«Δεν θα μείνουμε στις συζητήσεις σαν φιλολογικός όμιλος. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένες αποφάσεις» είναι το μήνυμα του υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη καθώς οι συζητήσεις για την αναμόρφωση της ναυτικής εκπαίδευσης εισέρχονται στην τελική ευθεία κατάρτισης του σχεδίου νόμου. Προηγήθηκε μια διαβούλευση με φορείς της ναυτιλίας και ναυτεργασίας, ένα «brainstorming» όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Χρ. Στυλιανίδης, πάνω σε μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδη, η οποία ολοκληρώνεται την προσεχή Δευτέρα και ξεκινά η δεύτερη φάση κατάρτισης του σχετικού νομοσχεδίου.
Η μεταρρύθμιση
Η μεταρρύθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης επείγει, καθώς η αναβάθμισή της συνδέεται σύμφωνα με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού «με την περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας», η οποία «προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό».
Η διεθνής ναυτιλία και η Ελλάδα αντιμετωπίζουν έλλειμμα ναυτικών εξειδικευμένων σε νέες τεχνολογίες και νέα καύσιμα. Οπως ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Ναυτιλίας, έως το 2030 παγκοσμίως σε ένα σύνολο 2 εκατ. ναυτικών οι 800.000 θα πρέπει να εκπαιδευθούν σε πλοία νεότερης τεχνολογίας, και ιδιαίτερα στα LNG.
«Χρειαζόμαστε νέους στο ναυτικό επάγγελμα για να κρατήσουμε την ελληνική σημαία αλλά και να έχουμε ένα αξιόπιστο προσωπικό στα πλοία μας», πρόσθεσε ο Χρ. Στυλιανίδης και χαρακτήρισε το 2024 «έτος ναυτικής εκπαίδευσης».
Μιλώντας στη Βουλή για τον προϋπολογισμό ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι «έχουμε ήδη ξεκινήσει μια δημόσια διαβούλευση, υπάρχουν κάποιες σεβαστές αντιδράσεις, έτσι γίνεται πάντα στις δημόσιες διαβουλεύσεις. Θα καταλήξουμε όμως. Δεν θα μείνουμε μόνο ως φιλολογικός όμιλος σε κουβέντες. Θα καταλήξουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα που θα τα φέρουμε μπροστά στο εθνικό κοινοβούλιο για τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης».
Μελέτη
Οι συζητήσεις με ναυτιλιακούς και ναυτεργατικούς φορείς είχαν ως βάση μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου. Μια μελέτη που προτείνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα, που θα δώσει τη δυνατότητα στην πολιτεία να εξασφαλίσει για μεν την ελληνική ναυτιλία (ποντοπόρο, ακτοπλοΐα, ρυμουλκά, κ.λπ.) ικανά στελέχη ώστε να διατηρήσει και να εμπεδώσει τον διεθνή πρωταγωνιστικό της ρόλο και για δε τους αποφοίτους γνώσεις και δεξιότητες που θα τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε διεθνές επίπεδο.
Σε ορισμένα σημεία της η μελέτη συνάντησε την αντίδραση ναυτεργατικών οργανώσεων με βασικά επιχειρήματα την υποβάθμιση των πτυχίων των ΑΕΝ, καθώς όπως υποστηρίζεται η μελέτη υποβαθμίζει τα διπλώματα για Β’ και Γ’ πλοιάρχους, μηχανικούς, στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, όπου με βάση τον Ν. 4763/2020 είναι ισότιμα με ΙΕΚ και μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη μελέτη του Ιδρύματος Ευγενίδου, οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί Α’ εξομοιώνονται με τους αποφοίτους των ΑΕΙ, διαδικασία εφικτή, αφού, όπως αναφέρει το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, μέσω του πλαισίου «ενισχύεται η διασύνδεση όλων των μορφών μάθησης, και τα προσόντα που αποκτώνται μέσα από κάθε λογής μαθησιακή διαδρομή (τυπική, μη τυπική, άτυπη) αξιολογούνται, επικυρώνονται, αναγνωρίζονται, πιστοποιούνται, κατατάσσονται στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοιχίζονται στα επίπεδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων».
Τα πτυχία πλοιάρχων και μηχανικών
Σύμφωνα με τη μελέτη μετά από ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης στην Ελλάδα, όπου το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων για τους πλοιάρχους και μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού δεν έχει ακόμη καθοριστεί, διατυπώνονται οι εξής προτάσεις σε σχέση με το επίπεδο επαγγελματικών προσόντων των διαφόρων τάξεων διπλωμάτων πλοιάρχων και μηχανικών, καθώς και τη διαδικασία πιστοποίησής τους:
1. Οι κάτοχοι διπλώματος πλοιάρχου Β’ και Γ’ και μηχανικού Β’ και Γ’ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων (ΕΠΠ).
2. Οι κάτοχοι διπλώματος πλοιάρχου Α’ και μηχανικού Α’ διαθέτουν όλες τις γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για να καταταγούν στο επίπεδο 6 του Εθνικού Πλαισίου επαγγελματικών Προσόντων, ισότιμα δηλαδή με αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης.
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα