
«Η κοινωνία δεν μπορεί να εξηγήσει το φαινόμενο. Στέκεται μπροστά του με ανοιχτό το στόμα σαν χαζή. Ο Τύπος, οι διανοούμενοι, το κράτος, οι πολιτικοί, αντικρίζουνε την ταραχή αυτή σαν μια ανεξήγητη ανωμαλία, σαν κάτι ακατανόητο. Απεργία των φοιτητών! […] Εργάτες δεν είναι για ν’ απεργούν ζητώντας να καλυτερέψουν το μεροκάματο. Δεν θέλουν να μάθουνε γράμματα; Μη σώσουν και μη μάθουν, όσοι δεν θέλουν, ποιος τους αναγκάζει για αυτό; Απεργία των φοιτητών! Τεμπελιά, αμέλεια, αποφυγή του κόπου, ανταρσία, πνεύμα ταραχοποιό, κομμουνιστικός δάχτυλος».
Ετσι σχολίαζε ο Δημήτρης Γληνός τις αντιδράσεις σε μια φοιτητική κινητοποίηση στη μακρινή δεκαετία του 1930. Ομως και σήμερα με ανάλογο τρόπο αντιμετωπίζονται σε ορισμένες περιπτώσεις οι φοιτητικές κινητοποιήσεις και καταλήψεις. Μια αντιμετώπιση που δεν περιορίζεται σε φραστικές καταδίκες ή απαξιωτικές αναφορές αλλά έχει περιλάβει, μέχρι στιγμής, τουλάχιστον δύο αστυνομικές επεμβάσεις εναντίον καταλήψεων που είχαν αποφασιστεί από γενικές συνελεύσεις των αντίστοιχων φοιτητικών συλλόγων, στο ΔΠΘ και στο ΑΠΘ.
Το επιχείρημα γνωστό – και δεν απέχει πολύ από αυτό που περιγράφει ο Γληνός: οι καταλήψεις είναι παράνομες και «βίαιες» μορφές κινητοποίησης και οι φοιτητές οφείλουν να διατυπώνουν τη διαμαρτυρία τους χωρίς να «παρακωλύουν» τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Μάλιστα, κάποιες φορές οι καταλήψεις παρουσιάζονται ως μια απλώς αυθαίρετη απόφαση – παραβλέποντας ότι έχουν προηγηθεί μαζικές συνελεύσεις που τις αποφάσισαν – και ως μια παραβατική κατάληψη δημόσιου χώρου που κάνει τα πανεπιστήμια «Εξάρχεια» για να θυμηθούμε μια άλλη προσφιλή μεταφορά.
Θα περίμενε κανείς τουλάχιστον ένα μέτρο σε μια χώρα που εξακολουθεί να τιμά – με όρους επίσημης εκπαιδευτικής εορτής – ως κορυφαία δημοκρατική πράξη που συνέβαλε στην πτώση μιας δικτατορίας, ακριβώς μια κατάληψη πανεπιστημιακού χώρου, αυτή του Πολυτεχνείου. Ή τουλάχιστον την αναγνώριση ότι ενίοτε οι φοιτήτριες και οι φοιτητές «δεν βολεύονται, βουλεύονται» (για να θυμηθούμε ένα σύνθημα εκείνης της κατάληψης) και όταν βλέπουν να απειλείται ένα δημόσιο αγαθό, όπως είναι η παιδεία, επιλέγουν να απεργήσουν.


Latest News

Σε μια κανονική χώρα η δικαιοσύνη θα έψαχνε την Αλήθεια για το πολιτικό χρήμα, και η αντιπολίτευση θα πρωτοστατούσε σε αυτό το αίτημα
Κάποια στιγμή πρέπει να εξετάσουμε τι σημαίνει θεσμική αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων. Και η διαφάνεια στο πολιτικό χρήμα είναι εξόχως κρίσιμο ζήτημα.

Η ελευθερία στην περιέργεια – Μια τεράστια μεταρρύθμιση
Σε εποχές μετασχηματισμού η ανάπτυξη δεν είναι, όπως κάποιοι νομίζουν, μία απλή τεχνική διαδικασία - Απαιτεί όραμα, τόλμη και ελεύθερο χώρο στην περιέργεια

Τα «μαύρα» ενοίκια
Αν κάτι ξένισε είναι η σπουδή για μια ακόμα φορά με την παρούσα κυβέρνηση να δώσει πρώτα νέα επιδόματα, αντί να προηγηθούν φοροελαφρύνσεις

Οταν διώχνεις έναν κεντρικό τραπεζίτη
Ο Τραμπ βλέπει τον εκπρόσωπο ενός ανεξάρτητου θεσμού, όπως είναι η κεντρική του τράπεζα, είτε ως κομματικό αντίπαλο είτε ως ένα απλό στέλεχος της διοίκησης

Η τεχνολογία και τα νέα σύνορα των επιχειρήσεων
Η ψηφιοποίηση δεν αλλάζει μόνον τον τρόπο που οι επιχειρήσεις λειτουργούν, αλλά υπαγορεύουν και πώς ή πού θα έπρεπε να λειτουργήσουν….

Φραγκίσκος: Ο Πάπας που ξανάδωσε ηθικό κύρος στην Καθολική Εκκλησία
Σε μια δύσκολη περίοδο για την Καθολική Εκκλησία ο Πάπας Φραγκίσκος κατάφερε να ξαναδώσει στην Καθολική Εκκλησία ένα μέρος από το χαμένο κύρος της

Τι κάνει η Ελλάδα;
Το πρόβλημά μας είναι ότι συνήθως όλα αυτά τα «θάβουμε κάτω από το χαλί» και όταν σκάει μια κρίση, αρχίζουμε να τα συζητάμε

Αδιέξοδη πολιτική
Η εισαγωγή των δασμών έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές αρνητικές οικονομικές συνέπειες για την οικονομία των ΗΠΑ

Η πολιτική Τραμπ απειλεί το οικοδόμημα της Δύσης
Η δασμολογική πολιτική Τραμπ είναι βραχυπρόθεσμα στασιμοπληθωριστική για τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τον εγχώριο πληθωρισμό και συρρικνώνοντας την οικονομική δραστηριότητα

Ανάσταση! Δηλαδή, ζωή, ανάσα και ελπίδα
Ανάσταση σημαίνει τερματισμός κάθε λογής θανάτου, νίκη απέναντι σε ό,τι σκοτώνει τη ζωή. Να ξαναβρούμε τον τρόπο να ζούμε, να ανασαίνουμε και να ελπίζουμε