Σε βασική επιλογή για τους έλληνες καταναλωτές και σε μεγάλο ανταγωνιστή των επώνυμων προϊόντων έχουν μετατραπεί τα είδη ιδιωτικής ετικέτας. Από το «Καλάθι του Νοικοκυριού» ή τα ράφια των σουπερμάρκετ, η διαφορά της τιμής οδηγεί τους καταναλωτές να τα επιλέξουν, αφού η ακρίβεια παραμένει και το κυνήγι για περιορισμό της δαπάνης στις αγορές αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Τη σημαντική ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) και την επίπτωσή τους στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς δείχνουν και τα στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού από τους ελέγχους που πραγματοποιεί το προηγούμενο διάστημα σε μια σειρά αγαθά, μελετώντας την επίδραση του καλαθιού του νοικοκυριού. Μάλιστα στα τρόφιμα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,7% από 26,3% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 20,9%, ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,7%.
Και αν παλαιότερα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν η τελευταία επιλογή τουλάχιστον για τους Ελληνες, την τελευταία 20ετία, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αλλά και της έκρηξης της ακρίβειας, πλέον το 1/3 των αγαθών που μπαίνει στο καλάθι – όχι μόνο των οικονομικά ασθενεστέρων – είναι ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η εξέλιξη των μεριδίων είναι εντυπωσιακή καθώς από 19,5% το 2007, το 2013 έφτασαν στο 27,4% και σήμερα στο 32,9% σε όγκο. Η θέση των προϊόντων αυτών στο καλάθι άλλων Ευρωπαίων είναι εντυπωσιακή, αφού σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν ακόμα και το 50%.
Νέες κατηγορίες
Στοιχεία της PLMA δείχνουν ότι στην Ελβετία το ποσοστό, σε αξία, είναι στο 51,8%, στη Γερμανία 40,9%, στην Ισπανία 44%, στην Ολλανδία 44,9%, στην Πορτογαλία 42,9% και στη Μ. Βρετανία 43,6% ενώ στην Ελλάδα στο 23,9%.
Ερευνα της Focus Bari έδειξε ότι σε ποσοστό 96% οι Ελληνες δήλωσαν πως έχουν αγοράσει έστω και μία φορά κάποιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας ενώ το 93% τα επιλέγει τακτικά για το καλάθι του. H έρευνα αυτή επιβεβαιώνει όσα προκύπτουν και από τα στοιχεία των πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου, με τους καταναλωτές εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων να αναζητούν είδη που κοστίζουν φθηνότερα. Την ανάγκη αυτή έχουν αντιληφθεί και οι λιανέμποροι, οι οποίοι διευρύνουν συνεχώς με νέες κατηγορίες την γκάμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων που πωλούν, καθώς την τελευταία δεκαετία διαπιστώνουν ότι μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών πιστεύει πως «αξίζουν τα λεφτά τους», από 64% το 2010 σε 83% το 2023.
Ανάμεσα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που μπορούν να βρουν οι Ελληνες στα σουπερμάρκετ είναι τρόφιμα, όπως ο καφές, οι φρυγανιές, κονσέρβες, ζυμαρικά, όσπρια, σάλτσες έλαια, γαλακτοκομικά, τα αναψυκτικά και μπίρες, ενώ σε μη τρόφιμα απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων, ή μαλακτικά προϊόντα προσωπικής φροντίδας, π.χ. σαμπουάν, κρέμες χεριών και σώματος ή προϊόντα styling, χαρτικά και ζωοτροφές. Οι μεγάλες αλυσίδες ποντάρουν σε αυτή την κατηγορία προϊόντων και επενδύουν αυξάνοντας τις κατηγορίες που διαθέτουν, καθώς η αποκλιμάκωση των τιμών αργεί και η ανάγκη των καταναλωτών παραμένει. Μάλιστα η ακρίβεια ενίσχυσε τον τζίρο στα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία εμφάνισαν το 10μηνο του 2023 ανάπτυξη 11,9%.
Latest News
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Πώς θα κινηθεί η αγορά τα Χριστούγεννα - Τι σχεδιάζουν Jumbo, Κωτσόβολος, Πλαίσιο
Τα Χριστούγεννα αναμένονται οι παραδοσιακές αγορές - το βάρος και τα ερωτηματικά για τις «δεύτερες ανάγκες» μετατίθενται για την εκπτωτική σεζόν του Ιανουαρίου
Τα «παράδοξα» του εμπορικού συνδικαλισμού – Τα 30 χρόνια ΕΣΕΕ και το ντεμπούτο της Αθήνας
Τα πρόσωπα που σημάδεψαν τον θεσμό – Η γένεση της ΕΣΕΕ και η πρώτη φορά πρόεδρος από την πρωτεύουσα
Τι φέρνει ο «γάμος» Entersoft με SoftOne – Στα σχέδια νέες εξαγορές
Όπως είπε ο κ. Κοτζαμανίδης μέχρι πρότινος Entersoft και Softone ήταν ανταγωνιστές μεν αλλά με αμοιβαίο μεταξύ τους σεβασμό, ενώ χαρακτήρισε τις δύο εταιρείες «διαμάντια του κλάδου»
«Κλείδωσε» η εξαγορά της Κάμπος Χίου από την Ελληνικά Γαλακτοκομεία της οικογένειας Σαράντη
Στην τελική ευθεία οι συζητήσεις του θεσσαλικού ομίλου Ελληνικά Γαλακτοκομεία με την Κάμπος Χίου – Έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου από τη χιώτικη εταιρεία
Στη Newsphone το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά μετά από πλειστηριασμό
Ο σημερινός πλειστηριασμός για το κτίριο της Ράδιο Κορασίδης στον Πειραιά, είχε μειωμένη τιμή πρώτης προσφοράς στα 3.417.000 ευρώ
Πράσινο φως από την Κομισιόν για παράταση του «Ηρακλή» - Στα 3 δισ. ο προϋπολογισμός
Η Κομισιόν ενέκρινε νέα παράταση του προγράμματος έως το τέλος του Ιουνίου
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024