Ναυτιλία: Μεγάλωσαν οι αποστάσεις το 2023 κατά 5%

Η μέση απόσταση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αυξήθηκε από 4.943 σε 5.036 μίλια, η τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση αυτόν τον αιώνα, σύμφωνα με την Clarksons

Ναυτιλία: Μεγάλωσαν οι αποστάσεις το 2023 κατά 5%

Εγγραφείτε στο OT Newsletter για την καθημερινή σας ενημέρωση με ειδήσεις από την οικονομία, τις επιχειρήσεις, τις αγορές και τα διεθνή.

* indicates required

Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συγκρούσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, «μάκρυναν» τις αποστάσεις που καλούνται να διανύσουν τα φορτία κάθε είδους για να φτάσουν στον προορισμό τους διά θαλάσσης στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας.Τα συνολικά τονοχιλιόμετρα (φορτίο σε τόνους ανά μίλι) το 2023 έφτασαν τα 62,3 τρισεκατομμύρια, μια ετήσια αύξηση 3.000 δισεκατομμυρίων ή 5%, λίγο πίσω από το 5,2% του 2017, αλλά κατά τα άλλα ο ταχύτερος ρυθμός από το 2011, σύμφωνα με την Clarksons.

Σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο τα στατιστικά στοιχεία για το εμπόριο σε τονομίλια, τα οποία λαμβάνουν υπόψη τόσο τον όγκο του φορτίου που διακινείται όσο και την απόσταση που το αφορά, παρέχουν γενικά έναν καλύτερο δείκτη της ζήτησης πλοίων από ό,τι το εμπόριο μόνο σε τόνους.
Πετρέλαιο

Το πετρέλαιο

Στο αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, οι αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους και η άνοδος των τονομιλίων προκύπτουν κυρίως ως επίπτωση της σύγκρουσης Ρωσίας – Ουκρανίας. Το ρωσικό πετρέλαιο, μετά την επιβολή κυρώσεων εκ μέρους της ΕΕ και της G7, άρχισε να κατευθύνεται ανατολικά – προς την Ινδία και την Κίνα, για παράδειγμα – σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Επίσης και οι ευρωπαϊκές εισαγωγές μειώθηκαν σημαντικά από την κοντινή Ρωσία και προέρχονται πλέον από άλλους προμηθευτές, π.χ. τις ΗΠΑ που βρίσκονται πολύ μακρύτερα.

Σύμφωνα με έναν άλλο βρετανικό οίκο αναλύσεων, τον Gibson, οι ΗΠΑ πέρυσι είχαν αύξηση παραγωγής αργού κατά περίπου 650 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα με τη μερίδα του λέοντος της αυξημένης παραγωγής να κατευθύνεται στην Ευρώπη. Επίσης και το εμπόριο αργού από τις ΗΠΑ προς την Ασία σημείωσε αυξητική αύξηση, σχεδόν κατά 200 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα.

Εμπόριο

Το εμπόριο προϊόντων αυξήθηκε κατά 3,3% σε τόνους, αλλά κατά 10,3% σε τονομίλια, και το εμπόριο αργού κατά 3,0% και 6,9% αντίστοιχα.

Το εμπόριο υγραερίου είδε επίσης μια σημαντική ανάπτυξη, με το εμπόριο σε τόνους αυξημένο κατά 6,4% να συνοδεύεται από την πολύ μεγάλη αύξηση σε τονομίλια κατά 12,6%, με τις εξαγωγές μακρινών αποστάσεων των ΗΠΑ προς την Ασία να επεκτείνονται ραγδαία κατά 18%, πρόσθεσε ο Clarksons.

Σύμφωνα με την Clarksons, πάνω από το ένα τρίτο των πρόσθετων 3.000 δισ. τονοχιλιομέτρων το 2023 προέρχεται από το αργό πετρέλαιο και το σιδηρομετάλλευμα.

Στο αργό πετρέλαιο προστέθηκαν 691 δισ. τονομίλια πέρυσι, ενώ το σιδηρομετάλλευμα, που ενισχύθηκε από τη σταθερή αύξηση των εξαγωγών της Βραζιλίας, αυξήθηκε κατά 418 δισ.

Ο άνθρακας

Ο άνθρακας αυξήθηκε κατά 385 δισ., υποβοηθούμενος από τη μετατόπιση των ρωσικών εμπορικών ροών, καθώς η μείωση εισαγωγών άνθρακα από την Ευρώπη οδήγησε το Κρεμλίνο σε νέες αγορές στα ανατολικά.

Η Ρωσία είναι ένας από τους τρεις μεγαλύτερους εξαγωγείς άνθρακα στον κόσμο, ελέγχοντας περίπου το 17% των παγκόσμιων αποστολών. Καθώς η Ρωσία ανακατεύθυνε τον άνθρακά της στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας, από την άλλη πλευρά εξαγωγείς όπως η Αυστραλία αντικατέστησαν τους όγκους στην Ευρώπη.
Χύδην ξηρού φορτίου

Στα μικρότερα μεταφορικής ικανότητας πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προστέθηκαν 507 δισ. τονομίλια, υποβοηθούμενα από τα κέρδη στο εμπόριο βωξίτη μεγάλων αποστάσεων από τη Γουινέα στην Κίνα. Οι τάσεις αυτές θα συνεχιστούν και το πρώτο εξάμηνο του 2024 εκτιμά η Bimco.

Η απόσταση

Οι βρετανοί αναλυτές του Clarksons δηλώνουν ότι η μέση απόσταση του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου αυξήθηκε από 4.943 σε 5.036 μίλια, η τρίτη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση αυτόν τον αιώνα και πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από τον μέσο όρο.

Αν και οι μεγάλες αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα δεν επαναλαμβάνονται συχνά, η αυξανόμενη πολυπλοκότητα του θαλάσσιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένης της γεωπολιτικής, είναι μια ολοένα και πιο σημαντική τάση για τη ναυτιλία, σημείωσαν οι αναλυτές.

Η διαταραχή στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας επηρεάζει ιδιαίτερα τις εμπορικές αποστάσεις, καθώς τα πλοία ανακατευθύνονται: εκτιμούμε ότι ο αντίκτυπος επί του παρόντος είναι 2,4% στα συνολικά τονοχιλιόμετρα.

Οι εμπορικές αποστάσεις και τα τονομίλια είναι και πάλι σημαντικός παράγοντας το 2024, και ένα ακόμη παράδειγμα πως η ναυτιλία διαχειρίζεται τις διαταραχές, πρόσθεσε ο Clarksons.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ 

Περισσότερα από Ποντοπόρος

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433