Η κυβέρνηση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς πιέζει για να μειώσει την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα, αλλά τα αφεντικά των μεγαλύτερων εταιρειών της χώρας πιέζουν.

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι από την BASF SE και τη Mercedes-Benz AG έως τη Siemens AG και τη Volkswagen AG επιδιώκουν να διαχωρίσουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα από τις πολιτικές ανησυχίες που ενισχύθηκαν από την εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία, η οποία αποκάλυψε την επικίνδυνη εξάρτηση της Γερμανίας από τη ρωσική ενέργεια, σύμφωνα με το Bloomberg.

Γερμανία, μια πλούσια χώρα με πολλούς… νεόπτωχους

Η θέση των επιχειρήσεων

Η ασιατική υπερδύναμη είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Γερμανίας, με συνολικές συναλλαγές  πέρυσι, σχεδόν 300 δισεκατομμύρια ευρώ (323 δισεκατομμύρια δολάρια), ή σχεδόν το 8% της παραγωγής της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Εκτός από τις τεράστιες επενδύσεις σε τοπικά εργοστάσια, η Κίνα είναι κρίσιμος προμηθευτής ανταλλακτικών και υλικών, καθώς και σημαντικός αγοραστής αγαθών για γερμανικές εταιρείες.

Η BASF επενδύει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε ένα χημικό εργοστάσιο στο Zhanjiang στη νότια ακτή της Κίνας. Η Volkswagen επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Xinjiang, παρά τις επίμονες ανησυχίες σχετικά με τη μεταχείριση των Μουσουλμάνων Ουιγούρων και άλλων εθνοτικών μειονοτήτων στη βορειοδυτική περιοχή.

«Δεν θα εγκαταλείψουμε την Κίνα», είπε ο Arno Antlitz, οικονομικός διευθυντής της VW, σε μια κλήση κερδών αυτόν τον μήνα, αφού η BYD την  ξεπέρασε και έγινε η κορυφαία σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας το πρώτο τρίμηνο.

«Παρακολουθούμε στενά αυτήν την αγορά», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Siemens, Roland Busch, σε τηλεοπτική συνέντευξη στο Bloomberg νωρίτερα αυτόν τον μήνα. «Υπάρχει λίγη αβεβαιότητα σε αυτούς τους καιρούς. Αλλά είμαστε αρκετά βέβαιοι – και αυτό είναι επίσης αυτό που λένε και προβλέπουν άλλοι – ότι επιταχύνεται».

Η εγκατάλειψη της Κίνας είναι «αδιανόητη» για τη γερμανική βιομηχανία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes Ola Källenius σε συνέντευξή του στη Bild τον Απρίλιο. «Οι σημαντικότεροι παράγοντες της παγκόσμιας οικονομίας – Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα – είναι τόσο στενά συνδεδεμένοι που η αποσύνδεση από την Κίνα δεν έχει νόημα».

Η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των παραδόσεων της Mercedes, με την πολυτελή αυτοκινητοβιομηχανία να πουλάει περισσότερο από τον διπλάσιο αριθμό οχημάτων εκεί από ό,τι στις ΗΠΑ.

«Ο κόσμος δεν γίνεται λιγότερο επικίνδυνος όταν τον χωρίζεις, μάλλον το αντίθετο», δήλωσε ο Stefan Hartung, επικεφαλής του γερμανικού κολοσσού ανταλλακτικών αυτοκινήτων Robert Bosch GmbH, στην ετήσια συνέντευξη Τύπου της εταιρείας νωρίτερα αυτό το μήνα.

Ομοίως, ο Διευθύνων Σύμβουλος της BASF, Martin Brudermüller, έχει προειδοποιήσει ότι είναι πιο επικίνδυνο να μην επεκταθεί κανείς στην οικονομία της Ασίας παρά να αποσυρθεί λόγω γεωπολιτικών ανησυχιών.

Η θέση Σολτς

Τα σχόλια από κορυφαίους επιχειρηματίες έρχονται σε αντίθεση με την έκκληση του Scholz για απομάκρυνση της Γερμανίας από την Κίνα. Η κυβέρνησή του έχει δώσει έμφαση στην «σταδιακή αποσύνδεση» και όχι στην αρχική έκκληση των ΗΠΑ για « απευθείας αποσύνδεση» – μια σιωπηρή παραδοχή ότι η Γερμανία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά τη ζημιά αν διακόψει απότομα τη συνεργασία με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

«Η αποσύνδεση δεν είναι προοπτική που επιδιώκει καμία μεμονωμένη χώρα εδώ», δήλωσε ο Scholz την περασμένη εβδομάδα στη σύνοδο κορυφής των G-7 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας. Ωστόσο, οι εμπορικές σχέσεις θα πρέπει να αλλάξουν έτσι ώστε «οι κίνδυνοι εξαρτήσεων από μια μόνο χώρα ή μερικά μεμονωμένα κράτη να μην γίνουν μεγάλοι».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή