Τα χιλιάδες αθώα θύματα, ο αμέτρητος ανθρώπινος πόνος, η απόγνωση και η εξαθλίωση είναι οι πρώτες και σημαντικότερες όλων επιπτώσεις του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς που ξεκίνησε στις 7 Οκτωβρίου.
Αυτός ο πόλεμος, όμως, έχει και αλυσιδωτές επιπτώσεις που σταδιακά αποτυπώνονται σε μια σειρά δραστηριοτήτων ευρύτερα. Μια από αυτές αφορά τον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες καταγράφουν ήδη πτώση στις κρατήσεις τις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και ορισμένες από αυτές αναμένουν ότι θα μειωθούν και τα μελλοντικά τους κέρδη.
Ισραήλ: Ο πόλεμος «καθυστερεί» τις πτήσεις
Σύμφωνα με την εταιρεία ταξιδιωτικών αναλύσεων ForwardKeys, την οποία επικαλείται το CNBC, οι κρατήσεις διεθνών πτήσεων ήταν 20% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου και 5 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου.
Τις πρώτες μέρες, μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ανέστειλαν ή μείωσαν τις πτήσεις προς το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν του Ισραήλ στο Τελ Αβίβ.
Κάθετη πτώση
Η επίπτωση στη ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς οι εταιρείες παρατηρούν ότι έχει επηραστεί αισθητά η ζήτηση και προς άλλους προορισμούς.
Την περίοδο των τριών εβδομάδων πριν από τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν μόλις 3% κάτω από τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ForwardKeys, που καταδεικνύουν τη σταθερή ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία Covid-19.
Αντίθετα, την περίοδο των τριών εβδομάδων μετά τις 7 Οκτωβρίου, η έκδοση εισιτηρίων από τη Μέση Ανατολή ήταν 12% χαμηλότερη από τα επίπεδα του 2019.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη πτώση όσον αφορά τις διεθνείς αναχωρήσεις παρατηρήθηκε στην έκδοση αεροπορικών εισιτηρίων από την Αμερική, η οποία στην πραγματικότητα αυξήθηκε κατά 6% από τα επίπεδα του 2019 τις τρεις εβδομάδες πριν από την επίθεση και έπεσε στο 4% κάτω από αυτά τα επίπεδα τις τρεις εβδομάδες μετά. Συνολικά, δηλαδή, μειώθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Στο μεταξύ, οι διεθνείς αφίξεις στη Μέση Ανατολή μειώθηκαν κατά 26 ποσοστιαίες μονάδες σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, με τη μεγαλύτερη πτώση ανά χώρα να είναι το Ισραήλ. Ακολουθούν η Ααουδική Αραβία, η Ιορδανία και ο Λίβανος.
Επισημαίνεται ότι η ForwardKeys αντλεί τα δεδομένα της από τη βάση δεδομένων έκδοσης εισιτηρίων της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, η οποία περιλαμβάνει μεγάλους διεθνείς αερομεταφορείς, αλλά δεν περιλαμβάνει αεροπορικές εταιρείες όπως η ΕasyJet ή η Ryanair.
Ενδεικτική είναι η ανακοίνωση της United Airlines στα μέσα Οκτωβρίου σύμφωνα με την οποία τα ακριβότερα αεροπορικά καύσιμα και η διακοπή των πτήσεών της στο Τελ Αβίβ λόγω του πολέμου θα μειώσουν τα κέρδη της το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Η εταιρεία είχε περισσότερες πτήσεις στο Ισραήλ από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία με έδρα τις ΗΠΑ και τα εισιτήρια για εκεί αντιστοιχούσαν στο 2% της χωρητικότητάς της.
Οι προβλέψεις της United για το τέταρτο τρίμηνο είναι «ζοφερή και χειρότερη από τις εκτιμήσεις μας», σχολίασε χαρακτηριστικά η Helane Becker, αναλύτρια αεροπορικών εταιρειών.
«Δεδομένων των προβλέψεων ότι αυτός θα είναι ένας μακρύς πόλεμος, εξετάζουμε το κατώτερο άκρο του εύρους προβλέψεων και υποθέτουμε ότι δεν θα υπάρξει καμία υπηρεσία μέχρι το τέλος του έτους», διευκρίνισε τη μεθοδολογία.
«Όσο είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε»
Η εθνική αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Etihad Airways με έδρα το Άμπου Ντάμπι, συνεχίζει τις πτήσεις προς το Ισραήλ.
Άρχισε να εκτελεί το δρομολόγιο Άμπου Ντάμπι-Τελ Αβίβ τον Απρίλιο του 2021, περίπου οκτώ μήνες μετά την υπογραφή των συμφωνιών εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ Ισραήλ και ΗΑΕ.
«Έχει αντίκτυπο», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Etihad, Antonoaldo Neves, για τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, μιλώντας CNBC.
«Συνεχίζουμε να πετάμε, πολύ ασφαλείς. Παρακολουθώ κάθε μέρα και ελπίζουμε απλά να τελειώσει σύντομα. Για χάρη όλων των εμπλεκομένων σε αυτήν τη σύγκρουση».
«Έχουμε την υποχρέωσή μας ως μεταφορική εταιρεία, να είμαστε εκεί όταν βγάζουμε χρήματα και όταν βγάζουμε λιγότερα χρήματα. Αυτή είναι λοιπόν η προσέγγιση που ακολουθούμε, εφόσον είναι ασφαλές, θα συνεχίσουμε να πετάμε», πρόσθεσε.
Οι κρατήσεις της Emirates
Από την άλλη, η ναυαρχίδα του Ντουμπάι, η Emirates Airline είναι αισιόδοξη για τη μελλοντική ζήτηση.
«Βρισκόμαστε σε ένα μέρος του κόσμου που έχει δει τα τελευταία 35 χρόνια πολλά γεωπολιτικά ζητήματα», δηλώνει ο Τιμ Κλαρκ, πρόεδρος της Emirates Airline.
«Δεν θα είμαι αυτάρεσκος και να πω ότι είμαστε άτρωτοι, γιατί αυτό είναι ένα πραγματικά δύσκολο ζήτημα για τη Μέση Ανατολή», πρόσθεσε, προβλέποντας όμως ότι «όσον αφορά τις κρατήσεις μας, παραμένουν ισχυρές».
Σε μια επίδειξη της μακροπρόθεσμης αισιοδοξίας της, η Emirates Airline ξεκίνησε τη Δευτέρα την πρώτη μεγάλη συμφωνία στο Dubai Airshow 2023 με παραγγελία 95 αεροσκαφών Boeing αξίας 52 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Latest News
Αύξηση πωλήσεων για τη Domino's pizza στο α΄τρίμηνο
Με έσοδα 2,21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ και 2,15 δισ. απο τις πωλήσεις στις άλλες χώρες
«Ξεσηκώνονται» οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία των ΗΠΑ - Συγκεντρώσεις την 1η Μάη σε 18 πόλεις
Οι διαπραγματεύσεις αφορούν περίπου 40.000 εργαζόμενους οι οποίοι προσπαθούν να εξασφαλίσουν νέες συμβάσεις για πρώτη φορά μετά την πανδημία
Αύριο η ΓΣ της Anglo American - Εν αναμονή πιθανής νέας πρότασης της BHP
Μετά την αρχική πρόταση των 39 δισ. δολαρίων , αναμένεται βελτιωμένη προσφορά για την Anglo American, είχε μεταδώσει το Σάββατο το Reuters
Κόβουν τις παμπ οι Βρετανοί – Τέλος στις περιττές… πολυτέλειες
Η κρίση του κόστους διαβίωσης και το γεγονός ότι τα πράγματα παραμένουν πιο ακριβά από ό,τι ήταν πριν από ένα ή δύο χρόνια, επηρεάζουν τα καταναλωτικά ήθη
Τι κάνουν οι γίγαντες του fast food για την προσέλκυση πελατών
Με προσφορές οι αλυσίδες fast food προσπαθούν να τραβήξουν πελάτες - Οι επισκέψεις αυξήθηκαν το δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου
Το «βουνό» του ευρωπαϊκού χρέους - «Καμπανάκι» για Γαλλία και Ιταλία
Το «φρένο» στη λήψη αντιδημοφιλών μέτρων λόγω των ευρωεκλογών, η ρητορική της ακροδεξιάς και η αντιμετώπιση της φτώχειας
Κίνα: Τα υπόγεια «κανάλια» πληρωμών για να αποφύγουν τις κυρώσεις
Η επίσκεψη Μπλίνκεν στο Πεκίνο και το σχέδιο
Υπό απόσυρση από το χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ η L'Occitane
Τα σχέδια του δισεκατομμυριούχου ιδιοκτήτη της L'Occitane International, Ρέινολντ Γκάιγκερ
Εντεκα χώρες αντιμέτωπες με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος - Το ορόσημο του Ιουνίου
Ποιες πιέζουν να εξαιρεθούν από τη «διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος» λόγω των υψηλών αμυντικών δαπανών τους
Συρρίκνωση για τέταρτο τρίμηνο στην οικονομία της Σουηδίας
Πότε θα αρχίσει να μειώνει επιτόκια η κεντρική τράπεζα