Οι πιέσεις στην κερδοφορία λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους και της απορρόφησης μέρους των ανατιμήσεων δεν πτοούν τους big5 του κλάδου των σούπερ μάρκετ, οι οποίοι διατηρούν ενεργά τα επενδυτικά τους πλάνα, μέρος των οποίων έχει «πράσινο» χρώμα. Την ίδια ώρα, η «όρεξη» για νέες εξαγορές επίσης δεν φαίνεται να μετριάζεται, ενώ όλοι επενδύουν και στη σχέση με τους εργαζόμενούς τους υιοθετώντας νέα, βελτιωμένη, πολιτική αποδοχών και παροχών.
Τρόφιμα – Σούπερ μάρκετ: 6+2 πρωταγωνιστές στα deals του 2024
Τα επενδυτικά budget των 5 μεγαλύτερων παικτών, ήτοι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Lidl, My market και Μασούτης για την ερχόμενη τριετία εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ και έχουν «κλειδώσει» επί της αρχής, καθώς, ανεξάρτητα της υφιστάμενης συγκυρίας, οι στρατηγικές ανάπτυξης κινούνται σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Μεταξύ των προτεραιοτήτων συμπεριλαμβάνονται επενδύσεις ως προς την ενεργειακή αυτονομία του κτιριακού δυναμικού των αλυσίδων, με ταυτόχρονη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και η εφαρμογή πολιτικών και πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης.
Να σημειωθεί ότι στο συνολικό ποσό των επικείμενων επενδύσεων δεν προσμετρούνται κεφάλαια που αφορούν την υποστήριξη των τιμών ή λοιπών εμπορικών ενεργειών, ούτε βέβαια ενδεχόμενες κινήσεις εξαγορών που μπορεί να προκύψουν στα επόμενα χρόνια.
Οι επενδύσεις της Σκλαβενίτης
Με ρυθμό ανάπτυξης αρκετά πιο πάνω από το μέσο όρο της αγοράς «κλείνει» και το 2023 ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, αυξάνοντας το προβάδισμά του σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Αυτή τη στιγμή η διοίκηση του ομίλου Σκλαβενίτης, που «φλερτάρει» με τζίρο 5 δισ. ευρώ, «τρέχει» το project Πίτσος, το οποίο αφορά στην αξιοποίηση του παλιού εργοστασίου της βιομηχανίας ηλεκτρικών ειδών στην περιοχή του Ρέντη. Υπενθυμίζεται ότι όπως έχει αναφέρει ο ΟΤ, η οικογένεια Σκλαβενίτη έχει προσυμφωνήσει με τους Γερμανούς της BSH να αγοράσει το ακίνητο των 51 στρεμμάτων.
Παράλληλα, ο όμιλος βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με δύο τοπικές αλυσίδες της Κύπρου, με το deal να είναι βέβαιο ότι θα κλείσει εντός του 2024, ενώ υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επέκταση του δικτύου της αλυσίδας στα Επτάνησα, όπου η παρουσία της Σκλαβενίτης είναι περιορισμένη.
Ας σημειωθεί ότι ο επενδυτικός προϋπολογισμός του leader της αγοράς κινείται κοντά στα 60 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και κατευθύνεται για την ανάπτυξη του δικτύου και για ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.
Αναπτυξιακό budget 60 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από την ΑΒ Βασιλόπουλος
Για την τριετία 2023-2025 η διοίκηση της ΑΒ Βασιλόπουλος έχει προγραμματίσει επενδύσεις 181 εκατ. ευρώ, στις οποίες περιλαμβάνονται και 198 νέα καταστήματα, εκ των οποίων 16 εταιρικά και 182 με το σύστημα της δικαιόχρησης (franchising).
Η ανανέωση του δικτύου αποτελεί προτεραιότητα για αλυσίδα και σε αυτό το πλαίσιο το μεγαλύτερο μέρος του αναπτυξιακού budget, που διαμορφώνεται σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως, κατευθύνεται στις ανακαινίσεις.
Το νέο μοντέλο καταστημάτων δυνητικά προσδοκάται να επεκταθεί και στα μικρότερα σημεία πώλησης καθώς και στα σημεία franchise.
Σημειώνεται ότι το δίκτυο της ΑΒ αριθμεί 311 ιδιόκτητα σημεία και 250 μέσω του συστήματος δικαιόχρησης (franchise).
Στο μεταξύ, το νέο κατάστημα στο Άγιο Όρος θα κάνει ποδαρικό για την αλυσίδα το 2024. Το μισθωμένο κατάστημα, περί τα 400 τ.μ. θα φιλοξενηθεί στο πάλαι ποτέ κελί του Αγίου Νικολάου (το λεγόμενο Σαμαράδικο) στις Καρυές, που ανήκει στην Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, όπου έχει κατασκευαστεί νέο κτίριο πολλαπλών χρήσεων. Στο προϊοντικό μείγμα του καταστήματος θα φιλοξενηθούν πολλά από τα είδη που παράγονται στη μοναστική πολιτεία.
Σε ό,τι αφορά την πορεία των οικονομικών μεγεθών, ο τζίρος της αλυσίδας κινείται πολύ κοντά στα περσινά επίπεδα, ενώ η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2023 είναι ότι δύναται να επιτευχθεί οριακή αύξηση σε σχέση με το 2022.
Πού επενδύει 120 εκατ. ευρώ η Lidl
Επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ κατευθυνόμενες στα logistics και στο δίκτυο πώλησης προγραμματίζει για την τριετία 2024 – 2026 η Lidl Ελλάς.
Συγκεκριμένα, η κορυφαία εκπτωτική αλυσίδα σούπερ μάρκετ πρόκειται να ενισχύσει τις αποθηκευτικές της υποδομές, όπου πέρα από τα υφιστάμενα logistics centers που θα ενδυναμωθούν σχεδιάζεται και η δημιουργία ενός νέου διαμετακομιστικού κέντρου στη Δυτική Αττική και συγκεκριμένα στην ευρύτερη περιοχή Ασπροπύργου – Ελευσίνας.
Επιπλέον το επενδυτικό πλάνο της αλυσίδας περιλαμβάνει και τη δημιουργία νέων καταστημάτων μέσα στην επόμενη τριετία. Αυτή τη στιγμή η Lidl Ελλάς διαθέτει πανελλαδικό δίκτυο 230 καταστημάτων και 5 κέντρα διανομής, με τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων να φθάνει τα 6.772 άτομα.
Σε ότι αφορά τις φετινές οικονομικές επιδόσεις της Lidl ο κος Martin Brandeburger, Πρόεδρος Διοίκησης της εταιρείας είχε αναφέρει πως «το 2023 ξεκίνησε για εμάς με ενθαρρυντικούς ρυθμούς και συνεχίστηκε με αξιοσημείωτη δυναμική στη συνολική επιχειρηματική μας προσπάθεια».
Ο ίδιος είχε εκφράσει αισιοδοξία για θετική πορεία για το σύνολο της υφιστάμενης χρήσης που λήγει τον Φεβρουάριο 2024. Υπενθυμίζεται ότι η αλυσίδα δεν δημοσιεύει ισολογισμό.
Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ έως το 2026 θα πραγματοποιήσει ο όμιλος Metro
Επενδύσεις 280 εκατ. ευρώ έως 2026 θα πραγματοποιήσει ο όμιλος Metro, οι οποίες σύμφωνα τη διοίκηση υπό τον κο Αριστοτέλη Παντελιάδη, θα κατευθυνθούν στην ενίσχυση του δικτύου με νέα καταστήματα, σε ΑΠΕ, ψηφιακό μετασχηματισμό και στην αγορά ακινήτου στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως κέντρο logistics.
Ο όμιλος, που διατηρεί τα καταστήματα χονδρικής Metro Cash & Carry καθώς και τα σούπερ μάρκετ My market, έχοντας ως στόχο την ενεργειακή ουδετερότητα των εγκαταστάσεων του και τη μείωση του ανθρακικού του αποτυπώματος, υλοποιεί το μεγαλύτερο στον κλάδο πρόγραμμα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών ύψους 18 εκατ. ευρώ από ιδίους πόρους και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Έως το τέλος θα έχει εγκαταστήσει 97 σταθμούς 25 MW που θα εξασφαλίζουν το 30% των ενεργειακών του απαιτήσεων.
Σε μια χρονιά, όπως η περσινή, που λιανεμπόριο και βιομηχανία «είδαν» τα περιθώρια κέρδους τους να πιέζονται, ο όμιλος Metro εμφάνισε αυξημένα κέρδη προ φόρων στα 28,3 εκατ. ευρώ, από 22,4 εκατ. ευρώ το 2021 (+26,8%), ενώ τα EBITDA ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα 60 εκατ. ευρώ (60,5 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ το 2021), σημειώνοντας αύξηση 13,3%.
Σε επίπεδο τζίρου ο όμιλος έσπασε το φράγμα του 1,5 δισ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο κατά 9,5% συγκριτικά με το 2021. Για εφέτος τα έσοδα προβλέπεται ότι θα φτάσουν τα 1,58 δισ. ευρώ.
46 εκατ. ευρώ θα «ρίξει» στην Αττική η Μασούτης
Με τη δημιουργία μεγάλων καταστημάτων, όπως αυτό της Γλυφάδας, συνολικής επιφάνειας 2.000 τ.μ., θέλει να ενισχύσει την παρουσία της στην Αττική η Διαμαντής Μασούτης.
Το πλάνο της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ προβλέπει την ανάπτυξη ακόμη 3 Grand Μασούτης, με το επόμενο να αναμένεται να εγκαινιαστεί στα τέλη του 2024 στις Τρεις Γέφυρες.
Πρόκειται για επένδυση που μπορεί να αγγίξει τα 40 εκατ. ευρώ, καθώς εκτός από την κατασκευή του καταστήματος, που θα προηγηθεί, περιλαμβάνει και την ανάπτυξη δύο 9όροφων πολυκατοικιών με 110 συνολικά διαμερίσματα, τα οποία θα διατεθούν προς πώληση.
«Είναι το μεγαλύτερο έργο στο Δήμο Αθηναίων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μασούτης στα εγκαίνια του Grand Μασούτης στη Γλυφάδα, ενώ επισήμανε πως τα άλλα δύο Grand καταστήματα, επίσης πέριξ των 2.000 τ.μ. σε μέγεθος, θα βρίσκονται στα Βόρεια Προάστια και σε περιοχή κοντά στο κέντρο.
Παράλληλα, η Διαμαντής Μασούτης, έχοντας στόχο την υγιή οργανική ανάπτυξη, την αύξηση των μεριδίων της και τη δυναμικότερη παρουσία της στην κεντρική και νησιωτική Ελλάδα, δρομολογεί την ενίσχυση της παρουσίας της στην Πελοπόννησο, καθώς και εκτεταμένο πρόγραμμα ανακαινίσεων των καταστημάτων που διαθέτει σε τουριστικές περιοχές.
Ο στόχος είναι να αναπτυχθούν 15 καταστήματα στην Πελοπόννησο, τα οποία η αλυσίδα πρόκειται να υλοποιήσει σε τρεις «δόσεις» χωρίς να αποκλείονται οι εξαγορές.
Το 2024, εκτός από το Grand Μασούτης στις Τρεις Γέφυρες, προγραμματίζεται να εγκαινιαστούν 10-12 ακόμη καταστήματα σε όλη την Ελλάδα σε περιοχές όπου ήδη δραστηριοποιείται η αλυσίδα, στο πλαίσιο του ετήσιου επενδυτικού πλάνου της εταιρείας, που κυμαίνεται μεταξύ 20 και 22 εκατ. ευρώ.
Σε επίπεδο μεγεθών, η Διαμαντής Μασούτης το 2023 αναμένεται να εμφανίσει ρυθμό ανάπτυξης εσόδων 16% ενώ σε like to like βάση η άνοδος είναι της τάξεως του 10%. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για συνολικό τζίρο της τάξεως του 1,1 δισ. ευρώ από 940 εκατ. ευρώ το 2022.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει η διοίκηση, το 2023 θα ολοκληρωθεί κερδοφόρα για την εταιρεία με το σχετικό περιθώριο να διατηρείται γύρω στο 1%, υψηλότερα του 2022 αλλά υπό την πίεση των περιορισμών που ασκούν τα αυξημένα κόστη (ενέργειας, πρώτων υλών κ.ά.).
Latest News
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Ημέρα Ελλάδος - Αμερικής στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης - «Ελληνική» η λήξη των συναλλαγών
Η «ΗΜΕΡΑ ΕΛΛΑΔΟΣ – ΑΜΕΡΙΚΗΣ: GREEK AMERICAN ISSUER DAY» πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιο του 26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum Series titled "Greece - Speeding Ahead Post Investment Upgrade"
Διαμεσολάβηση για την χορήγηση στεγαστικών δανείων με ένα κλικ
Συνεργάζεται με τις μεγαλύτερες ελληνικές τράπεζες - Η FinTHESIS ανακοινώνει την έναρξη της λειτουργίας της στην Ελλάδα, με άδεια της ΤτΕ
Πού ανοίγει η ελβετική IWG τρία νέα κτίρια γραφείων με την ώρα
Η ελβετική IWG επεκτείνει την παρουσία της στην Αθήνα με τρία νέα κέντρα ευέλικτων χώρων εργασίας
Η λαχαναγορά του Ρέντη φεύγει, τα data centers έρχονται – Τα σχέδια του Υπερταμείου
Συγχωνεύονται οι κεντρικές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης - Εισαγωγή του εθνικού φορέα στο ΧΑ – Τι εξετάζει το Υπερταμείο για την αξιοποίηση της λαχαναγοράς του Ρέντη – Ποιοι ενδιαφέρονται για τις Ελληνικές Αλυκές
Έρχονται νέες μειώσεις στα επιτόκια των δανείων στην Ελλάδα - Ο ρόλος της ΕΚΤ
Τα βλέμματα στην αυριανή συνεδρίαση της ΕΚΤ για τα επιτόκια - Πώς διαμορφώνονται οι δόσεις στα δάνεια
Το παράδοξο φαινόμενο με το γάλα – Τι συμβαίνει με τις τιμές και την κατανάλωση
Πώς εξελίσσεται η κατανάλωση γάλακτος στην εγχώρια αγορά – Τι δείχνουν τα στοιχεία της Circana
EasyJet: Αυξάνει τα δρομολόγια της στην Αθήνα - Ο νέος στόχος για επιβάτες το 2025
Η EasyJet επανατοποθετείται στην ελληνική τουριστική αγορά ανεβάζοντας το καλοκαίρι σε 15 τον αριθμό των δρομολογίων από Αθήνα - Σενάριο και για βάση στο «Ελ. Βενιζέλος»
Χρονιά ανάκαμψης το 2024 για τη Goldair
Μέσα στο 2024 η Goldair πρόσθεσε δυο ακόμα εμπορικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες για εξαγωγή εμπορευμάτων στις αγορές της Κίνας και του Ισραήλ
ΔΕΗ: Στις 13 Δεκεμβρίου η ακύρωση του προγράμματος buy back μετοχών
Με την απόφαση της ΓΣ της ΔΕΗ, μειώνεται ο συνολικός αριθμός των μετοχών από 382.000.000 σε 369.270.000 κοινές ονομαστικές μετοχές, λόγω ακύρωσης 12.730.000 ιδίων μετοχών