Γερμανία και Ιταλία έχουν τορπιλίσει έναν νόμο της ΕΕ που καθιστά τις εταιρείες υπεύθυνες για εικαζόμενες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού τους, όπως στην περιοχή Xinjiang της Κίνας.
Στη συνάντηση των πρεσβευτών της ΕΕ την Τετάρτη, δεν μπόρεσε να επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία για τον σχετικό νόμο, ο οποίος είχε προηγουμένως συμφωνηθεί, λόγω των αντιρρήσεων της τελευταίας στιγμής του Βερολίνου και της Ρώμης, οι οποίες αντανακλούν επί της ουσίας τις ανησυχίες ότι θα βλάψει τη βιομηχανική τους βάση.
Στόχος του νόμου περί δέουσας επιμέλειας είναι οι εταιρείες να αναλάβουν την ευθύνη για τυχόν παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή περιβαλλοντική ζημιά που διαπιστώνεται στις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Η Xinjiang, στην οποία η κινεζική κυβέρνηση έχει κατηγορηθεί ότι χρησιμοποιεί καταναγκαστική εργασία και διέταξε τη μαζική κράτηση ντόπιων Ουιγούρων, έχει γίνει σημαντικό ζήτημα για τη γερμανική χημική εταιρεία BASF και την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. Και οι δύο εταιρείες έχουν δεχθεί έντονη κριτική από ακτιβιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων και επενδυτές για τα εργοστάσιά τους στην περιοχή. Το Πεκίνο αρνείται ότι καταπιέζει τους Ουιγούρους.
ΗΠΑ: Κατασχέσεις χιλιάδων οχημάτων λόγω κινεζικού εξαρτήματος
Όπως υπογραμμίζουν οι Financial Times, οι ΗΠΑ έχουν ήδη απαγορεύσει τις εισαγωγές από τη βορειοδυτική Κίνα και η ΕΕ επιδιώκει ξεχωριστά να υιοθετήσει παρόμοιους περιορισμούς σχετικά με την καταναγκαστική εργασία. Ακόμη και οι εταιρείες που αποφεύγουν την περιοχή αλλά προμηθεύονται ανταλλακτικά ή πρώτες ύλες από την Κίνα κινδυνεύουν να παραβιάσουν τους κανόνες των ΗΠΑ, όπως αποδεικνύεται από μια πρόσφατη έκθεση του Παρατηρητηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η οποία έδειξε ότι πολλές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο αγόραζαν αλουμίνιο από εκεί.
Οι προσπάθειες της Γαλλίας
Γάλλοι αξιωματούχοι έκαναν μια τελευταία προσπάθεια να επαναφέρουν τη Γερμανία και την Ιταλία, καταθέτοντας μία πρόταση σύμφωνα με την οποία το πεδίο εφαρμογής του νόμου θα μπορούσε να μειωθεί δραστικά, δήλωσαν αξιωματούχοι και διπλωμάτες της ΕΕ. Το Παρίσι πρότεινε επιλογές, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης είτε του ορίου για τον αριθμό των εργαζομένων είτε για τα έσοδα για να καθοριστεί ποιες εταιρείες θα πρέπει να συμμορφωθούν, δήλωσαν αξιωματούχοι και διπλωμάτες της ΕΕ στους FT.
Η βελγική κυβέρνηση, η οποία ασκεί επί του παρόντος την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ και προεδρεύει των διαπραγματεύσεων, είπε ότι θα πρέπει τώρα να «δει εάν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν οι ανησυχίες που προβάλλουν τα κράτη μέλη» και να διασώσει τον νόμο τους επόμενους μήνες.
Δύο διπλωμάτες της ΕΕ δήλωσαν ότι ενδέχεται να συναφθεί συμφωνία που περιλαμβάνει τροποποιήσεις σε διαφορετικό νόμο για τη μείωση των απορριμμάτων συσκευασίας, με την οποία η Ιταλία αντιτάχθηκε. «Υπάρχει ελπίδα και μέρες για να βρεθεί μια λύση».
Ανησυχίες
Ομάδες ανθρωπίνων δικαιωμάτων επέκριναν την αποτυχία των κυβερνήσεων να συμφωνήσουν για το νόμο.
«Αυτό είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και το περιβάλλον», δήλωσε η Beate Beller, ακτιβίστρια εταιρικής λογοδοσίας στην Global Witness, μια μη κυβερνητική οργάνωση. Και πρόσθεσε ότι οι χώρες της ΕΕ κινδυνεύουν να χάσουν «μια ευκαιρία που δίνεται μια φορά σε μια γενιά για να προστατεύσουν ορισμένους από τους πιο ευάλωτους ανθρώπους στον πλανήτη, να προστατεύσουν το κλίμα και να προστατεύσουν τη φύση».
Το μέλλον του νόμου, που αρχικά συμφωνήθηκε τον Δεκέμβριο, τέθηκε υπό αμφισβήτηση όταν το φιλικό προς τη βιομηχανία κόμμα της Γερμανίας FDP, το οποίο είναι μέλος της κυβέρνησης συνασπισμού του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, απέσυρε την υποστήριξή του , αναγκάζοντας το Βερολίνο να απέχει σε μια ψηφοφορία.
Η Γερμανία έχει ήδη υιοθετήσει το δικό της νόμο για την αλυσίδα εφοδιασμού. Η νομοθεσία, που ψηφίστηκε πέρυσι, επικρίθηκε από ομάδες εταιρικών λόμπι, καθώς καθιστά σχεδόν αδύνατη για τις μικρές εταιρείες, χωρίς μεγάλη δέουσα επιμέλεια, να προμηθεύονται ανταλλακτικά διεθνώς. Ορισμένα στελέχη διαμαρτυρήθηκαν ιδιωτικά ότι εμποδίζοντας τη νομοθεσία σε επίπεδο ΕΕ, οι μικρές γερμανικές εταιρείες θα είναι λιγότερο ανταγωνιστικές από τις ευρωπαϊκές αντίστοιχες εταιρείες.
Στην Ιταλία, οι εταιρείες έχουν προειδοποιήσει ότι η προτεινόμενη νομοθεσία της ΕΕ κινδύνευε να βλάψει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Η Confidustria, το εθνικό επιχειρηματικό λόμπι, έγραψε σε επιστολή προς την ιταλική κυβέρνηση ότι το πεδίο εφαρμογής του νομοσχεδίου ήταν «πολύ ευρύ» και θα δημιουργούσε αβεβαιότητα και σύγχυση σχετικά με την εφαρμογή τους.
Latest News
Δύο τόνους... δολαρίων έστειλε στη Μόσχα ο Άσαντ - 250 εκατ. σε 100δόλαρα
«Το καθεστώς έπρεπε να φέρει χρήματα στο εξωτερικό σε ένα ασφαλές καταφύγιο για να μπορέσει να εξασφαλίσει την ωραία ζωή»
Κάγια Κάλας: Πρώιμη η χαλάρωση των κυρώσεων κατά της Συρίας
Η Κάγια Κάλας αναφέρθηκε στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Συρία, ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ
Στήριξη από Λεπέν και την Κεντροαριστερά αναζητά ο νέος Γάλλος πρωθυπουργός
Ο Φρανσουά Μπαϊρού θα προσπαθήσει να κερδίσει τη στήριξη της Λεπέν για να περάσει τον προϋπολογισμό
Πού θα κλειδώσει το ουδέτερο επιτόκιο της ΕΚΤ - Ο εκτιμήσεις Κάζακς
Οι συζητήσεις για το ουδέτερο περιπλέκονται από το γεγονός ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο
Σχέδιο για τόνωση των επενδύσεων με το premium «Made in Germany», προωθεί το SPD
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έστειλε αίτημα στο κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα ώστε να διεξαχθεί ψήφος εμπιστοσύνης τη Δευτέρα
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα