπηρεσία μέχρι το τέλος του έτους», διευκρίνισε τη μεθοδολογία.
«Όσο είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε»
Η εθνική αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Etihad Airways με έδρα το Άμπου Ντάμπι, συνεχίζει τις πτήσεις προς το Ισραήλ.
Άρχισε να εκτελεί το δρομολόγιο Άμπου Ντάμπι-Τελ Αβίβ τον Απρίλιο του 2021, περίπου οκτώ μήνες μετά την υπογραφή των συμφωνιών εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ.
«Έχει αντίκτυπο», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Etihad, Antonoaldo Neves, για τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, μιλώντας CNBC.
«Συνεχίζουμε να πετάμε, πολύ ασφαλείς. Παρακολουθώ κάθε μέρα και ελπίζουμε απλά να τελειώσει σύντομα. Για χάρη όλων των εμπλεκομένων σε αυτήν τη σύγκρουση».
«Έχουμε την υποχρέωσή μας ως μεταφορική εταιρεία, να είμαστε εκεί όταν βγάζουμε χρήματα και όταν βγάζουμε λιγότερα χρήματα. Αυτή είναι λοιπόν η προσέγγιση που ακολουθούμε, εφόσον είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε», πρόσθεσε.
Οι κρατήσεις της Emirates
Από την άλλη, η ναυαρχίδα του Ντουμπάι, η Emirates Airline είναι αισιόδοξη για τη μελλοντική ζήτηση.
«Βρισκόμαστε σε ένα μέρος του κόσμου που έχει δει τα τελευταία 35 χρόνια πολλά γεωπολιτικά ζητήματα», δηλώνει ο Τιμ Κλαρκ, πρόεδρος της Emirates Airline.
«Δεν θα είμαι αυτάρεσκος και να πω ότι είμαστε άτρωτοι, γιατί αυτό είναι ένα πραγματικά δύσκολο ζήτημα για τη Μέση Ανατολή», πρόσθεσε, προβλέποντας όμως ότι «όσον αφορά τις κρατήσεις μας, παραμένουν ισχυρές».
Σε μια επίδειξη της μακροπρόθεσμης αισιοδοξίας της, η Emirates Airline ξεκίνησε τη Δευτέρα την πρώτη μεγάλη συμφωνία στο Dubai Airshow 2023 με παραγγελία 95 αεροσκαφών Boeing αξίας 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Latest News
Πού θα κλειδώσει το ουδέτερο επιτόκιο της ΕΚΤ - Ο εκτιμήσεις Κάζακς
Οι συζητήσεις για το ουδέτερο περιπλέκονται από το γεγονός ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο
Σχέδιο για τόνωση των επενδύσεων με το premium «Made in Germany», προωθεί το SPD
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έστειλε αίτημα στο κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα ώστε να διεξαχθεί ψήφος εμπιστοσύνης τη Δευτέρα
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα
Θα έκανε τα πάντα για να τον... αποφύγει - Το αμερικανικό δίκτυο ABC και ο Τραμπ
Ο άλλοτε σύμβουλος του Μπιλ Κλίντον βρέθηκε στο στόχαστρο του Τραμπ και προκάλεσε μια διαμάχη με το δίκτυο ABC
Γιατί οι Millennials δεν αγοράζουν πλέον σπίτια;
Οι τιμές των σπιτιών δεν είναι το μόνο που εμποδίζει τους millennials να αγοράζουν ακίνητα - Τι άλλο τους ανησυχεί
Δεινόσαυροι σε συλλογές δισεκατομμυριούχων - Η μάχη στις δημοπρασίες
Οι δεινόσαυροι υφαρπάζονται από δισεκατομμυριούχους καθώς οι επιστήμονες δεν έχουν τέτοιους πόρους