Αγορές από εμπόρους που εμπιστευόμαστε, συστήνει ο Country Manager της VISA για την Ελλάδα Νίκος Πετράκης. «Μην δεις μια γυαλιστερή προσφορά από κάποιον που δεν έχεις ξανακούσει το όνομά του, επειδή έχει 90% ένα πάρα πολύ διάσημο ρολόι που έχει 500€ και το πουλάει 30 και λες θα το αγοράσω. Μάλλον θα τα χάσεις», προσθέτει.

Μιλώντας στο PODCAST ΒΑΒΕΛ επισημαίνει την ανάγκη να παρατηρούμε μικρές λεπτομέρειες στις αγορές μας. «Οπότε όταν είσαι στη σελίδα του εμπόρου και κάνεις check out για να πληρώσεις, θα πρέπει να δεις αν η διεύθυνση του ξεκινάει https, το s σημαίνει secure, οπότε είναι ασφαλές το site που κάνεις την πληρωμή σου. Ένα άλλο πολύ σημαντικό, μην αγοράζεις έχοντας μπει σε ένα δημόσιο wi-fi. Το δημόσιο wi-fi είναι unsecure. Μπορεί οποιοσδήποτε να μπει μέσα και όταν μπορούν πολλοί να μπούνε μέσα και ξέρουν και έχουν και εργαλεία μπορούν ευκολότερα να κλέψουνε στοιχεία που κυκλοφορούν σε ένα δίκτυο που δεν είναι ασφαλές» σημειώνει.

Πώς μπορούν να μας εξαπατήσουν;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι. Πρακτικά θα προσπαθήσουν να σε παραπλανήσουν, να υποκλέψουν τα στοιχεία σου, είτε θα προσπαθήσουν να υποκλέψουν στοιχεία καρτών που έχουν αποθηκευτεί σε έναν έμπορο. Και ναι, όταν είμαστε σε μια περίοδο χρονική που υπάρχει έξαρση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως είναι αυτή που βιώνουμε τώρα που όλοι θέλουν να αγοράσουν ένα ωραίο δώρο για την οικογένειά τους, να εκμεταλλευτούν μια προσφορά του Black Friday, έχουμε παραπάνω συναλλαγές, οπότε όταν αυξάνονται οι συναλλαγές σίγουρα αυξάνονται και οι πιθανότητες να δημιουργηθεί ένα πρόβλημα.

Ποιες κατηγορίες εμπόρων μπορεί να προσελκύουν παραπάνω τους απατεώνες;

«Ενδεικτικά αναφέρω φαρμακεία τα online φαρμακεία έχουμε παρατηρήσει ότι προσελκύουν κατηγορίες τέτοιες. Αεροπορικές εταιρείες, ασφάλιση, τα καταλύματα που μπορεί να έχουν σχέση με ευαίσθητο παράγοντα, είτε με συναισθηματικό buying. Όταν κλείνεις ένα αεροπορικό εισιτήριο, όταν σου πουν, μια φοβερή ευκαιρία, πάτα εδώ γιατί να μη τη χάσεις, μπορεί να την πατήσεις. Οπότε μια συμβουλή που δίνουμε σε όλους είναι να γυρίσουμε στα βασικά και να σκεφτούμε 2 φορές πριν πατήσουμε ένα κλικ σε κάτι που φαίνεται πολύ γυαλιστερό».

Μετρητά ή κάρτα;

Το 2022 για πρώτη φορά η χρήση καρτών debit, credit, prepaid σε POS ήταν μεγαλύτερη από τις αναλήψεις που έχουν γίνει.

Επίσης προσθέτει ότι για κάθε 1% που αυξάνεται η χρήση καρτών η μελέτη του ΙΟΒΕ έλεγε ότι αυξάνονται τα έσοδα από ΦΠΑ 0,14%, που είναι πολύ μεγάλο νούμερο και επίσης μελέτη που έβγαλε πρόσφατα, δηλαδή τον Απρίλιο του ’23, δείχνει ότι ακόμα εξακολουθεί να υπάρχει πολύ μεγάλος δρόμος για να πάμε προς τα πάνω και εξακολουθεί η οικονομία να ανθίζει με τη χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Πιστωτική ή χρεωστική κάρτα;

Είμαστε ιδιαίτερα μετά τα capital controls, μια αγορά που συντριπτικά είναι υπέρ της χρεωστικής κάρτας, δηλαδή η χρεωστική, είναι γύρω στο 85%.Θα έλεγα ότι είναι θέμα, ακόμα δεν έχουμε ξεχάσει. Και επίσης η αλήθεια είναι ότι τα επιτόκια των πιστωτικών καρτών δεν είχαν κατέβει ιδιαίτερα λόγω των χαμηλών επιτοκίων στην αγορά, οπότε περιορισμός της χρήσης των πιστωτικών καρτών είναι θέμα συνήθειας του καταναλωτή. Έχει γίνει πιο συνειδητή η επιλογή. Η πιστωτική κάρτα είναι ένας τρόπος να κάνεις συναλλαγές, αλλά όχι τρόπος να αγοράσεις ότι δεν μπορείς να αγοράσεις. Μαθαίνουμε και είναι σημαντικό ο κόσμος και ο καταναλωτής να εκπαιδεύεται στο πώς θα χρησιμοποιεί υπεύθυνα τα προϊόντα που του δίνουν στα χέρια του. Η πιστωτική κάρτα είναι ένα εργαλείο. Αν χρησιμοποιηθεί σωστά θα κάνει θαύματα, αν χρησιμοποιηθεί λάθος έχεις πρόβλημα.

Πώς αποτρέπει η VISA μια απάτη;

Όταν έχεις εκατομμύρια δισεκατομμύρια συναλλαγές στο σύστημά σου έχεις δεδομένα και τα δουλεύεις, σε real time χρόνο και έχεις τα κατάλληλα μοντέλα, μπορείς να βρεις patterns που δημιουργούνται στην αγορά ή απάτες που έχουν ήδη δημιουργηθεί σε μια άλλη γωνία του πλανήτη και να τις προλάβεις πριν φτάσουν να εξαπλωθούν παγκοσμίως. Τα τελευταία χρόνια έχουμε επενδύσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη της τεχνολογίας γύρω από αυτό τον κόσμο. Μόνο το 2022 η Visa παγκοσμίως απέτρεψε απάτη άνω των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία που αναπτύσσουμε. Και αυτό δεν είναι μόνο απλό, υπάρχει τεράστιο σύμπλεγμα εργαλείων που χρησιμοποιούνται, έχουμε παραδείγματος χάρη μόνο 1000 μηχανικούς, εξαιρετικά εξειδικευμένο artificial intelligence 24/7, 365 μέρες το χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο που ακριβώς κάνουν αυτή τη δουλειά. Κάνουν monitor τα συστήματα και προλαβαίνουν την απάτη πριν αυτή φτάσει σε εμάς.

Όταν αποθηκεύεις την κάρτα στο κινητό σου, δημιουργείς ένα ψηφιακό κλειδί. Αυτό είναι μοναδικό και δένεται στο κινητό σου. Ο μοναδικός που μπορεί να ξεκλειδώσει το κλειδί και να καταλάβει ποια κάρτα αφορά είναι η Visa, οπότε αποθηκεύονται σε ένα ψηφιακό κωδικό στο παγκόσμιο δίκτυο ταξιδεύει ένα κλειδί που κανείς δεν μπορεί να διαβάσει, παρά μόνο η Visa. Δεν ταξιδεύει η κάρτα σου, δεν ταξιδεύουν η ημερομηνία λήξης, ούτε ο τριψήφιος κωδικός που έχει από πίσω. Οπότε αν αποθηκεύεις την κάρτα σου στο κινητό σου ή στο ρολόι σου, είτε σε έναν έμπορο ταξιδεύει ένα νούμερο που κανείς δεν μπορεί να καταλάβει. Οπότε είναι πολύ ασφαλέστερο αυτό.

Για τον τουρισμό έχουμε ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού, που έχουμε φτιάξει μια βάση δεδομένων και προσφέρουμε πληροφορίες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα, από ποιες χώρες έρχονται, πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους και πώς αυτοί ξοδεύουν από τις ίδιες χώρες τα χρήματά τους με την κάρτα τους σε άλλες αγορές που επισκέπτονται. Οπότε μπορείς να δεις τους Γάλλους να ξοδεύουν λιγότερο με κάρτα στην Ελλάδα. Για τον τουρισμό, ένα άλλο που κάναμε φέτος το καλοκαίρι και είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι είναι ότι προσπαθούμε να βοηθήσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΟΔΑΠ που είναι Οργανισμός Διαχείρισης των Αρχαιολογικών Πόρων, το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει με τις ουρές στην είσοδο των βασικών αρχαιολογικών μας χώρων, οπότε εγκαταστήσαμε σε συνεργασία με τον ΟΔΑΠ και την Cardlink 6 αυτόματα μηχανήματα πώλησης εισιτηρίων, με την κάρτα σου έξω από τους βασικούς αρχαιολογικούς χώρους στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, στην Επίδαυρο, στην Αρχαία Ολυμπία. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς αυτό μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά είναι ότι στους Δελφούς που ήταν το πρώτο που βάλαμε πέρυσι, τέλος Απριλίου, αρχές Μαΐου στη μισή ώρα που ήμασταν εκεί, το μηχάνημα είναι δίπλα στο ταμείο. Όποιος τουρίστας ανέβαινε στο Δελφούς πήγαινε στο μηχάνημα να βγάλει εισιτήριο και όχι στο ταμείο που ήταν άδειο. Και έχουμε πλάνο να το κάνουμε και σε άλλους χώρους στο διάστημα που ακολουθεί.

Το Visa Innovation Program

Το Visa Innovation Program είναι μια πρωτοβουλία που πήραμε πριν από 5 περίπου χρόνια προσπαθώντας να καλύψουμε ένα κενό. Έχεις τις fintech που έχουν πολύ ωραίες ιδέες, αλλά πολλές φορές αυτά τα νέα παιδιά ή όχι νέα, αλλά άνθρωποι με καινούργιες ιδέες έχουν φτιάξει κάτι το οποίο δεν μπορεί να βρει το δρόμο του στην αγορά, γιατί χρειάζεται είτε δίκτυο ή κάποιον να το υποστηρίξει.

Αυτό που εμείς προσπαθούμε να κάνουμε είναι να κάνουμε τη γέφυρα μεταξύ μιας πολύ ωραίας ιδέας και ενός συστήματος που υπάρχει έξω που είναι οι πελάτες μας, οι τράπεζες, που διψάνε για καινοτομία, αλλά πολλές φορές δεν μπορούν να την παράξουν μόνοι τους, οπότε δημιουργούμε αυτόν τον ωραίο δίαυλο. Δείχνουμε ωραίες καινοτόμες ιδέες στους πελάτες μας και πολλοί από αυτούς υλοποιούν πιλοτικά τέτοιες ιδέες και έτσι δίνουν την ευκαιρία να πάνε σε γύρους χρηματοδότησης.

Ξεκινάει το όνειρο, φτιάχνεις ένα μικρό μοντέλο, ένα proof of concept, όπως το λέμε στη γλώσσα του innovation και αυτό το proof of concept δείχνει ότι αυτή δεν είναι μια ιδέα, αλλά είναι κάτι που δουλεύει.

Έχουν βγει πολλές ιδέες από το πρόγραμμα, 2 χαρακτηριστικές που θα μπορούσα να αναφέρω, μία είναι από τη Βουλγαρία και μία από την Ελλάδα, γιατί το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει Ελλάδα, Βουλγαρία, Τουρκία. Το ξεκινήσαμε από την Ελλάδα. Τώρα πλέον είναι σε 7 χώρες, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Μάλτα, Κύπρο και Τουρκία. H Payhawk είναι η εταιρεία που αναφέραμε από τη Βουλγαρία είναι ο πρώτος μονόκερος, δηλαδή η εταιρεία που συγκέντρωσε fanning πάνω από $1 billion ξεκίνησε και βγήκε μέσα από το πρόγραμμα.

Η πλήρης απομαγνητοφώνηση της συνέντευξη του γενικού διευθυντή VISA Νίκου Πετράκη, στο PODCAST ΒΑΒΕΛ:

Ν. Φιλιππίδης
Καλώς ήρθατε κύριε Πετράκη.

Ν. Πετράκης
Καλώς σας βρήκα, Νίκο.

Ν. Φιλιππίδης
Λοιπόν, έχουμε μπει σε περιβάλλον αγορών. Έχουμε μπει σε προ – χριστουγεννιάτικη περίοδο, έχουμε περάσει Black Friday, έχουμε Cyber Monday. Όλο αυτό είναι ο παράδεισος των αγορών. Οι κάρτες τι ρόλο παίζουν;

Ν. Πετράκης
Οι αγορές που περιγράφουμε είναι όλες ηλεκτρονικές, που σημαίνει ότι e-Commerce, η πολύ μεγάλη αύξηση το τελευταίο διάστημα, ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, το Black Friday ξεκίνησε έτσι, Cyber Monday φτιάχτηκε ακριβώς για αυτό το λόγο για να κάνω τις ηλεκτρονικές αγορές. Οπότε ναι, οι κάρτες είναι το βασικό μέσο για να κάνεις τις συναλλαγές σου και να κάνεις τις αγορές σου ασφαλώς.

Ν. Φιλιππίδης
Σε ποσοστά περίπου βλέπουμε μια μεγάλη άνοδο; Δηλαδή εσείς που παρατηρείτε και βλέπετε τις ημερήσιες συναλλαγές, τι διαφορά κάνει μια τέτοιου είδους μέρα;

Ν. Πετράκης
Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Τα προηγούμενα χρόνια, όχι μόνο για τις κάρτες, αλλά γενικότερα μπορείς να δεις σε μια μέρα να υπάρχει 70% αύξηση συναλλαγών μόνο για μια μέρα, για το Black Friday και αυτό ιστορικά έχει παρατηρηθεί. Η αύξηση όμως του ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδιαίτερα μετά την εποχή του covid, έχει αυξηθεί πάρα πολύ. H Ελλάδα βέβαια, σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ακόμα έχει δρόμο για να πάει.

Ν. Φιλιππίδης
Δηλαδή πόσο;

Ν. Πετράκης
Δηλαδή είμαστε περίπου στη μέση από τοn ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Ν. Φιλιππίδης
Είμαστε τόσο μακριά ακόμα. Επί της ουσίας μιλάμε για μια έκρηξη ηλεκτρονικών πληρωμών από το ’15 και μετά.

Ν. Φιλιππίδης
Σωστά; Πάνω στη χειρότερη στιγμή για τα συναλλακτικά ήθη, capital controls, εμείς αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε κάρτες.

Ν. Πετράκης
Δεν λέμε ότι η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες;

Ν. Φιλιππίδης
Ναι, αλλά πονέσαμε λίγο εκείνες τις μέρες.

Ν. Πετράκης
Σωστά, παρόλα αυτά, οι κάρτες και ο τρόπος με τον οποίον μπήκαν στη ζωή μας βοηθάνε την οικονομία να ανακάμψει, γιατί οι μελέτες έχουν δείξει ότι όσο αυξάνονται οι συναλλαγές με κάρτες, τόσο αυξάνονται και τα δημόσια έσοδα που μπαίνουν στην οικονομία για να τονώσουν την αγορά. Ανατρέχω στη μελέτη που είχε κάνει ο ΙΟΒΕ και είχε κάνει 2 μελέτες, η μία ήταν ακριβώς η επίπτωση που είχαν τα capital controls στις ηλεκτρονικές πληρωμές και πόσο βοήθησαν την οικονομία. Και ήταν πάρα πολύ μεγάλη η ώθηση που δώσανε. Για κάθε 1% που αυξάνεται η χρήση καρτών η μελέτη του ΙΟΒΕ έλεγε ότι αυξάνονται τα έσοδα από ΦΠΑ 0,14%, που είναι πολύ μεγάλο νούμερο και επίσης μελέτη που έβγαλε πρόσφατα, δηλαδή τον Απρίλιο του ’23, δείχνει ότι ακόμα εξακολουθεί να υπάρχει πολύ μεγάλος δρόμος για να πάμε προς τα πάνω και εξακολουθεί η οικονομία να ανθίζει με τη χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Ν. Φιλιππίδης
Ναι, η αλήθεια είναι βέβαια ότι σε μεγάλο βαθμό πριν από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS κανείς δεν είναι βέβαιος, δηλαδή πληρώνουμε με κάρτα και η απόδειξη πολλές φορές καταλαβαίνουμε ότι έχει πάει στο βρόντο. Δεν υπάρχει καν απόδειξη. Αλλά αυτό είναι μια παθογένεια ακόμα του φορολογικού μας συστήματος.

Ν. Πετράκης
Είναι μια παθογένεια, όμως τα δεδομένα που σου αρέσουν δείχνουν ότι υπάρχει επίπτωση ακόμα και με αυτές της παθογένειες. Φαντάσου να ήμασταν απόλυτα σίγουροι ότι κόβεται απόδειξη.

Ν. Φιλιππίδης
Βοήθησέ μας λίγο τα συστήματα στυλ IRIS είναι ανταγωνιστικά στη δική σας δουλειά; Γιατί προσπαθούμε να τα μάθουμε και εμείς όλα αυτά.

Ν. Πετράκης
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές είναι ένα περιβάλλον συνολικό. Δεν είναι μόνο ένα ή άλλο. Θα έλεγα ότι είναι συμπληρωματικά. Εγώ θα έλεγα IRIS, θα έλεγα οι άμεσες πληρωμές. Το IRIS είναι ένας τρόπος άμεσων πληρωμών που υπάρχει στην Ελλάδα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έρθουν άλλα τέτοια αντίστοιχα μοντέλα. Οπότε μιλάμε για τις άμεσες πληρωμές. Οι άμεσες πληρωμές είναι ένας εναλλακτικός τρόπος για να κάνεις τις συναλλαγές σου. Το πώς θα πληρώσεις και το πώς θα συναλλαχθείς έχει να κάνει με το τι είναι ασφαλέστερο για τον καταναλωτή, τι έχει την καλύτερη εμπειρία και πώς αισθάνεται ότι θα το κάνει ευκολότερα για εκείνον. Εμείς είμαστε οπαδοί των ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως και να είναι και η Visa που είναι μια εταιρεία τεχνολογίας και όχι τράπεζα, αγκαλιάζει όλα τα συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών, διαφοροποιεί το τι κάνει, ούτως ώστε προσφέρει λύσεις ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να θεωρεί ότι είναι ανταγωνιστικές με τη Visa. Δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Όλους μας ενδιαφέρει πως οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα αναπτύξουν την αγορά.

Ν. Φιλιππίδης
Πιστωτική ή χρεωστική κάρτα είναι στα πάνω της γενικά;

Ν. Πετράκης
Είμαστε ιδιαίτερα μετά τα capital controls, μια αγορά που συντριπτικά είναι υπέρ της χρεωστικής κάρτας, δηλαδή η χρεωστική, είναι γύρω στο 85%.

Ν. Φιλιππίδης
Η πιστωτική προφανώς θα περίμενε κανείς ότι σε περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων θα πάρει λίγο τα πάνω της. Η αλήθεια είναι τώρα που ανέβηκαν τα επιτόκια, όμως νομίζω ότι έχασε λίγο αυτή την ευκαιρία. Ίσως είχαμε δανειστεί και υπερβολικά.

Ν. Πετράκης
Θα έλεγα ότι είναι θέμα, ακόμα δεν έχουμε ξεχάσει. Και επίσης η αλήθεια είναι ότι τα επιτόκια των πιστωτικών καρτών δεν είχαν κατέβει ιδιαίτερα λόγω των χαμηλών επιτοκίων στην αγορά, οπότε περιορισμός της χρήσης των πιστωτικών καρτών είναι θέμα συνήθειας του καταναλωτή. Έχει γίνει πιο συνειδητή η επιλογή. Η πιστωτική κάρτα είναι ένας τρόπος να κάνεις συναλλαγές, αλλά όχι τρόπος να αγοράσεις ότι δεν μπορείς να αγοράσεις. Μαθαίνουμε και είναι σημαντικό ο κόσμος και ο καταναλωτής να εκπαιδεύεται στο πώς θα χρησιμοποιεί υπεύθυνα τα προϊόντα που του δίνουν στα χέρια του. Η πιστωτική κάρτα είναι ένα εργαλείο. Αν χρησιμοποιηθεί σωστά θα κάνει θαύματα, αν χρησιμοποιηθεί λάθος έχεις πρόβλημα.

Ν. Φιλιππίδης
Οδηγεί στην υπερχρέωση.

Ν. Πετράκης
Ακριβώς. Αν μου επιτρέπεις, ένα παράδειγμα που δεν είναι πολύ έντονο στην ελληνική αγορά, αλλά ακούμε πολύ στο εξωτερικό, το περιβόητο “buy now pay later”. Είναι ένας εναλλακτικός τρόπος που μπορείς να υποχρεωθείς, αλλά δεν φαίνεται και στην Αγγλία που έχει πολύ έντονα το φαινόμενο αυτή τη στιγμή αρχίζουν να συζητάνε πολύ έντονα για ένα φαινόμενο που μπορεί να δημιουργείται μια φούσκα που μπορεί να αποτελεί μια απειλή over credit και κανείς δεν το περιμένει. Οπότε καταλήγω ότι όλα τα εργαλεία είναι ωραία και καλά αρκεί να τα χρησιμοποιείς σε σωστή δόση και να καλύπτουν τις ανάγκες σου και να είμαστε υπεύθυνοι καταναλωτές. Οπότε ο ρόλος και ο δικός μας είναι να εκπαιδεύουμε σωστά στο πως ο καθένας μας πρέπει να χρησιμοποιεί τα εργαλεία που έχει στα χέρια του. χρήση μετρητών.

Ν. Φιλιππίδης
Η χρήση μετρητών, οι αναλήψεις μετρητών έχουν αυξηθεί, έχουν μειωθεί; Έχω μια αίσθηση ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές ενδεχομένως και να έχουν πάρει κεφάλι, δηλαδή να είναι περισσότερες από τις αναλήψεις. Ισχύει κάτι τέτοιο;

Ν. Πετράκης
Ισχύει και πρώτη φορά συνέβη το ’22 στην έρευνα που λέγαμε του ΙΟΒΕ που δημοσιεύτηκε το ’23, όπου έλεγε ότι το 2022 για πρώτη φορά η χρήση καρτών debit, credit, prepaid σε POS ήταν μεγαλύτερη από τις αναλήψεις που έχουν γίνει.

Ν. Φιλιππίδης
Δεν είναι λίγο αυτό για μια χώρα που είχε συνηθίσει να έχει χρήματα, ο κάθε ένας από εμάς και βέβαια πολλά εξ’ αυτών να είναι αυτό το οποίο έλεγες και νωρίτερα προϊόν φοροδιαφυγής. Περισσότερο μετρητό σε μια οικονομία μεγαλύτερη φοροδιαφυγή συνήθως.

Ν. Πετράκης
Και υπάρχουν παραδείγματα και δείχνουν πως μπορείς να καταπολεμήσεις τη φοροδιαφυγή με τα ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών και αυτό το αγκαλιάζει και η κυβέρνηση. Βλέπουμε ότι υπάρχει πρόθεση τα κοινωνικά επιδόματα να διανέμονται μέσω προπληρωμένων καρτών το επόμενο διάστημα.

Ν. Φιλιππίδης
Και ήδη ένα ποσό υποχρεωτικά θα πρέπει να καταναλωθεί.

Ν. Πετράκης
Τουλάχιστον το 50%, οπότε αυτό δείχνει ότι και αυτό το εργαλείο μπαίνει στην καταπολέμηση της γκρίζας οικονομίας.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα μας φέρνετε μεν και μας παρουσιάζετε το καλό πρόσωπο των καρτών, αλλά η αλήθεια είναι πολλοί ανησυχούν και ανησυχούν, γιατί δεν είναι απλώς μόνο μια κάρτα, όπως είχαμε συνηθίσει παλιά. Είναι η κάρτα περασμένη στο κινητό, οι κωδικοί που πρέπει να μπούνε, ο κίνδυνος που υπάρχει να παραχαραχθούν οι κωδικοί ή οι κάρτες. Όλα αυτά είναι πράγματα τα οποία φαντάζομαι καταναλώνουν μεγάλους πόρους και πολλή δουλειά από σας για να καταπολεμηθούν.

Ν. Πετράκης
Έτσι είναι και είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουμε τους κινδύνους γιατί μόνο έτσι προστατεύεσαι και η αλήθεια είναι ότι επενδύουμε πάρα πολύ κόπο, ενέργεια και πάρα πολλά χρήματα ακριβώς για την καταπολέμηση της απάτης για να την προλάβουμε. Το σημαντικό δεν είναι να δουλέψεις θεραπευτικά, αλλά προτρεπτικά και αυτό κάνουμε. Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Είναι πολύ της μόδας η κουβέντα γύρω από το AI. Η Visa χρησιμοποιεί τεχνολογίες artificial intelligence 30 χρόνια τώρα και ο βασικότερος σκοπός που ξεκίνησε να το κάνει ήταν για την καταπολέμηση της απάτης. Τα πρώτα μοντέλα που η Visa έκανε 30 χρόνια πριν γύρω από το AI ήταν για το πώς θα προτρέψει και θα καταπολεμήσει την απάτη.

Ν. Φιλιππίδης
Θέλετε να μας το πείτε λίγο πιο συγκεκριμένα, με ποιο τρόπο δηλαδή το διαπιστώνει;

Ν. Πετράκης
Όταν έχεις εκατομμύρια δισεκατομμύρια συναλλαγές στο σύστημά σου έχεις δεδομένα και τα δουλεύεις, σε real time χρόνο και έχεις τα κατάλληλα μοντέλα, μπορείς να βρεις patterns που δημιουργούνται στην αγορά ή απάτες που έχουν ήδη δημιουργηθεί σε μια άλλη γωνία του πλανήτη και να τις προλάβεις πριν φτάσουν να εξαπλωθούν παγκοσμίως. Τα τελευταία χρόνια έχουμε επενδύσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξη της τεχνολογίας γύρω από αυτό τον κόσμο. Μόνο το 2022 η Visa παγκοσμίως απέτρεψε απάτη άνω των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία που αναπτύσσουμε. Και αυτό δεν είναι μόνο απλό, υπάρχει τεράστιο σύμπλεγμα εργαλείων που χρησιμοποιούνται, έχουμε παραδείγματος χάρη μόνο 1000 μηχανικούς, εξαιρετικά εξειδικευμένο artificial intelligence 24/7, 365 μέρες το χρόνο σε παγκόσμιο επίπεδο που ακριβώς κάνουν αυτή τη δουλειά. Κάνουν monitor τα συστήματα και προλαβαίνουν την απάτη πριν αυτή φτάσει σε εμάς.

Ν. Φιλιππίδης
Στην Ελλάδα πως είναι τα ποσοστά; Είμαστε κοντά στο μέσο όρο, έχουμε μεγαλύτερα ποσοστά απάτης, μικρότερα;

Ν. Πετράκης
Στην Ελλάδα δεν χρησιμοποιώ δεδομένα Visa, αλλά χρησιμοποιώντας δεδομένα ευρωπαϊκά, η εικόνα που έχω είναι ότι είμαστε σε πάρα πολύ καλό επίπεδο, κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο sτην απάτη του e-Commerce. Αν μου επιτρέπεις όμως να γυρίσω πίσω σε κάτι που ρώτησες πριν που αφορούσε τους κωδικούς και πώς αποθηκεύουμε την κάρτα μας στο κινητό και λοιπά, αυτός είναι ο ασφαλέστερος τρόπος για να κάνεις συναλλαγές. Όταν αποθηκεύεις την κάρτα στο κινητό σου, δημιουργείς ένα ψηφιακό κλειδί. Αυτό είναι μοναδικό και δένεται στο κινητό σου. Ο μοναδικός που μπορεί να ξεκλειδώσει το κλειδί και να καταλάβει ποια κάρτα αφορά είναι η Visa, οπότε αποθηκεύονται σε ένα ψηφιακό κωδικό στο παγκόσμιο δίκτυο ταξιδεύει ένα κλειδί που κανείς δεν μπορεί να διαβάσει, παρά μόνο η Visa. Δεν ταξιδεύει η κάρτα σου, δεν ταξιδεύουν η ημερομηνία λήξης, ούτε ο τριψήφιος κωδικός που έχει από πίσω. Οπότε αν αποθηκεύεις την κάρτα σου στο κινητό σου ή στο ρολόι σου, είτε σε έναν έμπορο ταξιδεύει ένα νούμερο που κανείς δεν μπορεί να καταλάβει. Οπότε είναι πολύ ασφαλέστερο αυτό.

Ν. Φιλιππίδης
Αυτό η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές είναι δύσκολο να τα κατανοήσουν πολλοί συμπολίτες μας και είναι μέρος αυτής της μετάβασης, αυτής της αλλαγής η οποία επιχειρείται και στην οποία προφανώς εσείς έχετε ενεργότατο ρόλο. Επειδή καταλαβαίνω ότι υπάρχουν διαφορές συνήθειες εγκληματικές, προφανώς της μόδας κατά καιρούς, αυτή την περίοδο ποιες είναι οι πιο συνήθεις περιπτώσεις κλοπών;

Ν. Πετράκης
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι. Πρακτικά θα προσπαθήσουν να σε παραπλανήσουν, να υποκλέψουν τα στοιχεία σου, είτε θα προσπαθήσουν να υποκλέψουν στοιχεία καρτών που έχουν αποθηκευτεί σε έναν έμπορο. Και ναι, όταν είμαστε σε μια περίοδο χρονική που υπάρχει έξαρση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως είναι αυτή που βιώνουμε τώρα που όλοι θέλουν να αγοράσουν ένα ωραίο δώρο για την οικογένειά τους, να εκμεταλλευτούν μια προσφορά του Black Friday, έχουμε παραπάνω συναλλαγές, οπότε όταν αυξάνονται οι συναλλαγές σίγουρα αυξάνονται και οι πιθανότητες να δημιουργηθεί ένα πρόβλημα. Ποιες κατηγορίες εμπόρων μπορεί να προσελκύουν παραπάνω τους απατεώνες; Ενδεικτικά αναφέρω φαρμακεία τα online φαρμακεία έχουμε παρατηρήσει ότι προσελκύουν κατηγορίες τέτοιες. Αεροπορικές εταιρείες, ασφάλιση, τα καταλύματα που μπορεί να έχουν σχέση με ευαίσθητο παράγοντα, είτε με συναισθηματικό buying. Όταν κλείνεις ένα αεροπορικό εισιτήριο, όταν σου πουν, μια φοβερή ευκαιρία, πάτα εδώ γιατί να μη τη χάσεις, μπορεί να την πατήσεις. Οπότε μια συμβουλή που δίνουμε σε όλους είναι να γυρίσουμε στα βασικά και να σκεφτούμε 2 φορές πριν πατήσουμε ένα κλικ σε κάτι που φαίνεται πολύ γυαλιστερό.

Ν. Φιλιππίδης
Δεν είναι εύκολο πολλές φορές.

Ν. Πετράκης
Είναι πάρα πολύ δύσκολο και θα σας πω ότι όχι στην τωρινή μου εργασία, αλλά σε προηγούμενη εταιρία, στην οποία δούλευα σε τράπεζα, πολύ μεγάλη, κάνεις προσπάθεια και για να κινητοποιήσεις και το προσωπικό σου να μην πατάει αυτό το κλίκ. Κάνεις ένα τεστ για να δεις αν ο εργαζόμενος σου θα πατήσει κάτι. Πολλοί το πατάνε παρόλο που ξέρουν. Τι λέμε; Αγόραζε συνήθως από εμπόρους που εμπιστεύεσαι. Μην δεις μια γυαλιστερή προσφορά από κάποιον που δεν έχεις ξανακούσει το όνομά του, επειδή έχει 90% ένα πάρα πολύ διάσημο ρολόι που έχει 500€ και το πουλάει 30 και λες θα το αγοράσω. Μάλλον θα τα χάσεις. Πρoσπάθησε να παρατηρήσεις μικρές λεπτομέρειες, οπότε όταν είσαι στη σελίδα του εμπόρου και κάνεις check out για να πληρώσεις, θα πρέπει να δεις αν η διεύθυνση του ξεκινάει https, το s σημαίνει secure, οπότε είναι ασφαλές το site που κάνεις την πληρωμή σου. Ένα άλλο πολύ σημαντικό, μην αγοράζεις έχοντας μπει σε ένα δημόσιο wi-fi.

Ν. Φιλιππίδης
Αυτό δεν το ήξερα.

Ν. Πετράκης
Το δημόσιο wi-fi unsecure. Μπορεί οποιοσδήποτε να μπει μέσα και όταν μπορούν πολλοί να μπούνε μέσα και ξέρουν και έχουν και εργαλεία μπορούν ευκολότερα να κλέψουνε στοιχεία που κυκλοφορούν σε ένα δίκτυο που δεν είναι ασφαλές.

Ν. Φιλιππίδης
Οπότε κλείσε το wi-fi και πήγαινε στο δικό σου δίκτυο καλυτέρα;

Ν. Πετράκης
Μπες σε ένα ασφαλές δίκτυο, μην μπεις στο public wi-fi σε ένα πολύ ωραίο mall, γιατί πολύ απλά άμα έχεις μία πόρτα που είναι ανοιχτή και είναι κάποιος που μπορεί να σκέφτεται πονηρά, μπορεί και να μπει μέσα. Γιατί να την ανοίξουμε μόνοι μας;

Ν. Φιλιππίδης
Επίσης, υπάρχει θέμα με τις προσφορές. Είναι ξεκάθαρο αυτό.

Ν. Πετράκης
Εγώ την έχω πατήσει. Είδα κάτι πολύ ωραίες, μπλούζες, πολύ μου άρεσαν, λέω, θα τις πάρω, θα φανώ τέλειος τα Χριστούγεννα. Είχα αγοράσει 3 μπλούζες, διαφορετικά χρώματα, ακριβώς το ίδιο πράγμα. Ήταν και οι 3 διαφορετικό νούμερο, ήταν και οι 3 άχρηστη ποιότητα και διαφορετικές μεταξύ τους, γιατί ήταν με ένα πάρα πολύ ωραίο site, αλλά ήρθαν από τα βάθη της Κίνας κάτι πάρα πολύ κακής ποιότητας μπλούζες.

Ν. Φιλιππίδης
Η αγορά έγινε, η πληρωμή έγινε.

Ν. Πετράκης
Η αγορά έγινε, η πληρωμή έγινε.

Ν. Φιλιππίδης
Δεν εξαπατήθηκα σε ότι αφορά το ποσό που πλήρωσα, πλήρωσα αυτό που ήταν να πληρώσω, αλλά πλέον το προϊόν είχε πρόβλημα.

Ν. Πετράκης
Ακριβώς και όπως λένε πολλοί, το non delivery risk, το ρίσκο να μην πάρω κάτι, επίσης είναι σημαντικό.

Ν. Φιλιππίδης
Τι κάνει τώρα αν κάποιος την πατήσει;

Ν. Πετράκης
Αν κάποιος την πατήσει και μπορείς να το αποδείξεις ότι εγώ δεν παρέλαβα τα αγαθά που είπα είναι πάρα πολύ πιθανόν, συντριπτικά πιθανόν εάν έχεις κάνει τη συναλλαγή σου με κάρτα να αποζημιωθείς, γιατί το σχήμα των καρτών, η Visa εν προκειμένω να χρησιμοποιήσω τα δικά μας στοιχεία, έχει ένα ολόκληρο κύκλωμα που δεσμεύει τα μέλη του στα οποία η Visa δίνει την άδεια να συμμετέχουν στο δίκτυο που έχει δημιουργήσει, να υπακούν σε κανόνες και αρχές, οπότε εάν εσύ κάνεις μια συναλλαγή και μπορείς να αποδείξεις ότι η συναλλαγή αυτή ήταν παραπλανητική για σένα, σαν καταναλωτής, θα διαμαρτυρηθείς στην τράπεζά σου, θα αμφισβητήσεις την συναλλαγή αυτή και είναι συντριπτικά πάρα πολλές οι πιθανότητες να δικαιωθείς και να πάρεις πίσω τα χρήματά σου. Ενώ δεν είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει απάντηση, αν έχεις κάνει μια τέτοια συναλλαγή με άμεση πληρωμή, γιατί ακόμα δεν υπάρχει αυτό το πλαίσιο. Η άμεση πληρωμή εμπίπτει στις τραπεζικές μεταφορές πρακτικά. Είναι ένας άλλος τρόπος να στείλεις χρήματα από τον έναν λογαριασμό στον άλλο. Άπαξ τα χρήματα φύγουν από το λογαριασμό σου κι έχουν πάει στον απέναντι λογαριασμό έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Ν. Φιλιππίδης
Πολλοί έχουν έναν προβληματισμό στο πώς να το χειριστούν, γιατί είναι πολύ της μόδας, πολύ εύκολο, πολύ άμεσο και δεν στοιχίζει και τίποτα παρεμπιπτόντως, αλλά μέσα σε αυτή την ευκολία κρύβει και μια μεγάλη παγίδα.

Ν. Πετράκης
Το δε στοιχίζει τίποτα ή δεν θα στοιχίζει τίποτα είναι μια μεγάλη συζήτηση. Σίγουρα στοιχίζει κάτι να μεταφέρω χρήματα εγώ σε σένα όταν βγούμε έξω να φάμε παρέα. Αυτό σίγουρα δε στοιχίζει κάτι, μέχρι 500€. Αν είναι μια εμπορική συναλλαγή που παρέχεται μια υπηρεσία στον έμπορο ή στον επαγγελματία, δεν είναι σίγουρο ότι δε θα στοιχίσει κάτι. Δεν θα στοιχίζει κάτι στον καταναλωτή. Μα και σήμερα στον καταναλωτή δεν στοιχίζει κάτι να πληρώσει με την κάρτα του. Στον έμπορο στοιχίζει. Οπότε το δε στοιχίζει τίποτα η ηλεκτρονική πληρωμή ακούγεται πολύ γυαλιστερό, αλλά έχει διάφορες αποχρώσεις. Δεν θα στοιχίσει τίποτα σίγουρα στον πληρωτή, όπως και σήμερα δεν κοστίζει τίποτα σε εσένα να πληρώσεις με την κάρτα σου.

Ν. Φιλιππίδης
Είναι τεράστιο το ζήτημα της ασφάλειας. Υπάρχει μια πολύ ασφαλής κάρτα ή εξαρτάται από την εταιρεία, από την τράπεζα; Από ποιον εξαρτάται το τι είναι πιο ασφαλές; Τι πρέπει να κοιτάμε;

Ν. Πετράκης
Από τη στιγμή που μια τράπεζα ή οποιοδήποτε ίδρυμα πληρωμών εκδίδει μια κάρτα κάτω από ένα διεθνές σχήμα, είναι δεδομένο ότι το σχήμα που του είχε δώσει την άδεια να βγάζει την κάρτα αυτή με το logo του πάνω έχει εξασφαλίσει ότι πληροί τις προϋποθέσεις που χρειάζεται για να είναι ασφαλές. Είναι τόσο απλό. Γιατί έχουμε ένα τεράστιο πλαίσιο κανόνων και ένα πλέγμα λειτουργιών που εξασφαλίζουμε ότι όλα αυτά θα λειτουργήσουν απρόσκοπτα, για αυτό και είμαστε σε 200 χώρες σε όλο τον πλανήτη. Περνάμε δισεκατομμύρια συναλλαγών καθημερινά και έχουμε ένα δίκτυο ασφαλείας, το οποίο είναι στρατιωτικών προτύπων. Είμαστε από τις μοναδικές και σκέψου όταν μιλάμε στον ηλεκτρονικό κόσμο, το πόσο ασφαλές σε απόλυτους όρους, δηλαδή μπορεί κάποιος εύκολα να ανοίξει την πόρτα και να μπει στο δίκτυο της Visa, στο Cloud; Είναι απίθανα δύσκολο να το κάνεις, δηλαδή σε προτρέπω να ανατρέξεις στο BBC, μια εκπομπή που είχε δοθεί πριν από ένα χρόνο περίπου που έδειχνε μια δημοσιογράφος, επισκέφθηκε για πρώτη φορά στα χρονικά, τα data center της Visa, δόθηκε άδεια γιατί είναι militaire security, να μπεις μέσα εκεί και έδειχνε το πλέγμα λειτουργιών και ασφάλειας που έχει η Visa για να προστατεύει το δίκτυό της.

Ν. Φιλιππίδης
Φεύγω από το θέμα της ασφάλειας και ξαναγυρίζω στην αγορά, επειδή ζούμε σε περιβάλλον ακρίβειας, έχει επηρεάσει τις καταναλωτικές μας συνήθειες η ακρίβεια, ο πληθωρισμός, αυτό που συναντάμε; Παρατηρείτε δηλαδή αλλαγές;

Ν. Πετράκης
Δεν θα έλεγα ότι εμείς μπορούμε να το πούμε αυτό, γιατί εμείς βλέπουμε αξία συναλλαγών, δε βλέπουμε κατανάλωση. Αυτό που ακούω όμως από την αγορά είναι ότι μπορεί να έχουμε ίδιους ή μεγαλύτερους τζίρους, όχι όμως ίδια τεμάχια, οπότε ναι, εκεί φαίνεται ότι υπάρχει. Μειώνονται οι όγκοι, αλλά η αξία μπορεί να αυξάνεται και λόγω του πληθωρισμού βέβαια, ταυτόχρονα, όσο οι ηλεκτρονικές πληρωμές αυξάνεται η χρήση τους μπορεί να βλέπεις και μια αύξηση που είναι οργανική και δεν αφορά πόσο μεγαλώνει η οικονομία, αλλά το ότι κερδίζουν κομμάτι σε σχέση με τα μετρητά, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Ν. Φιλιππίδης
Ναι, σωστό γιατί είναι μια διαδικασία σε εξέλιξη, ειδικά στην Ελλάδα που υπολειπόμαστε.

Ν. Πετράκης
Ακριβώς, οπότε είναι όλα μαζί. Παρόλα αυτά, στις καταναλωτικές συμπεριφορές υπάρχει μια τεράστια αλλαγή. Πριν από 2 χρόνια, πριν από 3 χρόνια θα πήγαινες να αγοράσεις ένα μπουκαλάκι νερό με την κάρτα σου ή με το κινητό σου; Σήμερα το κάνουν όλοι και δεν ντρεπόμαστε. Ο γιος μου είναι 18, όταν ήταν 10 – 11 τον πήγαινα στο γυμναστήριο απέναντι από το Καλλιμάρμαρο και εκεί είχε ένα καφέ. Όταν πήγα να πάρω ένα νεράκι και δεν είχα πάνω μου μετρητά και λέω να πληρώσω με κάρτα, η κοπέλα με είδε με οίκτο και με λυπήθηκε και μου λέει, άστο χαρίζω, γιατί αισθάνθηκε ότι δεν έχω να πληρώσω και όχι ότι είναι ένας τρόπος να πληρωθεί. Σήμερα θα μου έβαζε απλά το POS, δεν θα με ρωτούσε. Είναι μια τεράστια αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά που έχει γίνει.

Ν. Φιλιππίδης
Μας λείπει κάτι σε επίπεδο κινήτρων στη χρήση; Ή έχουμε μπει σε μια ρότα και θα κινούμαστε ανοδικά;

Ν. Πετράκης
Έχουμε πάρα πολλά κίνητρα και η αλήθεια είναι ότι και οι εκδότες καρτών στην Ελλάδα και τα προγράμματα ανταμοιβής που έχουν προσφέρουν πάρα πολύ καλά κίνητρα και ανταμοιβές και ευκαιρίες για να ανταμείψουν τη χρήση των καρτών, οπότε εγώ θα προέτρεπα τους ακροατές μας να ξαναδούν τι τους προσφέρει η τράπεζά τους συνήθως και να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που έχουν, γιατί πολλές φορές σαν καταναλωτές ξεχνάμε τι μας προσφέρει το προϊόν που έχουμε αγοράσει ή που έχουμε στην τσέπη μας.

Ν. Φιλιππίδης
Μας μας είπες νωρίτερα ότι η Visa, τη θεωρείς μια τεχνολογική εταιρεία και προφανώς είναι. Ξέρω ότι ετοιμάζετε να ανακοινώσετε και κάνετε κάθε χρόνο το περίφημο Summit of the Visa Innovation Program στο οποίο έχουν αναδειχθεί πολλές εταιρείες, κυρίως στο χώρο της τεχνολογίας, το χώρο των fintech πληρωμών, αυτών των ηλεκτρονικών πληρωμών που έχουμε πει. Θα μας μίλησε για τη φετινή εκδήλωση και διαδικασία;

Ν. Πετράκης
Το Visa Innovation Program είναι μια πρωτοβουλία που πήραμε πριν από 5 περίπου χρόνια προσπαθώντας να καλύψουμε ένα κενό. Έχεις τις fintech που έχουν πολύ ωραίες ιδέες, αλλά πολλές φορές αυτά τα νέα παιδιά ή όχι νέα, αλλά άνθρωποι με καινούργιες ιδέες έχουν φτιάξει κάτι το οποίο δεν μπορεί να βρει το δρόμο του στην αγορά, γιατί χρειάζεται είτε δίκτυο ή κάποιον να το υποστηρίξει.

Ν. Φιλιππίδης
Και να το πιστέψει και να το χρηματοδοτήσει.

Ν. Πετράκης
Θα έλεγα το να το χρηματοδοτήσει σε επόμενη φάση. Αυτό που εμείς προσπαθούμε να κάνουμε είναι να κάνουμε τη γέφυρα μεταξύ μιας πολύ ωραίας ιδέας και ενός συστήματος που υπάρχει έξω που είναι οι πελάτες μας, οι τράπεζες, που διψάνε για καινοτομία, αλλά πολλές φορές δεν μπορούν να την παράξουν μόνοι τους, οπότε δημιουργούμε αυτόν τον ωραίο δίαυλο. Δείχνουμε ωραίες καινοτόμες ιδέες στους πελάτες μας και πολλοί από αυτούς υλοποιούν πιλοτικά τέτοιες ιδέες και έτσι δίνουν την ευκαιρία να πάνε σε γύρους χρηματοδότησης.

Ν. Φιλιππίδης
Άρα ξεκινάει το όνειρο.

Ν. Πετράκης
Ξεκινάει το όνειρο, φτιάχνεις ένα μικρό μοντέλο, ένα proof of concept, όπως το λέμε στη γλώσσα του innovation και αυτό το proof of concept δείχνει ότι αυτή δεν είναι μια ιδέα, αλλά είναι κάτι που δουλεύει.

Ν. Φιλιππίδης
Υπάρχει κάποια ιδέα που έχει βγει από το πρόγραμμα τα προηγούμενα χρόνια;

Ν. Πετράκης
Έχουν βγει πολλές ιδέες από το πρόγραμμα, 2 χαρακτηριστικές που θα μπορούσα να αναφέρω, μία είναι από τη Βουλγαρία και μία από την Ελλάδα, γιατί το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει Ελλάδα, Βουλγαρία, Τουρκία. Το ξεκινήσαμε από την Ελλάδα. Τώρα πλέον είναι σε 7 χώρες, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Μάλτα, Κύπρο και Τουρκία. H Payhawk είναι η εταιρεία που αναφέραμε από τη Βουλγαρία είναι ο πρώτος μονόκερος, δηλαδή η εταιρεία που συγκέντρωσε fanning πάνω από $1 billion ξεκίνησε και βγήκε μέσα από το πρόγραμμα.

Ν. Φιλιππίδης
Με ποια ιδέα;

Ν. Πετράκης
Κάνει ένα πρόγραμμα που προσφέρει βοήθεια και εργαλεία γύρω από το μάνατζμεντ των επαγγελματικών εξόδων.

Ν. Φιλιππίδης
Σημαντικό θα έλεγα.

Ν. Πετράκης
Είναι πάρα πολύ.

Ν. Φιλιππίδης
Στην περίπτωσή μας εδώ στην Ελλάδα.

Ν. Πετράκης
Πάρα πολύ σημαντικό και εδώ υπολειπόμαστε πολύ σε πεδία, πως διαχειριζόμαστε σωστά τα επαγγελματικά μας. Μπορούμε να κάνουμε μια ολόκληρη εκπομπή για αυτό. Τι λέω όμως; Πόσοι ελεύθεροι επαγγελματίες που είναι η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου έχουν συνειδητή επιλογή να ξεχωρίζουν τα προσωπικά τους από τα επαγγελματικά τους χρήματα;

Ν. Φιλιππίδης
Το νούμερο ένα θέμα συζήτησης στην Ελλάδα είναι αυτό. Δεν την κάνουμε αυτή τ συζήτηση.

Ν. Πετράκης
Γι’ αυτό λέω να κάνουμε μια εκπομπή ξεχωριστά. Οπότε αυτό έκανε η Payhawk. Η άλλη είναι μια -κι είμαστε πολύ χαρούμενοι που τη βοηθήσαμε να ανθίσει και μέσα από το πρόγραμμα- είναι η Ferryhopper, είναι πρακτικά ένα market place για να βγάλεις πολύ εύκολα τα ακτοπλοϊκά σου εισιτήρια που πριν έπρεπε να μπαίνεις με ταλαιπωρία. Δεν ήταν online και λοιπά. Είχε μια πολύ ωραία ιδέα, ήτανε στην πρώτη χρονιά του προγράμματος. Πήρε πολύ βοήθεια και από το πρόγραμμα και φυσικά είχανε και οι ιδρυτές πολύ ωραία ιδέα και έχει περπατήσει στην αγορά, οπότε αυτές είναι 2 χαρακτηριστικές.

Ν. Φιλιππίδης
Και υπήρχε κενό μιας καλής αξιόπιστης εταιρείας που να έχει όλες τις εταιρείες μέσα.

Ν. Πετράκης
Να έχει όλες τις εταιρείες και να προσφέρει απλή χρήση, εύκολη εμπειρία και ασφάλεια.

Ν. Φιλιππίδης
Φέτος;

Ν. Πετράκης
Φέτος έχουμε κάποιες εταιρείες, μια θα πω έτσι χαρακτηριστικά. Είσαι διαχειριστής στην πολυκατοικία σου;

Ν. Φιλιππίδης
Το έχω αποφύγει σαν το διάολο το λιβάνι που λέει ο λαός μας.

Ν. Πετράκης
Η συντριπτική πλειοψηφία.

Ν. Φιλιππίδης
Για κάποιο λόγο θέλουν όλοι να το αποφύγουν.

Ν. Πετράκης
Ακριβώς όλοι θέλουν.

Ν. Φιλιππίδης
Δόξα τω Θεώ, όπου έχω πάει έχω βρει καλούς ανθρώπους που κάνουν εθελοντικά τη δουλειά και τους ενισχύω.

Ν. Πετράκης
Είσαι από τους τυχερούς, γιατί εγώ είμαι από τους άτυχους. Είμαι διαχειριστής 10 χρόνια και κανένα δεν βρίσκω να την παραδώσω. Παρόλα αυτά, μία από τις εταιρείες που έχουμε στο πρόγραμμα είναι η Billys που θα τη δείξουμε, η οποία ασχολείται ακριβώς πώς θα βοηθήσει να γίνει ευκολότερα η διαχείριση των κοινοχρήστων, η είσπραξη των κοινοχρήστων και πώς θα γίνει όλη η διαχείριση του κτιρίου με έναν ωραίο τρόπο.

Ν. Φιλιππίδης
Πάρα πολύ ωραία ιδέα. Είναι πολύ ωραίο να βγαίνει από οποιαδήποτε ηλικία, αλλά είναι ακόμα πιο ωραίο να βγαίνει από έναν νέο άνθρωπο, ο οποίος έχει βγει από το πανεπιστήμιο. Ψάχνετε, σκέφτεται, δημιουργεί και επιβραβεύεται.

Ν. Πετράκης
Αυτός είναι αντικειμενικός σκοπός του προγράμματος αυτού.

Ν. Φιλιππίδης
Αλήθεια τι άλλο κάνει η Visa στην Ελλάδα;

Ν. Πετράκης
Η Visa προσπαθεί να κάνει και άλλα πράγματα για να αποφέρει καινοτομία ή να βοηθήσει την αγορά, την οικονομία, την κυβέρνηση να κάνουμε καλύτερα πράγματα. Δηλαδή ένας από τους βασικούς πυλώνες που μας αρέσει να αναπτύσσουμε είναι το κομμάτι της αστικής κινητικότητας, ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που κάνουμε φέτος και το ξεκινήσαμε όχι στην Αθήνα, αλλά σε 30 πόλεις σε όλη την Ελλάδα υποστηρίξαμε το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με την κάρτα σου ή το κινητό σου στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε αστικά λεωφορεία σε 30 πόλεις σε όλη την Ελλάδα, ξεκινώντας από τη Λάρισα, φέτος το καλοκαίρι. Πρακτικά, δεν χρειάζεται πλέον να έχεις πάνω σου εισιτήριο ή μετρητά για να αγοράσεις το εισιτήριο σου μέσα στο λεωφορείο, κάνοντας tap απλά την κάρτα σου στο μηχάνημα που έχει μέσα στο λεωφορείο. Φαντάζομαι ότι όλοι έχετε επισκεφθεί το Λονδίνο που κάνετε αυτή τη δουλειά.

Ν. Φιλιππίδης
Εννοείται και ανοίγει κατευθείαν η μπάρα και έχει γίνει η χρέωση και προχωράει η ζωή σου.

Ν. Πετράκης
Η χρέωση δεν γίνεται εκείνη τη στιγμή. Η χρέωση θα γίνει στο τέλος της ημέρας και θα σε χρεώσει το χαμηλότερο δυνατό κόμιστρο.

Ν. Φιλιππίδης
Ακόμα πιο χρήσιμο. Γιατί αυτό δεν το έχουμε στην Αθήνα;

Ν. Πετράκης
Έρχεται.

Ν. Φιλιππίδης
Σύντομα;

Ν. Πετράκης
Πιστεύω ότι θα γίνει πολύ σύντομα.

Ν. Φιλιππίδης
Πάρα πάρα πολύ ωραίο, αλλάζει τα πάντα. Κάνετε κι άλλα όμως σε σχέση με τον τουρισμό.

Ν. Πετράκης
Σε σχέση με τον τουρισμό, όντας από τις μεγάλες δυνάμεις του τουρισμού παγκοσμίως και ο τουρισμός είναι ένα από τα βασικά κομμάτια του ΑΕΠ μας, το ξέρεις πολύ καλά, έχουμε ένα μνημόνιο συνεργασίας με το Υπουργείο Τουρισμού, που έχουμε φτιάξει μια βάση δεδομένων και προσφέρουμε πληροφορίες σε σχέση με τους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα, από ποιες χώρες έρχονται, πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους και πώς αυτοί ξοδεύουν από τις ίδιες χώρες τα χρήματά τους με την κάρτα τους σε άλλες αγορές που επισκέπτονται. Οπότε μπορείς να δεις τους Γάλλους να ξοδεύουν λιγότερο με κάρτα στην Ελλάδα.

Ν. Φιλιππίδης
Έρχονται με μετρητά στην Ελλάδα και κάνουν μαύρες αγορές;

Ν. Πετράκης
Ή νομίζουν ότι δεν μπορούν να πληρώσουν με κάρτα και κάνουν ανάληψη για να πληρώσουν με μετρητά. Οπότε πως εσύ μπορείς να εκπαιδεύσεις το κοινό που έρχεται να το κάνει καλύτερα;

Ν. Φιλιππίδης
Εντυπωσιακό αυτό.

Ν. Πετράκης
Για τον τουρισμό, ένα άλλο που κάναμε φέτος το καλοκαίρι και είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι είναι ότι προσπαθούμε να βοηθήσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΟΔΑΠ που είναι Οργανισμός Διαχείρισης των Αρχαιολογικών Πόρων, το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει με τις ουρές στην είσοδο των βασικών αρχαιολογικών μας χώρων, οπότε εγκαταστήσαμε σε συνεργασία με τον ΟΔΑΠ και την Cardlink 6 αυτόματα μηχανήματα πώλησης εισιτηρίων, με την κάρτα σου έξω από τους βασικούς αρχαιολογικούς χώρους στην Ακρόπολη, στους Δελφούς, στην Επίδαυρο, στην Αρχαία Ολυμπία. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς αυτό μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά είναι ότι στους Δελφούς που ήταν το πρώτο που βάλαμε πέρυσι, τέλος Απριλίου, αρχές Μαΐου στη μισή ώρα που ήμασταν εκεί, το μηχάνημα είναι δίπλα στο ταμείο. Όποιος τουρίστας ανέβαινε στο Δελφούς πήγαινε στο μηχάνημα να βγάλει εισιτήριο και όχι στο ταμείο που ήταν άδειο. Και έχουμε πλάνο να το κάνουμε και σε άλλους χώρους στο διάστημα που ακολουθεί.

Ν. Φιλιππίδης
Και είναι σημαντικό να μπορέσει να γίνει και μέσω μιας ιστοσελίδες όλο αυτό, δηλαδή η αγορά να γίνεται μέσω κάρτας κανονικά, για να μην έχεις καθόλου αυτό το waiting list, γιατί αφού περάσει το θέμα των εισιτηρίων, μετά έχεις μια αναμονή για να μπεις, ενώ θα μπορούσε να ρυθμιστεί η διαθεσιμότητα.

Ν. Πετράκης
Αυτά είναι πράγματα που ξεπερνάνε την πληρωμή που βοηθάμε, αλλά ναι, είναι μια βοήθεια και κοιτάμε να δούμε πώς θα το κάνουμε καλύτερο. Και ένα τελευταίο πράγμα που είμαστε πολύ χαρούμενοι, φέτος είναι Ολυμπιακή χρονιά. Η Visa είναι από τους μεγάλους χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων, ένας θεσμός που έχει η Visa παγκοσμίως είναι το team Visa, οπότε χρηματοδοτούμε και βοηθούμε αθλητές από όλο τον κόσμο στην προσπάθειά τους ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, οπότε είμαστε πολύ περήφανοι που στο team Visa φέτος έχουμε 3 μοναδικούς αθλητές, την Κατερίνα Στεφανίδη στο επί κοντώ, τον Μανώλη Καραλή πάλι στο επί κοντώ και ένα μοναδικό αθλητή και προσωπικότητα στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, τον Νίκο τον Παπαγγελή στην ποδηλασία. Οπότε είμαστε πολύ περήφανοι. Όλοι έχουν πολύ μεγάλες ελπίδες για μετάλλιο και είμαστε πολύ χαρούμενοι που τους υποστηρίζουμε.

Ν. Φιλιππίδης
Γενικά έτσι το μέλλον τι θα έλεγες, τι σε ιντριγκάρει; Πώς βλέπεις δηλαδή το μέλλον αυτού του κλάδου;

Ν. Πετράκης
Ο κλάδος αυτός έχει μια πανσπερμία και είναι ένας πολύ συναρπαστικός κλάδος ο κλάδος των πληρωμών. Βγαίνουν συνέχεια καινούρια πράγματα, καινούριες ιδέες, πρωτοπορία κι ο κόσμος εξελίσσεται συνεχόμενα. Οπότε το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα βαρεθείτε να ακούτε για καινούργια πράγματα. Η δουλειά, η βασική η δικιά μας είναι να σας βοηθάμε να καταλαβαίνετε τι καινούργιο βγαίνει, πώς να το χρησιμοποιείτε σωστά και πώς θα το κάνετε να δουλέψει προς όφελός σας. Οπότε οι πληρωμές είναι ένας μαγευτικός κλάδος. Είμαι πολύ χαρούμενος που είμαι μέσα σε αυτόν και σίγουρα υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που θα δούμε στο μέλλον. Γιατί στο τέλος της ημέρας καλύπτουμε μια διαχρονική ανάγκη. Χιλιάδες χρόνια πριν ξεκίνησαν εναλλάσσοντας αυγά με πατάτες. Πάντα υπάρχει μια συναλλακτική σχέση μεταξύ των ανθρώπων, οπότε με κάποιον τρόπο πρέπει να μπορείς να πληρώνεις και να πληρωθείς και αυτό που εμείς προσπαθούμε να κάνουμε σαν Visa και είναι ένα από τα βασικά μότο μας είναι να είμαστε ο καλύτερος τρόπος για να πληρώσεις και να πληρωθείς.

Ν. Φιλιππίδης
Νίκο Πετράκη, ευχαριστώ θερμά.

Ν. Πετράκης
Ευχαριστώ και εγώ πολύ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις
Ελληνικά Γαλακτοκομεία: «Κλείδωσε» η εξαγορά της Κάμπος Χίου από την οικογένεια Σαράντη
Επιχειρήσεις |

«Κλείδωσε» η εξαγορά της Κάμπος Χίου από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη

Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις του θεσσαλικού ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία με την Κάμπος Χίου – Έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου από τη χιώτικη εταιρεία