Τα χιλιάδες αθώα θύματα, ο αμέτρητος ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση και η εξαθλίωση είναι οι πρώτες και σημαντικότερες όλων επιπτώσεις του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς που ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου.

Αυτός ο πόλεμος, όμως, έχει και αλυσιδωτές επιπτώσεις που σταδιακά αποτυπώνονται σε μια σειρά δραστηριοτήτων ευρύτερα. Μια από αυτές αφορά τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν ήδη πτώση στις κρατήσεις τις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και ορισμένες από αυτές αναμένουν ότι θα μειωθούν και τα μελλοντικά τους κέρδη.

Ισραήλ: Ο πόλεμος «καθυστερεί» τις πτήσεις

Σύμφωνα με την εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων ForwardKeys, την οποία επικαλείται το CNBC, οι κρατήσεις διεθνών πτήσεων ήταν 20% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και 5 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου.

Τις πρώτες μέρες, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ανέστειλαν ή μείωσαν τις πτήσεις προς το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ στο Τελ Αβίβ.

Κάθετη πτώση

Η επίπτωση στη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς οι εταιρείες παρατηρούν ότι έχει επηραστεί αισθητά η ζήτηση και προς άλλους προορισμούς.

Την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν μόλις 3% κάτω από τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ForwardKeys, που καταδεικνύουν τη σταθερή ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία Covid-19.

Αντίθετα, την περίοδο των τριών εβδομάδων μετά τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν 12% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη πτώση όσον αφορά τις διεθνείς αναχωρήσεις παρατηρήθηκε στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων από την Αμερική, η οποία στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 6% από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες πριν από την επίθεση και έπεσε στο 4% κάτω από αυτά τα επίπεδα τις τρεις εβδομάδες μετά. Συνολικά, δηλαδή, μειώθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.

Στο μεταξύ, οι διεθνείς αφίξεις στη Μέση Ανατολή μειώθηκαν κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, με τη μεγαλύτερη πτώση ανά χώρα να είναι το Ισραήλ. Ακολουθούν η Ααουδική Αραβία, η Ιορδανία και ο Λίβανος.

Επισημαίνεται ότι η ForwardKeys αντλεί τα δεδομένα της από τη βάση δεδομένων έκδοσης εισιτηρίων της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία περιλαμβάνει μεγάλους διεθνείς αερομεταφορείς, αλλά δεν περιλαμβάνει αεροπορικές εταιρείες όπως η ΕasyJet ή η Ryanair.

Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της United Airlines στα μέσα Οκτωβρίου σύμφωνα με την οποία τα ακριβότερα αεροπορικά καύσιμα και η διακοπή των πτήσεών της στο Τελ Αβίβ λόγω του πολέμου θα μειώσουν τα κέρδη της το τελευταίο τρίμηνο του έτους.

FILE PHOTO – A United Airlines Boeing 787 taxis as a United Airlines Boeing 767 lands at San Francisco International Airport, San Francisco, California, U.S. on February 7, 2015. REUTERS/Louis Nastro/File Photo

Η εταιρεία είχε περισσότερες πτήσεις στο Ισραήλ από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ και τα εισιτήρια για εκεί αντιστοιχούσαν στο 2% της χωρητικότητάς της.

Οι προβλέψεις της United για το τέταρτο τρίμηνο είναι «ζοφερή και χειρότερη από τις εκτιμήσεις μας», σχολίασε χαρακτηριστικά η Helane Becker, αναλύτρια αεροπορικών εταιρειών.

«Δεδομένων των προβλέψεων ότι αυτός θα είναι ένας μακρύς πόλεμος, εξετάζουμε το κατώτερο άκρο του εύρους προβλέψεων και υποθέτουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία υπηρεσία μέχρι το τέλος του έτους», διευκρίνισε τη μεθοδολογία.

«Όσο είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε»

Η εθνική αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Etihad Airways με έδρα το Άμπου Ντάμπι, συνεχίζει τις πτήσεις προς το Ισραήλ.

Άρχισε να εκτελεί το δρομολόγιο Άμπου Ντάμπι-Τελ Αβίβ τον Απρίλιο του 2021, περίπου οκτώ μήνες μετά την υπογραφή των συμφωνιών εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ.

«Έχει αντίκτυπο», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Etihad, Antonoaldo Neves, για τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, μιλώντας CNBC.

«Συνεχίζουμε να πετάμε, πολύ ασφαλείς. Παρακολουθώ κάθε μέρα και ελπίζουμε απλά να τελειώσει σύντομα. Για χάρη όλων των εμπλεκομένων σε αυτήν τη σύγκρουση».

«Έχουμε την υποχρέωσή μας ως μεταφορική εταιρεία, να είμαστε εκεί όταν βγάζουμε χρήματα και όταν βγάζουμε λιγότερα χρήματα. Αυτή είναι λοιπόν η προσέγγιση που ακολουθούμε, εφόσον είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε», πρόσθεσε.

Οι κρατήσεις της Emirates

Από την άλλη, η ναυαρχίδα του Ντουμπάι, η Emirates Airline είναι αισιόδοξη για τη μελλοντική ζήτηση.

«Βρισκόμαστε σε ένα μέρος του κόσμου που έχει δει τα τελευταία 35 χρόνια πολλά γεωπολιτικά ζητήματα», δηλώνει ο  Τιμ Κλαρκ, πρόεδρος της Emirates Airline.

«Δεν θα είμαι αυτάρεσκος και να πω ότι είμαστε άτρωτοι, γιατί αυτό είναι ένα πραγματικά δύσκολο ζήτημα για τη Μέση Ανατολή», πρόσθεσε, προβλέποντας όμως ότι «όσον αφορά τις κρατήσεις μας, παραμένουν ισχυρές».

Σε μια επίδειξη της μακροπρόθεσμης αισιοδοξίας της, η Emirates Airline ξεκίνησε τη Δευτέρα την πρώτη μεγάλη συμφωνία στο Dubai Airshow 2023 με παραγγελία 95 αεροσκαφών Boeing αξίας 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή