Αν χρειαζόταν μια απόδειξη ότι η Ελλάδα έχει επιστρέψει δυναμικά στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη, τότε η μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή (IPO) της χώρας εδώ και δύο και πλέον δεκαετίες την έδωσε.
Αυτό αναφέρει το Bloomberg σε σημερινή του ανάλυση, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι το ενδιαφέρον των επενδυτών για την πώληση του 30% της κύριας τουριστικής πύλης της Ελλάδας, του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ήταν τόσο μεγάλο που η ζήτηση ξεπέρασε το μέγεθος της διάθεσης λίγες ώρες μετά το άνοιγμα των βιβλίων. Το κράτος άντλησε 784,7 εκατ. ευρώ μέσω της πώλησης της συμμετοχής του στο Ελευθέριος Βενιζέλος, με την τιμή της δημόσιας εγγραφής να διαμορφώνεται στα 8,2 ευρώ ανά μετοχή, το υψηλότερο σημείο του εύρους τιμών.
«Πρόκειται για μια συναλλαγή ορόσημο για την Ελλάδα», δήλωσε ο Θανάσης Δρογώσης, επικεφαλής επενδυτικής τραπεζικής της Pantelakis Securities ΑΕΠΕΥ. «Πρόκειται για ένα ποιοτικό περιουσιακό στοιχείο που ενισχύει την εμβέλεια της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, προσελκύοντας νέες κατηγορίες επενδυτών, ενώ λειτουργεί ως «κορωνίδα» του ελληνικού τουρισμού, της βαριάς βιομηχανίας της χώρας».
Ισχυρό το ενδιαφέρον και για τα ομόλογα
Αυτή την εβδομάδα η Ελλάδα πραγματοποίησε την πρώτη έκδοση ομολόγων από τότε που ανέκτησε την επενδυτική της βαθμίδα, με τις προσφορές να φτάνουν τα 35 δισ. ευρώ, τις περισσότερες που έχει λάβει ποτέ. Μαζί με την IPO του Ελ. Βενιζέλος, είναι ένας ακόμη δείκτης που ενισχύει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από την επανεκλογή του τον Ιούνιο. Η οικονομία της Ελλάδας σημείωσε καλύτερες επιδόσεις από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες πέρυσι, καθιστώντας την οικονομική κρίση της χώρας πριν από περισσότερα από 10 χρόνια μια μακρινή ανάμνηση, αναφέρει το Bloomberg.
Η σημαντικότερη IPO της Ελλάδας από το 2000 θα βοηθήσει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να επεκταθεί, καθώς οι αφίξεις τουριστών σημειώνουν νέα ρεκόρ. Το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο συνδέει την Ελλάδα με 155 πόλεις παγκοσμίως, διακίνησε περισσότερους από 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 – αύξηση 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Περίπου 19 εκατομμύρια από αυτούς προέρχονταν από το εξωτερικό, γεγονός που δείχνει τον κεντρικό του ρόλο στον κρίσιμο τουριστικό τομέα της Ελλάδας. Μέχρι τον Νοέμβριο, η Ελλάδα είχε υποδεχθεί συνολικά περίπου 32 εκατομμύρια επισκέπτες από άλλες χώρες.
«Η είσοδος του αεροδρομίου της Αθήνας στο χρηματιστήριο είναι μία από τις συνιστώσες που θα το βοηθήσουν να προχωρήσει στην επενδυτική του δραστηριότητα, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητάς του», δήλωσε ο Ηλίας Κικίλιας, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Τουρισμού ή ΙΝΣΕΤΕ. “Οι προοπτικές για το αεροδρόμιο είναι πολύ θετικές και συνδέονται με τις ευρύτερες προοπτικές για τον τουρισμό, οι οποίες είναι επίσης πολύ καλές».
Ο τουριστικός τομέας της Ελλάδας, ο οποίος αντιπροσωπεύει περίπου το 25% της οικονομίας, σημείωσε ένα ακόμη ρεκόρ πέρυσι. Τα έσοδα από τους τουρίστες του εξωτερικού έφτασαν τα 20 δισ. ευρώ στα τέλη Νοεμβρίου, πάνω από 15% υψηλότερα από ό,τι το 2022 και σχεδόν 13% περισσότερα από την ίδια περίοδο του 2019, λίγο πριν από την πανδημία. Οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι το 2024 θα είναι επίσης μια πολύ καλή χρονιά, με τις προγραμματισμένες αεροπορικές κρατήσεις για τον Φεβρουάριο να είναι 18% υψηλότερες από τον ίδιο μήνα πέρυσι και 14% υψηλότερες για τον Μάρτιο, σύμφωνα με τον Κικίλια.
Από πολλές απόψεις, το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι κάτι περισσότερο από μια περιοχή για την άφιξη και την αναχώρηση των επιβατών, καθώς “ελέγχει μια ευρύτερη περιοχή γύρω από τον τερματικό σταθμό με ένα ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους και μεγάλα εμπορικά κέντρα”, δήλωσε ο κ. Κικίλιας. Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά εξυπηρετεί μια περιοχή με σχεδόν 6 εκατομμύρια κατοίκους, περισσότερο από το μισό πληθυσμό της Ελλάδας.
Τα σχέδια επέκτασης
Το αεροδρόμιο σχεδιάζει επέκταση σε τρεις φάσεις, η οποία αποσκοπεί στην αύξηση της χωρητικότητας του τερματικού σταθμού σε 50 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2046. Αυτό περιλαμβάνει επέκταση του κεντρικού αεροσταθμού, νέο διάδρομο στάθμευσης για 32 αεροσκάφη, νέο τερματικό σταθμό VIP και πολυώροφο χώρο στάθμευσης.
Την τελευταία πενταετία, το αεροδρόμιο πρόσθεσε 69 νέους προορισμούς στο δίκτυό του και ανέπτυξε συνεργασίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες, καθιστώντας το το 9ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη Megahubs 2023 του OAG.
Οι επεκτάσεις και τα σχέδια βελτίωσης έρχονται την ώρα που ορισμένοι συχνοί ταξιδιώτες διαμαρτύρονται ότι το Ελευθέριος Βενιζέλος είναι απλά ένα “αεροδρόμιο, χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο”.
Η διοίκηση προσπαθεί να το αλλάξει αυτό. Οι επισκέπτες που φτάνουν και κάνουν ένα μακρινό ταξίδι στην Ελλάδα για να κατευθυνθούν σε μια από τις φημισμένες παραλίες της χώρας, να μυρίσουν τον καθαρό αέρα της, να νιώσουν τον ήλιο στο πρόσωπό τους και την απαλή άμμο ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών τους, υποδέχονται ακριβώς αυτό στο αεροδρόμιο – εικονικά, δηλαδή. Ένα τεράστιο διαδραστικό video wall στο δρόμο προς το χώρο παραλαβής αποσκευών του αεροδρομίου μεταφέρει κύματα που μοιάζουν ρεαλιστικά και πέφτουν απαλά στο πάτωμα, παράγοντας έναν χαλαρωτικό ήχο και μεταφέροντας τον επισκέπτη σε μια… παραλία.
Τώρα, το αεροδρόμιο μπορεί να είναι σε θέση να κάνει την εμπειρία του επισκέπτη ακόμη πιο πλούσια, καταλήγει το Bloomberg.
Latest News
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις
Ποιοι κλάδοι έκαναν «Ανάσταση» και ποιοι τραβούν (ακόμη) Γολγοθά
Ποια είναι η εικόνα στην αγορά – Τι λένε στον ΟΤ επιχειρηματίες για την πασχαλινή κίνηση
Με «συνοδηγό» την ακρίβεια η πασχαλινή έξοδος - Στα ύψη η βενζίνη
Ξεφεύγει η τιμή των καυσίμων σε Λεκανοπέδιο και δημοφιλείς προορισμούς – Βάσανο το πασχαλινό τραπέζι, πού κυμαίνονται οι τιμές
Στασινόπουλος, Σκλαβενίτης, Κόκκαλης και Μέγιερ αλλάζουν τον Ταύρο
Ποια είναι τα οκτώ έργα που μεταμορφώνουν τον Ταύρο – Τα κτίρια που αλλάζουν χρήση