Τη φήμη των διάσημων πειρατών Χένρι Μόργκαν του 17ου αιώνα και Εντουαρντ Τιτς ή Μαυρογένη του 18ου αιώνα ζηλεύουν οι σύγχρονοι πειρατές που δραστηριοποιούνται σε περιοχές όπως ο Κόλπος της Γουινέας ή πριν από λίγα χρόνια ο Κόλπος του Αντεν και τα νερά της Σομαλίας.
Η πειρατεία ήταν πάντοτε απειλή για τη διεθνή ναυτιλία, όμως μετά το 2000 και ειδικότερα από το 2005 μέχρι και το 2015 κατεγράφη πολύ μεγάλη έξαρση κυρίως στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, ενώ στη συνέχεια η «δράση» μεταφέρθηκε στη Δυτική Αφρική και τα τελευταία χρόνια έχει κάπως ατονήσει – δεν έχουν όμως εξαλειφθεί οι κίνδυνοι.
Ερυθρά Θάλασσα: Πολεμώντας τους Χούτι θα είναι σκληρότερο από ότι τους Σομαλούς επιδρομείς
Μιλώντας για πειρατεία στη θάλασσα αναφερόμαστε σε δράσεις ομάδων κυρίως ενόπλων που επιδιώκουν να καταλάβουν το πλοίο και να ζητήσουν λύτρα για την απελευθέρωσή του ή να αφαιρέσουν φορτίο – διαφοροποιείται από τις πολεμικές ενέργειες. Το άρθρο 215 του Κώδικα Δημόσιου Ναυτικού Δικαίου αναφέρει: «Πειρατείαν τελεί πας επιβαίνων πλοίου όστις διά σωματικής βίας ή απειλής τοιαύτης κατά προσώπων ενεργεί πράξεις διαρπαγής επί ετέρου πλοίου εν ανοικτή θαλάσση με σκοπόν ιδιοποιήσεως των ούτω διαρπαζομένων πραγμάτων. Πειρατικόν θεωρείται παν πλοίον όπερ προορίζεται υπό των κυβερνώντων αυτό προς ενέργειαν των εν τη προηγουμένη παραγράφω αναφερομένων πράξεων ή εχρησιμοποιήθη κυβερνώμενον υπό των πειρατών».
Οσον αφορά τους πολεμικούς κινδύνους, ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου σημειώνει ότι «οι πολεμικοί κίνδυνοι περιλαμβάνουν τις απώλειες και ζημιές από κάθε πολεμική πράξη ή συμβάν και κάθε γεγονός που επήλθε μετά τη λήξη του πολέμου, αλλά εξαιτίας αυτού. Προς τους πολεμικούς κινδύνους εξομοιώνονται οι κίνδυνοι εξ εμφυλίου πολέμου και στάσεων».
Οι πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα αντιμετωπίζονται περισσότερο ως πολεμικές ενέργειες από το Δίκαιο, παρά ως πειρατείες, ενώ οι κατασχέσεις πλοίων από τις ιρανικές Αρχές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν με τη στενή έννοια του όρου ως πειρατεία, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Η έξαρση του φαινομένου στη Σομαλία
Οι ακραίες οικονομικές συνθήκες στη Σομαλία τη δεκαετία 2000-2010 θεωρήθηκαν η βασική αιτία έξαρσης της πειρατείας στην περιοχή, που απειλούσε μέχρι και πολεμικά πλοία. Το αποκορύφωμα της πειρατικής δράσης σημειώθηκε το 2011 όταν κατεγράφησαν 435 πειρατικές επιθέσεις στον κόσμο, εκ των οποίων 275 στη Σομαλία. Στη συνέχεια η δραστηριότητα μειώθηκε και σε αυτό βοήθησαν η αλλαγή της κατάστασης στη Σομαλία, η επάνδρωση των εμπορικών πλοίων με οπλισμένους φρουρούς και η δράση της διεθνούς κοινότητας με την παρουσία πολεμικών πλοίων στην περιοχή.
Για το 2023 η ετήσια έκθεση για την πειρατεία και την ένοπλη ληστεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (ICC International Maritime Bureau – IMB), που δημοσιεύθηκε πρόσφατα, κατέγραψε 120 περιστατικά ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας κατά πλοίων έναντι 115 το 2022.
Η ετήσια έκθεση του 2023 αποκαλύπτει ότι σε 105 πλοία επιβιβάστηκαν πειρατές, σε εννέα έγινε απόπειρα επίθεσης, τέσσερα πλοία κατελήφθησαν από πειρατές και δύο δέχθηκαν πυρά.
Ενώ ο αριθμός των περιστατικών που αναφέρθηκαν το 2023 αυξήθηκε ελαφρώς σε σύγκριση με το 2022, το IMB προτρέπει σε προσοχή για την ασφάλεια του πληρώματος, καθώς ο αριθμός των πληρωμάτων που κρατήθηκαν όμηροι και απήχθησαν αυξήθηκε από 41 σε 73 και από 2 σε 14 το 2022 και το 2023 αντίστοιχα. Επιπλέον δέκα πληρώματα απειλήθηκαν, τέσσερα τραυματίστηκαν και ένα δέχθηκε επίθεση το 2023.
Στις 14 Δεκεμβρίου 2023 η έκθεση κατέγραψε την πρώτη επιτυχή πειρατεία πλοίου στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας από το 2017, για την οποία το ICC (IMB) εκφράζει την ανησυχία του.
Τα πιο επικίνδυνα νερά
Αλλα επικίνδυνα «περάσματα» για τη διεθνή ναυτιλία είναι ο Κόλπος του Αντεν, η Δυτική Αφρική, τα Στενά της Σιγκαπούρης. Στη Δυτική Αφρική και ειδικότερα στον Κόλπο της Γουινέας, παρά τη συνεχιζόμενη συγκράτηση του αριθμού των αναφερόμενων περιστατικών, με 22 το 2023 σε σύγκριση με 19 το 2022, 35 το 2021 και 81 το 2020, στα ύδατα αυτά σημειώθηκαν τρεις από τις τέσσερις αναφερόμενες παγκοσμίως πειρατείες, 14 απαγωγές πληρωμάτων, το 75% των αναφερόμενων ομηρειών πληρωμάτων και δύο τραυματισμοί πληρωμάτων το 2023, συνεχίζοντας να αποτελούν επικίνδυνα ύδατα για τους ναυτικούς.
Στα Στενά της Σιγκαπούρης, αν και τα περιστατικά θεωρούνται χαμηλού επιπέδου ευκαιριακά εγκλήματα, το 95% των αναφερόμενων περιστατικών ήταν επιτυχές, με 37 αναφερόμενα περιστατικά συνολικά το 2023 σε σύγκριση με 38 το 2022.
Τέλος, περιστατικά πειρατείας αναφέρθηκαν και στη Νότια Αμερική (Περού, Βραζιλία, Κολομβία).
Latest News
Μητσοτάκης: Mόνη διαφορά με την Τουρκία ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι στις κατ’ ιδίαν ενημερώσεις του ΥΠΕΞ στα πολιτικά κόμματα, σπανίως εκφράζονται αντιρρήσεις ως προς τον πυρήνα της εξωτερικής πολιτικής
Η Ελλάδα θα αγοράσει 36 συστήματα πυροβολικού απο το Ισραήλ, σύμφωνα με το Reuters
Το Reuters κάνει αναφορά στο «σχέδιο αγορών πολλών δισεκατομμυρίων, δεκαετούς διάρκειας» της Ελλάδας
Τσίπρας: «Τεράστια πολιτική ανισορροπία, δεν υπάρχει αντιπολίτευση»
Ο Αλέξης Τσίπρας έκρουσε κώδωνα κινδύνου για την έλλειψη αντιπολίτευσης, θέτοντας τις προοδευτικές δυνάμεις προ των ευθυνών τους, και τοποθετήθηκε για τα εθνικά θέματα
«Πρέπει να συζητάμε με την Τουρκία, αλλά χωρίς αυταπάτες» , λέει ο Νίκος Ανδρουλάκης.
Ο Νικος Ανδρουλάκης άσκησε κριτική στη Νέα Δημοκρατία λέγοντας ότι «καλλιέργησε υψηλές προσδοκίες», ενώ το περιβάλλον για ελληνοτουρκικό διάλογο δεν ήταν ευνοϊκό
Ο Μακρόν (ξανα) μίλησε - Ο Φρανσουά Μπαϊρού είναι ο νέος πρωθυπουργός
Ο Φρανσουά Μπαϊρού έγινε δεκτός από τον αρχηγό του γαλλικού κράτους, Εμανουέλ Μακρόν, στο Μέγαρο των Ηλυσίων στις 8.30 το πρωί της Παρασκευής
Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί καπνιστή ρεγγοσαλάτα
Ο Ε.Φ.Ε.Τ. απαίτησε από την επιχείρηση την άμεση ανάκληση/απόσυρση συγκεκριμένης παρτίδας
Ποιοι στη Γερμανία δε θέλουν να φύγουν οι Σύριοι μετανάστες - Σε ποιους κλάδους είναι απαραίτητοι
Μετά την πτώση του Ασαντ Γερμανοί πολιτικοί υποδήλωσαν ότι ήρθε η ώρα ώστε εκατομμύρια Σύριοι μετανάστες να επιστρέψουν στην πατρίδα τους
Οι Σύροι πρόσφυγες σε προεκλογική «μέγγενη» - «1.000 ευρώ στο χέρι και δωρεάν πτήση για Συρία»
Παρά την επισφαλή κατάσταση στη μετά Άσαντ Συρία, Δεξιά και Ακροδεξιά στη Γερμανία υπερθεματίζουν προεκλογικά για την άμεση επιστροφή Σύρων προσφύγων, με φόντο την ευρωπαϊκή υποκρισία
Στάση εργασίας σε μετρό και Ηλεκτρικό – Τι ώρα σταματάνε οι συρμοί
Στάση εργασίας έχουν κηρύξει οι εργαζόμενοι του Μετρό και του Ηλεκτρικού για σήμερα, Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου
Ο Μακρόν ανακοινώνει με καθυστέρηση το όνομα του νέου πρωθυπουργού
Χαμηλές είναι οι προσδοκίες για έναν πολιτικά βιώσιμο πρωθυπουργό στη Γαλλία